Vraag over aanschaf E21 Alpina B6.
Vraag over aanschaf E21 Alpina B6.
Beste forumleden,
Even kort voorstellen, Ik ben Eric en BMW fan van de jaren 70-80 BMW's. Momenteel in het bezit van een BMW E3, een E9 en een E24.
Momenteel ben ik me aan het oriënteren op de aanschaf van een originele body-off gerestaureerde BMW E21 Alpina B6 uit 1979. Ben al wezen kijken, hij is echt helemaal top maar voordat ik tot aanschaf overga wil ik toch vragen of jullie nog tips hebben over deze Alpina. Ik ben niet thuis in de E21's, ook niet in de Alpina's.
Het schijnt dat er meerdere uitvoering zijn van deze Alpina, ook op motorisch vlak. Het kost veel geld dus ik wil graag weten dat ik de juiste investering doe.
Zit er nog verschil in populariteit onder de E21 Alpina's?
Ik hoop graag op jullie reacties en tips!
Groeten Eric
Even kort voorstellen, Ik ben Eric en BMW fan van de jaren 70-80 BMW's. Momenteel in het bezit van een BMW E3, een E9 en een E24.
Momenteel ben ik me aan het oriënteren op de aanschaf van een originele body-off gerestaureerde BMW E21 Alpina B6 uit 1979. Ben al wezen kijken, hij is echt helemaal top maar voordat ik tot aanschaf overga wil ik toch vragen of jullie nog tips hebben over deze Alpina. Ik ben niet thuis in de E21's, ook niet in de Alpina's.
Het schijnt dat er meerdere uitvoering zijn van deze Alpina, ook op motorisch vlak. Het kost veel geld dus ik wil graag weten dat ik de juiste investering doe.
Zit er nog verschil in populariteit onder de E21 Alpina's?
Ik hoop graag op jullie reacties en tips!
Groeten Eric
- uwbuurman
- E21 VIP
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Re: Vraag over aanschaf E21 Alpina B6.
Er zijn meer alpina's vandaag de dag dan dat er ooit zijn geproduceerd. Met andere woorden, er zijn nog al wat nagemaakte, dus loop alles goed na. Jij bent wezen kijken bij een b6 denk ik, er is ook een c1, dat was een Alpina met 2.3 m20 blok, een b6 heeft een 2.8 m30 motor.
Als je wat meer info over de auto hebt, of een link naar een advertentie oud dan heb je grote kans dat we de auto of verkoper kennen.
Oh ja, welkom!
Als je wat meer info over de auto hebt, of een link naar een advertentie oud dan heb je grote kans dat we de auto of verkoper kennen.
Oh ja, welkom!
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Welkom hier Eric, en we kijken en denken graag mee om tot een mooie aanwinst te komen! Ik verkas je bericht alleen wel even naar het NL gedeelte...
Regards/groeten, Jeroen
- Thegs
- E21 VIP
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Hi Eric, ook welkom op het E21 forum! Ik heb je auto's natuurlijk wel eens in real life gezien, maar desondanks zijn een paar foto's nooit weg natuurlijk
. Voor het aanschaffen van een E21 in het algemeen hebben we de buyers guide, deze is al interessant om eens door te nemen: http://bmwe21.net/forum/viewforum.php?f=38. Als het gaat om Alpina specifiek zijn er wel een aantal mensen die je hier verder kunnen helpen. En inderdaad helpt de auto plaatsen vaak ook wel, denk dat er maar weinig auto's onbekend zijn in het wereldje.

Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
Dank voor jullie reacties! Klein wereldje Gerwin! 
Zal binnenkort eens wat foto's posten. Nee heb geen NK, alhoewel de E3 wel nog onder de 'Neue Klasse' valt.
Gaat om deze:
http://www.brove.nl/aanbod-autos/bmw--alpina-b6
Misschien een bekende voor jullie, kenteken is 05-SVD-4

Zal binnenkort eens wat foto's posten. Nee heb geen NK, alhoewel de E3 wel nog onder de 'Neue Klasse' valt.
Gaat om deze:
http://www.brove.nl/aanbod-autos/bmw--alpina-b6
Misschien een bekende voor jullie, kenteken is 05-SVD-4
- Wondermike
- E21 Master
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
- 323baur
- E21 VIP
Beste Eric,
Nou heb je wel eens vraagtekens bij verkopers - en hun praat..
Ik zou hier met een enorme boog om heen lopen.
Dit is zowat het slechtste adres wat je kan bedenken.
Nou heb je wel eens vraagtekens bij verkopers - en hun praat..
Ik zou hier met een enorme boog om heen lopen.
Dit is zowat het slechtste adres wat je kan bedenken.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
-
- E21 starter
Eens met de mannen om bij dit adres voorzichtig te zijn.
Kan voor de Alpina een ander verhaal zijn, ik denk namelijk te weten wie de eigenaar van de auto is en dat is niet Brove.
Volgens mij is Brove ingeschakeld als bemiddelaar in de verkoop van een aantal klassieke BMW's van de eigenaar. Als dat het geval is dan os de autonoom niet onder handen genomen door Brove maar door de eigenaar zelf. Wel vreemd dat in de advertentietekst gesproken wordt over een originele Nederlander terwijl het kenteken iets anders vermeld..
Ken de auto verder niet, ik zou gewoon eens een kijkje gaan nemen. Wil hem best een keertje voor je bekijken, ik heb het vermoeden dat hij hier in de buurt staat namelijk.
Groeten,
Peter.
Kan voor de Alpina een ander verhaal zijn, ik denk namelijk te weten wie de eigenaar van de auto is en dat is niet Brove.
Volgens mij is Brove ingeschakeld als bemiddelaar in de verkoop van een aantal klassieke BMW's van de eigenaar. Als dat het geval is dan os de autonoom niet onder handen genomen door Brove maar door de eigenaar zelf. Wel vreemd dat in de advertentietekst gesproken wordt over een originele Nederlander terwijl het kenteken iets anders vermeld..
Ken de auto verder niet, ik zou gewoon eens een kijkje gaan nemen. Wil hem best een keertje voor je bekijken, ik heb het vermoeden dat hij hier in de buurt staat namelijk.
Groeten,
Peter.
BMW E10 1602 1974
BMW E21 320/6 1980
BMW E21 323i Baur 1983
BMW E12 525 1976
BMW E23 733i 1977
BMW E30 325iC 1986
BMW E32 730i 1987
BMW E21 320/6 1980
BMW E21 323i Baur 1983
BMW E12 525 1976
BMW E23 733i 1977
BMW E30 325iC 1986
BMW E32 730i 1987
Dat klopt Ite 
Ik ken Henk al een aantal jaren en ik weet ook dat niet iedereen goede ervaringen met hem heeft. Ik heb tot nu toe wel goede ervaringen
met hem maar goed dat terzijde, want het klopt inderdaad dat Henk deze auto's in opdracht van een kennis op zijn site heeft gezet en die kennis hem zelf gerestaureerd heeft.
Dus Henk speelt alleen een bemiddelende rol. Ik ben reeds wezen kijken met een vriend van mij en de auto is gewoon helemaal strak.
Idd geen originele Nederlander (dat zullen we maar houden op een foutje dan) Waar het mij wel om gaat, is het een originele Alpina en is het de 200pk versie?
En ja wat zou dan de waarde zijn van zo'n 200-pk-er?
Wat ik begrijp zijn voornamelijk de 218 pk versies populair of niet?

Ik ken Henk al een aantal jaren en ik weet ook dat niet iedereen goede ervaringen met hem heeft. Ik heb tot nu toe wel goede ervaringen
met hem maar goed dat terzijde, want het klopt inderdaad dat Henk deze auto's in opdracht van een kennis op zijn site heeft gezet en die kennis hem zelf gerestaureerd heeft.
Dus Henk speelt alleen een bemiddelende rol. Ik ben reeds wezen kijken met een vriend van mij en de auto is gewoon helemaal strak.
Idd geen originele Nederlander (dat zullen we maar houden op een foutje dan) Waar het mij wel om gaat, is het een originele Alpina en is het de 200pk versie?
En ja wat zou dan de waarde zijn van zo'n 200-pk-er?
Wat ik begrijp zijn voornamelijk de 218 pk versies populair of niet?
wat me opvalt:
- Er zitten in ieder geval ook niet de originele deuren 1, welk bouwjaar is de e21? Want voor de rest lijkt namelijk alles type 1 en de deuren type 2
- deurpanelen type 2
- relais bij linker veerpoot lijken mij niet origineel (maar dat weet ik niet zeker)
Misschien zou je john van dun eens kunnen vragen om expertise
groeten loentje
- Er zitten in ieder geval ook niet de originele deuren 1, welk bouwjaar is de e21? Want voor de rest lijkt namelijk alles type 1 en de deuren type 2
- deurpanelen type 2
- relais bij linker veerpoot lijken mij niet origineel (maar dat weet ik niet zeker)
Misschien zou je john van dun eens kunnen vragen om expertise
groeten loentje
Bedankt Leon, wie is John van Dun?
Hij is van 1979.
Hij is van 1979.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Komt deze niet uit Frankrijk? Ik zou absoluut forumlid Arnold eens vragen, die weet bijzonder goed wat de verschillen zijn tussen versies, ook qua blok en injectie, en die zit ook nog eens in het noorden van 't land.
Is het bekend wie deze gebouwd heeft, een dealer of Alpina zelf? De combinatie van chassis- en Alpina nr kun je iig even voorleggen in Buchloe want alle B6-en, ook de dealerconversies, zijn volgens mij geregistreerd bij ze.
Qua waarde hoef je je geen zorgen te maken, een B6 is gewoon altijd z'n geld waard. Er zal een dikke premie worden betaald als er een goed werkende vroege DL inspuiting op zit (zit niet op dit exemplaar) maar 200 of 218pk zal nauwelijks verschil maken.
Is het bekend wie deze gebouwd heeft, een dealer of Alpina zelf? De combinatie van chassis- en Alpina nr kun je iig even voorleggen in Buchloe want alle B6-en, ook de dealerconversies, zijn volgens mij geregistreerd bij ze.
Qua waarde hoef je je geen zorgen te maken, een B6 is gewoon altijd z'n geld waard. Er zal een dikke premie worden betaald als er een goed werkende vroege DL inspuiting op zit (zit niet op dit exemplaar) maar 200 of 218pk zal nauwelijks verschil maken.
Regards/groeten, Jeroen
- e-einundzwanzig
- E21 Pro
- My E21(s): '82 318i manual
De striping klopt naar mijn idee ook niet helemaal, het lettertype van "Alpina" lijkt me onjuist. Mocht het om een originele B6 gaan, dan is dit makkelijk te veranderen uiteraard.
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
- uwbuurman
- E21 VIP
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Mooi dat jij goede ervaringen met Henk Speek hebt. Ik heb een door hem verpest wrak in eigendom. Kernwoorden zijn: plamuur, kit, verborgen roest, plamuur over roest, slecht laswerk en verpest metaal.
Heb het een en ander aan de carrosserie hersteld.
Heb het een en ander aan de carrosserie hersteld.