Voordat we het subframe loshalen is het verstandig om de centrale 36mm moer van de krukas los te halen.
Deze moer zit bij de M30 met 440Nm vast, dus behoorlijk vast. Om deze los te krijgen heb je een blokkeersleutel nodig die de kracht van de krukas afleidt.
De meeste garages zetten bij gebrek aan het juiste blokkeergereedschap de bak vast en gebruiken een luchtsleutel. Dat is ook een manier, maar dan leidt je de kracht via de krukas op de bak af met als gevolg dat de krukas getordeerd wordt. Best case brengt hem dat uit balans, worst case breekt hij doormidden omdat na vele jaren het moment dat nodig is veel groter is dan het moment waar de moer mee is vastgezet.
BMW levert voor elke motortype de juiste tool. Die voor de M30 en S38 is hetzelfde, tenminste de uitvoeringen voor de E34 en de E32. Ik heb hem een aantal jaren geleden aangeschaft en nu komt hij weer van pas. De kracht wordt via de blokkeersleutel naar de chassis balk afgeleid zonder de krukas zelf te torderen. Om de moer los te krijgen heb je (1) een 36mm dop nodig, (2) een lang wringijzer en (3) eventueel een verlengstuk om het moment te vergroten.
Op een vier-kolommer durf ik het wel aan om de bout van onderen los te halen, maar daar staat de E34S voor de komende winter op. Ik had de E32 en de E34S om kunnen wisselen, maar ik had geen zin om de E32 weer rijdend te maken….. met wat nadenken en veiligheidsmaatregelen kan het ook op de twee-koloms, maar dan durf ik het niet aan om de moer van onderen los te trekken. Dat kan ook heel goed van boven.
Ja, ik had de radiator eruit kunnen halen, maar dat is niet perse nodig. Ik bouw de energie in het wring-ijzer geleidelijk op tot het moment dat de moer als het ware ‘springt’. Het wringijzer staat dan al behoorlijk gespannen. Het moment dat de kinetische energie vrijkomt zit er nog maar vrij weinig energie in het wring-ijzer, dus kan niet veel meer doen. Uiteindelijk kreeg ik hem pas los toen ik er met drie-kwart van mijn gewicht aan ging hangen. Op anderhalve meter lengte is dat dan gauw 800-1000Nm tegenmoment, ergo hier komen serieuze krachten bij kijken.
Nadat de moer los is heb ik de motor weer op TDC gezet. De moer wordt later verwijderd, maar het krachtwerk is gedaan en nu kunnen we de KVS aftappen en het subframe laten zakken.