1 miljoen gedachten over nieuw blik
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 30001
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Dank u! Michel: sja dat zal even een puntje zijn idd. Maar je wilt toch niet van de E91 gezinsauto af zeker? Aan de andere kant, als je gezinskilometers redelijk beperkt zijn zou ik daarvoor zelf eerder een leuke E23 of E28 uit de overgangsregeling gaan rijden, kan me weinig leukers bedenken om bijv met de familie mee op vakantie te gaan. Ite heeft vast nog wel een schattig exemplaar met genotsknots in de aanbieding.
Overigens wel grappig, ben voor de invoer naar de RDW in Waddinxveen geweest. Daar loopt momenteel een pilot met electronische controle. Op de ouderwetse manier worden chassisnr en km stand gecontroleerd, afgelezen zeg maar. Met een korte blik onder de kap wordt bevestigd dat het een 4 cyl diesel is met automaat, of het nou een 116d of 123d is maakt ze niet uit. Maar vervolgens wordt de auto gekoppeld via de OBD en wordt gekeken of deze data overeenkomt met wat eerder gecontroleerd is. Dus een extra check op chassisnr en km stand. Nieuwe activiteiten die worden ontwikkeld om fraude tegen te gaan, een goede ontwikkeling lijkt me.
Overigens wel grappig, ben voor de invoer naar de RDW in Waddinxveen geweest. Daar loopt momenteel een pilot met electronische controle. Op de ouderwetse manier worden chassisnr en km stand gecontroleerd, afgelezen zeg maar. Met een korte blik onder de kap wordt bevestigd dat het een 4 cyl diesel is met automaat, of het nou een 116d of 123d is maakt ze niet uit. Maar vervolgens wordt de auto gekoppeld via de OBD en wordt gekeken of deze data overeenkomt met wat eerder gecontroleerd is. Dus een extra check op chassisnr en km stand. Nieuwe activiteiten die worden ontwikkeld om fraude tegen te gaan, een goede ontwikkeling lijkt me.
Regards/groeten, Jeroen
- Manitoba
- E21 VIP

- Posts: 2577
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Dat kun je nu allemaal wel mooi zeggen, Jeroen, dat je met je "nieuwe daily" bij de RDW bent geweest. Maar zonder plaatjes is er hier helemaal niemand die je gelooft...
Maar inderdaad wel een goede zaak dat er een dubbelcheck plaatsvindt.
Greetz,
Walter.
Maar inderdaad wel een goede zaak dat er een dubbelcheck plaatsvindt.
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 30001
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Tsja ik heb zelf nog geen 100 meter in de auto gereden en na de RDW is 'ie gelijk weer doorgeschoven naar een bmwdieselswirlflapspecialist (net te laat om nog gekozen te worden tot woord van het jaar) dus ik ben zelf ook wel erg benieuwd haha! Hopelijk schiet de RDW een beetje op met dat kenteken 
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11882
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Haha. Same here. De tds staat bij lex. 1 verstuiver is niet helemaal fris. Ik had gezegd dat ik geen haast had..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
De E91 voldoet nog erg goed Jeroen. We hebben hem nu bijna 4 jaar en hij rijdt nog steeds als een malle. Zo'n verschil met een mompel......
Wel moet ik nieuwe remmerij voor ivm trillen in het stuur bij aangrijpen maar daar hoor ik meer E90 91 92 rijders over.
Maar rondkijken en wegdromen doe ik graag naar andere auto's
Wel moet ik nieuwe remmerij voor ivm trillen in het stuur bij aangrijpen maar daar hoor ik meer E90 91 92 rijders over.
Maar rondkijken en wegdromen doe ik graag naar andere auto's
So many cars, so little time
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 30001
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Auto neergemikt bij een bevriende swirl flap specialist, die constateerde dat de auto waarschijnlijk één van de eerste is met de geupdate inlaat en dus geen gevoeligheden meer heeft op dat gebied. Wel een rondje sapjes en verder niks geks of achterstalligs.
Vervolgens kenteken en APK erop, winters eronder. Wegens tijdsgebrek neemt Steve 'm vanochtend nog even mee naar ZF voor een kleurspoelinkje en dan gaan we eerst maar eens wat kilometers maken. Tracht van het weekend wel even wat fotootjes te schieten.
Vervolgens kenteken en APK erop, winters eronder. Wegens tijdsgebrek neemt Steve 'm vanochtend nog even mee naar ZF voor een kleurspoelinkje en dan gaan we eerst maar eens wat kilometers maken. Tracht van het weekend wel even wat fotootjes te schieten.
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19165
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Preventief de bak vanbinnen laten wassen dus? Wel snel, met minder dan een top de teller, maar kan geen kwaad!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 30001
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Mwoah, een interval van 80-100K aanhouden is raadzaam begreep ik. Maar sterker nog, Steve voelde een enkele keer een hapering bij schakelen van 2 naar 3 dus heeft 'm verder open laten maken en men trof daar inderdaad een vervormd membraan aan. Zoiets had Steve al eerder gehad dus hij wist van het euvel, nu is de bak voor een meerprijs van 150 euro (tov normale spoeloperatie) gewoon weer helemaal in nieuwstaat met 6 nieuwe schakelmembranen. Jammer dat ik er niet bij kon zijn maar ik plaats van de week nog wel ff wat foto's.
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Ik wordt steeds meer benieuwd naar die foto's. 
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Dit is weer een gelukkig wagentje .. niet op onderhoud besparen 
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Vanuit de verwachtingen die geschept zijn door de autofabrikant, in dit geval BMW wel aangezien die met het begrip Lifetime fill deze verwachtingen schept. De fabrikant van de bak zelf, in dit geval ZF geeft aan dat de bakolie van de automaatbakken zoals Jeroen vermeldt met 80k-100k km vervangen moet worden om de design levensduur van de bak (300k km) zonder makken te kunnen halen. Dat staat alleen haaks op het belang van de autofabrikant die zo snel mogelijk auto's wil doorschuiven om de nieuw verkoop te stimuleren. Daar horen ook (voor de eerste eigenaar) lage onderhoudskosten bij en het vervangen van de bakolie bij een automaat loopt nou eenmaal in de papieren.uwbuurman wrote:Preventief de bak vanbinnen laten wassen dus? Wel snel, met minder dan een top de teller, maar kan geen kwaad!
Iedere autogebruiker die van handbak overgaat naar automaat valt in die valkuil. Ik heb het zelf ook meegemaakt met mijn E39. Verse bakolie is met name een behoud van je versnellingsbak, dus.....
@Jeroen; Goed gedaan
Last edited by raymondw on Thu Dec 17, 2015 8:08 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 30001
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Thanks, maar Dick H. en Steve zijn nuttige bronnen geweest ook, ik weet nul komma niks van diesels en automaatbakken haha. Bij deze een drietal telefoonfoto's van Steve.
Bak netjes choon

Brein uit elkaar

De membranen. Vooraan de slechtste van de uitkomende, erachter een rijtje nieuwe. Het verschil is overduidelijk. Dus zoals Raymond ook al schrijft, houd lekker 80-100k aan, dat is het behoud van je bak. Al wilde zelfs ZF Delfgauw er eerst niet aan vanwege de lage km stand, evengoed hulde voor de nette, snelle en grondige aanpak.

Bak netjes choon

Brein uit elkaar

De membranen. Vooraan de slechtste van de uitkomende, erachter een rijtje nieuwe. Het verschil is overduidelijk. Dus zoals Raymond ook al schrijft, houd lekker 80-100k aan, dat is het behoud van je bak. Al wilde zelfs ZF Delfgauw er eerst niet aan vanwege de lage km stand, evengoed hulde voor de nette, snelle en grondige aanpak.

Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 30001
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Eerste 500 km weg met de auto, tijd voor een eerste indruk. De auto is behoorlijk lichtvoetig. De communicatie vanuit het onderstel is wel minder dan wat ik van de E46 gewend ben, maar dat was te verwachten. De 120d heeft een standaard onderstel en staat nu op 16" terwijl de 330i een sportonderstel heeft, alles in de Powerflex zit en op 17" staat. Desondanks voelt de E82 stevig en stabiel aan en geeft veel vertrouwen, ik denk met enige gewenning meer vertrouwen dan de E46 geeft. Ik heb me nog redelijk gedragen met de auto (was ook een goed deel van de dag met passagiers op pad) dus kan nog geen uitgebreid verslag doen van het gedrag in het grensbereik, maar de auto komt neutraal over, eerste provocaties leidden in elk geval niet tot over- of onderstuur.
De auto is lekker stil, heel licht windruisje bovenin bij het bestuurdersraam, misschien dat we daar nog eens een vers rubber tegenaan gooien maar veel is het niet. Verder geen bijgeluiden oid al is het natuurlijk wel even wennen aan het geluid van een compleet andere krachtbron in het vooronder.
Bak schakelt heerlijk en vlot en zelfs als je het gas goed vloert zijn de overgangen tussen versnellingen zeer vloeiend. Maar echt vloeren hoef je eigenlijk niet omdat je met een laag voertuiggewicht en voldoende koppel met een luie rijstijl al heel vlot bent. Vooral die laatste rijstijl aanhoudend hebben we een testverbruik van 5,9l/km behaald.
De 17" wielen op de eerdere foto zijn vorig jaar nog voorzien van verse zomerbanden. Voor de winterset hebben we een lichtgewicht 16" Styling 360 wiel uitgezocht en deze als gebruikelijk voorzien van Nokian's. Na goede recensies van de huidige generatie runflat hiervoor gekozen en daarover valt niets te zeuren, geen wobbly en oncomfortabel gedrag, prima zo. Je gaat je zelfs afvragen of de auto uberhaupt 17" nodig heeft. Later meer!
De auto is lekker stil, heel licht windruisje bovenin bij het bestuurdersraam, misschien dat we daar nog eens een vers rubber tegenaan gooien maar veel is het niet. Verder geen bijgeluiden oid al is het natuurlijk wel even wennen aan het geluid van een compleet andere krachtbron in het vooronder.
Bak schakelt heerlijk en vlot en zelfs als je het gas goed vloert zijn de overgangen tussen versnellingen zeer vloeiend. Maar echt vloeren hoef je eigenlijk niet omdat je met een laag voertuiggewicht en voldoende koppel met een luie rijstijl al heel vlot bent. Vooral die laatste rijstijl aanhoudend hebben we een testverbruik van 5,9l/km behaald.
De 17" wielen op de eerdere foto zijn vorig jaar nog voorzien van verse zomerbanden. Voor de winterset hebben we een lichtgewicht 16" Styling 360 wiel uitgezocht en deze als gebruikelijk voorzien van Nokian's. Na goede recensies van de huidige generatie runflat hiervoor gekozen en daarover valt niets te zeuren, geen wobbly en oncomfortabel gedrag, prima zo. Je gaat je zelfs afvragen of de auto uberhaupt 17" nodig heeft. Later meer!
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11882
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Sounds good!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.