Wat heb jij vandaag gedaan?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ik had gepland om de 330i in december een rondje onderhoud en APK te geven aangezien die afloopt in januari, liever wat tijd over. Al een enkele keer merkte ik dat bij zachtjes uitrollen de remmen kortstondig iets bleven plakken, met name rechtsvoor had ik het gevoel. Dat bleek juist, zondagavond op de snelweg begon de auto leuk te trillen en bleek de remschijf rechtsvoor al goed heet. Een goede stamp op de rem en het ging wel weer, maar echt tijd was er duidelijk niet meer.
Navraag leverde op dat de remzuigers van E36 en latere modellen vaker problemen geven, de zuigers zijn van een matige kwaliteit staal gemaakt en vreten dusdanig in dat de zuigers al gauw niet meer op te poetsen zijn (dit in tegenstelling tot het oudere spul wat vaak veel minder snel invreet, zelfs na meer dienstjaren). Dat zie je ook met gebruikt spul, deze klauwen met 57mm zuigers zijn alleen toegepast op 330i-330d-M3 en een fatsoenlijke gebruikte klauw of zuiger is in die maat niet te vinden en de dealer en geraadpleegde remspecialisten leveren de zuigers niet los.
Navraag bij Brezan leverde op dat men gereviseerde Até klauwen leverde volgens ruilsysteem voor ca 120 euro dus daar maar 1 van besteld voor de rechterkant. Bij de dealer een revisieset besteld voor linksvoor, slijtage-indicator, verse remslangen en een set blokken. De schijven zagen er bij de bandenwissel 2 weken geleden nog behoorlijk vers uit (toen liep het wiel ook nog mooi vrij). Maar ja, voordat ik tijd had en voordat alles binnen was, was het woensdagochtend en dat was te lang met een continu hangende rem, vanmorgen ging de schijf rechtsvoor toch ook krom. Dus met spoed nog even een setje verse Até schijven erbij, gelukkig waren die voorradig en was de prijs lager dan verwacht (166 euro voor 2 stuks 325*25mm) dus dan moet je ook geen risico's nemen en het gewoon gelijk goed doen.
Vanmiddag de boel losgehaald en rechtsvoor weer helemaal opnieuw opgebouwd. Linksvoor bleek maar weer al te goed dat de zuigers van pisbakkenstaal zijn, die was ook niet meer te redden. Morgen komt de revisieklauw voor de linkerkant binnen. Dan hebben we iig weer vers spul voor: klauwen, slangen, schijven en blokken! Als het nou een beetje meezit mogen ze 'm gelijk afmelden voor de APK, dat hopen we dan maar.
Navraag leverde op dat de remzuigers van E36 en latere modellen vaker problemen geven, de zuigers zijn van een matige kwaliteit staal gemaakt en vreten dusdanig in dat de zuigers al gauw niet meer op te poetsen zijn (dit in tegenstelling tot het oudere spul wat vaak veel minder snel invreet, zelfs na meer dienstjaren). Dat zie je ook met gebruikt spul, deze klauwen met 57mm zuigers zijn alleen toegepast op 330i-330d-M3 en een fatsoenlijke gebruikte klauw of zuiger is in die maat niet te vinden en de dealer en geraadpleegde remspecialisten leveren de zuigers niet los.
Navraag bij Brezan leverde op dat men gereviseerde Até klauwen leverde volgens ruilsysteem voor ca 120 euro dus daar maar 1 van besteld voor de rechterkant. Bij de dealer een revisieset besteld voor linksvoor, slijtage-indicator, verse remslangen en een set blokken. De schijven zagen er bij de bandenwissel 2 weken geleden nog behoorlijk vers uit (toen liep het wiel ook nog mooi vrij). Maar ja, voordat ik tijd had en voordat alles binnen was, was het woensdagochtend en dat was te lang met een continu hangende rem, vanmorgen ging de schijf rechtsvoor toch ook krom. Dus met spoed nog even een setje verse Até schijven erbij, gelukkig waren die voorradig en was de prijs lager dan verwacht (166 euro voor 2 stuks 325*25mm) dus dan moet je ook geen risico's nemen en het gewoon gelijk goed doen.
Vanmiddag de boel losgehaald en rechtsvoor weer helemaal opnieuw opgebouwd. Linksvoor bleek maar weer al te goed dat de zuigers van pisbakkenstaal zijn, die was ook niet meer te redden. Morgen komt de revisieklauw voor de linkerkant binnen. Dan hebben we iig weer vers spul voor: klauwen, slangen, schijven en blokken! Als het nou een beetje meezit mogen ze 'm gelijk afmelden voor de APK, dat hopen we dan maar.
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Auw...dan weet je waarom je werkt..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Op zich vallen de kosten me nog mee en was eea toch al gepland op korte termijn. Op die schijven na dan 
Regards/groeten, Jeroen
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Bij mijn e46 had ik vorig jaar net hetzelfde probleem, klauw rechts blijven hangen, schijf krom, en gelijk 2 revisieklauwen gemonteerd, met nieuwe schijven en blokken..., zeer bekend 
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Afgelopen jaar heb ik bij de E39 hetzelfde probleem gehad; tenminste niet ik, maar mijn vader toe deze ruim een week in DLD moest blijven nadat mijn moeder daar in het ziekenhuis werd opgenomen. De dealer wilde een nieuwe klauw monteren, maar daar had ik niet zoveel zin in. Ze hebben de boel gangbaar gemaakt en in NL heb ik beide klauwen naar een revisie bedrijf gestuurd:Jeroen wrote:Ik had gepland om de 330i in december een rondje onderhoud en APK te geven aangezien die afloopt in januari, liever wat tijd over. Al een enkele keer merkte ik dat bij zachtjes uitrollen de remmen kortstondig iets bleven plakken, met name rechtsvoor had ik het gevoel. Dat bleek juist, zondagavond op de snelweg begon de auto leuk te trillen en bleek de remschijf rechtsvoor al goed heet. Een goede stamp op de rem en het ging wel weer, maar echt tijd was er duidelijk niet meer.
http://www.robijnremtechniek.com/
Hun analyse was precies hetzelfde als die van jou, maar zijn konden wel de zuigers leveren. Voor 80 Euro/st (ex BTW) hebben zij de klauwen compleet gereviseerd. De linkerklauw was nog prima. Mijn remschijven waren nog nieuw en hebben geen schade geleden.
Last edited by raymondw on Fri Nov 29, 2013 6:06 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Tsja hier bleken beide klauwen slecht en kon ik ex BTW voor ca 20 euro per stuk meer direct revisieklauwen krijgen. Voor een dergelijk klein prijsverschil, tijdwinst boeken en niet heen en weer te hoeven rijden of verzendkosten aan de broek te hebben was de keuze snel gemaakt. Mijn oude klauwen waren voor mij ook niet belangrijk, ik krijg er weer dezelfde voor terug.
Regards/groeten, Jeroen
-
Groentje_me
- E21 VIP

- Posts: 1002
- Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
- Location: Steenwijkerwold, the Netherlands
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ik heb vanavond het dak van de Saphir blauwe 320/6 gezaagd.
M'n vader had een nieuwe reprozaag gekocht, wil nooit meer zonder, wat werkt dat mooi.
M'n vader had een nieuwe reprozaag gekocht, wil nooit meer zonder, wat werkt dat mooi.
Groeten Jan Groen
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ja lachen he. Stelt echt niks voor zon autootje
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Vanmiddag heb ik de gerepareerde ABS/DSC control unit weer opgehaald. Op het reparatie-rapport staat dat de fout is waargenomen en hersteld. Mooi! Installeren was een kwestie van vijf minuutjes en het lijkt te kloppen; de ABS/DSC/ASC+T samtenkraam blijft gedoofd.
Jammer is wel dat ik dit op voorhand al wist, maar eerst de remdruk sensor en remlicht schakelaar moest vervangen om de ABS control unit ter reparatie aan te kunnen bieden en die eerste is toch een Euro of 90 ex BTW
Maar ja; weer een probleem minder. Mooi op tijd voor de winter! Nu de twee nieuwe winterbanden nog.
Jammer is wel dat ik dit op voorhand al wist, maar eerst de remdruk sensor en remlicht schakelaar moest vervangen om de ABS control unit ter reparatie aan te kunnen bieden en die eerste is toch een Euro of 90 ex BTW
Maar ja; weer een probleem minder. Mooi op tijd voor de winter! Nu de twee nieuwe winterbanden nog.
Carpe Diem, Raymond
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Nog maar een stuk kofferbak rand gelast -->klaar
Alleen nog afwerken en spuiten.
Alleen nog afwerken en spuiten.
So many cars, so little time
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Yep, mijn lijstje voor de E39Jeroen wrote:Haha er blijft altijd wel wat te doen
- Lekke karterpan pakking (correctief)
- VANOS seals (preventief)
- Thermostaat + waterslangen (preventief)
- 2st nieuwe Pirelli Sotto Zero 225/55R16V winterbanden (correctief).
- Andere draagarmen van de achterwielophanging (preventief)
Carpe Diem, Raymond
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Volgens mij was nu jij weer eens aan de beurt om wat te doen....en foto's maken en plaatsen!
So many cars, so little time