Aansluitingen vacuumslangen 323i.

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Aansluitingen vacuumslangen 323i.

Post by Peter V. »

Hoi,

Als gevolg van een 323i motor met een Zweeds emissiesysteem zou ik wat info willen:

* Is er iemand die mij precies kan melden hoe en waar alle vauumslangen horen te zitten. In de werkplaatsboeken staat het niet vermeldt. Bij de gasklep heb ik er twee (bovenste en onderste) deze gaan naar de ontsteking en volgens mijn info zit de bovenste aan de binnenzijde van de vacuumdoos bij de ontsteking en de onderste aan de buitenzijde?

* Zitten er nog meer vacuumslangen op het inlaatspruitstuk??? Hierover heb ik wisselende info?

Een beschrijving is al voldoende maar eventueel wat foto's is helemaal mooi.

Alvast bedankt.

Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Re: Aansluitingen vacuumslangen 323i.

Post by Jeroen »

Lars heeft ook een EGR systeem erop
Regards/groeten, Jeroen
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

Het zou mooi zijn als hij iets kan doorsturen inderdaad.

Waar het mij in dit topic om gaat is de originele setup, dus zonder het zweedse EGR systeem.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

OK ik wil van de week wel ff kijken. Er zijn echter idd een stuk of 3 verschillende vacuum setups. De allerlaatste 323i's hadden bijvoorbeeld nog een extra vacuumslang aan een y-stuk en die liep dan weer naar de kop van het inlaatspruitstuk (klepdekselkant) dat ook anders is, en dat inlaatspruitstuk was ook gelijk voor L-Jet en heeft daarom ook een afgedopte aansluiting aan de zijde van het gasklephuis volgens mij. Maar ik zal een voorzetje geven,
Regards/groeten, Jeroen
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

De nieuwe afspraak met Walter komt er weer aan. Zou iemand met een standaard 323i mij een overzicht kunnen geven van de vacuüm slangen en de precieze aansluitingen hiervan???
Gr Peter V.

Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Zal de motorkap van die berg modder es open mikken... ehm maar dat zei ik op 3 nov ook haha
Regards/groeten, Jeroen
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Bij deze de dunnere slangen uitgeplozen op de Baur en die heeft een elektrieke extraluchtschuif.

Exemplaren met een mechanische extraluchtschuif hebben twee extra slangen met koelvloeistof die op het gasklephuis zijn aangesloten en daarvandaan hun temperatuur krijgen (opwarmen). Het gasklephuis is bij die modellen dus ook anders.

slang 1 loopt van het thermostaathuis naar zijkant gasklephuis

slang 2 is van de vacuumvervroeging (origineel wit) en loopt van bovenop het gasklephuis naar de zijkant van de vacuumpot op de ontstekingsverdeler.

slang 3 vanaf inlaatspruitstuk naar het t-stuk dat weer in de dikke slang zit die in de balg van de luchtweger gaat

slang 4 is de andere slang van de vacuumvervroeging en loopt van bovenop de vacuumpot van de ontstekingsverdeler naar een aansluiting onderop het gasklephuis

Image

Image

Image

Image

Image

Ik kon het niet goed zien, maar iig loopt de dunnere slang die in de balg van de luchtweger gaat (5) loopt naar de extraluchtschuif. Ik vermoed dat aan de andere zijde de slang vanaf de warmdraairegelaar gaat (?). Die extraluchtschuif wil ik er nog een keer uit hebben om schoon te maken maar lekker bereikbaar zit 'ie daar niet onder het inlaatspruitstuk.
Regards/groeten, Jeroen
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

Bedankt Jeroen.

Walter heeft inderdaad de elektrische extraluchtschuif. De andere van de extra luchtschuif gaat naar het achterste deel van het gasklep huis dacht ik maar dat zit bij hem gewoon aangesloten dus is bekend.

Wat jij bedoeld met de vacuumslang naar de warmdraairegelaar dat hebben ze niet allemaal.
Walter heeft inderdaad een warmdraairegelaar met vacuumaansluiting maar ik denk dat merendeel daar alleen een elektrische aansluiting heeft.
Gr Peter V.

Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Als ik zin heb ga ik ergens van de winter es eea los trekken, dan kan ik ook kijken hoe eea zit, dus ook waar die slang van de WUR dan wel heen loopt. Hij zit met clips onder het inlaatspruitstuk dus daar verlies ik 'm uit 't zicht...
Regards/groeten, Jeroen
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

Jeroen wrote:Als ik zin heb ga ik ergens van de winter es eea los trekken, dan kan ik ook kijken hoe eea zit, dus ook waar die slang van de WUR dan wel heen loopt. Hij zit met clips onder het inlaatspruitstuk dus daar verlies ik 'm uit 't zicht...
De vacuumslang van de WUR kan ik je 23 december melden.

De plannen zijn namelijk als volgt:
* De EGR buiten spel zetten.
* Extra luchtschuif verwijderen, schoonmaken, checken.
* WUR vervangen door een andere.

Het geval is dat volgens Walter de motor warm goed draait dus e.e.a. testen bij koude start neemt veel tijd in beslag i.v.m. afkoelen van de motor.
Een eventuele verbetering is na een koude start gelijk merkbaar omdat hij moet helpen om ze stationair te laten lopen totdat er wat temperatuur in zit.
Gr Peter V.

Post Reply