uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11875
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Kijk! En zo komen we er toch nog achter
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3106
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Das idd kl..te
Maar 3x is .... dus moet het nu wel goed komen.
Op een of andere manier lijkt pech jou te blijven achtervolgen, maar het zal toch ooit wel eens ophouden.
Keep on going
Maar 3x is .... dus moet het nu wel goed komen.
Op een of andere manier lijkt pech jou te blijven achtervolgen, maar het zal toch ooit wel eens ophouden.
Keep on going

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29936
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Zo komen de dagen ook wel om, alleen met zo weinig resultaat...
Regards/groeten, Jeroen
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2559
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Pfff, hoe vermoeiend Koos...
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4598
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet


1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Goed, de e30 is inmiddels gereed en opgebouwd, ik loop dus ernstig achter met de plaatjes. Hier gaan we:
De tank heb ik afgebouwd, de slangen aangesloten en de tank gemonteerd.

Drukding er weer aan:

En weer op z’n plek


Daarna de cardanas teruggezet met het nieuwe tussensteunlager

De tank heb ik afgebouwd, de slangen aangesloten en de tank gemonteerd.

Drukding er weer aan:

En weer op z’n plek


Daarna de cardanas teruggezet met het nieuwe tussensteunlager

Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 10:26 pm, edited 1 time in total.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3106
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Ik moet wel zeggen dat je erg mooie verstelbare assteunen hebt, het werk ziet er allemaal weer netje uit, op z'n Koos zullen we maar zeggen.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Ik was wel even klaar met dat stomme onderstel aan de achterzijde, dus ik heb wat andere klusjes opgezocht. Eerst aan de voorzijde de nieuwe ABS sensoren er in gezet.

En het nieuwe en oude stekkertje. Het nieuwe is een vrouwtje, het oude is het mannetje…

Het volgende klusje was een klein cadeautje aan mezelf: een paar nieuwe (simpele) speakertjes achter in de auto. De originele waren af en klaar. Uiteraard bewaar ik die bij de auto, maar deze Pioneers klinken zoveel beter…



Wat een genot! Ik heb de radio niet vaan aan in de cabrio, maar als het moet, dan heb ik nu tenminste zuiver geluid. Over geluid gesproken, de uitlaat is niet bar slecht, maar een jaar gelede ontdekte ik een gaatje onder de ophangbeugel. Dat zijn de geijkte plekken waar ze rotten. Destijds heb ik er wat gungum ingedrukt, maar nu de uitlaat er toch aflag, heb ik het goed hersteld.



Per saldo is een nieuwe uitlaat veel leuker, maar dit kleine laswerkje verlengt de levensduur bij mijn gebruik zomaar 5 jaar, dus dat is de moeite wel waard.

En het nieuwe en oude stekkertje. Het nieuwe is een vrouwtje, het oude is het mannetje…

Het volgende klusje was een klein cadeautje aan mezelf: een paar nieuwe (simpele) speakertjes achter in de auto. De originele waren af en klaar. Uiteraard bewaar ik die bij de auto, maar deze Pioneers klinken zoveel beter…



Wat een genot! Ik heb de radio niet vaan aan in de cabrio, maar als het moet, dan heb ik nu tenminste zuiver geluid. Over geluid gesproken, de uitlaat is niet bar slecht, maar een jaar gelede ontdekte ik een gaatje onder de ophangbeugel. Dat zijn de geijkte plekken waar ze rotten. Destijds heb ik er wat gungum ingedrukt, maar nu de uitlaat er toch aflag, heb ik het goed hersteld.



Per saldo is een nieuwe uitlaat veel leuker, maar dit kleine laswerkje verlengt de levensduur bij mijn gebruik zomaar 5 jaar, dus dat is de moeite wel waard.
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 10:27 pm, edited 1 time in total.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Dan toch die achteras… Wat een gedoe heb ik gehad met die stomme rechter draagarm. Ik heb alles mooi opgeknapt, meermaals in de epoxy gezet, alles opgebouwd en toen paste mijn rechter draagarm niet meer…

Hier zie je wat er aan scheelt:

Het vermoeden is dat de auto ooit een flinke optater heeft gehad, door een kuil ofzo, waardoor de draagarm een tik gehad heeft. Toen ik de arm heb verwijderd zat er wel wat spanning op. Overigens is er helemaal niets aan te zien… hoe dan ook, deze paste niet, ik moest een andere hebben. Die was dezelfde avond gevonden, naar verluid een 325i draagarm met ABS. Die heb ik opgehaald en ook opgeknapt.

Ik moest nu alles uitelkaar halen, dus ook de stofplaat eraf. Die kan daardoor mooi meegeverfd worden. Maar ook de naaf moest eraf. Helaas trek je dan het lager verrot, de binnenkooi blijft in 99 van de 100 gevallen aan de naaf zitten. Gelukkig was dat lager al 3.000 kilometer oud en dik 11 maanden… &&#%%@!!!

Dus ik heb een nieuw lager besteld. Het houdt nooit op
. Maar het lager was er gelukkig snel. Wat bleek echter? Dat ding paste niet. Dus ik heb de leverancier eerst uitgescholden (hij was er niet bij), maar na 10 tellen toch nagedacht en gepast en gemeten. Jazeker, de draagarm was toch anders. Niet veel, namelijk helemaal gelijk, maar de bus waar het lager in moet is een mm of 5 kleiner. Dus van een 4 cilinder. Je moet ze nameten om het verschil te zien…
Per saldo was dat draagarm nummer 2. Dus ik heb gelijk de lokale BMW sloper, Martin Kuiper, gebeld, zaterdagmiddag 3 uur. Hij had een 325i touring van 1990 staan, daar zat een draagarm op. Dus hij is begonnen met slopen en ik ben in de auto gesprongen. We zijn samen nog wel 2 uren bezig geweest dat kreng los te krijgen en te ontmantelen. Maar ik had draagarm nummer 3. De goede. Snel terug naar de loods, gestraald en de eerste laag verf erop.

Er was nog 1 klein detail anders. De beugel van de remslangbevestiging is kennelijk verbeterd, van een gelast naar een meegegoten exemplaar. Wel netter, maar niet origineel. Dat heb ik dus omgebouwd.
Dit is zoals het is geworden:

Hier de donor zonder:

Dit was het nieuwe hoekje, dat ik eraf geslepen heb:



Hier zie je wat er aan scheelt:

Het vermoeden is dat de auto ooit een flinke optater heeft gehad, door een kuil ofzo, waardoor de draagarm een tik gehad heeft. Toen ik de arm heb verwijderd zat er wel wat spanning op. Overigens is er helemaal niets aan te zien… hoe dan ook, deze paste niet, ik moest een andere hebben. Die was dezelfde avond gevonden, naar verluid een 325i draagarm met ABS. Die heb ik opgehaald en ook opgeknapt.

Ik moest nu alles uitelkaar halen, dus ook de stofplaat eraf. Die kan daardoor mooi meegeverfd worden. Maar ook de naaf moest eraf. Helaas trek je dan het lager verrot, de binnenkooi blijft in 99 van de 100 gevallen aan de naaf zitten. Gelukkig was dat lager al 3.000 kilometer oud en dik 11 maanden… &&#%%@!!!

Dus ik heb een nieuw lager besteld. Het houdt nooit op

Per saldo was dat draagarm nummer 2. Dus ik heb gelijk de lokale BMW sloper, Martin Kuiper, gebeld, zaterdagmiddag 3 uur. Hij had een 325i touring van 1990 staan, daar zat een draagarm op. Dus hij is begonnen met slopen en ik ben in de auto gesprongen. We zijn samen nog wel 2 uren bezig geweest dat kreng los te krijgen en te ontmantelen. Maar ik had draagarm nummer 3. De goede. Snel terug naar de loods, gestraald en de eerste laag verf erop.

Er was nog 1 klein detail anders. De beugel van de remslangbevestiging is kennelijk verbeterd, van een gelast naar een meegegoten exemplaar. Wel netter, maar niet origineel. Dat heb ik dus omgebouwd.
Dit is zoals het is geworden:

Hier de donor zonder:

Dit was het nieuwe hoekje, dat ik eraf geslepen heb:


Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 10:27 pm, edited 2 times in total.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Daarna heb ik de draagarm diverse lagen zwarte epoxy gegeven en kon de boel weer opgebouwd worden.




En dan heb je een stapeltje oud ijzer.





En dan heb je een stapeltje oud ijzer.

Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 10:27 pm, edited 1 time in total.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Ik had wel weer even genoeg van die as, dus ik heb nog een ander klusje opgepakt, dat al een jaar op me lag te wachten. De olietemperatuurmeter inbouwen.
Hier de onderdelen voor zowel de e30 als de e21. Je ziet de kabelbomen, een groot kastje voor de e21, een klein kastje voor de e30, twee sandwichplaten voor tussen het blok en oliefilter en een hand vol bussen om te passen, welke dezelfde draad heeft als het filter(huis)

De sandwichplate op z’n plek

En het displaytje, dat netjes in een oude knop is ingebouwd. Op deze plek zat de verstelling van de fader van de radio. Die zit nu op de lege plek waar de aircoknop hoort (als je airco hebt dan…). Je ziet m nog net rechts onder in de hoek.

Nu weet ik eindelijk wanneer er gas op de lolly kan… ik ben blij dat die klus geklaard is! Overigens, in de e21 323i komt een groter display, waarop de laadspanning, de oliedruk en de olietemperatuur is weergegeven. Dat wilde ik in de e30 niet, omdat ik dat allemaal niet kwijt kan.
Het volgende klusjes was erg simpel. Ik heb twee van deze geïnstalleerd:

Die horen hier:

Zo dus:

Die gaten zijn de bevestigingspunten voor de hardtop. Die heb ik in de 5 jaar dat ik de auto heb, nog nooit gebruikt. De dopjes heb ik goed vast gezet. Weer een stukje beter en netter!!
Hier de onderdelen voor zowel de e30 als de e21. Je ziet de kabelbomen, een groot kastje voor de e21, een klein kastje voor de e30, twee sandwichplaten voor tussen het blok en oliefilter en een hand vol bussen om te passen, welke dezelfde draad heeft als het filter(huis)

De sandwichplate op z’n plek

En het displaytje, dat netjes in een oude knop is ingebouwd. Op deze plek zat de verstelling van de fader van de radio. Die zit nu op de lege plek waar de aircoknop hoort (als je airco hebt dan…). Je ziet m nog net rechts onder in de hoek.

Nu weet ik eindelijk wanneer er gas op de lolly kan… ik ben blij dat die klus geklaard is! Overigens, in de e21 323i komt een groter display, waarop de laadspanning, de oliedruk en de olietemperatuur is weergegeven. Dat wilde ik in de e30 niet, omdat ik dat allemaal niet kwijt kan.
Het volgende klusjes was erg simpel. Ik heb twee van deze geïnstalleerd:

Die horen hier:

Zo dus:

Die gaten zijn de bevestigingspunten voor de hardtop. Die heb ik in de 5 jaar dat ik de auto heb, nog nooit gebruikt. De dopjes heb ik goed vast gezet. Weer een stukje beter en netter!!
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 10:28 pm, edited 1 time in total.