Mijn oude Kreidlers weer eens opknappen.
- gerrit323
- E21 VIP

- My E21(s): '82 e21 323i hartge
Re: Mijn oude Kreidlers weer eens opknappen.
Mooi Arnold 
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
Met geluid graag van die "halve-boxer"motor. Ziet er erg mooi uit inderdaad. Goede kleur ook!
En rustig aan prutsen we wat verder.
Nu kom je ook waar een aantal zaken tegen die je vroeger al wilde veranderen, dus doen we dat nu, na 15 jaar.
Nieuwe Michelin banden gekocht met nieuwe binnenbanden. De oude binnenbanden vielen spontaan uit elkaar.
Tevens die wielen voorzien van nieuwe lagers.
Voor we alles definitief monteren ga ik eerst alles nalopen en aanpassen. Al het ijzerwerk wordt straks nog opnieuw verzinkt. De remklauw is gestraald en in de blanke lak gezet. Tevens is deze voorzien van alle nieuwe rubbers en een nieuwe remzuiger. De pennen van de remklauw die door de geleider schuiven zijn wel erg ruim geworden en heb de gaten groter gemaakt en nieuwe bronzen bussen gedraaid en die erin gezet.
Nieuwe ringen gedraaid voor de bevestiging van het spatbord. Deze is nu simpel te verstellen als er een hogere band gemonteerd wordt. Een andere merk spatbord moet nu ook makkelijker te monteren zijn.

Dat geklier met die bussen ook altijd. Doordat de telleraansluiting is weggelaten is er mooi de ruimte om van de bus een vaste opstelling te maken. Ik heb een nieuwe bus gemaakt en die met een alluminium ring opgesloten, wel met de nodige speling natuurlijk. Hetzelfde principe als de remklauw kant.

Het carter deksel heb ik gepolijst en de orginele verzonken bouten, welke je nog met de platte schroevendraaier vast moet zetten, vervangen voor inbusbouten. Deze inbusbouten heb ik eerst wel voorzien van een schuine onderkant. Dit werk even wat aangenamer.

Nu kom je ook waar een aantal zaken tegen die je vroeger al wilde veranderen, dus doen we dat nu, na 15 jaar.
Nieuwe Michelin banden gekocht met nieuwe binnenbanden. De oude binnenbanden vielen spontaan uit elkaar.
Tevens die wielen voorzien van nieuwe lagers.
Voor we alles definitief monteren ga ik eerst alles nalopen en aanpassen. Al het ijzerwerk wordt straks nog opnieuw verzinkt. De remklauw is gestraald en in de blanke lak gezet. Tevens is deze voorzien van alle nieuwe rubbers en een nieuwe remzuiger. De pennen van de remklauw die door de geleider schuiven zijn wel erg ruim geworden en heb de gaten groter gemaakt en nieuwe bronzen bussen gedraaid en die erin gezet.
Nieuwe ringen gedraaid voor de bevestiging van het spatbord. Deze is nu simpel te verstellen als er een hogere band gemonteerd wordt. Een andere merk spatbord moet nu ook makkelijker te monteren zijn.

Dat geklier met die bussen ook altijd. Doordat de telleraansluiting is weggelaten is er mooi de ruimte om van de bus een vaste opstelling te maken. Ik heb een nieuwe bus gemaakt en die met een alluminium ring opgesloten, wel met de nodige speling natuurlijk. Hetzelfde principe als de remklauw kant.

Het carter deksel heb ik gepolijst en de orginele verzonken bouten, welke je nog met de platte schroevendraaier vast moet zetten, vervangen voor inbusbouten. Deze inbusbouten heb ik eerst wel voorzien van een schuine onderkant. Dit werk even wat aangenamer.

e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
leuk spul Arnold.
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
- gerrit323
- E21 VIP

- My E21(s): '82 e21 323i hartge
Weer een staaltje van jouw kunnen Arnold .. als jij aan iets begint moet het echt wel in orde zijn 
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
1994 e36 m3
2010 golf gti
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Wat heerlijk om te zien. Wanneer komt de vuurdoop?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
Thanks mannen,
Nu nog even onderdelen voorbereiden voor de verzinker en de poedercoater. Voor de remmen moeten ook nog onderdelen besteld worden en hoop dat het blok (carter) binnenkort ook klaar is, dan kunnen we de het blok in elkaar zetten. Dan duurt het niet lang meer.
Zal januari worden denk ik.
Nu nog even onderdelen voorbereiden voor de verzinker en de poedercoater. Voor de remmen moeten ook nog onderdelen besteld worden en hoop dat het blok (carter) binnenkort ook klaar is, dan kunnen we de het blok in elkaar zetten. Dan duurt het niet lang meer.
Zal januari worden denk ik.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Plannen zijn gewijzigd.
1 Kreidler houd ik naar de eisen van de SOBW. Dus 50cc, 16 mm carburateur en 4 versnellingen. De andere wordt een speleding.
Dit wordt een 60cc (44mm diameter i.p.v.40 mm), 20 mm mikuni carburateur met ronde schuif.
Nu meende ik me te herinneren dat ik vroegha met een vreemde 4bak heb gereden en die vervangen voor een andere 4bak. Die vreemde 4bak weer eens bij elkaar gezocht en blijkt het een 5bak te zijn waarvan 1 tandwiel van de 5de versnelling ontbreekt. Voor mijn gevoel was dat toen de 1ste versnelling die ontbrak.
De schakelwals van de 5bak is toen ook vervangen voor 1 van een vierbak. De schakelwals voor een 5bak zoek ik dus ook nog.
Na tanden tellen, rekenen en meten, kom ik op 31 tanden voor het missende tandwiel. Nu kreeg ik een aantal weken een Kreidlerboek van de buurman te leen en daar staat een 'van Veen' Kreidler off te road in met dezelfde versnellingsbak. Inderdaad, het missende tandwiel heeft 31 tanden.
Kortom, een 5bak gaat eronder.

1 Kreidler houd ik naar de eisen van de SOBW. Dus 50cc, 16 mm carburateur en 4 versnellingen. De andere wordt een speleding.
Dit wordt een 60cc (44mm diameter i.p.v.40 mm), 20 mm mikuni carburateur met ronde schuif.
Nu meende ik me te herinneren dat ik vroegha met een vreemde 4bak heb gereden en die vervangen voor een andere 4bak. Die vreemde 4bak weer eens bij elkaar gezocht en blijkt het een 5bak te zijn waarvan 1 tandwiel van de 5de versnelling ontbreekt. Voor mijn gevoel was dat toen de 1ste versnelling die ontbrak.
Na tanden tellen, rekenen en meten, kom ik op 31 tanden voor het missende tandwiel. Nu kreeg ik een aantal weken een Kreidlerboek van de buurman te leen en daar staat een 'van Veen' Kreidler off te road in met dezelfde versnellingsbak. Inderdaad, het missende tandwiel heeft 31 tanden.
Kortom, een 5bak gaat eronder.

e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Weer mooi aan de puzzel zeg! En dan te bedenken dat met de oude meuk een 4-bak al een bijzonderheid was!
Regards/groeten, Jeroen
- pattam2009
- E21 VIP

- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Leuk draadje Arnold
in die tijd had ik een Zundapp KS 50 met watergekoelde 70 cc en 19 mm Bing, had ik m maar nooit weg gedaan.
Kort geleden nog eens op MP zitten kijken naar het aanbod maar, als je een mooie KS 50 wil hebben moet je toch serieus geld betalen tegenwoordig.
ik weet nog wel, vroeger op weg naar school reed ik wel eens op met een vriend die een Kreidler had en dat ging meestal erg hard
in die tijd had ik een Zundapp KS 50 met watergekoelde 70 cc en 19 mm Bing, had ik m maar nooit weg gedaan.
Kort geleden nog eens op MP zitten kijken naar het aanbod maar, als je een mooie KS 50 wil hebben moet je toch serieus geld betalen tegenwoordig.
ik weet nog wel, vroeger op weg naar school reed ik wel eens op met een vriend die een Kreidler had en dat ging meestal erg hard
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
Een stuk wijzer geworden op het Kreidler forum. De bak waarvan ik denk dat het een 5-bak is, is een duitse 4-gang. De vijfde versnelling is er uit gehaald. Dit is weer terug te veranderen.

Een 6-bak is ook verkrijgbaar.Jeroen wrote:En dan te bedenken dat met de oude meuk een 4-bak al een bijzonderheid was!
Er zijn meer nozems hier van het forum die ook rond kijken.pattam2009 wrote:Kort geleden nog eens op MP zitten kijken naar het aanbod
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Volgende klus, krukas lagers vervangen.

Binnenring van het lager van de as trekken.

Binnenringen zijn eraf en de vulringen laten zitten.

De nieuwe binnenring heet stoken en monteren.

Buitenring verwijderen.

De ring is eruit.

Het nieuwe lager is gemonteerd. Binnen en buitenringen.

Krukas monteren en met een paar bouten vast zetten.

Speling opmeten.

Speling is 0,6 mm. De binnenring er weer aftrekken, een vulring van 0,1 mm verwijderen en een vulring van 0,15 mm terugplaatsen.

Krukas is klaar en spelingvrij gemonteerd en loopt er soepel.
Nu dit klaar is, kan de cilinderkop bewerkt worden, omdat deze overbewerkt is. De bedoeling is dat de cilinderkop min. 0,8 mm boven de zuiger ligt en de verbrandingsruimte een inhoud van 5,7 cc krijgt.

Binnenring van het lager van de as trekken.

Binnenringen zijn eraf en de vulringen laten zitten.

De nieuwe binnenring heet stoken en monteren.

Buitenring verwijderen.

De ring is eruit.

Het nieuwe lager is gemonteerd. Binnen en buitenringen.

Krukas monteren en met een paar bouten vast zetten.

Speling opmeten.

Speling is 0,6 mm. De binnenring er weer aftrekken, een vulring van 0,1 mm verwijderen en een vulring van 0,15 mm terugplaatsen.

Krukas is klaar en spelingvrij gemonteerd en loopt er soepel.
Nu dit klaar is, kan de cilinderkop bewerkt worden, omdat deze overbewerkt is. De bedoeling is dat de cilinderkop min. 0,8 mm boven de zuiger ligt en de verbrandingsruimte een inhoud van 5,7 cc krijgt.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Zo herkenbaar, Lagers en keringen wisselen bij een Kreidlerblok. 
Gr Peter V.