Mijn naam is Ruben. Ik heb via Graad de welbekende saphirblauwe E21 316 van 1981 opgekocht, die hij weer had via Ite (Baur323), Jarno nogwat?, Peter V. en Leon (Loentje) en daarvoor weer in België. Ik heb me enigszins ingelezen op het forum... En dat was een hele kluif...

Naast deze E21 316 bezit ik een E23 745i (nog beginnen met restauratie), een E12 518 (bezig), een E12 528i (moet nog gespoten worden), een E39 525i touring (geschorst) en een F20 120dA (zakelijk). In het verleden ook nog gereden met een E34 M5 touring en een E36 328i cabrio. Kortom, best wat ervaring met BMW's. Helaas niet zo technisch...

Voor de volledigheid: woonachtig in 's-Gravenpolder (Zeeland, vlak onder Goes). Ik zag dat er ook iemand uit Ovezande actief was (naam vergeten, excuses) en dat is vlakbij.
Toen ik las dat Graad van deze auto af wilde, had ik direct belangstelling. In het verleden heeft mijn broer(tje) een witte E21 315 gehad, maar daarvan heeft de roestduivel het uiteindelijk gewonnen. Toch is die herinnering blijven hangen en dacht ik altijd: als de kans nog eens komt...
Uiteindelijk de knoop doorgehakt en deze gekocht. In de wetenschap dat een goede E21 schaars en onbetaalbaar is maar voor deze gegaan. Daarmee wist ik ook dat er wat werk aan zat. Dat was al toen Peter V. hem kocht en die heeft er wat betreft roest veel goed werk aan gedaan. Dat zie je nog steeds terug. In 1 van de wielkasten zit weer wat roest, maar dat is puur oppervlakkig en prima op te lossen. Al dat werk is dus niet voor niets geweest!

Helaas bleek de techniek minder betrouwbaar tijdens de periode dat Jarno de auto bezat. In het begin had die volgens mij nog goede bedoelingen met de auto, maar toen er gaandeweg wat probleempjes met de motor gingen ontstaan, werden die bedoelingen wat minder en uiteindelijk is de auto als cross-auto gebruikt, of zoiets, denk ik... Dat heeft de auto geen goed gedaan...

Uiteindelijk heeft de auto achterschade gehad, want daar is e.e.a. gelast en vervangen, maar verder zitten her en der toch wat deuken in het plaatwerk. Ook heb ik geconstateerd dat 1 van de replica 13" Alpina's krom is. Zoals ik op het forum kon lezen, is er in die tijd ook wat gerommeld met het blok, maar zoals ik het zie, zit het originele blok nog steeds in de auto. Het is nl. een 1800 m3 met carburateur, die dus als 316 verkocht is in de periode dat de 318i al elektronische injectie had. Dat klopt toch met die tijd? Of zie ik iets over het hoofd?
Toen Graag de auto in bezit had, begaf de koppakking het dus en wilde Graag er van af. Wat ik snap, want hij heeft een aantal fantastische auto's die wel goed rijden...

De auto dus opgehaald; gelukkig kon ik hem op de ambulance rijden en thuis gekomen er weer af. Nu staat hij in de garage en ligt de kop eraf. Zie volgende bericht met een paar foto's.