Ik heb gedurende de winter weinig aan auto's gedaan, anders dan een paar simpele klusjes bij de E39 en de voorstoelen van de E32 zitten saboteren met colourlock, maar de E28S had ook een paar openstaande issues en die moeten voor de Autorai wel af zijn. Dat begon direct na het rem/revisie project vorig jaar. Bij het stallen van de E28 ontdekte ik dat er ATF -en wat blanke olie op de grond lag (ter hoogte van de versnellingsbak). Na een weekje in de stalling bleek dat remolie te zijn. Ik kon heel mooi het spoor terug/traceren tot een lekkende koppelingsnemer, tenminste voor de remolie.
Oorspronkelijk wilde ik dit medio februari al oppakken, maar door omstandigheden liep dat anders en kon ik niet eerder dan afgelopen maandag beginnen. Het plan is om de koppelingsnemer + bijbehorende cilinder te vervangen en de hydraulische rembekrachtiging in zijn geheel na te zien. Het vervangen van de koppelingsnemer is (na aftappen van de remolie) appeltje-eitje, dus de nieuwe zat er maandagavond ook al in.
De oude i.d.d. behoorlijk lek te zijn (zie foto).
Vrijdagmiddag heb ik de hoofdremcilinder, de rembekrachtiger en de drukaccumulator uitgebouwd.
Uiteindelijk was dit amper twee uurtjes werk, en dat viel mee aangezien ik hier 4-5 uur voor had gepland. Maandag gaan deze voor inspectie-en revisie naar Robijn zodat ik ze uiterlijk vrijdagmiddag weer kan inbouwen.
1) De lekke koppelingsnemer is bevestigd, hetgeen de kleine oliedruppeltjes onder de auto verklaart. Reeds vervangen.
2) De hoofdremcilinder is niet lek, maar wordt preventief gereviseerd
3) De H31 rembekrachtiger lijkt ietsje lek te zijn, hetgeen een verklaring kan zijn voor de ATF druppeltjes op de beschermplaat v/h carter. Deze wordt gereviseerd.
4a) Ik weet nog niet waarin er ATF uit de chassisbalk lekt. Deze kan niet van de H31 bekrachtiger komen (te ver naar rechts), dus ik vermoedt dat deze van de drukaccumulator-assembly komt.
4b) De hoge drukslang van het H31 systeem is niet origineel, dus eerder vervangen. Ik kan niet uitsluiten dat deze niet lek is, ik kan ook niet uitsluiten dat ik hem eind vorig jaar niet goed heb aangedraaid, ook al was de aansluiting op de tast droog.
4c) Op de tast was de bovenkant van het drukreservoir droog.
Ik denk erover om aangaande 4a, 4b en 4c alsnog de hogedruk slangen van het H31 systeem te vervangen en voor de zekerheid ook de O-ring van het druk-reservoir te vervangen (ook al is die nieuw)
Mvrgr,
Raymond