Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11875
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, plak plak!
Ik heb een bijna identieke. Of hij de 1295 nm haalt wwet ik niet, maar het is een zeer fijn ding.
Wel zwarte luchtdoopen gebruiken!
Wel zwarte luchtdoopen gebruiken!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1209
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, plak plak!
Blijf me verbazen! Goed bezig Koos.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, plak plak!
Dank mannen!
Dan heb je goed spul, Nick!!
Ite, vast niet, maar als hij 1000 doet is het ook al veel...
Dan heb je goed spul, Nick!!
Ite, vast niet, maar als hij 1000 doet is het ook al veel...
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29936
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, plak plak!
Nice! Vrees alleen dat het niks wordt met die luchttol op mijn 20 liter compressortje 

Regards/groeten, Jeroen
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, plak plak!
Dat plakwerk is erg mooi gedaan Koos! Top weer.
In ander topic ook gevraagd, waar heb je de matten vandaan?
In ander topic ook gevraagd, waar heb je de matten vandaan?
So many cars, so little time
-
- E21 VIP
- Posts: 999
- Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
- Location: Steenwijkerwold, the Netherlands
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, plak plak!
Die matten komen van een speciale leverancier 
Mooi werk vriend!

Mooi werk vriend!
Groeten Jan Groen
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, plak plak!
oei dat ziet er goed uit!
prachtig, is dat ook verwarmen zodat het plakt?
groeten loentje
prachtig, is dat ook verwarmen zodat het plakt?
groeten loentje
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4598
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, plak plak!
Weer sprakeloos .. TOP werk Koos
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, plak plak!
Leon, er zit een plaklaag op, maar het verwarmen doe je om het in model te brengen. Zie ook tekst bij de foto's 
Tnx voor de complimenten Gents!!

Tnx voor de complimenten Gents!!
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, plak plak!
aha, er stond ook tekst tussen de foto's 

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, onderstel in voorbereiding
Nummer 31 31 132 is volgens een Alpina prijslijst onderdeel van een Alpina Fahrwerke voor een E21 323i: Bilstein-Federbeineinsatz vorderachse.uwbuurman wrote:Ik heb de veerpoten uit elkaar gehaald. Nadere inspectie leert me het volgende:
En vermoedelijk dan ook B8 schokdempers, maar Biesheuvel kon me niet helpen met het nummer…
![]()
BMW 325i E90
BMW Z3 M Roadster
BMW Alpina B6 2.8 E21 #024
BMW Z3 M Roadster
BMW Alpina B6 2.8 E21 #024
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12122
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, plak plak!
Netjes werk weer. Heerlijk om een opbouw te zien groeien.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, plak plak!
De binnenkant van de auto is voorzien van antidreunmatten, dus nu is de buitenkant aan de beurt. Ik heb de auto eerst omhoog gebracht, de bok eronder vandaan gehaald en de contactvlakken met de bok nageschuurd en nogmaals in de epoxy gezet. Gewoon voor mijn geruststelling.


Daarna ben ik aan de slag gegaan met de antisteenslag. Daarvoor heb ik Dinitrol 448 gebruikt. Een antisteenslag undercoating, op waterbasis. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de niet watergedragen variant van motip dampt deze niet uit, waardoor de laag mooi egaal opdroogt. Bij dikkere lagen kunnen er uitdampgaatjes ontstaan in die van motip. Anyway, eerst alles goed afplakken.







De achterzijde is ernstig lastig, want waar komt de naad? Meten op auto’s in originele staat leerde me dat BMW ook maar wat heeft aangerommeld. Soms op 1 auto twee verschillende maten. Dus ik heb een keuze gemaakt, wat mij goed lijkt en wat evenwichtig overkomt. 50mm vanaf de naad in het plaatwerk.

Vervolgens een mooie spuitcabine gebouwd…


Het resultaat is buitengewoon bevredigend.
















Daarna ben ik aan de slag gegaan met de antisteenslag. Daarvoor heb ik Dinitrol 448 gebruikt. Een antisteenslag undercoating, op waterbasis. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de niet watergedragen variant van motip dampt deze niet uit, waardoor de laag mooi egaal opdroogt. Bij dikkere lagen kunnen er uitdampgaatjes ontstaan in die van motip. Anyway, eerst alles goed afplakken.







De achterzijde is ernstig lastig, want waar komt de naad? Meten op auto’s in originele staat leerde me dat BMW ook maar wat heeft aangerommeld. Soms op 1 auto twee verschillende maten. Dus ik heb een keuze gemaakt, wat mij goed lijkt en wat evenwichtig overkomt. 50mm vanaf de naad in het plaatwerk.

Vervolgens een mooie spuitcabine gebouwd…



Het resultaat is buitengewoon bevredigend.














Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 8:50 pm, edited 1 time in total.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, gesputter
Omdat de cas nu helemaal klaar is voor de spuiter ben ik aan de slag gegaan met de rest van de onderdelen die gespoten moeten worden.
De motorkap: heeft wat kleine deukjes en een beetje roest op de bekende plek bij de luchtroosters.


De kofferklep: Die is in goede staat, maar de gaatjes waar het typeplaatje in hoort, staan me niet aan. Ze lijken niet erg recht en goed geboord.

Nader onderzoek laat een gek rondje zien in de lak.

Even porren en er is een extra gaatje dat domweg te laag zit. Had ik al gezegd dat deze auto mij blijft verbazen?

Een ander gaatje blijft nog al uitgeboord te zijn.

Kaal geschuurd, waarna er duidelijk bleek dat er oude roest onder zit. *zucht* Roest. Uiteindelijk heb ik ze ontroest en dichtgelast.

De boutjes en schroefjes voor motorkap, kofferklep en voorspatborden en nog wat klein grut dat in kleur moet.


De kofferklep met de torsiestangen voor kap en klep en de dikke stang van de motorkap.

Mijn vers gestraalde keienvanger en kofferklepscharnieren

Toen alles gereed was, kon de hele bende op transport. Dus de trailer maar weer gehaald en de e21 erop geknoopt.


En bij de spuiter, Gert jan, die ook het dak heeft omgelast in 2012.

De motorkap: heeft wat kleine deukjes en een beetje roest op de bekende plek bij de luchtroosters.


De kofferklep: Die is in goede staat, maar de gaatjes waar het typeplaatje in hoort, staan me niet aan. Ze lijken niet erg recht en goed geboord.

Nader onderzoek laat een gek rondje zien in de lak.

Even porren en er is een extra gaatje dat domweg te laag zit. Had ik al gezegd dat deze auto mij blijft verbazen?

Een ander gaatje blijft nog al uitgeboord te zijn.

Kaal geschuurd, waarna er duidelijk bleek dat er oude roest onder zit. *zucht* Roest. Uiteindelijk heb ik ze ontroest en dichtgelast.

De boutjes en schroefjes voor motorkap, kofferklep en voorspatborden en nog wat klein grut dat in kleur moet.


De kofferklep met de torsiestangen voor kap en klep en de dikke stang van de motorkap.

Mijn vers gestraalde keienvanger en kofferklepscharnieren

Toen alles gereed was, kon de hele bende op transport. Dus de trailer maar weer gehaald en de e21 erop geknoopt.


En bij de spuiter, Gert jan, die ook het dak heeft omgelast in 2012.

Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 8:51 pm, edited 2 times in total.