Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29977
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Petje af hoor. Dat zijn toch de details die je blijft zien, en zeker als je ze zelf gemaakt hebt haha. Fraai!
Regards/groeten, Jeroen
- pattam2009
- E21 VIP

- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Mooi hoor Koos, het zijn zeker de details die het m doen. Ga zo door.
Ga jij voor de elec.antenne in het achterscherm?
Ga jij voor de elec.antenne in het achterscherm?
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19153
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Jep, elektrische antenne in het achterscherm zat er al in, origineel BMW, en komt ook terug.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Prachtig om te zien hoor Koos en er rijden zat "gerestaureerde" auto's rond die niet zo grondig zijn aangepakt en zeker niet rond die plaatsen.
Dit is voor de langere termijn gewoon het beste wat je kan doen al kan ik me voorstellen dat het soms een gebed zonder einde is.
Ook leuk dat jij met de minste E21 km ervaring toch zo'n heel forum kan volschrijven
(ga vooral zo door!)
Dit is voor de langere termijn gewoon het beste wat je kan doen al kan ik me voorstellen dat het soms een gebed zonder einde is.
Ook leuk dat jij met de minste E21 km ervaring toch zo'n heel forum kan volschrijven
(ga vooral zo door!)
So many cars, so little time
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Gestoord!
Echt mooi al het plaatwerk vernieuwen ga je nog veel plezier aan beleven!
Ook een mooie ruime werkplaats,
daar kan je alles doen.
gtz
Echt mooi al het plaatwerk vernieuwen ga je nog veel plezier aan beleven!
Ook een mooie ruime werkplaats,
daar kan je alles doen.
gtz
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19153
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
De achterzijde is grosso modo gereed. Nu komt het aan op afwerken van de details. Als die klaar zijn, dan kan ik de bodem van de auto aanpakken. Heb ik zin in, maar eerst dus die details…
Zo heb ik de rechter zijde van de kofferbakvloer afgewerkt.

En toch zie ik nog verbeterpuntjes, dus ook die maar even gedaan

Achterscherm ook nog

Een stelletje extra proplassen geplaatst omdat ik niet tevreden was over de hechting tussen de wielbakken

En afwerken

De balk aan de achterbank aan de wielbak gelast

Stripje van de achterbankleuning op de wielbak gezet

En dan ben je bijna klaar, maar toch… Ik was bezig en keek weer naar de uitlaatsteun aan de rechterzijde. Oud Brové laswerk, dus nooit vertrouwen… Steun bestaat uit twee aan elkaar geknutselde stukken, die niet eens goed uitgelijnd staan in hoogte en breedte. Dus de flex er maar in, al was het alleen maar voor de mooi.

En ja hoor. Een gare bende eronder. Roest!


Dus de roest eruit.


Nieuw plaatje erin


Aflassen, afslijpen en spuiten. De balk is weer goed!

Dan de steun. Deze is nu uiteraard niet meer toe te passen zonder herstel. Eerst schoonmaken en verlengen.

Dan de steun op maat en in model maken

En vastzetten.

En zo is weer een avond verdwenen met kleine klusjes die me in het geheel niet verder helpen maar op detail wel leiden tot een erg roestvrije E21!De lijst met restpuntjes wordt kleiner! Als deze lijst klaar is, is de bodem aan de beurt.

Zo heb ik de rechter zijde van de kofferbakvloer afgewerkt.

En toch zie ik nog verbeterpuntjes, dus ook die maar even gedaan

Achterscherm ook nog

Een stelletje extra proplassen geplaatst omdat ik niet tevreden was over de hechting tussen de wielbakken

En afwerken

De balk aan de achterbank aan de wielbak gelast

Stripje van de achterbankleuning op de wielbak gezet

En dan ben je bijna klaar, maar toch… Ik was bezig en keek weer naar de uitlaatsteun aan de rechterzijde. Oud Brové laswerk, dus nooit vertrouwen… Steun bestaat uit twee aan elkaar geknutselde stukken, die niet eens goed uitgelijnd staan in hoogte en breedte. Dus de flex er maar in, al was het alleen maar voor de mooi.

En ja hoor. Een gare bende eronder. Roest!


Dus de roest eruit.


Nieuw plaatje erin


Aflassen, afslijpen en spuiten. De balk is weer goed!

Dan de steun. Deze is nu uiteraard niet meer toe te passen zonder herstel. Eerst schoonmaken en verlengen.

Dan de steun op maat en in model maken

En vastzetten.

En zo is weer een avond verdwenen met kleine klusjes die me in het geheel niet verder helpen maar op detail wel leiden tot een erg roestvrije E21!De lijst met restpuntjes wordt kleiner! Als deze lijst klaar is, is de bodem aan de beurt.

Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 7:58 pm, edited 1 time in total.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11878
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Eeeh..ik wil niet lullig doen maar je bent met een e21 bezig...
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Dit maakt alles een stuk duidelijker323baur wrote:Eeeh..ik wil niet lullig doen maar je bent met een e21 bezig...
Zonder dollen, het is dit wat er voor zorgt dat je straks een super nette E21 op de weg heb staan! Ga vooral zo door.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19153
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Dus daarom past het allemaal voor geen meter.....323baur wrote:Eeeh..ik wil niet lullig doen maar je bent met een e21 bezig...
Toch leuk dat jij de eerste bent die hapt, Ite. Je stond in onze top 3
-
Groentje_me
- E21 VIP

- Posts: 1002
- Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
- Location: Steenwijkerwold, the Netherlands
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Respect Koos!
Groeten Jan Groen
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19153
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
De achterzijde van de 323i is gereed!! Ik ben er blij om, alles is nu klaar aan kofferbak en wielbakken achter. De laatste actie was het plaatsen van de scheidingswandjes. Deze heb ik geprepareerd en daarna geproplast.


Ook heb ik twee nieuwe wielkastdragers voor gekocht bij W&N. Die gasten melden dat alle modellen gelijk zijn, maar nee, type 1 is anders. Niet veel maar wel wat. En toch gewoon opsturen.
Type 1: een vierkant gat bij het lipje en een stukje uit de rand onder het chassisnummer.

Type 2: Een meer rond gat bij het lipje en een soort inham onder het chassisnummer.

Uiteraard maak ik hier wel type 1 modellen van, zo wil ik ze er niet in hebben. Maar dat komt later. Eerst de bok eindelijk weer terug naar zijn originele vorm, de achterzijde op de drager in de veerpoottorens. Dat is een stuk steviger en beter verdeeld op de bok qua gewicht.

Dit is de tijdelijke drager, daarnaast stond de cas op de lange pennen van het subframe.

Nu de achterzijde gereed is kon ik aan de slag met de rotte delen van de vloer, aansluiting op de binnendorpel. Eerst aftekenen:

Daarna opensnijden en de rand verwijderen. Nu blijkt dat dit echt geen overbodige actie is! Een bruine bende, gelukkig prima te herstellen.

Omdat de rand gepuntlast zit, heb ik wel wat moeite gehad de bende los te halen zonder de dorpel of de vloer te beschadigen. Er is geen ruimte om met de puntlasboor de boel los te boren, dus heb ik een scherpe houtbeitel gebruikt om tussen de puntlassen de strip stuk te slaan, waarna ik de stukjes gemakkelijk kon draaien met een tang en de puntlassen los knapten.

Als alles uiteindelijk is verwijderd, blijft dit over…

Dan de voorzijde van de vloer. Die is in het verleden meer dan eens hersteld en dat heeft zijn sporen nagelaten. Daarbij is het vloerpaneel van W&N imitatie en precies verkeerdom gevormd bij de randen. Dat alles leidt er toe dat ik de boel niet origineel heb zitten, hoewel het in 2011 netjes is gemaakt door Gert jan. Het is dan de vraag, laat je het zitten zoals het zit of zet je de puntjes op de i, wetende dat ik me een bak werk op de hals haar daarmee. Besluit: slopen en origineel maken al is het een dubbel gevoel om het goede werk van Gert jan weer los te trekken.
De binnenzijde, veel bakwerk, oud in oud en dat leidt tot verborgen roest. Daarnaast zit de rand tussen schutbord en vloer niet goed.

De buitenzijde: naden kloppen niet, de onderzijde van de Astijl is in de loop der tijd te kort geworden waardoor deze niet meer goed aansluit, wat resulteert in minder mooi laswerk. Geen originele aansluiting.


Dit is roestig, maar zo horen de naden te lopen, de Astijl moet verder doorlopen over de dorpel. Daarnaast mist er onder in het hoekje van de W&N dorpel een hoekje metaal, niet onbelangrijk, want daar hoort het clipje op het gat, waarin de schroef van het spatbord in gaat voor bevestiging.


Dus slopen maar. Nieuwe transportsteun eraf:


Voorzichtig de randen en dubbel metaal uitelkaar peuteren:

En dan een eerste stuk metaal verwijderen.

Om te zien wat er verder weg moet, is het donormateriaal van belang. Kijken wat je hebt, voor je teveel sloopt. Dus eerst de binnen en buitendorpel scheiden:

Nu heb ik de binnendorpel, die absoluut wat werk behoeft (lees reparatie)


Vervolgens de onderzijde van de Astijl en de buitendorpel scheiden.

En dan heb ik een tamelijk nette Astijl om te hergebruiken.


Even stralen en een klein beetje herstellen en dan kunnen we verder! Dat is voor een volgende keer.
Ennuh: nooit iets slopen voor je weet hoe het terug moet! Even een schetsje.



Ook heb ik twee nieuwe wielkastdragers voor gekocht bij W&N. Die gasten melden dat alle modellen gelijk zijn, maar nee, type 1 is anders. Niet veel maar wel wat. En toch gewoon opsturen.
Type 1: een vierkant gat bij het lipje en een stukje uit de rand onder het chassisnummer.

Type 2: Een meer rond gat bij het lipje en een soort inham onder het chassisnummer.

Uiteraard maak ik hier wel type 1 modellen van, zo wil ik ze er niet in hebben. Maar dat komt later. Eerst de bok eindelijk weer terug naar zijn originele vorm, de achterzijde op de drager in de veerpoottorens. Dat is een stuk steviger en beter verdeeld op de bok qua gewicht.

Dit is de tijdelijke drager, daarnaast stond de cas op de lange pennen van het subframe.

Nu de achterzijde gereed is kon ik aan de slag met de rotte delen van de vloer, aansluiting op de binnendorpel. Eerst aftekenen:

Daarna opensnijden en de rand verwijderen. Nu blijkt dat dit echt geen overbodige actie is! Een bruine bende, gelukkig prima te herstellen.

Omdat de rand gepuntlast zit, heb ik wel wat moeite gehad de bende los te halen zonder de dorpel of de vloer te beschadigen. Er is geen ruimte om met de puntlasboor de boel los te boren, dus heb ik een scherpe houtbeitel gebruikt om tussen de puntlassen de strip stuk te slaan, waarna ik de stukjes gemakkelijk kon draaien met een tang en de puntlassen los knapten.

Als alles uiteindelijk is verwijderd, blijft dit over…

Dan de voorzijde van de vloer. Die is in het verleden meer dan eens hersteld en dat heeft zijn sporen nagelaten. Daarbij is het vloerpaneel van W&N imitatie en precies verkeerdom gevormd bij de randen. Dat alles leidt er toe dat ik de boel niet origineel heb zitten, hoewel het in 2011 netjes is gemaakt door Gert jan. Het is dan de vraag, laat je het zitten zoals het zit of zet je de puntjes op de i, wetende dat ik me een bak werk op de hals haar daarmee. Besluit: slopen en origineel maken al is het een dubbel gevoel om het goede werk van Gert jan weer los te trekken.
De binnenzijde, veel bakwerk, oud in oud en dat leidt tot verborgen roest. Daarnaast zit de rand tussen schutbord en vloer niet goed.

De buitenzijde: naden kloppen niet, de onderzijde van de Astijl is in de loop der tijd te kort geworden waardoor deze niet meer goed aansluit, wat resulteert in minder mooi laswerk. Geen originele aansluiting.


Dit is roestig, maar zo horen de naden te lopen, de Astijl moet verder doorlopen over de dorpel. Daarnaast mist er onder in het hoekje van de W&N dorpel een hoekje metaal, niet onbelangrijk, want daar hoort het clipje op het gat, waarin de schroef van het spatbord in gaat voor bevestiging.


Dus slopen maar. Nieuwe transportsteun eraf:


Voorzichtig de randen en dubbel metaal uitelkaar peuteren:

En dan een eerste stuk metaal verwijderen.

Om te zien wat er verder weg moet, is het donormateriaal van belang. Kijken wat je hebt, voor je teveel sloopt. Dus eerst de binnen en buitendorpel scheiden:

Nu heb ik de binnendorpel, die absoluut wat werk behoeft (lees reparatie)


Vervolgens de onderzijde van de Astijl en de buitendorpel scheiden.

En dan heb ik een tamelijk nette Astijl om te hergebruiken.


Even stralen en een klein beetje herstellen en dan kunnen we verder! Dat is voor een volgende keer.
Ennuh: nooit iets slopen voor je weet hoe het terug moet! Even een schetsje.

Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 8:00 pm, edited 1 time in total.
- pattam2009
- E21 VIP

- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Echt super hoe jij blijft doorgaan Koos, met dit soort details maak je het verschil tot een echte restauratie 
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Dat is echt op detail letten! Top dat je het zo doet.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Manitoba
- E21 VIP

- Posts: 2575
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Koos, ik heb echt bewondering voor wat jij doet en bereikt met je auto. Ik hoop voor je dat je zo lekker bezig kunt blijven en vorderingen maakt!
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016