De verkeersergernissen top 100

Voor alles niet E21 gerelateerd
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

De verkeersergernissen top 100

Post by Jeroen »

We hebben natuurlijk al het befaamde draadje Het Nationaal Verkeersinfarct, maar er is vast nog wel meer te bedenken onder petrolheads zoals wijzelf. Ik dacht al aan een top 10, maar er schoot me direct een veelvoud aan ergernissen te binnen en dan een top 10 kiezen, lastig. Laat ons hart spreken en dan mikken we maar op honderd, ik denk dat we aardig in de buurt komen. Nummering is trouwens alleen maar om het aantal bij te houden, geen ranking. Dat doen we later haha! Laten we beginnen met de ergernis van vandaag:

1. Getrut in de regen
Regen? Extreme wateroverlast gepaard met een najaarsstorm? Nee hoor, het miezerde lichtjes vanmorgen. Reden voor hele volksstammen om toch zeker 20 km/u onder de geldende snelheidslimiet te gaan zitten. Waarom in hemelsnaam? Zijn je banden en dus grip zo kansloos? Is je zicht zo slecht door vuile en beslagen ruiten? Of was je te druk met je telefoon? In een land waar het zeer regelmatig regent blijft het me verbazen hoe we helemaal van de kook raken als er een paar spetters vallen (laat staan sneeuwvlokjes, maar dat is een later topic). De ene helft van de bevolking gaat in de paniekmodus en daarmee op de rem. De andere helft raakt gefrustreerd en begint de boel op te drukken. Op de linkerbaan van de snelweg is er vrijwel geen mens die meer afstand houdt dan een meter of 5 met als gevolg dat er altijd wel iemand is die op de rem trapt. Omvangrijke kettingbotsingen liggen op de loer omdat je nooit meer op tijd kunt ingrijpen. Het feit dat het daar nog niet van barst in Nederland is heel veel geluk, meer niet. Ik ben er 100% van overtuigd dat 'men' werkelijk geen flauw benul heeft wat voor risico's er gelopen worden en naar mijn gevoel wordt er alleen maar steeds minder afstand gehouden! Anyway, je hebt er ook al niks aan, op de rechter baan zeil je met het grootste gemak de snelle jongens voorbij, overigens zonder ook maar enigszins in de buurt te komen van de maximumsnelheid. Laat oom agent het maar niet zien want rechts inhalen staat tegenwoordig op een boete van 220 euro dus voor je het weet ziet een hersenloos clubje dienders er brood in en mag je gezellig meeremmen met het seniele deel van de bevolking dat niet bij de politie zit, maar op de linkerbaan.

Wat kunnen we er nu aan doen? Moeten we bijzondere maatregelen treffen voor de natte of winterse maanden? Eigenlijk niet in mijn ogen, gewoon de standaard zaken die je altijd in acht hoort te nemen: fatsoenlijke banden, ruiten schoon, verlichting en ruitenwissers in orde, een beetje afstand houden, aandacht bij de weg en wat meer vooruit kijken. De standaard dingetjes die het verkeer van alledag zoveel aangenamer zouden maken helpen ons ook in de regen.

Zo, dat valt wel mee als start, toch? De oplossing lijkt zo simpel! Maar of we -in wat op verkeersgebied mogelijk het meest individualistische en egoïstische land ter wereld is- ooit een stap verder gaan komen?

Regards/groeten, Jeroen
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Re: De verkeersergernissen top 100

Post by Peter V. »

Helemaal mee eens. Dat is wat er "vroeger" ook geleerd werd tijdens rijlessen. Tegenwoordig doet men rijexamen in combinatie met de navigatie. Goed voorbeeld toch :screwy
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
RJ
E21 VIP
E21 VIP

Post by RJ »

1. Getrut in de regen

En waarom duurde mijn woon-werk-ritje vanochtend een uur langer?!? Juistem! Om bovenstaande reden :evil:
Het lijkt wel alsof sommigen persé de druppels willen ontwijken...

Overigens nog een ergernis waar ik mij aan stoor: geen afstand houden, zelfs in de file staan ze op je bumper en beginnen ze met de lampen te knipperen als je zelf een klein gaatje laat, om zodoende de wagen fijn te laten rollen i.p.v. koppeling-gas-rem-koppeling etc.

Door geen afstand te houden, presteerde een medeweggebruiker het een tijd geleden om in de file (we stonden al 10minuten in de file) achterop mijn E46 te rijden... (hoezo, ik zat te slapen?) Erg leuk als je je auto net een maandje of twee hebt...
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp

Post by Thegs »

2. Midden en links blijven rijden

Met je kansloze Audi of Kia in het midden of uiterst links blijven rijden zodat Jeroen en ik of moeten wachten of vakkundig van de weg gedrukt worden. Verschrikkelijk irritant en alleen op te lossen door de 740 in de kickdown te trappen vanaf 500m afstand en doorduwen...
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

3. Vergeet dat je een spiegeltje hebt om achter je te kijken

Ik word gek van die lui die zo de weg op hossen bij het invoegen, met snelheid 0,1 km/h. Of mensen die ineens besluiten te gaan inhalen, zonder een kn ipperlichtje aan te doen en even achter zich te kijken. We doen maar wat en we zien wel. "Oh, rijdt er achter mij iemand die sneller is en erg dicht bij is? Hopelijk heeft hij een vlotte reactie en goede remmen. Maar IK ga inhalen..." Stelletje kaffers....
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1986 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

4
onnodig remmen. Anticipeer en regel je snelheid met je gaspedaal.

5
te langzaam rijden in het algemeen.

6
inhalende vrachtauto's. Ik pleit voor een algemeen verbod met minimaal 40 stok slagen en 1000 € boete. Vandaag op de a1 echt 10* moeten wachten.

7
mistachterlicht, allemaal uitschoppen die dingen. Het is vast electronisch te regelen dat die op automatisch signaal aangaat. De mens is te dom gebleken

8
stoplichten moeten van groen naar oranje naar rood...en omgekeerd. Dat scheelt seconden nadenken...

later meer
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Hahaha leuke bijdragen en die 100 gaan we echt wel halen zo!

Mijn nieuwe ergernis van de dag doe ik doorgaans al ruimschoots voor 8.00 op. Je hoeft niet te zoeken naar ergernissen, die worden gewoon ongevraagd dagelijks over je uitgestrooid. Oh wacht even, over strooien gesproken, ik lees net dit: "De afgelopen nacht was de eerste serieuze winternacht met plaatselijk gladheid op op- en afritten. Er werd ook voor de eerste keer op grote schaal gestrooid". Jawel, er is kans op wat zeer plaatselijke gladheid en gelijk wordt half Nederland onder de pekel bedolven. We mogen natuurlijk niet van mensen verwachten dat ze op gaan letten en hun verantwoordelijkheid nemen in het verkeer.

De ergernissen vanmorgen hadden te maken met dat extreem koude weer, het was ook wel helemaal -1 graden.

9. Getrut als het vriest
Geld uitgeven aan winterbanden of een slipcursus, ben je gek, stel je voor dat je geld uitgeeft aan de veiligheid van jezelf of je gezin. Dus we stuntelen maar wat aan terwijl het niet glad is. Bochten en rotondes doen we dan maar stapvoets want stel je voor.

10. Onvoldoende krabben als het vriest
Brrrr koud en waar is die krabber? Dus even snel een kijkgaatje maken, zicht rondom is zoooo 2012. Met de auto dichtgevroren en bij voorkeur ook beslagen gaan we op weg, die koplampen van het overige verkeer zien we wel. Dat we dan wat voetgangers of fietsers een rolstoel in rijden ach, dan hadden ze maar moeten uitkijken. Ik blijf erbij dat ik dat soort mongolen toewens dat ze een familielid aanrijden en dan gelijk goed. Misschien dat ze dan eens gaan nadenken.
Regards/groeten, Jeroen
Robbert
Upcoming E21 fanatic

Post by Robbert »

11. Mensen die hun lampen te hoog hebben staan

12. Mensen die zonder verlichting bij schemering (of zelfs in het donker) rijden
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

13 andere weggebruikers....

GA AAN DE KANT!!!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1986 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

hahaha +1.
Oh nee, das 14.

Vandaag me echt kapot geërgerd aan bussen die met 100+ aan het inhalen zijn.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

14. Geen richting aangeven
Weggebruikers met een enigszins bedaagde rijstijl zullen me ongetwijfeld een vreselijke verkeershufter vinden, maar met richting aangeven ben ik behoorlijk consequent. Iedereen is erbij gebaat om bijtijds te weten wat een ander van plan is, dat bevordert alleen maar de veiligheid en doorstroming. Dus bijtijds aangeven wat je gaat doen, dan sta je ook niet te wachten op iemand die toch net voor je snuit afslaat. Dat vind je zelf ook vervelend, toch?

Dus niet die richtingaanwijzer pas meenemen als je toch de bocht in gaat sturen, denk even mee met de rest, rotonde 3/4 ook even naar links richting aangeven, bij het verlaten van de rotonde richting aangeven (niet te vroeg en niet te laat, blijkt voor veel volk ernstig rocket science).

Leuke actie die al enkele malen voor hilarische situaties heeft gezorgd: stel je wil linksaf slaan maar er komt nog een auto van rechts. Je wacht netjes, maar ziet dat de auto van rechts al wat vaart mindert, maar geen richting aangeeft. Lijkt erop dat deze wil afslaan maar bij gebrek aan richtingaanwijzer rij je alvast de weg op, maar genoeg zodat de auto nog prima rechtdoor kan. Dan schrikt men ineens, want men wilde eigenlijk linksaf slaan. Op het laatste moment gaat dan toch maar die richtingaanwijzer aan en moet de beste man aardig sturen om om mij heen te komen. Dan heeft 'ie er zelf last van, misschien geeft 'ie dan de volgende keer iets eerder richting aan.

15. Verlichting aanhanger niet in orde
Hoewel juist de aanhangers van aannemers etc vaak een hoerenbestaan leiden, is het opvallend dat juist fietsdragers en caravans de verlichting niet op orde hebben. Hoeveel moeite is het om dat af en toe eens even te controleren? Een richtingaanwijzer of remlicht dat niet werkt kan behoorlijk vervelende gevolgen hebben. Over de verdere technische conditie van aanhangers kunnen we ook nog wel een bos punten bedenken!
Regards/groeten, Jeroen
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Hee er zijn nog wel meer ergernissen hoor!

Dagrijverlichting
Heb het zelf al een paar keer meegemaakt, bij diverse merken is het zo dat als je met dagrijverlichting rijdt, alleen de lichten aan de voorzijde het doen. Die ledjes staan natuurlijk wel interessant dus je ziet ook dat men, misschien ook wel onwetend, in het donker ook met de dagrijverlichting op weg is. Maar dan dus zonder achterlichten!

Tamara kwam vandaag ook zo'n figuur tegen en stopt even om de bestuurder, in dit geval een getinte dame, even te melden dat ze wat weinig licht aan heeft. Dit met de beste bedoelingen. Krijgt ze een scheldkanonnade over zich heen waar ze zich mee bemoeit en dat ze geen verstand van auto's heeft dus niet weet hoe 't werkt. Tamara nodigt de dame nog uit om even uit te stappen en zelf even te kijken maar nee, ze kan de tering krijgen en doodvallen (ja letterlijk gezegd).

Nou hoor je vrouwen niet te slaan maar ik zou veel moeite hebben om me te beheersen tegenover zo'n onbeschofte teef...
Regards/groeten, Jeroen
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Hahaha, idd deaudtknuppelen met haar eigen bovenbeen.

Tis idd wel irritant. Mijn mondeo heeft het ook.
Kan niet uit, noch dat je het zelf kan regelen.
Automatische lichtschakeling is soms te traag.
Moet je toch nog nadenken...
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Ongelooflijk dat mensen alleen maar aan zich zelf denken.

Onze Focus heeft ook de automatische verlichting en ik moet zeggen dat ik het met Ite eens ben. Vaak duurt het te lang voordat ze inschakelen. Dus gewoon op de ouderwetse manier. Altijd mijn verlichting ingeschakeld.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
BMWvision
E21 Pro

Post by BMWvision »

Als we het toch over verlichting hebben, dan weet ik er ook nog 1.

Xenon verlichting in "niet voor xenon voorbereide koplampen".
Dan krijg je zo'n grote verblindende waas i.p.v. een strak gelijnde lichtbundel.
Staat wel stoer natuurlijk in je verouderde golf 3, maar ik geloof dat het nog niet eens meer zicht voor je opleverd.
1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
Post Reply