Off topic, non BMW, maar wel erg mooi
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29808
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Off topic, non BMW, maar wel erg mooi
Hahaha, helaas al de nieuwe loodzware versie, en onder de kap... die moet je gauw weer dichtgooien, wat een drama
Of toch wel zo'n ding? http://link.marktplaats.nl/739206304
Niet voor niets dat niemand zo'n ding wil, zelfs niet voor 800 euro!
Of toch wel zo'n ding? http://link.marktplaats.nl/739206304
Niet voor niets dat niemand zo'n ding wil, zelfs niet voor 800 euro!
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11867
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Off topic, non BMW, maar wel erg mooi
Nog zo'n hok: GEEN biedingen doen inclusief APK...dat zegt heel veel 
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldt ... ousPage=lr
Wel mooi, ernstig mooi..

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldt ... ousPage=lr
Wel mooi, ernstig mooi..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
-
- E21 Fanatic
- Posts: 434
- Joined: Sat Jul 10, 2010 6:10 pm
Re: Off topic, non BMW, maar wel erg mooi
Thanks! De XJS is nog eens een mooi cadeau.
1 minpuntje.. hij heeft een lekke koppakking. Niet heel erg zou je denken alleen bij de 12 cylinder van Jag ben je daar maar zo 4 dagen zoet mee.
Deze sla ik even over bovendien heb ik sinds kort een andere iets betrouwbaardere V12 aangeschaft.
1 minpuntje.. hij heeft een lekke koppakking. Niet heel erg zou je denken alleen bij de 12 cylinder van Jag ben je daar maar zo 4 dagen zoet mee.
Deze sla ik even over bovendien heb ik sinds kort een andere iets betrouwbaardere V12 aangeschaft.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11867
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Off topic, non BMW, maar wel erg mooi

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3094
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Off topic, non BMW, maar wel erg mooi
Zo, dit topic maar weer eens wat nieuw leven in blazen, en wel om de volgende reden:
Afgelopen week ben ik een klein beetje verliefd geworden op een model dat ik tot nu toe niet kende en uit mijn favoriete periode ('70 - '80) blijkt te komen.
Maar eerst wil een reactie op het voorgaande plaatsen.
Eerst de Alfa Sei, bij het zien van deze bak komen wel weer wat herinneringen boven, maar mooi vind ik 'm niet. Hij heeft wel de juiste ingrediënten zoals dubbele koplampen en 6 cilinders, maar deze oogt mij te hoekig. Wel typisch alfa uit deze periode. Alfa Romeo is nu zo'n merk waar bij mij het vlammetje juist uit waait, het doet me helemaal niks.
Maar dan die Fiat 130 die Jeroen al noemde, dat is nog eens een echte klasbak. Ooit eens op het punt te staan er eentje te kopen, maar ik durfde het toen niet aan vanwege de horror verhalen over het roestduiveltje en Fiat. In plaats van de Fiat 130 hebben we een Volvo 164 gekocht, maar dat was toch een grote tegenvaller die Volvo. Hij reed als een grot deinend schip, niet door een bocht te krijgen dat ding.
De Volvo is niet lang bij ons gebleven, op 25 jarige leeftijd overleden aan de bruine hoest... hadden we toch maar die Fiat genomen...
De Fiat130 is tegenwoordig nog regelmatig te zien in de Tatort serie, Kommissar Mario Kopper uit Ludwigshafen rijdt er al bijna de gehele serie mee. reden om een aflevering 2 keer te kijken.

Alles lijkt te kloppen aan deze Fiat, ook hier een 6 cilinder, dubbele koplampen, maar dan in een heel mooi gevormde carrosserie met mooie niet overdreven rondingen. Misschien nog wel mooier dan de BMW's uit dezelfde era.


Ook onder de kap van deze Fiat ligt volgens mij een heel fijn stukje techniek:
Motor: 6-cilinder in V van 60 graden, 3.235cc. Boring 102mm, slag 66mm. Compressieverhouding 9:1, max. vermogen 165 pk (DIN). Maximum koppel 26 mkg bij 3000 toeren. Motorblok uit gietijzer, cilinderkoppen van lichtmetaal. Twee bovenliggende nokkenassen aangedreven door tandriem. Vier keer gelagerde krukas, dubbele valstroom-carburator.
Transmissie: Aandrijving op de achterwielen. Standaard geleverd met drietraps automaat (topsnelheid ca. 190 km/u), optioneel een ZF handgeschakelde vijfversnellingsbak (topsnelheid 195 km/u).
Onderstel: Onafhankelijke voorwielophanging met torsievering, stabilisatorstang en hydraulische schokdempers. Onafhankelijke achterwielophanging, identiek aan de 2,4 liter Dino met schroefveren en reactiearmen. Dubbel, bekrachtigd remsysteem met schijfremmen voor en achter. Radiaalbanden 205/70 VR 14 om lichtmetalen velgen.
Er is ook een coupe versie van de Fiat 130, maar die vind ik eerlijk gezegd weer een beetje te hoekig:

Dan nu naar hetgene wat ik jullie eigenlijk wilde laten zien.
het is zo gekomen door de interesse in de wankelmotor, het principe spreekt mij namelijk erg aan, vooral omdat ik altijd naar iets afwijkends op zoek ben. De motoren geven een geweldige sound, zoals bijvoorbeeld de Mazda 767B te zien in dit Spa classic 2014 fimpje:
Dus maar eens op zoek gegaan in welke modellen Mazda (die de Wankel groot gemaakt heeft) deze motoren heeft toegepast, en zo kwam ik dus onder andere bij de RX-3 uit.
Het lijkt wel een mix van de Ford Mustang, Toyota Celica en Ford Capri.
Het meest erop lijkende model dat in NL verkocht is, is de 818 coupe, maar deze had geen rotary
De RX-3 is ook wel bekend onder de naam Savanna. Volgens mij zijn ze vooral in Australie en Amerika verkocht.
Dan maar eens wat plaatjes van de RX-3






En zo werd hij in NL verkocht als 818 coupe met een normale 4 cilinder motor, meteen een stukje saaier.
Ik kan mij het model niet herinneren, dus zullen er van de 818 ook maar weinig verkocht zijn denk ik.


Ooit zo'n RX-3 op de oprit zal helaas wel een droom blijven denk ik,maar wie weet ...
Groet Rob,
Afgelopen week ben ik een klein beetje verliefd geworden op een model dat ik tot nu toe niet kende en uit mijn favoriete periode ('70 - '80) blijkt te komen.
Maar eerst wil een reactie op het voorgaande plaatsen.
Eerst de Alfa Sei, bij het zien van deze bak komen wel weer wat herinneringen boven, maar mooi vind ik 'm niet. Hij heeft wel de juiste ingrediënten zoals dubbele koplampen en 6 cilinders, maar deze oogt mij te hoekig. Wel typisch alfa uit deze periode. Alfa Romeo is nu zo'n merk waar bij mij het vlammetje juist uit waait, het doet me helemaal niks.
Maar dan die Fiat 130 die Jeroen al noemde, dat is nog eens een echte klasbak. Ooit eens op het punt te staan er eentje te kopen, maar ik durfde het toen niet aan vanwege de horror verhalen over het roestduiveltje en Fiat. In plaats van de Fiat 130 hebben we een Volvo 164 gekocht, maar dat was toch een grote tegenvaller die Volvo. Hij reed als een grot deinend schip, niet door een bocht te krijgen dat ding.
De Volvo is niet lang bij ons gebleven, op 25 jarige leeftijd overleden aan de bruine hoest... hadden we toch maar die Fiat genomen...
De Fiat130 is tegenwoordig nog regelmatig te zien in de Tatort serie, Kommissar Mario Kopper uit Ludwigshafen rijdt er al bijna de gehele serie mee. reden om een aflevering 2 keer te kijken.

Alles lijkt te kloppen aan deze Fiat, ook hier een 6 cilinder, dubbele koplampen, maar dan in een heel mooi gevormde carrosserie met mooie niet overdreven rondingen. Misschien nog wel mooier dan de BMW's uit dezelfde era.



Ook onder de kap van deze Fiat ligt volgens mij een heel fijn stukje techniek:
Motor: 6-cilinder in V van 60 graden, 3.235cc. Boring 102mm, slag 66mm. Compressieverhouding 9:1, max. vermogen 165 pk (DIN). Maximum koppel 26 mkg bij 3000 toeren. Motorblok uit gietijzer, cilinderkoppen van lichtmetaal. Twee bovenliggende nokkenassen aangedreven door tandriem. Vier keer gelagerde krukas, dubbele valstroom-carburator.
Transmissie: Aandrijving op de achterwielen. Standaard geleverd met drietraps automaat (topsnelheid ca. 190 km/u), optioneel een ZF handgeschakelde vijfversnellingsbak (topsnelheid 195 km/u).
Onderstel: Onafhankelijke voorwielophanging met torsievering, stabilisatorstang en hydraulische schokdempers. Onafhankelijke achterwielophanging, identiek aan de 2,4 liter Dino met schroefveren en reactiearmen. Dubbel, bekrachtigd remsysteem met schijfremmen voor en achter. Radiaalbanden 205/70 VR 14 om lichtmetalen velgen.
Er is ook een coupe versie van de Fiat 130, maar die vind ik eerlijk gezegd weer een beetje te hoekig:

Dan nu naar hetgene wat ik jullie eigenlijk wilde laten zien.
het is zo gekomen door de interesse in de wankelmotor, het principe spreekt mij namelijk erg aan, vooral omdat ik altijd naar iets afwijkends op zoek ben. De motoren geven een geweldige sound, zoals bijvoorbeeld de Mazda 767B te zien in dit Spa classic 2014 fimpje:
Dus maar eens op zoek gegaan in welke modellen Mazda (die de Wankel groot gemaakt heeft) deze motoren heeft toegepast, en zo kwam ik dus onder andere bij de RX-3 uit.
Het lijkt wel een mix van de Ford Mustang, Toyota Celica en Ford Capri.
Het meest erop lijkende model dat in NL verkocht is, is de 818 coupe, maar deze had geen rotary
De RX-3 is ook wel bekend onder de naam Savanna. Volgens mij zijn ze vooral in Australie en Amerika verkocht.
Dan maar eens wat plaatjes van de RX-3






En zo werd hij in NL verkocht als 818 coupe met een normale 4 cilinder motor, meteen een stukje saaier.
Ik kan mij het model niet herinneren, dus zullen er van de 818 ook maar weinig verkocht zijn denk ik.


Ooit zo'n RX-3 op de oprit zal helaas wel een droom blijven denk ik,maar wie weet ...
Groet Rob,

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11867
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Off topic, non BMW, maar wel erg mooi
Leuk dat je dit topic omhoog schopt! Kom maar door met uw non bmws droom autos.
Pas op...ongezouten kritiek komt ook vanzelf..
Pas op...ongezouten kritiek komt ook vanzelf..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: Off topic, non BMW, maar wel erg mooi
ik zou graag nog een keer een Hi-lux of landcruiser willen en dan natuurlijk een oude rond jaren 80. Wat een machtige bakken die een en al degelijkheid uitstralen.
groeten loentje
groeten loentje
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3094
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Off topic, non BMW, maar wel erg mooi
Zo degelijk dat ze zelfs een nachtje in zee overleven !!loentje wrote:ik zou graag nog een keer een Hi-lux of landcruiser willen en dan natuurlijk een oude rond jaren 80. Wat een machtige bakken die een en al degelijkheid uitstralen.
groeten loentje

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11867
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Off topic, non BMW, maar wel erg mooi
Tijdje geleden met een klant meegereden die een splinternieuwe heeft..de v8diesel.
Erg leuk, mega snel, en echt heul groot. Dat geluid is fenomenaal. Hebbe! (En dat voor een jap).
Erg leuk, mega snel, en echt heul groot. Dat geluid is fenomenaal. Hebbe! (En dat voor een jap).
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
-
- E21 Fanatic
- Posts: 434
- Joined: Sat Jul 10, 2010 6:10 pm
Re: Off topic, non BMW, maar wel erg mooi
Deze staat al een tijdje op Marktplaats (en dat heeft vast zo zijn redenen
)

http://link.marktplaats.nl/m1010590462
Maar ik heb iets met niet alledaagse vierkante auto's
Helaas heb ik de schuur aardig vol en nog een door mij vergeten vierkante niet alledaags 604tje in de hoek staan naast een aantal 750jes.
Dus moet deze Italiaan ondanks zijn lage prijs aan me voorbij laten gaan.. of zal ik toch...
edit: ik kon het niet laten, toch maar een berichtje naar de aanbieder gedaan


http://link.marktplaats.nl/m1010590462
Maar ik heb iets met niet alledaagse vierkante auto's

Helaas heb ik de schuur aardig vol en nog een door mij vergeten vierkante niet alledaags 604tje in de hoek staan naast een aantal 750jes.
Dus moet deze Italiaan ondanks zijn lage prijs aan me voorbij laten gaan.. of zal ik toch...
edit: ik kon het niet laten, toch maar een berichtje naar de aanbieder gedaan

- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11867
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Off topic, non BMW, maar wel erg mooi
Wat een gave thema! Die zijn schaars!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: Off topic, non BMW, maar wel erg mooi
Hey Michel,
Ik wist niet dat spareparts voor onze i.e. turbo zo goedkoop konden zijn
Ik wist niet dat spareparts voor onze i.e. turbo zo goedkoop konden zijn

Carpe Diem, Raymond
-
- E21 Fanatic
- Posts: 434
- Joined: Sat Jul 10, 2010 6:10 pm
Re: Off topic, non BMW, maar wel erg mooi
En bericht terug.. hij is nog te koop dus binnenkort maar kijken. 

- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29808
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Off topic, non BMW, maar wel erg mooi
Advertentie is weg, dus heeft Michel weer toegeslagen?
Regards/groeten, Jeroen