Something Different => BMW 315

Post Reply
XQ80
Upcoming E21 fanatic

Something Different => BMW 315

Post by XQ80 »

Beste Forummers,

In mijn andere topic (http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=19&t=16589) stelde ik mezelf en mijn 315 een goeie 2 jaar geleden aan jullie voor. Een paar van jullie hebben al opgemerkt dat er wat veranderingen aan de 315 zijn geweest. In dit topic stel ik de auto even opnieuw voor..

Ze was...

Image

Gekocht in November 2011, na er een paar maanden mee gereden te hebben was het tijd voor een nieuwe APK. de verkoper destijds verzekerde me ervan dat dit geen probleem zou zijn. Niets was minder waar. De auto is van '83, schijnbaar roesttechnisch een van de betere jaren. Dat bleek ook wel, qua carrosserie bleek de auto in een goede staat te zijn. Technisch wat het wat minder.

Werd afgekeurd op;

- CO, off the scale.
- Draagarmen versleten.
- Alle aanwezige remleidingen zo goed als doorgeroest.
- Schijven voor flinterdun.
- Remmen achter niet bestaand, cilinders bleken achteraf lek te zijn, alles zo vet als spek.
- Wiellager voor gaar.
- Veer voor en achter gebroken.
- Banden de verkeerde maat, maar ook dermate versleten dat er een als advies een paar andere onder zouden mogen.
- En nog wat andere rommel.

Destijds ging het prive niet zo lekker met me, dus auto bij mijn vader gestald, geschorst en dik een jaar niet naar omgekeken.

Zomer 2013

Image

Vol goede moed de BMW met een autoambulance opgehaald, met een plaatselijk bevriend garagebedrijf wat afspraken gemaakt en begonnen aan het APK klaar maken van de auto. Tecnhisch is ze op de motor na nu echt 99%. Alle adviezen en eisen opgevolgd, lekker zelf samen met vriend Haynes aan de gang geweest. Dan loop je om de auto heen en zie je hier en daar een deukje. "Nu we dan toch aan de gang zijn, ook maar even fixen". Dan trek je de complete auto uit elkaar en kom je meer ellende tegen dan je verwacht had. De bodem van de Beemer is hard, wel wat aan gelast maar verder erg goed, alleen die plas water in mijn dashboardkastje stond me niet zo aan. Voorruit eruit en daar was ongeveer 50% van de boel verdwenen. Ik ben niet gaan lassen, maar polyesteren. Kennis van me doet dit professioneel, of het allemaal roestvrij blijft is nog afwachten, maar ik kan me niet voorstellen dat het de komende jaren zal gaan rotten. Alles wat KAN rotten is verdwenen en vervangen door industrieel polyester. Alles bewerkt met roestverwijderaar enz.

Image

Eergisteren auto weer gekeurd, we kunnen weer een jaar rijden..

In de tussentijd...

Image

Denkende over hoe ik haar zou gaan opknappen kwam ik tot de conclusie dat een complete respray financieel wel haalbaar zou zijn, maar eigenlijk niet was wat ik wilde. Via de site http://www.stanceworks.com was ik al eens terecht gekomen bij http://www.stanceworks.com/2013/05/24-m ... -counting/. Of mijn auto ook echt deze kant op gaat weet ik niet, maar qua kleur is ze op dit moment in ieder geval uniek. Ik ben met een roller en een paar potten RAL8025 aan de gang gegaan. In de eerste instantie was ik bang dat het nooit ging lukken, maar achteraf gezien ben ik erg tevreden.

Image

Image

Image

Image

Je ziet uiteraard dat de auto gerold is, de sinasappelhuid is van een afstand bijna niet te zien, maar sta je naast de auto dat is het overduidelijk. Banen van het rollen zijn bijna niet te zien. ik vind het resultaat erg netjes.

Ik heb even dit geprobeerd....

Image

Maar er in ieder geval voor nu weer vanaf gehaald, das de plus van rollen. Als het niets is, rol je er zo weer overheen...

Het (voorlopige) Eindresultaat

Image

Image

Image

Image

Image

Image

En nu?

Kom ik PK's te kort. Daarnaast braakt ze blauwe rook uit als ik na vol gas geven afrem op de motor. Klepseals waarschijnlijk. Bij het APK keuren is er ook wat aan de schroeven van de carburateur gedraaid en nu loopt ze niet meer stationair. Tijdens een constante snelheid lijkt het soms alsof ze even geen stroom krijgt. Dan hikt ze een beetje. Heb rotor en verdeelkap vervangen, maar het probleem blijft.

Ik denk dat ik komende winter een ander motortje ga aanschaffen. Maar dan we een snellere. Ik hoor dat een 1800 makkelijk over te leggen is, maar ergens wil ik wel een beetje zwaarder, alleen dan moet er veel aangepast worden, ook qua remmerij neem ik aan..

De auto moet aan de voorkant nog wat naar beneden, zeg maar een CM of 3 a 4, hoe kan ik dit het best bereiken? Qua veren is er niet veel eer meer te behalen, opties als veerklemmen en slijpen heb ik al gehoord, maar ik heb een zoon van 5 maanden en ik wil nog niet dood...

Daarnaast ben ik op zoek naar een voorspoiler, BBS of een andere.. Iemand een idee?

To be continued.....

:bmw
Last edited by XQ80 on Tue Feb 11, 2014 9:34 am, edited 2 times in total.

BMW 3(15), 1983 #Restauratie#
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Re: Something Different => BMW 315

Post by Peter V. »

Mooi topic en toch ook wel een mooi resultaat. Absoluut eentje die je niet kan missen.

Ik had het zelf niet zo gedaan met het rollen maar je idee is absoluut leuk.
Wat betreft motor kun je verschillende kanten op. Blijf je bij de M10 dan zul je richting de 2.0 moeten in combinatie met een dubbele carburateur. Je kan ook een M42 monteren. Van een E30 318 is. Dan heb je al 140 PK zonder aanpassingen aan het motorsysteem. Dit vereist natuurlijk wel verdere aanpassingen voor electronica/brandstofvoorziening etc.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Motorisch ligt het eraan hoe ver je wilt gaan, met het motorblok en met verdere aanpassingen aan electronica, remmen, etc.

Budget: over naar M10B18 zoals van een latere 316 of 318i is denk ik nog het eenvoudigst. Eventueel kun je die nog iets vlotter maken met een andere nokkenas en/of Weber carburateur. Ik zou dat zelf wel een aardig project vinden: 1.8 liter onderblok op de kop tikken en verse lagers en keerringen geven, dan je eigen kop (die is hetzelfde als van de 316) in de revisie en dan andere nokkenas en carburateur. Hoeft niet heel duur te zijn en er zijn eigenlijk nauwelijks aanpassingen nodig. Lijkt me dat een pk of 110-115 wel haalbaar moet zijn en ten opzichte van een bedaagde 315 is dat al een forse winst.

De 2 liter versie van het blok lijkt me best lastig om te vinden, relatief schaars en die wil je dan ook onder handen nemen. Dan is inderdaad een ombouw naar een later blok zoals de M42 1.8 liter met 136-140 pk veel beter te doen, veel Engelse forummers hebben dat ook al gedaan. En je kunt het natuurlijk zo gek maken als je wilt, maar ombouw naar een nog sneller blok zal ook leuk meer kosten.

Onderstel: je kunt eens wat experimenteren met verlagingsveren, vast wel wat te koop hier via het forum, hou je iig bij de bekendere merken als Apex, H&R, etc. Wil je het helemaal goed doen dan zit je natuurlijk aan verse dempers en veren rondom.

Remmen: geventileerde schijven, en dan met klauwen van de 323i, of evt een upgrade naar Volvo of Wilwood, in de 'beste technische topics' genoeg over te vinden. Heb het nooit zelf gedaan maar ik denk dat geventileerde schijven en de bijbehorende klauwen er zo op kunnen.
Regards/groeten, Jeroen
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Heb gedaan: me not like. Waarom? het eindresultaat is voor mij 70% mooi, het is een aparte verschijning. Maar ik had graag een voorbumper gezien, mat zwart ofzo. En dan die kentekenplaat weer in het midden en die rare lege grille vervangen door een enkele koplamp grille. Zoveel meer lucht heb je niet nodig met een 315. Maar, hee, het is jouw auto, dus ik ben blij als jij er blij mee bent!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
XQ80
Upcoming E21 fanatic

Post by XQ80 »

Leuke reacties! Daar kan ik wat mee. Persoonlijk zou ik een M10B18 conversie het verstandigste vinden. Anders word het een hele operatie ben ik bang. Qua remmerij denk ik ook niet dat er dan heel veel veranderd hoeft te worden. Ik ga eens op zoek naar zon blok. Komende winter een beetje prullen.

De voorbumper heeft erop gezeten, en idd ook in matzwart, met kentekenplaat in het midden. Ik zal er straks even een foto van posten, ik vond het op de een of andere manier niet zo denderend staan. Waarschijnlijk door de kleur van de auto.

Haha, en de grill, tja.. Ik was aan het twijfelen over dubbele of enkele koplampen, daarom even aan beide kanten geprobeerd en uiteindelijk toch voor enkel gekozen. Nu is het een gevalletje "veel praat, weinig zaad". Toen mijn vriendin vanmiddag met de BMW achter me reed zag het er wel erg indrukwekkend uit.. Vandaar... Jullie weten dat er een koffiemolen-torretje in zit, maar dat mag verder niemand weten natuurlijk..

Ik begreep van Loentje dat bij een M10B18 conversie je alleen wat gedoe hebt met een andersom draaiende ontsteking, verder zou hij er, incl. bak, zo in moeten passen. Van 75 (als ie dat nog heeft) naar een goeie 110pk is naar mijn idee als een hele vooruitgang...
XQ80
Upcoming E21 fanatic

Post by XQ80 »

Image

Zo dus.. Ik weet het niet...
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

staat beter! Rubber strippie erop, of de plaat echt midden op de bumper.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

De ontsteking andersom????
Dat is alleen als je van elektronische ontsteking naar eentje gaat met contactpunten. Je kunt gewoon een 316 nemen na september 1980. Dit is al een 1800cc motor. Dan de aanpassingen die Jeroen noemt.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
loentje
E21 VIP
E21 VIP

Post by loentje »

Ja dat was idd een oud blok wat ik had liggen!

dit even ter info, volgens mij had ik het over een 2.0 vier cilinder en die zijn alleen geleverd in de 02, e12 etc.

groeten Loentje
Post Reply