E21 318i (ITB)
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19152
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E21 317
Hahaha, Ite, kan de tekst wel met jou rijmen hoor...
@Wilmo, goed dat je aan de slag bent met je e21! Kom je nog eens met je zus naar de Eiffel? Je hebt nog een herkansing te goed...
@Wilmo, goed dat je aan de slag bent met je e21! Kom je nog eens met je zus naar de Eiffel? Je hebt nog een herkansing te goed...
Re: E21 317
Het is een eind rijden...
3000km + toeren in een weekend. Naja, er zijn veel forumleden met meerdere auto's
3000km + toeren in een weekend. Naja, er zijn veel forumleden met meerdere auto's
Re: E21 317
Probeer je haar af te troeven met een E30 cabrio? Gaat 'em niet worden denk ik.
Re: E21 317
Ik hoop alleen dat ik niet teveel regen tegen ga komen op deze manier 
Ik zit er bijna aan te denken om de voorruit eruit te halen en de eventuele roest weg te halen, maar het voelt ook een beetje als een long shot zeg maar.
Ik zit er bijna aan te denken om de voorruit eruit te halen en de eventuele roest weg te halen, maar het voelt ook een beetje als een long shot zeg maar.
Re: E21 317
Ik zag de advertentie van Jeroen aangaande een achterstabilisator. Is dat interessant om onder mijn auto te schroeven? En ik begrijp dat die standaard onder de zescilinders zaten en dat het geen probleem is die onder een viercilinder te schroeven?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29975
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 317
Een dikkere stabi (of in dit geval überhaupt een stabi achter) helpt het overhellen verminderen dus een prima idee. Alleen was de mijne in no time verkocht haha.
Regards/groeten, Jeroen
-
Groentje_me
- E21 VIP

- Posts: 1002
- Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
- Location: Steenwijkerwold, the Netherlands
Re: E21 317
Eventueel heb ik er nog 1 liggen, als ik optijd terug ben uit Qatar voor de Sharknosemeeting kan ik die voor je meenemen.
Leuk dat je de Bmw niet opgeeft!
Grtz Jan
Leuk dat je de Bmw niet opgeeft!
Grtz Jan
Groeten Jan Groen
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
Re: E21 317
Tijdens Pasen heb ik de auto binnen geparkeerd en de versnellingsbak onder de auto weggetrokken. Ik was niet erg enthousiast om 750 euro neer te leggen voor een vijfbak en na de voor- en nadelen afgewogen te hebben toch maar met een E30 bak aan de slag gegaan.
Hier de twee bakken naast elkaar:



Op het droge was de kardanas even lang als de oude combinatie, dus dat kwam goed uit. Deels gemotiveerd door dit projekt: https://sites.google.com/site/straights ... train-swap
... Wist ik hoe het een en ander moest. Ik heb dus een nieuwe steun voor het tussenlager op de juiste plek vastgelast en toen bleek de kardanas een 10mm te kort te zijn. Gelukkig zit die met een spie in elkaar geschoven en ik heb de as uit elkaar getikt tot ik de juiste lengte had.
Van een projekt in hetzelfde dorp (E30 met 900pk. Ahum.) een E30 tellerbak gekregen. Via een inductieve sensor die het signaal op gaat pakken van een verdikking op de kardanas, Johnson ringcounter, een PLL en nog wat electronica moet ik dat signaal met 9 kunnen vermenigvuldigen en de juiste spanning voor de snelheidsmeter kunnen geven. Er zijn mensen die de spin op de kardanas monteren, maar ik vond de gedachte aan een gehaktmolen onder de auto niet zo positief... Als ik de print klaar heb post ik wel een schemaatje.
Ik hoop morgen of vrijdag mijn nieuwe baksteunen op te halen, dan zit de bak echt vast, maar ik heb de nodige kilometers al gereden. Zelfs het snelheidsrecord (op de gps) verbroken door kortstondig de 140 aan te tikken. Het is in elk geval een enorm verschil in toeren, in geluid weet ik nog niet omdat ik zonder matten (en met oordoppen) rondrijd op het moment.
Edit:
Ik heb de E30 schakelstangen ook gebruikt omdat dat gewoon prima past. Zelfs het rubber aan de achterkant past precies op de beugel onder de auto. Ik moet alleen nog iets verzinnen op de extra gaten die nu nutteloos in de carrosserie zitten. Eigenlijk had daar vanaf de buitenkant iets tegenaan gemoeten.
Hier de twee bakken naast elkaar:



Op het droge was de kardanas even lang als de oude combinatie, dus dat kwam goed uit. Deels gemotiveerd door dit projekt: https://sites.google.com/site/straights ... train-swap
... Wist ik hoe het een en ander moest. Ik heb dus een nieuwe steun voor het tussenlager op de juiste plek vastgelast en toen bleek de kardanas een 10mm te kort te zijn. Gelukkig zit die met een spie in elkaar geschoven en ik heb de as uit elkaar getikt tot ik de juiste lengte had.
Van een projekt in hetzelfde dorp (E30 met 900pk. Ahum.) een E30 tellerbak gekregen. Via een inductieve sensor die het signaal op gaat pakken van een verdikking op de kardanas, Johnson ringcounter, een PLL en nog wat electronica moet ik dat signaal met 9 kunnen vermenigvuldigen en de juiste spanning voor de snelheidsmeter kunnen geven. Er zijn mensen die de spin op de kardanas monteren, maar ik vond de gedachte aan een gehaktmolen onder de auto niet zo positief... Als ik de print klaar heb post ik wel een schemaatje.
Ik hoop morgen of vrijdag mijn nieuwe baksteunen op te halen, dan zit de bak echt vast, maar ik heb de nodige kilometers al gereden. Zelfs het snelheidsrecord (op de gps) verbroken door kortstondig de 140 aan te tikken. Het is in elk geval een enorm verschil in toeren, in geluid weet ik nog niet omdat ik zonder matten (en met oordoppen) rondrijd op het moment.
Edit:
Ik heb de E30 schakelstangen ook gebruikt omdat dat gewoon prima past. Zelfs het rubber aan de achterkant past precies op de beugel onder de auto. Ik moet alleen nog iets verzinnen op de extra gaten die nu nutteloos in de carrosserie zitten. Eigenlijk had daar vanaf de buitenkant iets tegenaan gemoeten.
Last edited by Wilmo on Sat Jan 27, 2018 6:49 pm, edited 1 time in total.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29975
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 317
Idd leuk! We hebber ook al ergens gepost dat je tegenwoordig hele mooie conversiekitjes hebt voor de teller. Bepaalt snelheid mbv GPS en drijft dan een kort tellerkabeltje aan...
Regards/groeten, Jeroen