benodigde onderdelen aut -> handbak:
versnellingsbak
vliegwiel + koppeling
pedalenbevestigingsplaat (in schutbord)
rem en koppelings pedalen
hydraulische nemer en gever + verbindingsslang
reservoir hoofdremcylinder
toplager
schakelpook met toebehoren
cardanas
kabelboom achteruitrijlampen
blindplaat in dashboard
tellerkabel (= korter)
uit te voeren werkzaamheden:
koelsysteem leeglaten
luchtfiter verwijderen
slangen tussen motor en kachel wegnemen
accu loskoppelen
uitlaat kompleet vanaf spruitstukken verwijderen
cardanas verwijderen
hydroliekolie uit de bak aftappen
remolie uit reservoir halen (pipet)
remleidingen van de hoofdremcylinder verwijderen
rembekrachtiger met hoofdremcylinder verwijderen
krik onder de bak zetten en steunplaat wegnemen
bak zo hoog mogelijk omhoog duwen om ruimte tussen motor en schutbord te creeren
bovenste bouten van bak aan motor wegnemen (met platte ringsleutel 19)
startmotor van bak losschroeven (met platte ringsleutel 17)
binnenbekleding onder dashboard verwijderen
bekabeling aan stuurkolom losnemen
stuuras aan flexplate bij stuurhuis losnemen
stuur met stuurkolom kompleet uit de auto verwijderen
gaskabel losmaken van de pedalenplaat
bevestigingsplaat met rem en gaspedaal uit de auto verwijderen
tellerkabel onder dashboard losmaken
tellerkabel van bak losmaken en uit de auto verwijderen
km teller unit uit het dashboard halen (alle kabels losnemen)
km teller unit aanpassen (blindplaat i pl v selecteur lampen)
selecteurstang van bakbediening loshalen
selecteurhandle met console uit auto nemen
kabelboom selecteur + startrelais verwijderen (zwarte draad uit relaisvoet halen)
koppelomvormer losschroeven van de flexplate (= vliegwiel bij automaat) ( 4 schroeven , die bereikbaar zijn als de afdekplaat vooronder de bak verwijder is
houten plank tussen motor en schutbord leggen
overige bouten tussen bak, motor en beschermplaat weghalen
bak met koppelomvormer op de krik naar achteren trekken tot hij naar beneden kan en wegnemen
flexplate van krukas verwijderen
Zo nu is het demontage werk klaar
bevestigingsplaat met rem en gaspedaal ,koppelingspedaal , kabelboom en gever in de auto monteren
leiding naar nemer aansluiten op de gever en nemer onder auto ophangen (hier kun je niet meer bij als de rembekrachtiger gemonteerd is)
km teller unit in dashboard bouwen en aansluiten
kabelboom achteruitrijlampen aansluiten op de juiste connector
stuurkolom met stuur en handels terugplaatsen
stuuras aan flexplate bij stuurhuis vastmaken
bekabeling van stuurkolom aansluiten en zwarte draad van contactslot direct op losse zwarte draad aansluiten
gaskabel bevestigen op pedalenplaat en aansluiten
toplager in krukas persen (diepte goed controleren)
gaten voor de bouten van vliegwiel in krukas en de bouten zelf goed vetvrij en schoonmaken
vliegwiel op krukas monteren en bouten vastzetten met borgvloeistof (100 nm)
tellerkabel (kort type) plaatsen
koppelingsplaat met drukgroep mbv richtgereedschap op vliegviel monteren
versnellingsbak op krik onder de auto zetten en kabel voor achteruitrijlampen aansluiten boven op de bak
versnellingsbak op de motor schuiven en vastzetten met de 2 onderste bouten (dit moet soepel gaan , er mag geen grote kracht gebruikt worden , als het niet lukt , dan is de koppelingsplaat niet juist uitgericht)
schakelpookmechanisme achter tegen de bak schroeven en aan de tunnelbevestigen en aansluiten
nemer van koppelingsbediening monteren
startmotor op de versnellingsbak monteren , en bovenste bouten van bak op motor bevestigen
beschermplaat voor op de bak monteren
steun onder bak monteren , en de motor met bak tov differentieel uitrichten mbv touw ,zodat deze in één lijn liggen
schakelmechanisme aan de bak koppelen
cardanas monteren
tellerkabel aansluiten op de versnellingsbak
uitlaat monteren
hoofdremcylinder met bekrachtiger op schutbord monteren en alle leidingen aansluiten
remvloeistofreservoir met aansluiting voor koppelingbediening monteren en aansluiten
remsysteem ontluchten
koppelingbediening ontluchten
koelvloeistof slangen tussen motor en kachel monteren
koelsysteem vullen en ontluchten
accu aansluiten
schakelpookconsole met hoes en pookknop monteren
binnenbekleding onder dashboard monteren
luchtfilter plaatsen en alle slangen aansluiten
klok goedzetten en proefrit maken.
tip:
zorg ervoor dat je een donorauto hebt met hetzelfde type basismotor, dat maakt het leven een stuk gemakkelijker.
Hier zie je nog een staatje met de verschillen in motortoerentallen bij bepaalde snelheden tussen de automaat en 5-bak

Bij 100 km/uur:
automaat -> 3900 rpm
hand 5e -> 2800 rmp