Gelode super zul je niet rijden, dat wordt niet meer verkocht. Loodvervangen moet je toevoegen bij zowel 95 en 98 RON. Er zijn genoeg verhalen hier geschreven over deze kwestie, waarbij de algemene consensus is dat je na voldoende kilomters op gelode benzine wel op ongelood kunt overgaan. Zelf heb ik dat echter nooit gedaan, die loodvervanger kost ook weer niet zo veel.
Verschil tussen benzine met octaal GETAL 95 en 98 is de klopvastheid. Hoe hoger het getal, hoe meer klopvast. weinig klopvast is sneller pingelen. Het gaat om de mate waarin benzine kan ontbranden door de compressie. Laag getal: snel zelfontbranden/pingen. Hoog getal, hoge klopvastheid en kleine kans op zelfstandig ontbranden.
Even kort door de bocht uitgelegd:
Een diesel werkt doordat de zuiger de diesel samendrukt totdat er een explosie ontstaat die de zuiger weer naar beneden drukt. Een benzine motor heeft steeds een vonkje nodig, dat doet de bougie. Als de zuiger de benzine heeft samengedrukt komt er een vonkje en een explosie. In het geval van pingelen gaat benzine zich gedragen als diesel, de benzine wordt samengedrukt door de zuiger en komt spontaan, onder de druk, tot explosie. Dat gebeurt dan vlak voor de vonk terwijl de zuiger nog omhooggaat, de duwd door de krukas. De te vroege explosie zogrgt er voor dat de zuiger juis naar beneden wil. Dat geeft ellende.
Ergo: altijd loodvervanger toepassen, bij 98 loopt de auto meestal mooier en ook wel zuiniger, 95 is mogelijk, maar goed op pingelen letten.
Over de LPG: inderdaad zijn je kleppen het gevaar, maar als je daar extra tijd een besteed in de vorm van onderhoud en kleppen stellen etc kom je een heel eind. M10 en gas wil uitstekend.
Ik begrijp nog niet helemaal hoe het werkt met de onderwerp verdeling op dit forum... Ik dacht dat het onder 4-cilinder moest. Shame on me
Ik tank inderdaad 98 met loodvervanger hier aan de plaatselijke pomp, geen gelode super zoals ik eerder schreef. Dat blijf ik voorlopig dan maar doen.
Maar ik begrijp dat een gastank inbouwen nog niet zo verkeerd is dus... Ik ga er eens over denken. Niet dat ik zoveel km rijd, maar toch prettig om niet elke keer €50 voor een half tankje te betalen.
Er staat veel informatie op het forum omtrent de inbouw van gas,
ik heb afgelopen zomer gas in laten bouwen in mijn 318
Ik ben daarna op vakantie gegaan met de wagen en heb +/- 5000 km probleemloos gereden. (daarmee meteen de helf van mijn investering terugverdiend/ bespaard)
nu de kop eraf omdat ik te weinig compressie had, kop zag er nog prima uit en geen ingesleten kleppen.
het is echter van groot beland dat je de klepspeling goed bijhoudt en dat je lpg instalatie goed afgesteld staat.
anders ben je snel aan een kop revisie toe.
Bedankt voor je reactie! Ik denk dat ik de LPG maar even laat zitten. Ik rijd max 100 km per week met de auto, dus we blijven maar lekker "duur" rijden. Ik ga bij nader inzien maar niet investeren in de 316. Als het nou een 323i was, dan zou ik het zeker wel doen. Maar over een tijdje maakt de 316 toch weer plaats voor iets snellers denk ik....