mijn e21 zo laag mogelijk

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Re: mijn e21 zo laag mogelijk

Post by uwbuurman »

Mark, ik denk dat Geert benieuwd is naar de prijs van het verchromen. Dat soort getallen kun je hier rusting neerploffen, tenzij je daar zelf moeite mee hebt.

It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Passie voor klassiek
Upcoming E21 fanatic
My E21(s): 320/6 '82

Post by Passie voor klassiek »

Ok,

Wel, wie er ook geïnteresseerd mag zijn in de prijs van het verchromen.. Ikzelf heb geen bezwaar met het delen van prijzen. Vaak kun je van anderen interessante adressen verkrijgen waar men schappelijke prijzen hanteert. :thumbsup

De bumpers:
- Aanschaf nette bestaande set (deukvrij) 250,-
- Eenmaal rubberen stootlijst (andere is momenteel niet nieuw leverbaar dus een hele mooie gebruikte (doorn in het oog) de nieuwe kost ca 60,-
- Twee bevestigingssetjes via W&n. aan de duren kant. Meen iets van ca 60,- (kan waarschijnlijk elders goedkoper)
- verschromen 900,- mits deukvrij (verkoperen, vernikkelen, verchromen)

In totaal kom ik uit op ca 1270,- voor een setje bumpers. (een schijntje t.o.v. het gehele project)
Verchroomd bij Metamorfose in Reuver.

Met vriendelijke groet,

Mark

Image
(deel)restauratie?
Plaatwerk ingelast naar wens.
Voor informatie mag u altijd vrijblijvend contact opnemen!
02-er
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '80 323i Baur

Post by 02-er »

Tkx Mark !!
Zoals Koos aangaf was ik benieuwd, en ik denk dat ik niet de enige ben, welk budget je moet uittrekken voor het opnieuw chromeren van bumpers.
Vandaar dat er onlangs ook een topic is gelanceerd om deze info met elkaar te delen.
viewtopic.php?f=18&t=25115&start=0

Nuttige info :thumbsup

Gr.
Geert
E21 323i. Baur Alpine White '80
Passie voor klassiek
Upcoming E21 fanatic

Interessant topic inderdaad!

Zelf heb ik op diverse plekken geïnformeerd. Metamorfose was de goedkoopste die een mooie kwaliteit garandeerde. Maar wanneer is het mooi genoeg??

Ik heb prijzen voor verchromen gehad van ca 1300-1600 mits de set strak was.
De €900,- was dus erg aantrekkelijk.
In odiliapeel zit ook een verchromer. Deze schijnt het voorwerk / polijstwerk zelf de toen en het chromen in het buitenland te laten doen. Men zegt dat het erg mooi word. Maat dit is de persoon van €1600,-

Maargoed.. Nieuwe set bumpers gaat over de €2000,- en dan zit er geen koper onder.. Van de andere kant denk ik dat ook die kwaliteit voor mooiweer rijders een leven lang mee gaat. Denk ik??
Maargoed, ik heb gekozen omwille de koperlaag voor opnieuw verchromem.

Met vriendelijke groet,

Mark
(deel)restauratie?
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Dat is geen verkeerde prijs lijkt mij.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Passie voor klassiek
Upcoming E21 fanatic

Beste medeliefhebbers,

We hebben afgelopen week weer wat spulletjes verzameld en gemaakt om morgen onze energie weer in de bmw te steken.

Wallloth&Nesch waren er uiteraard ook weer goed mee:
Image

Verder is er een nieuwe uitlaat geleverd. De huidige was overal beginnend slecht. Al was het wel een originele van bmw. Voorlopig komt dit pakketje eronder en later wellicht een rvs variant..?
Image

Vandaag nog even twee banden laten monteren. Voor worden de bandjes toch een maatje kleiner. Op de voorgaande foto's lag er 195 40 r17 op.
Om toch wat meer ruimte te creëeren gaan we nu voor 185 35 r17.
Image

Ook een setje van 5 stickers laten maken voor de naafdeksels welke afgelopen week in kleur zijn gespoten. 5stuks aangezien het reservewiel ook een aangepaste rc090 is.
Image

Image

Een setje langere wielbouten ivm de dikke bbs harten
Image

En een setje centreerringen zelf gedraaid om de velgen vooraan netjes te kunnen monteren. Achteraan moet ik ze nog maken.. Wellicht achteraan in combinatie met een spacertje van een kleine 10mm. Dat komt nog.
Image

Tevens een setje ringen gedraaid en op dikte geslepen om de wielbasis vooraan iets aan te passen:
Image

Even poetsen:
Image

Ik heb er alweer zin in! Binnenkort mag de e21 weer rijden! Carburateurtje van Leon (loentje) wordt een prima donor voor mijn solex!

Met vriendelijke groet,

Mark :driving
(deel)restauratie?
BertjeConti
E21 Mad
My E21(s): E12 520-6

Post by BertjeConti »

Mooi werk weer Mark, die centreerringen dat snap ik, die heb ik ook in m'n velgen van de caravan zitten, maar die ringen, daar snap ik niks van. Waar komen die tussen te zitten?

Ben benieuwd hoe dat straks in elkaar steekt.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Passie voor klassiek
Upcoming E21 fanatic

Hoi,

De askanteling wordt nu bepaald door de voorste stabistang. Met deze verlaging komen de wielen erg ver naar voren in de wielkasten. Met deze ringen zou het geheel 6mm naar achteren moeten gaan. Het is een probeersel.. Goede, alternatieve ideeën zijn meer dan welkom!
We hebben het gesimuleerd en het geeft een wenselijk resultaat. Of het merkbaar is met sturen zal moeten blijken. Maargoed.. Wie mooi wil zijn...

Met vriendelijke groet,

Mark
(deel)restauratie?
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

Aha, nu snap ik 'm

Ik had ongeveer hetzelfde probleem, maar niet door verlaging, maar door verplaatsen van de draagarm bevestigings punten op het subframe, deze zijn 15mm verder naar buiten verplaatst om zo een grotere spoorbreedte en iets negatieve camber te krijgen.
De E12 heeft aparte reactie armen, dat is afwijkend met jouw E21, waar de stabi meteen de reactie arm is.

Ik heb ook busjes van 6 mm geplaatst in de reactie armen om zo de wielen weer op de juiste plek (dus iets naar achteren) te krijgen.

Of jouw oplossing nog iets positiefs aan het stuurgedrag zal doen betwijfel ik, daar door deze verlaging de gehele geometrie om zeep is. Als je je eens een keer in de term "bump steer" verdiept, dan wordt ineens heel veel duidelijk over voorwiel ophanging.
Ik heb er aan gerekend, en als de horizontale hoek van de draagarmen drastisch veranderd, dan heeft dat dramatische effecten die heel lastig te corrigeren zijn, bij 20-30 mm verlaging is dat allemaal nog wel te overzien, zeker als de veren een stukje straffer zijn, maar bij het bijna "op de grond" leggen zal met name bump steer flink toenemen.

Inderdaad, ... Wie mooi wil zijn....

Succes Mark, ik vind je project wel heel mooi, perfecte combi, wit, laag , chroom :thumbsup :thumbsup
Image

Passie voor klassiek
Upcoming E21 fanatic

Ik ga ervan uit dat het uiteindelijk afbreuk is van het stuurgedrag. Alhoewel.. Kan het veel slechter dan origineel? Mijn oude c kadett uit 76 ligt vaster op de weg. Haha
De schroefset zal hopelijk iets positiefs brengen. De aanpassing aan de reactiearmen zal de poten wat rechter zetten.. Het uit de bocht willen zal slechter worden.. Ik zal me er eens verder in verdiepen.. In de stockcar zou hier veel mee worden geëxperimenteerd heb ik me laten vertellen.

Je hebt gerekend aan de draagarmen? Doel je dan op het krachtenverloop? Het ontbinden van een kracht in horizontale en verticale richting? Of het bundelen? Sinus en cosinus.. Dat?

Klinkt erg interessant!

Met vriendelijke groet,

Mark
(deel)restauratie?
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Passie voor klassiek wrote: Kan het veel slechter dan origineel? Mijn oude c kadett uit 76 ligt vaster op de weg.
Als dat waar is kunnen er maar twee dingen aan de hand zijn. 1 je kadett heeft een zeer stevig aangepast onderstel van je gekregen, alles nieuw, vers en modern, of 2 er was echt iets ernstig mis met je e21 voor je aan deze operatie begon.

Ik zie e21's met standaard onderstel die zelfs moderne astras helemaal zoek rijden, laat staan een c kadett.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Passie voor klassiek
Upcoming E21 fanatic

Men staat er van te kijken inderdaad. C kadettjes heb ik diverse (gehad). Maar het zit hem in het gewicht. Nog geen 800kg. En denk aan het zeer kleine motortje voorin tov de 6 cilinder in mijn e21.
Ik wil er niet om strijden maar de c kadett ligt stiekem best vast.. Enige wat deze niet heeft is de achteras.. Deze is star.

Met vriendelijke groet,

Mark
(deel)restauratie?
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

Passie voor klassiek wrote:....
Je hebt gerekend aan de draagarmen? Doel je dan op het krachtenverloop? Het ontbinden van een kracht in horizontale en verticale richting? Of het bundelen? Sinus en cosinus.. Dat?

Klinkt erg interessant!

Met vriendelijke groet,

Mark
Ja, uitgewerkt welke effecten er optreden bij in- en uit-veren van de voorwielophanging, met deze effecten bedoel ik dan onder andere:
- verandering van spoorbreedte, verandering van camber (wielvlucht), en verandering van toe-in (sporing)
"bump steer" is eigenlijk hetzelfde als de verandering van sporing bij in of uit-veren, en dat wil je niet, want dat geeft heel vervelende effecten in bochten, maar ook bij rechtdoor rijden en nemen van hobbels of gaten.
Uit mijn berekeningen is in ieder geval naar voren gekomen dat de BMW (mijn E12) af fabriek nauwelijks "bump steer" heeft, ik heb de verschillen uitgerekend bij 50mm ingeveerd of uitgeveerd ten opzichte van de ruststand.
Bij 50mm ingeveerd: camber -0.7° ; 0.12° extra uitspoor; spoortbreedte +1mm
Bij 50mm uitgeveerd: camber +1.1° ; 0.25° extra toespoor; spoorbreedte -8mm

Door mijn draagarmen 15 mm verder naar buiten te verplaatsen op het subframe en de reactie armen 6mm langer te maken is de camber -1.3° en de spoorbreedte +17mm (per wiel) toegenomen in de rust toestand.
Na deze aanpassing zijn de in en uit veer effecten:
Bij 50mm ingeveerd: camber -2.1° ; 0.14° extra uitspoor; spoortbreedte +1mm
Bij 50mm uitgeveerd: camber 0° ; 0.35° extra toespoor; spoorbreedte -9mm

Ik heb (nog) geen berekeningen gemaakt bij een veel verder "ingeveerde" wielophanging (lees verlaagde), daar dat bij mij niet van toepassing is. Je ziet hierin dat de wielophanging zo ontworpen is dat veranderingen in toespoor en camber door in en uit veer bewegingen rond de uitgangspositie zo klein mogelijk zijn.

Om bump steer effecten bij een verlaagde auto zo klein mogelijk te houden moet je eigenlijk het punt waar de draagarmen aan de fusee zitten net zo veel omlaag brengen als je verlaging, en daarmee ook het bevestigingspunt van de stuurstangkogel mee omlaag brengen.
Bij onze BMW's kan dat heel gemakkelijk door een opvulplaat tussen de fusee en de arm waar draagarm en stuurarm aan zitten aan te brengen. belemmering zijn eigenlijk je velgen, zulke opvulplaten:
Image
bijvoorbeeld, toegepast op een 02:
check deze link naar het BMW 2002 FAQ forum maar eens: offset strut spacers done
Hierin staan werkelijk prachtige foto's van zijn werk.
Image

BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

Mark, ik was je foto's nog eens aan het bekijken, en als ik het goed gezien heb, dan heb je 4 extra gaten door de harten van je velgen geboord om deze 5 gaats velgen op jouw 4 gaats naven te kunnen monteren. op de voorzijde heb je een plaat gebruikt waarmee je de velg met die 4 lange bouten tegen de naaf klemt.
De centreerringen zorgen er dan voor dat je velgen netjes in het midden blijven zitten.

Vind je dat wel een veilig idee om extra gaten door je velgharten te boren? lichmetalen velgen zijn meestal juist zo gegoten dat er veel materiaal rondom de boutgaten zit, dit zal nu waarschijnlijk niet het geval zijn. daarom dus die platen eroverheen.
Image

Passie voor klassiek
Upcoming E21 fanatic

Erg interessant verhaal! Je hebt dis berekend wat de verschillen zijn. Begrijp ik dat juist? Bij mijn e21 klopt er nu niet veel meer van tov wat men in '82 voor ogen had..

De velgen zitten inderdaad geklemt tussen de 10mm stalen platen en de naven in.
Het idee kwam niet van mezelf maar van velgenreperateur en custom velgen bouwer René van Wheelcare uit Zeeland.
Hij heeft achter de naafdeksel een kamertje gedraaid waar de door mij gedraaide en geboorde 10mm dikke staalplaten passen. De staalplaten/schijven passen heel strak in de kamertjes. Het is niet een geheel maar door de passing worden de krachten netjes doorgegeven
Doordat de velg opgeklemt zit is het extra overlappende geboorde gat geen grote afbreuk. Echter, uiteraard, iedere modificatie is een afwijking tov van het originele idee. Het word vaker gedaan en persoonlijk zie ik dit liever dan het "proppen" wat je vaker ziet. Of het oplassen van harten waar ik geen voorstander van ben.
Nu met de centreerring zit alles zeer nauw opgesloten. Ik heb er een foto van gemaakt vandaag en nu onderweg naar huis. De foto zal ik later posten..

De velgen op zich waren een project, eigenlijk bedoeld voor de rekord c caravan maar na passing onder de e21 vond ik ze deze wel erg mooi staan.

Overigens, erg interessant topic. Dat megasquirted!! Je bent er goed in thuis valt me op! We kunnen van je leren!

Met vriendelijke groet,

Mark
(deel)restauratie?
Post Reply