Wat heb jij vandaag gedaan?
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Gisteren een gestrand project opgehaald en ondanks de regen leek alles goed te gaan. Bij het afladen van de kar begon de touring plots flink te roken onder de motorkap. Dacht even dat hij in de fik vloog.
Motorkap open en het bleek gelukkig alleen kvs te zijn wat via het expansievat eruit werd geperst.
Na afkoelen en kvs bijvullen even laten uitlezen bij de dealer. Bij de ventilatortest kwam de aap uit de mouw, geen reactie van de fan maar wel 12v op de stekker. vandaag hoor ik wat een nieuwe kost :-/
Gelukkig ontdekken we het nu en niet over 3 weken als de caravan erachter hangt.
Motorkap open en het bleek gelukkig alleen kvs te zijn wat via het expansievat eruit werd geperst.
Na afkoelen en kvs bijvullen even laten uitlezen bij de dealer. Bij de ventilatortest kwam de aap uit de mouw, geen reactie van de fan maar wel 12v op de stekker. vandaag hoor ik wat een nieuwe kost :-/
Gelukkig ontdekken we het nu en niet over 3 weken als de caravan erachter hangt.
So many cars, so little time
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Gelukkig, meestal gebeuren dat soort dingen net voor of tijdens de vakantie.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Idd, als het dan moet dan maar beter zo!
Ik heb van de week een dagje aan de 330i gesleuteld. Hele systeem van de carterventilatie dat al maanden klaar lag vervangen en de lekkende pakking van het oliefilterhuis vervangen. Alles bij elkaar toch zowat een dag werk. Bij demontage bleek de DISA klep lam te zijn net als bij Raymond's M54 dus we gaan ons ook maar eens verdiepen in revisie, gelukkig heeft Raymond al eea aan achtergrondinfo verstrekt.
Verder genoeg ander gesleutel aan het wagenpark, van balanceren tot defecte sensoren, van het vervangen van voorruiten tot het opzoeken van bijgeluiden. Wat moet je anders met een weekje vrij
kom nu al tijd tekort terwijl de journalistieke- cq fotografiekant ook weer in actie moet. Luxe problemen zullen we maar zeggen.
Ik heb van de week een dagje aan de 330i gesleuteld. Hele systeem van de carterventilatie dat al maanden klaar lag vervangen en de lekkende pakking van het oliefilterhuis vervangen. Alles bij elkaar toch zowat een dag werk. Bij demontage bleek de DISA klep lam te zijn net als bij Raymond's M54 dus we gaan ons ook maar eens verdiepen in revisie, gelukkig heeft Raymond al eea aan achtergrondinfo verstrekt.
Verder genoeg ander gesleutel aan het wagenpark, van balanceren tot defecte sensoren, van het vervangen van voorruiten tot het opzoeken van bijgeluiden. Wat moet je anders met een weekje vrij
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Halve week verlof goed besteed .. op auto gebied.
De cabrio is zoals reeds gezegd blanco gekeurd maar deze had nog last van een lekke drukleiding op de pomp van de stuurbekrachtiging, leiding op maat laten maken en dat probleem is opgelost .. cabrio is dus klaar.
De e21 voorzien van nieuwe injectoren, bougies en de kleppen zijn gesteld .. distri gedeelte en ontstekingskabels volgen ergens in de maand juli .. tijdens de volgende verlofperiode ...
de 2.7 is voorzien van een nieuwe dichting op de spoorstang RV, de eibach stabi kit is gemonteerd en er zijn 2 nieuwe remcilinders in de achterste trommels voorzien .. LA haperde lichtjes.
Was een leuk sleutel weekje .. als het weer nu wat zou meewillen kunnen we nog is de baan op ook ...
Gerrit
De cabrio is zoals reeds gezegd blanco gekeurd maar deze had nog last van een lekke drukleiding op de pomp van de stuurbekrachtiging, leiding op maat laten maken en dat probleem is opgelost .. cabrio is dus klaar.
De e21 voorzien van nieuwe injectoren, bougies en de kleppen zijn gesteld .. distri gedeelte en ontstekingskabels volgen ergens in de maand juli .. tijdens de volgende verlofperiode ...
de 2.7 is voorzien van een nieuwe dichting op de spoorstang RV, de eibach stabi kit is gemonteerd en er zijn 2 nieuwe remcilinders in de achterste trommels voorzien .. LA haperde lichtjes.
Was een leuk sleutel weekje .. als het weer nu wat zou meewillen kunnen we nog is de baan op ook ...
Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Zo herkenbaar dit.. Ik besteed het inmiddels weer uit. Ik ben het tijdelijk even zat.
Onlangs lekte mijn automaat bakken ATF, 1x zelf gedaan, niet afdoende, dus nog maar een keer naar de specialist. Kost wat, maar dan blijft mijn (niet zo mooie) inrit tenminste schoon.
Onlangs lekte mijn automaat bakken ATF, 1x zelf gedaan, niet afdoende, dus nog maar een keer naar de specialist. Kost wat, maar dan blijft mijn (niet zo mooie) inrit tenminste schoon.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ook begrijpelijk .. ik besteed het soms ook uit .. hangt van de hoeveelheid vrije tijd af .. Soms heb ik er zin in en soms wil ik gewoon 
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Hier begint de lijst gelukkig flink korter te worden. Ben benieuwd hoe de Anti Roll kit bevalt, Gerrit!
Regards/groeten, Jeroen
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ik begin grip op mijn eigen lijst te krijgen; de E34 staat even geparkeerd ; wel ben ik mijn documentatie aan het bijwerken ; bovendien komen met de tijd ook nieuwe inzichten; Voor de E28 heb ik nog wat puntjes open staan, maar die pak ik in de loop van het jaar wel op.Jeroen wrote:Hier begint de lijst gelukkig flink korter te worden. Ben benieuwd hoe de Anti Roll kit bevalt, Gerrit!
Voor de E39/2 ga ik mij toch verdiepen in de VANOS revisie. Alles wat er op de USA-fora over de M54 te lezen is is tot op heden ook voor mijn auto opgegaan; waarom zou dat voor de VANOS niet het geval zijn ? Dat wordt een leuk projectje voor na de vakantie.
Ook heb ik een serieus geïnteresseerde voor de C180; contact tot op heden alleen maar via de telefoon, maar wel van iemand die een goede bekende van een bekende is, dus lijkt een harde lead; wel moet ik aardig zakken met de prijs... Maar dat ding staat al 18mnd en het wordt tijd dat die schop => kont krijgt, dus als we een deal 'as-is' kunnen bereiken moet ik dat maar accepteren, ook al weet ik dat de auto te goed is voor de prijs die ik kan krijgen.
Carpe Diem, Raymond
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Zou mooi zijn vwb de C180!
De lijstjes voor de E21 en E30 zijn hier vrijwel leeg met alleen nog wat geneuzel zonder prio. Vandaar dat ik wat meer bezig ben met de 323ti Compact van de bazin en de 330i, en voor die laatste begint mij hetzelfde gevoel te bekruipen met het Vanos. Niet kilometers maar leeftijd spelen blijkbaar al genoeg een rol en kom je idd een aantal bekende euvels tegen. Niets ernstigs want de auto doet het prima, maar eerder finetuning om weer zoveel mogelijk terug te komen op de uitgangssituatie toen de auto nieuw was. Daarvan zijn de DISA klep en het Vanos eigenlijk de laatste zaken op mijn onderhoudslijst waarbij ik overigens geen haast heb met het Vanos.
Verder wil ik eens gaan denken wat ik qua onderstel wil doen. Daarbij denk ik vooralsnog aan verse Bilstein dempers rondom en een Anti Roll kit, gecombineerd met de veren van het af fabriek geleverde sportonderstel.
De lijstjes voor de E21 en E30 zijn hier vrijwel leeg met alleen nog wat geneuzel zonder prio. Vandaar dat ik wat meer bezig ben met de 323ti Compact van de bazin en de 330i, en voor die laatste begint mij hetzelfde gevoel te bekruipen met het Vanos. Niet kilometers maar leeftijd spelen blijkbaar al genoeg een rol en kom je idd een aantal bekende euvels tegen. Niets ernstigs want de auto doet het prima, maar eerder finetuning om weer zoveel mogelijk terug te komen op de uitgangssituatie toen de auto nieuw was. Daarvan zijn de DISA klep en het Vanos eigenlijk de laatste zaken op mijn onderhoudslijst waarbij ik overigens geen haast heb met het Vanos.
Verder wil ik eens gaan denken wat ik qua onderstel wil doen. Daarbij denk ik vooralsnog aan verse Bilstein dempers rondom en een Anti Roll kit, gecombineerd met de veren van het af fabriek geleverde sportonderstel.
Regards/groeten, Jeroen
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ik sta heel erg in dubio.... Over een kleine maand staat de zomervakantie in Oostenrijk voor de deur en dat is toch een andere gebruikssituatie en ik kan het risico nu niet zo goed inschatten. Daarom zit ik zo af en toe hier de hooligan te spelen om te kijken of het ontstekings probleem zich nog voordoet. Als ultieme test staat het rondje N35/A35/B54/A31/A30/A1/A35/N35 op de lat om de motor eens goed te gaan belasten; door de nieuwe banden en de recente rem-revisie is er van die kant geen beperkende factor meer.Jeroen wrote:........en voor die laatste begint mij hetzelfde gevoel te bekruipen met het Vanos. Niet kilometers maar leeftijd spelen blijkbaar al genoeg een rol en kom je idd een aantal bekende euvels tegen. Niets ernstigs want de auto doet het prima, maar eerder finetuning om weer zoveel mogelijk terug te komen op de uitgangssituatie toen de auto nieuw was. Daarvan zijn de DISA klep en het Vanos eigenlijk de laatste zaken op mijn onderhoudslijst waarbij ik overigens geen haast heb met het Vanos.
Carpe Diem, Raymond
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Vandaag verder gegaan aan de 315, 4 nieuwe banden gelegd, remmen ontlucht, keienvanger en grill met enkele koplampen. Sinds 1 jaar weer een stukkie op groene platen kunnen rijden. Wat een verschil met nieuwe draagarmen, fuseekogels, lagers en heel de mikmak. Stuurt als nieuw lijkt het wel.
Carburateur lekt wat benzine, dit nog even verhelpen, dan kan ze weer APK gekeurd worden..
Carburateur lekt wat benzine, dit nog even verhelpen, dan kan ze weer APK gekeurd worden..
BMW 3(15), 1983 #Restauratie#
- jarnotim
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 123
- Joined: Wed Nov 14, 2012 8:09 pm
- My E21(s): 323i 1978 / 316 1980 Saphir
- Facebook page: http://www.facebook.com/jarno94
- Location: Staphorst
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Vandaag het gereviseerde 1800 blok in de 316 gemonteerd. Alles is aangesloten. Nu maandag alleen nog even olie halen en kvs erop, accu erop en dan kan de carb afgesteld worden.. Dan mag deze ook voor de apk en dan hoop ik dat ie weer top is.
e21 323i 1978
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Raymond: ik kan me zo snel geen directe relatie tussen het ontstekingsprobleem en de Vanos bedenken dus denk dat je er wel klaar voor bent, maar even stevig testen kan geen kwaad. Ik had zelf al een paar weken bijgeluiden in het onderstel van de 330i, eerst niks kunnen vinden, gister even gaan zitten voor een stevige mishandeling op wat landweggetjes en daarna de brug op... voila een losgelopen kap van een stabirubber. Stevig aangedraaid en het geluid is weg, goedkoper kan niet haha.
Regards/groeten, Jeroen
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Dat zijn de betere i.d.d; lekker simpel, eenvoudig en goedkoop ! 
Carpe Diem, Raymond
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Vandaag heb ik een stel voor de C180 gehad; de interesse is serieus en de indruk is positief, maar ik heb ze wat denktijd gegeven voordat we over de prijs gaan stechelen. Ik ben benieuwd.
Carpe Diem, Raymond