Het grote poetstopic

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp

Het grote poetstopic

Post by Thegs »

Er is en valt natuurlijk veel te schrijven over het poetsen (of beter gezegd "detaillen") van een auto en daar kunnen we hier ook wel eens wat mee gaan doen. Ik ga proberen t.z.t. wat van mijn eigen ervaringen op papier te zetten en het een en ander uit proberen te leggen. Laten we voorop stellen dat er eigenlijk iedereen zijn eigen voorkeur heeft voor merk of werkwijze, probeer hieruit jou lering te trekken en waar nodig bij te sturen.

Omdat de meeste mensen thuis niet aan de gang gaan met een machine (en dan zeker niet met zo'n Action, Aldi of andere goedkope roterende machine) lijkt het me verstandig om te beginnen met handwerk. En laten we eerlijk wezen, als de basis goed is en je auto staat er netjes bij, dan hoef je hem alleen met wassen bij te houden en is "polijsten" niet aan de orde.

Voor een groot gedeelte kan ik me vinden in de volgende post, deze beschrijft de volledige stappen van het handmatig "detaillen" van de buitenzijde van een auto. Dit gaat van wassen tot afwerking en is zeker de moeite waard om eens door te lezen. Dan komen ook de benamingen naar boven en dat geeft dan ook weer stof tot discussie.
http://forum.carclean.nl/forum/handleid ... et-video-s

Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Het grote poetstopic

Post by Wondermike »

De laatste dagen bezig geweest met het meguiaren van de E91. Sinds ik de auto heb eigenlijk nog nooit echt gepoetst en dat verdiend hij wel eens een keer.
Maar nu dus de "full treatment" van kleien tot en met Gold Class Carnauba Plus Premium Wax. Nu twee lamme armen maar een glimmende E91. Nou nog op zoek naar een fijn middeltje voor het interieur.

De Carnauba wax doet het ook erg goed op beide Baurs en geven een mooie diepe glans.
Verder druk met de voorbereidingen voor de Alpen, Baur is er klaar voor, roadbook klaar en wij zijn er klaar voor. Opschieten met die sneeuwruimers nu!
Nog wel ff taxeren volgende week :playcar
So many cars, so little time
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Peter V. »

Kan ik me voorstellen Jeroen.

@Michel, de auto een goede poetsbeurt geven deed ik vroeger ook veel meer. De beiden Fordjes hebben nog nooit een poetsbeurt gehad van mij.
Aan de andere kant mezelf nooit verdiept in al het materiaal wat tegenwoordig op de markt is. Ik deed het nog steeds met de Turtlewax.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Wondermike
E21 Master
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Turtlewax is prima hoor.

Met alleen wassen en in de was zetten kan je de lak wel bijhouden maar de vervuiling die zich met de jaren aan de lak hecht niet weghalen. Teerspetters en boomhars spikkels bv.
Door de lak te kleien wordt de lak weer heel glad. Het polijst verder niet en haalt geen krassen uit de lak. Dit moet je op een andere manier doen.
Na het kleien moet je de lak wel gaan behandelen en hiervoor heeft meguiars een setje van 3 om tot een mooi eindresultaat te komen, paintcleaner, polish en dan een was.
Al met al met je hiermee zo een dag kwijt voor een auto en voelen je armen daarna als kolenschoppen....

Mijn Baur heb ik deze behandeling 6 jaar terug voor een taxatie gegeven en nu is eens in de zoveel tijd in de was zetten voldoende om hem weer in topconditie te krijgen.
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

Dan wordt het wellicht eens tijd om daar een setje van te kopen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

Thegs
E21 VIP
E21 VIP
'80 323i 5-sp

Post by Thegs »

Aaah poetsen, jullie verwachten het vast niet maar daar weet ik ook wel wat over. Als ik heel eerlijk mag zijn vind ik Meguiars te duur voor wat je krijgt en zijn er veel betere alternatieven te koop. Zo is er de Basics of Bling lijn van Dodo Juice die het heel erg goed doet, staat Poorboys World bij mij best hoog aangeschreven en mijn absolute favoriete merk is dan toch Monello (het huismerk van Carclean.nl). Dan kan je alle producten kopen die Michel gebruikt, die of goedkoper of in het andere geval beter zijn. Maar zoals met alles blijft het een persoonlijke keuze en zijn er ook nog hordes Meguiars fans en dat is ook niet voor niets.

@ Michel, als je het leer wilt behandelen kan ik alleen maar deze set aanbevelen!

http://www.carclean.nl/product/Mothers_ ... Kit_102507

En voor de rest van de kunststofjes enzo deze fles, ruikt heerlijk!

http://www.carclean.nl/product/Poorboys ... L16_100729

Is het een idee om een keer een poetsdraadje op te starten?
Regards, Gerwin

Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Dat wilde ik net zeggen, poetsdraadje met miss een tip voor een mooie set waarin goede spullen worden gecombineerd? Ik heb op de SM ooit zo'n set van Meguiars gekocht voor iets van 5 tientjes maar nog nooit gebruikt haha.

Ik zat al even met velgenreiniger ook, jij had bij Ite ooit een fles wonderspul achtergelaten dat helemaal paars werd en waarmee zelfs de ergste troep zo weg was. Lijkt me mooi spul maar niet alle velgenreinigers zijn even vriendelijk en bijten uit of maken dof, vreten aan, whatever. Wat is goed maar ook veilig te gebruiken spul? Ik gebruik al 200 jaar de velgenreiniger van Valma en die doet het aardig goed en is niet aggressief, maar die heeft nog net wat moeite als het remstof licht is ingevreten.
Regards/groeten, Jeroen
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
'80 323i 5-sp

Re: Het grote poetstopic

Post by Thegs »

Voor mij een van de beste velgenreinigers, maar ook vliegroest en spoorslag reinigers is die van Monello. PH-neutraal en veilig voor de lak (dus ik doe jaarlijks mijn hele auto ermee).

http://www.carclean.nl/product/Monello/ ... 105_102671
Regards, Gerwin

Wondermike
E21 Master
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Poetsdraadje is leuk! Ik poets ook veel met zoveel auto's.
Meguiar is niet heilig maar voor mij bekend met een goed resultaat. Duur is het spul zeker. Shampoo is ook lekker spul maar splash en go van de BMW dealer is niet te overtreffen.
Buitenkant heb ik zo netjes maar binnen wil ik meer resultaat behalen met de deurpanelen en dashboard.

Velgenreiniger heeft nog een kwalijke bijwerking, het droogt het rubber van je banden erg uit! Ik gebruik dasty, kost niks werkt super.
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
'80 323i 5-sp

Post by Thegs »

Om eerlijk te zijn heeft Dasty meer nawerking dan bijvoorbeeld Monello Non Ferro Michel! Ik heb het wel eens gehad met een motorruimte welke ik schoon heb gemaakt met Dasty. Deze heb ik heel goed gespoeld met een hogedruk reiniger en toen ik dat weken later weer deed schuimde de Dasty van de keer ervoor nog (en vreet dus ook rubber slangen enzo aan)! Buiten kijf staat dat je ook je banden gewoon moet verzorgen, dit houdt in vrij maken van vuil en vet en daarna met een spray of gel "voeden". Dit is niet alleen voor de looks maar voorkomt ook uitdroging van de band.
Regards, Gerwin

323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Dat monello spul is mega! Vooral voor luie menschen zooals ick.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

Dit topic ga ik volgen....
Gr Peter V.

Nick1984
E21 VIP
E21 VIP

Post by Nick1984 »

Zeer interessant toppic!
De dingen die ik wekelijks gebruik en echt niet meer kan missen zijn bijna allemaal van innotec (wss doordat op het werk bijna alles van innotec is) :)

1e Seal and bond remover: Werkt zeer goed om alles van lijmresten, teer, stickers, spuitnevel etc te verwijderen, 100% veilig voor de lak!

Image

2e Top Fix, niet echt om iets te reinigen, maar voor kleine dingen te herstellen.
Topfix is een zeer goede 2 componenten plastic repair. hecht zeer goed, wordt even hard als plastic en is droog in 5minuten.
Is ook zeer goed te gebruiken om gewoon iets te lijmen of dergelijke.

Image

Dan de polish die ik gebruik, voor echt krassen te verwijderen eerst de serie van 3M afgaan, van grof naar fijne korrel, met een polijstmachine van Fesstool.

Image

En achteraf weer innotec, hier kan je ook weer niets verkeerd mee doen...

Image

Voor het leder: eerst innotec cleaner en dan de protector, deze voed echt heel goed het leder.
Onlangs nog een interieur van een oude 911 gedaan, het leder was bijna breekbaar, zo uitgedroogd, na 2 dagen met de protector was het weer helemaal soepel.
Product ruikt ook lekker.

Image

Image

Voor de reiniging van dakhemeltjes, motorruimtes, plastic etc is wonderman een zeer krachtig en veilig product. Werkt echt verassend goed zonder aanslag op aluminium etc.
Ik heb motorruimtes al met vanalles gereinigd, en de meeste industrieële vloerzepen/ontvetters (die allemaal paars uitslagen als ze in contact komen met olie) zijn zeer straf, maar geven achteraf allemaal aluminium oxidatie... Wonderman niet.

Image

Bij deze mijn ervaringen, het zijn zeker niet de goedkoopste producten, maar wel één voor één echt goed!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Christoph
Upcoming E21 fanatic
My E21(s): groene 315 van 1982

Post by Christoph »

Da wondermanspul, waar is da te vinden?

A propos, die '84 is da het bouwjaar van de Beemer of een ander... :innocent
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP