In mijn andere topic (http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=19&t=16589) stelde ik mezelf en mijn 315 een goeie 2 jaar geleden aan jullie voor. Een paar van jullie hebben al opgemerkt dat er wat veranderingen aan de 315 zijn geweest. In dit topic stel ik de auto even opnieuw voor..
Ze was...

Gekocht in November 2011, na er een paar maanden mee gereden te hebben was het tijd voor een nieuwe APK. de verkoper destijds verzekerde me ervan dat dit geen probleem zou zijn. Niets was minder waar. De auto is van '83, schijnbaar roesttechnisch een van de betere jaren. Dat bleek ook wel, qua carrosserie bleek de auto in een goede staat te zijn. Technisch wat het wat minder.
Werd afgekeurd op;
- CO, off the scale.
- Draagarmen versleten.
- Alle aanwezige remleidingen zo goed als doorgeroest.
- Schijven voor flinterdun.
- Remmen achter niet bestaand, cilinders bleken achteraf lek te zijn, alles zo vet als spek.
- Wiellager voor gaar.
- Veer voor en achter gebroken.
- Banden de verkeerde maat, maar ook dermate versleten dat er een als advies een paar andere onder zouden mogen.
- En nog wat andere rommel.
Destijds ging het prive niet zo lekker met me, dus auto bij mijn vader gestald, geschorst en dik een jaar niet naar omgekeken.
Zomer 2013

Vol goede moed de BMW met een autoambulance opgehaald, met een plaatselijk bevriend garagebedrijf wat afspraken gemaakt en begonnen aan het APK klaar maken van de auto. Tecnhisch is ze op de motor na nu echt 99%. Alle adviezen en eisen opgevolgd, lekker zelf samen met vriend Haynes aan de gang geweest. Dan loop je om de auto heen en zie je hier en daar een deukje. "Nu we dan toch aan de gang zijn, ook maar even fixen". Dan trek je de complete auto uit elkaar en kom je meer ellende tegen dan je verwacht had. De bodem van de Beemer is hard, wel wat aan gelast maar verder erg goed, alleen die plas water in mijn dashboardkastje stond me niet zo aan. Voorruit eruit en daar was ongeveer 50% van de boel verdwenen. Ik ben niet gaan lassen, maar polyesteren. Kennis van me doet dit professioneel, of het allemaal roestvrij blijft is nog afwachten, maar ik kan me niet voorstellen dat het de komende jaren zal gaan rotten. Alles wat KAN rotten is verdwenen en vervangen door industrieel polyester. Alles bewerkt met roestverwijderaar enz.

Eergisteren auto weer gekeurd, we kunnen weer een jaar rijden..
In de tussentijd...

Denkende over hoe ik haar zou gaan opknappen kwam ik tot de conclusie dat een complete respray financieel wel haalbaar zou zijn, maar eigenlijk niet was wat ik wilde. Via de site http://www.stanceworks.com was ik al eens terecht gekomen bij http://www.stanceworks.com/2013/05/24-m ... -counting/. Of mijn auto ook echt deze kant op gaat weet ik niet, maar qua kleur is ze op dit moment in ieder geval uniek. Ik ben met een roller en een paar potten RAL8025 aan de gang gegaan. In de eerste instantie was ik bang dat het nooit ging lukken, maar achteraf gezien ben ik erg tevreden.

Je ziet uiteraard dat de auto gerold is, de sinasappelhuid is van een afstand bijna niet te zien, maar sta je naast de auto dat is het overduidelijk. Banen van het rollen zijn bijna niet te zien. ik vind het resultaat erg netjes.
Ik heb even dit geprobeerd....

Maar er in ieder geval voor nu weer vanaf gehaald, das de plus van rollen. Als het niets is, rol je er zo weer overheen...
Het (voorlopige) Eindresultaat

En nu?
Kom ik PK's te kort. Daarnaast braakt ze blauwe rook uit als ik na vol gas geven afrem op de motor. Klepseals waarschijnlijk. Bij het APK keuren is er ook wat aan de schroeven van de carburateur gedraaid en nu loopt ze niet meer stationair. Tijdens een constante snelheid lijkt het soms alsof ze even geen stroom krijgt. Dan hikt ze een beetje. Heb rotor en verdeelkap vervangen, maar het probleem blijft.
Ik denk dat ik komende winter een ander motortje ga aanschaffen. Maar dan we een snellere. Ik hoor dat een 1800 makkelijk over te leggen is, maar ergens wil ik wel een beetje zwaarder, alleen dan moet er veel aangepast worden, ook qua remmerij neem ik aan..
De auto moet aan de voorkant nog wat naar beneden, zeg maar een CM of 3 a 4, hoe kan ik dit het best bereiken? Qua veren is er niet veel eer meer te behalen, opties als veerklemmen en slijpen heb ik al gehoord, maar ik heb een zoon van 5 maanden en ik wil nog niet dood...
Daarnaast ben ik op zoek naar een voorspoiler, BBS of een andere.. Iemand een idee?
To be continued.....