Hallo iedereen,
Vandaag weggeweest met e36.Na het tanken deed de verlichting van de digitale km teller/dagteller het niet meer!?Alles werkt verder in het dashboard,alleen de dit kleine stuk niet.Je kan wel zien dat de verlichting van het oil/service insp. gedeelte een stukje van de onderkant verlicht van de digi km teller,maar echt direct achter de km teller werkt het niet meer.De teller werkt gewoon wel,alleen wordt dus niet meer verlicht....?!
Is dit een los lampje/diode/led?Kan ik de tellerbak demonteren zonder het stuur te lossen?Iemand die mij iets kan vertellen hierover?
Jeroen
Verlichting km teller e36
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Re: Verlichting km teller e36
Klinkt als een kapot lampje, cockpit kan er idd uit zonder het stuur te verwijderen. How-to staat wel ergens, heb ik destijds ook gevonden met Google. Ofwel, allemaal niet zoveel werk en ook geen rocket science hoor 

Regards/groeten, Jeroen
Jeroen,
Bedankt voor de reactie,ik had ook sowieso niet iets heel moeilijks verwacht,maar wist eigenlijk niet of het iets met de teller zelf te maken kon hebben.Toen zat ik er 'ns over na te denken,de teller loopt gewoon en de rest werkt ook.Ik dacht dat er geen lampje achter zou zitten,maar dat de digitale teller zelf voor de verlichting zou zorgen.
Ik ga de tellerbak lichten en zal wel even kijken!
Bedankt voor de reactie,ik had ook sowieso niet iets heel moeilijks verwacht,maar wist eigenlijk niet of het iets met de teller zelf te maken kon hebben.Toen zat ik er 'ns over na te denken,de teller loopt gewoon en de rest werkt ook.Ik dacht dat er geen lampje achter zou zitten,maar dat de digitale teller zelf voor de verlichting zou zorgen.
Ik ga de tellerbak lichten en zal wel even kijken!
Vanmiddag tellerbak gelicht uit het dashboard om het lampje te vervangen.Nou zou het stuur er niet af hoeven,maar je kan de tellerbak niet ver genoeg draaien om bij het onderste deel te komen.Nou zie ik hier en daar op internet,manieren dat het wel gaat....maar dan krijg je 'm niet terug achter het stuur.Iemand nog een tip?Anders sleutel ik het stuur gewoon los,maar als dit niet nodig,zou het natuurlijk wel prettig zijn.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Ligt misschien aan je stuur, met de 328 eens hetzelfde gehad en toen heb ik de cockpit boven door het stuur heen weten te manouvreren, maar dat is bij dit stuur:

Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
Bah, wat een vieze stoel - vieze man??
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Dat zou het probleem kunnen zijn,ik heb het 4 spaaks airbagstuur.Waarbij de bovenzijde van de tellerbak al tegen het stuur aanzit en niet weggedraaid kan worden binnen de binnenmaatse stuurafmetingen.
Dan het stuur maar verwijderen,de boel beschadigen is geen immers geen optie.
Bij dit type stuur wordt het dus wat moeilijker....

Dan het stuur maar verwijderen,de boel beschadigen is geen immers geen optie.
Bij dit type stuur wordt het dus wat moeilijker....

Tja,toch nog maar even verslaan wat ik uiteindelijk gedaan heb met het tellerhuis.Wel zo netjes natuurlijk.Volgens de BMW TIS zou het stuur verwijderd moeten worden,airbagstekker eerst los en dan stuur verwijderen,maar heb het toch nog voor elkaar gekregen om onbeschadigd 't werkje voor elkaar te krijgen.
Afdekkapjes boven/onder achter het stuur verwijderd.Even wat (poets)doeken op het midden van het stuur leggen,om beschadigingen te voorkomen.Nu kan je het tellerhuis,na de 2 torx 15 schroefjes bovenin losgedraaid hebt,uit het dashboard naar voren trekken,stekkers lossen en lichtjes kantelen,nu kan je met een lange 6mm dop de kleine lampjes vervangen.
Je zal het maar moeten doen als je een e36 als daily hebt...in dit jaargetij.
Afdekkapjes boven/onder achter het stuur verwijderd.Even wat (poets)doeken op het midden van het stuur leggen,om beschadigingen te voorkomen.Nu kan je het tellerhuis,na de 2 torx 15 schroefjes bovenin losgedraaid hebt,uit het dashboard naar voren trekken,stekkers lossen en lichtjes kantelen,nu kan je met een lange 6mm dop de kleine lampjes vervangen.
Je zal het maar moeten doen als je een e36 als daily hebt...in dit jaargetij.