Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post Reply
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12127
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by Peter V. »

JAJA :thumbsup


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
bremboap
E21 Mad
Posts: 2280
Joined: Sun Jul 03, 2011 8:43 pm
Location: Amersfoort

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by bremboap »

kabellipje. Je zou er bijna opgewonden van raken....
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by uwbuurman »

Hahaha!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by uwbuurman »

Voorste deel van de vloer heb ik eindelijk af kunnen werken en daarna in de zinkspray gezet.

Image

Image

Image

Daarna maar eens aan de slag gegaan met de aansluiting van de vloer op de binnendorpel van dezelfde linkerzijde. Eerst de busjes van de rem- en brandstofleidingbevestiging verwijderd, even de maat vastgelegd evenals de locatie. Daarna de snijnaad afgetekend.

Image

Image

Daarna heb ik die naad opengesneden. Omdat de plaat tegen de dorpel aan gepuntlast zit, heb ik met een scherpe houtbeitel de rand ik stukken geslagen. Daarna zij de stukjes met slechts 1 puntlas zo te draaien en knappen ze makkelijk los.

Image

Image

Daarna de dorpel opgeknapt, dus de roest eraf, paar gaatjes dichtgelast en netjes in de primer gezet.

Image

Image

Image

Image

De strip heb ik vervolgens voorzien van gaatjes voor de proplassen en helemaal pas gemaakt.

Image

Image

Daarna eens vastgeklemd voor de passing

Image

Image

En vastgezet

Image

Image

Image

Aflassen moet nog, maar eerst moest de boel afkoelen. Dus ben ik verder gegaan met de wielkast, het eerder geprutste deel rond de bevestiging voor de remslang aangepakt.

Eerst het gare deel uitgesneden:

Image

Ook hier is roest en plamuur mijn deel…

Image

En het “herstelde” beugeltje is ook lekker beschermd… *not*

Image

Donorblik eerst grof uitgesneden

Image

Nu meer op maat afgetekend:

Image

Maar ook de donor heeft wat roest, maar is nog origineel!

Image

Dus afgetekend en de beugel eraf.

Image

Image

Inmiddels is dit weer hersteld, maar daar zijn gek genoeg geen foto’s van. Later meer…
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 8:30 pm, edited 1 time in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Roelof
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 211
Joined: Mon Jan 05, 2009 9:20 pm
My E21(s): '80 320 baur
Location: The Netherlands

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by Roelof »

Ziet er weer netjes uit Koos!
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by uwbuurman »

Dank je Roelof!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by pattam2009 »

Ondertussen alweer 4 jaar bezig, al duurt het nog 4 jaar ik blijf je volgen. Wat een detail werk
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
bremboap
E21 Mad
Posts: 2280
Joined: Sun Jul 03, 2011 8:43 pm
Location: Amersfoort

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by bremboap »

pattam2009 wrote:Ondertussen alweer 4 jaar bezig, al duurt het nog 4 jaar ik blijf je volgen. Wat een detail werk
Ja Koos is nu eenmaal een man van de details. Heb ik gemerkt afgelopen weekend.
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by uwbuurman »

:mrgreen dank je Patrick en Odo!

Maar hij is inderdaad alweer 4 jaar uit de running, het echte slopen is pas begonnen in de kerstvakantie 2010. Voor die tijd dit jaar, heb ik de laswerken gereed. (hoop ik)
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Roelof
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 211
Joined: Mon Jan 05, 2009 9:20 pm
My E21(s): '80 320 baur
Location: The Netherlands

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by Roelof »

Ik heb de maten voor die propjes voor de klapraampjes opgemeten

Is het zo duidelijk Koos?

Image
Image
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by uwbuurman »

Top, dank je wel!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by uwbuurman »

Het is tijd om weer eens een foto-update te geven. Om te beginnen, heb ik de wielkast van het rechter voorwiel hersteld. Eerder had ik laten zien wat er voor ellende uit was gekomen. De volgende stap was alle roest en narigheid te verwijderen. Ik ben begonnen met een paar lagen Rustico gel en een paar dagen kuren.

Image

Omdat ik er niet weer bij kan, heb ik de binnenkant van de koker in de epoxyprimer gezet.

Image

Evenals het herstelde donordeel

Image

Image

En erin gelast

Image

Ik heb het vermoeden dat niet alle epoxyprimer nog netjes vast zit….

Image

De andere zijde in de motorruimte

Image

Afgewerkt

Image

Image

En in de zinkspray

Image

Image

Toen die klus netjes was afgerond, ben ik verder gegaan met de bodem. De hele strip is inmiddels vastgelast.

Image

Image

De volgende stap is glad afwerken. Omdat dit een lange lengte betreft, moet je met het afwerken uitkijken dat je, net als met lassen, niet te veel warmte in het plaatwerk brengt.
Daarnaast moet je goed opletten dat je de dikte van het metaal niet teveel reduceert. Daarom doe ik het afwerken in etappes.

Image

Hier zie je het eerder afgewerkte deel, met allemaal nieuwe lasbultjes erop. Daar heb ik allerhande gaatjes gedicht.

Image

En glad afgewerkt en in de primer

Image

Image

Vervolgens is de onderzijde van de auto aan de beurt

Image

Image

De helft afgewerkt en de helft ruw voorbewerkt.

Image

En helemaal afgewerkt

Image

Vervolgens heb ik in het achterste deel de gaten geboord om de busjes voor de rem- en brandstofleidingbevestiging in te kunnen lassen. Ik had de maten eerder al opgenomen.

Image

De busjes zijn inmiddels vastgelast, maar ik moet daar een nieuwe foto van maken.
Nu de vloer is afgewerkt, is het tijd om de stoelsteun te herstellen en terug te plaatsen. Nadere inspectie leert dat die stoelsteun te licht is uitgevoerd. Het ding loopt over van de metaalmoeheid, getuige de vele scheuren in het metaal.

Aan de ene zijde: 1 op de rand, 1 ongeveer 5 mm lager op de verjonging voor de klemmetjes, weer 5mm lager 1 dwars over het gat, ook aan de andere kant in de verjonging en tot slot, maar die zie je niet op deze foto, 1 in de hoek onder het kabellipje. Aan de andere zijde dezelfde hoeveelheid. Kortom, maar liefst 10 (!) scheuren in het metaal door vermoeiing.

Image

De scheuren doorgelast en de bovenste rand hersteld.

Image

En de steun helemaal geprepareerd en in de primer.

Image

Tot slot heb ik de boel uitgemeten en afgetekend. Binnenkort maar eens vastlassen.

Image
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 8:32 pm, edited 1 time in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29991
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by Jeroen »

Mooie resultaten weer! Wat het beschermen van aangevreten en lastig bereikbare plekken betreft, daar lopen we allemaal weleens tegenaan denk ik. Hoekjes waar je niet fatsoenlijk bij komt voor een behandeling. Wat zou jij in dat geval adviseren? De beste start is altijd om als het even kan zoveel mogelijk uit te schuren, totdat je echt op het blanke metaal zit. Met een Scotchbrite opzetstuk op de tol, Sotchbrite schuurwol, ik gebruik zelf ook wel glasfiberpennen (die je ook gebruikt voor elektrische contacten) voor de kleine plekjes of smalle openingen. Dan heb je alles zoveel mogelijk kaal maar wellicht niet 100% vanwege een hoekje oid. Wat dan? Ik lees iets van Rustico gel?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by uwbuurman »

Met uitschuren moet je ook uitkijken. Als de helft van het metaal weggefroten is, dan wil je zoveel mogelijk behouden. Dus oppervlakte kaalmaken is prima, daarna zet ik het in de rusticogel, dat laat ik graag een dagje kruen en dan met de staalborstel erover en dan is het echt blank! Echt in hoekjes, dan pak ik gewoon een iets stompe houtbeitel om het kaal te krabben en wederom in de gel.

1 ding weet je zeker, je haalt nooit alle roest weg, dus doe zo goed mogelijk je best en prepareer het metaal zo goed mogelijk. Daarna kun je de roest sealen, wat het verdere roestproces, waar ook zuurstof voor nodig is, behoorlijk vertraagd of zelfs tot stilstand brengt. Gelet op het feit dat wij de auto's niet in de pekel of andere barre omstandigheden gebruiken, ben je er voor jaren vanaf.

Er zijn prima producten op de markt die juist een vleugje roest noig hebben om te etsen op het metaal. De bekendste is Hammerite, maar dat is voor tijdelijk, niet voor de betere lange termijn werkzaamheden. Ik zou altijd gaan voor een degelijke 2 componenten basis. tot slot, na alle antiroest en coatingsacties, dik in de beschermer, zoals Dinitrol zetten.

Die kokerbalken, die laat ik helemaal vol en zat blaffen met Dinitrol. Al loopt 80% eruit, als hij maar echt wordt verzopen in die rommel.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29991
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by Jeroen »

:thumbsup
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply