Wat heb jij vandaag gedaan?
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Vanmorgen eerst verse olie voor de 330i en een controleronde. Vervolgens de 323ti, verse olie, controlerondje en verse draagarmrubbers voor. De recent geplaatste Meyle's vervangen door de massieve gecentreerde van BMW. De 323ti was een zoekerig brok ellende geworden met de Meyle's, nu beter dan ooit tevoren. Bij deze is Meyle officieel verklaard tot kwalitatief ronduit beroerde rotzooi. En nu de 323i aanslingeren voor Amersfoort, de zon schijnt volop!
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
Verslag van de toerrit staat al in het betreffende topic, maar deze wilde ik ook nog ergens kwijt: volgens mij was de rit naar huis op zaterdagavond de eerste keer dat ik met de Baur in het donker reed met de nieuwe verlichting. 4 verse koplampunits en Philips 80W rallypeertjes erin. Zo dan, dat is wel even genieten op donkere polderweggetjes zeg, doet niet onder voor xenon. Erg blij mee! Gaan we een nachtrit doen in de Eifel? 
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Nachtrit liever niet maar dus een hele verbetering wat betreft lichtopbrengst.
Heb je geen problemen met de warmteafvoer a.g.v. 80 watt lampjes?
Heb je geen problemen met de warmteafvoer a.g.v. 80 watt lampjes?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
- Jeroen
- Site Admin
Warmte is tot nu toe nooit een probleem gebleken in E21 of E30, mits je niet tijden in de file gaat staan met alles aan denk ik. Enige waar ik issues mee verwacht is met Hella E30 facelift units die vooral uit plastic bestaan. E21, E30 VFL en E30 Bosch NFL mag eigenlijk geen probleem zijn. Preventief probeer ik zoveel mogelijk (overdag) om de lichten uit te doen als ik van de provinciale weg kom zodat je tot huis nog wat rijwind hebt. Weet niet of het een must is maar alle beetjes helpen.
Regards/groeten, Jeroen
- Wondermike
- E21 Master
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Vanavond de nieuwe aanwinst lopend gemaakt
Wel op benzine voorlopig want het gas is op denk ik....
Uitlaatkleppen gingen amper meer open dus die eerst gesteld. Geen vonk maar na demontage ontsteking en montage werkt die ook weer.
Klots benzine in de carburateur en na wat aarzeling loopt ze nu, grappig! Roken als een turk maar dat gaat nog wel over, denk ik
Auto is nu wat beter bekeken en is op wat oppervlakkige roestplekjes in hele goede en harde staat. Bijna alles is gewoon nog heel en werkt.
Interieur geldt hetzelfde voor, alleen een gaatje in de bestuurderstoel. Zelfs het dashboard is niet gescheurd
6 speakers met dikke opbouwringen zorgen voor een super geluid binnen en volgens mij ligt achter de gastank een bassbox.
De jongens vinden het helemaal te gek al is dat laatste waarschijnlijk tegenwoordig niet het juiste woord. Helemaal Da Bomb!
Wat een leuk waggie, maar ja wat moeten we daar nou weer mee? Staat net 100000km op de teller en weet je, het zou zo nog maar kunnen kloppen.
Morgen maar even verzekeren en hopen op veel sneeuw hahaha
Uitlaatkleppen gingen amper meer open dus die eerst gesteld. Geen vonk maar na demontage ontsteking en montage werkt die ook weer.
Klots benzine in de carburateur en na wat aarzeling loopt ze nu, grappig! Roken als een turk maar dat gaat nog wel over, denk ik
Auto is nu wat beter bekeken en is op wat oppervlakkige roestplekjes in hele goede en harde staat. Bijna alles is gewoon nog heel en werkt.
Interieur geldt hetzelfde voor, alleen een gaatje in de bestuurderstoel. Zelfs het dashboard is niet gescheurd
6 speakers met dikke opbouwringen zorgen voor een super geluid binnen en volgens mij ligt achter de gastank een bassbox.
De jongens vinden het helemaal te gek al is dat laatste waarschijnlijk tegenwoordig niet het juiste woord. Helemaal Da Bomb!
Wat een leuk waggie, maar ja wat moeten we daar nou weer mee? Staat net 100000km op de teller en weet je, het zou zo nog maar kunnen kloppen.
Morgen maar even verzekeren en hopen op veel sneeuw hahaha
Last edited by Wondermike on Tue Sep 03, 2013 5:38 pm, edited 1 time in total.
So many cars, so little time
- Peter V.
- E21 VIP

Mooi zo. Ik zou de LPG eruit gooien zodat ze iets beter te verhandelen is (met het oog op de aankomende MRB perikelen).
Gr Peter V.
- Wondermike
- E21 Master
Dat gas is wel een issue ja maar ik heb nog 4 maanden
Ik zag wel dat de chokeklep verwijderd is en er wat modificaties aan het luchtfilterhuis zijn gemaakt voor het gas.
Hier zal ik wel wat onderdelen voor moeten gaan zoeken.
Mijn oudste zoon is aan het lessen en zal tzt een autootje zoeken en dit lijkt me wel wat voor hem. Als hij de komende tijd betrouwbaar blijft lopen kan het zo maar zijn dat de verzameling is uitgebreid.
Ik heb hem wel verteld wat een set nette bumpers waard is dus voordat hij straks
doet moet hij 2 keer nadenken hahaha
Hier zal ik wel wat onderdelen voor moeten gaan zoeken.
Mijn oudste zoon is aan het lessen en zal tzt een autootje zoeken en dit lijkt me wel wat voor hem. Als hij de komende tijd betrouwbaar blijft lopen kan het zo maar zijn dat de verzameling is uitgebreid.
Ik heb hem wel verteld wat een set nette bumpers waard is dus voordat hij straks
So many cars, so little time
- Jeroen
- Site Admin
Leuke plannen, hoop idd dat ze goed genoeg wordt bevonden dan heeft Michel weer wat te doen deze winter 
Regards/groeten, Jeroen
vandaag even de hobby E21 laten keuren. Enkel opmerking de voorste remslangen te vervangen. Voor de rest geen problemen.Tot over 2 jaar en binnenkort de remslangen maar vervangen.
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
- Wondermike
- E21 Master
- Peter V.
- E21 VIP

Netjes Odo.
Gr Peter V.
- Jeroen
- Site Admin
Aandacht voor de 330i: DISA klep van de variabele inlaat in de revisie gedaan. Ik had bij de hele operatie inlaattraject al gezien dat deze 'lam was'. Volgens BMW geen bekende issue maar elke M54 die we kennen heeft 'm kapot. Gelukkig was het membraan nog heel dus was een revisie te doen. Daarvoor heeft German Auto Solutions een hele mooie set voor revisie en upgrade (weg met alle plastic slijtagedelen maar alu en staal daarvoor in de plaats) die incl import ca 100 euro kost, en ze hebben geweldige beschrijving hoe eea te doen (http://germanautosolutions.com/diy_tech ... it_diy.php). Dank aan Raymond voor het voorafgaande uitzoekwerk en dat scheelt weer een bestelling van 400 euro bij de dealer.
In theorie zou dat zowel prestaties als verbruik ten goede moeten komen. Dat gaan we van de week nog wel even testen maar gezien het fraaie weer gaan we eerst maar weer een paar dagen op pad met de Baur!
In theorie zou dat zowel prestaties als verbruik ten goede moeten komen. Dat gaan we van de week nog wel even testen maar gezien het fraaie weer gaan we eerst maar weer een paar dagen op pad met de Baur!
Regards/groeten, Jeroen
Graag gedaan; en ook een reparatie die helemaal van deze tijd is: "Repareren waar kan en vervangen waar nodig".Jeroen wrote:Aandacht voor de 330i: DISA klep van de variabele inlaat in de revisie gedaan. Ik had bij de hele operatie inlaattraject al gezien dat deze 'lam was'. Volgens BMW geen bekende issue maar elke M54 die we kennen heeft 'm kapot. Gelukkig was het membraan nog heel dus was een revisie te doen. Daarvoor heeft German Auto Solutions een hele mooie set voor revisie en upgrade (weg met alle plastic slijtagedelen maar alu en staal daarvoor in de plaats) die incl import ca 100 euro kost, en ze hebben geweldige beschrijving hoe eea te doen (http://germanautosolutions.com/diy_tech ... it_diy.php). Dank aan Raymond voor het voorafgaande uitzoekwerk en dat scheelt weer een bestelling van 400 euro bij de dealer.
Vandaag heb ik het storingsgeheugen van het ABS/ASR/DSC systeem laten uitlezen n.a.v het oplichten van de ASR, ABS en remlampjes tijdens mijn vakantie. Nou treedt dit fenomeen nog maar sporadisch op, maar het uitlezen resulteerde in twee fouten
73 Druksensor, bedrading defect
69 Remlicht schakelaar circuit incorrect cignaal.
Nou is het leuke van deze auto's dat je online alle diagnostics kan uitlezen, dus ook de actuele remdruk en die ging netjes van nul naar 150 bar en weer terug naar nul bij het intrappen/loslaten van het gaspedaal. Dat zegt zoveel dat de sensor zelf OK is.
Arno was bang dat deze druksensor in de ABS geïntegreerd zat en hij kende gevallen met een Bosch ABS pomp dat de enigste remedie dan vervangen is. Maar ik heb wat gegoogled en dan blijkt dat ik de Bosch 5.7 ABS heb welke alleen maar in de laatste twee jaren van de E39 productie is toegepast. Bij de Bosch 5.7 zit de remdruksensor extern op de pompunit, dus die kan ik indien nodig los vervangen, maar op basis van het online uit kunnen lezen van de remdruk denk ik niet dat dit onderdeel het probleem veroorzaakt. Eerder denk ik aan een los contact in de interne bonding van de ABS computer, dus dat zal wel een klusje voor ACtronic worden.
Maar voordat ik de ABS computer eruit sloop en naar Almelo (laat) breng(en) ga ik eerst wat dieper graven door te kijken of deze diagnose vaker gesteld wordt en of er geen andere oorzaken zijn. Het issue is nu sporadisch, dus geen probleem voor de APK.
De DME van het motormanagement heeft geen foutcodes meer, dus dat hebben we wel onder controle. Maar ik kijk toch even vooruit en daarom liggen de volgende onderdelen al klaar voor het volgende project; tja we blijven bezig met de daily.
Kort samengevat; ik heb geen vertrouwen in al die plastic meuk in het koelsysteem, dus ook al werkt de thermostaat (nog) goed en zijn de radiator slangen in orde; de weekmakers in de kunststof koppelstukken en thermostaathuis zullen wel hard zijn geworden en met al die hitte/koude cycles bij de vele korte stukjes hier in het dorp wil ik niet nog een keer enig risico lopen dat ik tijdens lange afstand-trips op de vluchtstrook kom te staan door veroudering-verschijnselen die simpelweg te zijn voorkomen.
Verder heb ik mijn gedachten over het vervolg van mijn E34S op een rij gezet; die ga ik eerst eens op papier zetten.
Carpe Diem, Raymond