We trappen af met John Baak die we kennen van de Gösser Beer E9 CSL, hier in actie in een originele UFO CSL. De auto behoort toe aan Patrick Mortier, ook geen onbekende in BMW land, en samen reden de mannen op de Spa Classic afgelopen mei. Bijna hadden de sympathieke mannen niet eens gereden nadat het diff zo ongeveer vast smolt tijdens de vrijdagtraining maar na een hoop stressen was het regelen en wisselen van het diff kort voor de eerste race gelukt.

In de Classic Endurance Racing (CER) raceklasse viel Frédéric Da Rocha op door ruimschoots harder dan de rest te rijden met zijn Lola T298 prototype. Met op plek 2 trouwens een vrijwel identieke auto! Uiteindelijk zou Da Rocha ook het kampioenschap op zijn naam schrijven. De beide Lola's worden aangedreven door een bekend, nog immer competitief en vrijwel onverwoestbaar blok, BMW's M12 2 liter vierpitter. Het formaat van de steekvlam geeft wel aan dat véél benzine het goed doet in deze blokjes.

Een schattig setje vintage Bugatti's tijdens de opbouw-dag van de Classic Days Schloss Dyck. Ik heb nog nooit zoveel antieke Bugatti's bij elkaar gezien en ze kwamen nog in actie ook. Ook bekende Nederlandse Bugatti-bezitters als Olav Glasius en Bart Rosman (zijn tipo 43 zelfs met ANWB schildje op 2e foto) gaven acte de présence. Erg bijzonder om dat kostbare maar vooral indrukwekkende geweld te mogen zien, horen, ruiken en voelen.

Geen topfoto, maar ik heb 'm er toch maar bij gezet omdat het wel ernstig indrukwekkend was om Fiat's Mefistofele in actie te zien. Het kabaal en geweld waarmee de 21 liter (!!) zespitter tot leven en in beweging kwam! De auto zette in 1924 het wereld snelheidsrecord scherp met 235 km/u!

DTM legende en oud F1 rijderJohnny Cecotto had duidelijk zin in een stevig potje sturen...

...en ging tijdens de Oldtimer Grand Prix op de Nürburgring dan ook weer eens als vanouds los in een DTM E30 M3

Oud BMW Brabham F1 rijder Marc Surer werd van stal gehaald voor een bijzondere gebeurtenis, namelijk de viering van de Formule 1 wereldtitel in 1983. De toenmalige BT52 met de M12 turbomotor was al zeker 25 jaar niet meer in actie gezien, simpelweg omdat dat een prijzige aangelegenheid is om de sterkste F1 motor ooit aan het werk te krijgen en te houden. Een speciaal team van BMW Motorsport heeft er veel tijd en moeite gestoken en het was fraai om dit autootje, dat ik 'back in the day' in actie zag met een jonge Nelson Piquet achter het stuur, weer vlammen te zien spuwen.

De Martini Racing Lotus 80 uit 1979 gaat waarschijnlijk de geschiedenisboekjes in als de meest lastige en listige F1 auto ooit. Colin Chapman was druk aan het experimenteren met zijn vinding grondeffect, maar dit leidde tot een zeer onvoorspelbare downforce. Na klachten van rijders Mario Andretti en Carlos Reutemann stapte Lotus halverwege het seizoen 1979 dan ook terug naar de Lotus 79 waarmee Andretti in 1978 nog wereldkampioen was geworden. Tijdens de OGP was ook meermaals goed te zien hoe de Franse bestuurder worstelde met de auto.

Derek Bell in de Rothmans Porsche 956 chassis nr 007 -die hij ooit deelde met Stefan Bellof- mag hier niet ontbreken. Met deze auto zette Bellof namelijk in 1983 op de Nordschleife een ronderecord neer dat nog steeds staat. De 6:11,13 staat dus al 30 jaar en vandaar deze bijzondere viering, die gelijk een eerbetoon werd aan de veel te vroeg omgekomen Bellof. Vlak na Pflanzgarten 2 werd een nieuwe bocht onthuld, de Stefan-Bellof-S-Kurve. Het heeft niks weg van een bocht daar, maar Bellof wist daar tijdens de 1.000km Groep C race in 1983 zwaar te crashen. Marshalls konden na de crash Bellof niet vinden en vreesden dat hij uit de auto was geslingerd, maar hij stond doodleuk tussen het publiek handtekeningen uit te delen. In 1985 ging het anders toen Bellof bij het insturen van Eau Rouge op Spa in aanraking kwam met Jacky Ickx. Het ongeluk blijft controversieel maar Bellof overleefde in elk geval niet, waarmee wel erg vroeg een einde kwam aan het leven van -in mijn ogen- een aankomend F1 wereldkampioen.

Ex Formule-2 rijder Franz Ostermaier kennen we van zijn opvallende Boss M1 ProCar, maar voor klassieke races heeft hij ook nog een E21 320i Group 5 racer en dat lijkt me nu een waardige afsluiter waarvan ik deze haarscherpe plaat schoot op de OGP. Omdat Franz zich zelf aan het uitleven was in de M1 reed Theo Winkler de E21. Winkler kennen we overigens weer uit de E30 racerij waar hij met de 320iS diverse successen behaalde.

Eindconclusie: niet enorm veel evenementen, maar het is evengoed een meer dan bijzonder jaar geweest! Nog persoonlijke favorieten?