Wat heb jij vandaag gedaan?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Almost there, en in elk geval leuke dingen bereikt dan! Je hebt kans dat frictiemateriaal van de remblokken is ingevreten in de schijf, gebeurt nogal eens na stalling, wel heel erg afhankelijk van de gebruikte remblokken. Je kunt er even op googelen maar doorgaans rem je 't wel weer vanaf.
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ingevreten remstof had ik al over gelezen inderdaad. Er wordt veel gesproken over het lichtjes opschuren van de schijven om dit sneller weg te krijgen.
De remblokken zijn door de dealer geleverd en volgens mij waren dat Textar blokken dan, maar ze zitten er nu 3 jaar en 7500 km op (tegelijk met de revisie van de klauwen). We wachten even af dan maar.
De remblokken zijn door de dealer geleverd en volgens mij waren dat Textar blokken dan, maar ze zitten er nu 3 jaar en 7500 km op (tegelijk met de revisie van de klauwen). We wachten even af dan maar.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Mooi .. het eerste ritje van 2016 zit er dus al op
een stap verder dan ikzelf iig
Ik denk ook dat het onregelmatig remmen met stilstand en vuil op de schijf te maken heeft, na een paar ritjes moet dat wel over zijn
Ik denk ook dat het onregelmatig remmen met stilstand en vuil op de schijf te maken heeft, na een paar ritjes moet dat wel over zijn
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Leuk dat je Eibach-Bilstein B6 combinatie goed bevalt.
Ik ben er ook super tevreden over.
Ik vind zelfs het comfort nog reuze meevallen met de 15'' wielen eronder.
Ik had vandaag de 323 willen uithalen, maar met nog veel zout op de wegen toch maar niet gedaan.
Eerst nog eeens een stevige regenbui en daarna ben ik van de partij.
Ik ben er ook super tevreden over.
Ik vind zelfs het comfort nog reuze meevallen met de 15'' wielen eronder.
Ik had vandaag de 323 willen uithalen, maar met nog veel zout op de wegen toch maar niet gedaan.
Eerst nog eeens een stevige regenbui en daarna ben ik van de partij.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Mooi dat het goed bevalt verder Peter. Jij hebt tenminste al weer gereden!
Ik hoop morgen de volgorde in de schuur aan te passen zodat er minimaal 1 Baur naar buiten kan. Ben ook ernstig behoeftig naar een stukkie toeren!
Ik hoop morgen de volgorde in de schuur aan te passen zodat er minimaal 1 Baur naar buiten kan. Ben ook ernstig behoeftig naar een stukkie toeren!
So many cars, so little time
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ik heb al weer een tankje er doorheen gejast met de Brazillian.
Nu nog even een dempertje wisselen
Nu nog even een dempertje wisselen
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Vandaag ook weer verder met de E36. De achterste uitlaatdemper vervangen voor een nieuwe met nieuwe beugels. Verder wilde ik de mulitriemen nog vervangen blijkt van een spanner de imbus helemaal verrot gedraaid te zijn.....Die zal dus ook wel weer vernieuwd moeten worden.
Als laatste een zoektocht naar een olielekkage vanuit de motorruimte. Er blijven druppels op de grond achter en teveel naar mijn zin. Nu weet ik dat de M43 motor heel gevoelig is voor olielekkages aan het motorblok en de stuurbekrachtiging.
Ik kan met bijna zekerheid de stuurinrichting uitsluiten want na schoonmaak een week geleden blijft dit droog. Het motorblok niet. Nu zit ik te twijfelen aan het oliefilterhuis of de onderste distributiedeksel. Ik hoop op het eerste want dat is relatief simpel.
Had ik dit gezien tijdens de inspectie?..... Helaas niet. De motorruimte was heel erg netjes en het weer was zodanig geweest dat op de grond eronder liggen geen optie was. Komt allemaal wel goed want rijden doet ze heerlijk en zolang er geen liters uitlopen zal naarmate de tijd komt de lekkage wel meer zichtbaar worden.
Als laatste een zoektocht naar een olielekkage vanuit de motorruimte. Er blijven druppels op de grond achter en teveel naar mijn zin. Nu weet ik dat de M43 motor heel gevoelig is voor olielekkages aan het motorblok en de stuurbekrachtiging.
Ik kan met bijna zekerheid de stuurinrichting uitsluiten want na schoonmaak een week geleden blijft dit droog. Het motorblok niet. Nu zit ik te twijfelen aan het oliefilterhuis of de onderste distributiedeksel. Ik hoop op het eerste want dat is relatief simpel.
Had ik dit gezien tijdens de inspectie?..... Helaas niet. De motorruimte was heel erg netjes en het weer was zodanig geweest dat op de grond eronder liggen geen optie was. Komt allemaal wel goed want rijden doet ze heerlijk en zolang er geen liters uitlopen zal naarmate de tijd komt de lekkage wel meer zichtbaar worden.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Yep, ook hier vandaag maar eens een flink tripje in de omgeving gemaakt. ik was er echt aan toe.
Maar voor vertrek eerst nog eens de sporing voor gecontroleerd met m'n zelfgebouwd meettooltje:
Afgelopen winter is er een ander subframe onder gekomen die de draagarmen ieder zo'n 13~14 mm verder naar buiten zet, hierdoor is de camber 1,5 graden negatief geworden en de spoorbreedte 2* 16 mm toegenomen.
Sporing had ik al ingesteld, maar wilde deze toch even gecontroleerd hebben na er een stuk mee gereden te hebben.
Hij staat gelukkig goed, 1mm 'toe in', dus karren maar.

met deze tool en een schuifmaat kan ik de sporing dus thuis op de oprit meten en afstellen.
Tijdens het tripje eerst een paar boodschapjes gedaan, dakje open, motortje lekker opgewarmd en toen wat leuke weggetjes in de grensstreek opgezocht. Zo nu kon ik ook voor het eerst eens het gedrag van de oliedruk en olie temperatuur in de gaten houden.
eenmaal goed opgewarmd, olie kwam niet hoger dan 85 graden, bleef de druk stationair tegen de 20PSI en op 2500rmp ongeveer 35PSI. Flink in de toeren gejaagd kwam de druk toch nog tegen de 80PSI aan.
Koud was de druk stationair al 80PSI
Of ik verschil merk met de aanpassing aan het subframe? Ik kan het eerlijk gezegd niet echt merken, de auto stuurt wel gewoon strak door de bochten, maar dat zal toch vooral te wijten zijn aan de straffe veren/ nieuwe dempers en de toegevoegde ARB op de achteras.
Heerlijk ritje gemaakt
Maar voor vertrek eerst nog eens de sporing voor gecontroleerd met m'n zelfgebouwd meettooltje:
Afgelopen winter is er een ander subframe onder gekomen die de draagarmen ieder zo'n 13~14 mm verder naar buiten zet, hierdoor is de camber 1,5 graden negatief geworden en de spoorbreedte 2* 16 mm toegenomen.
Sporing had ik al ingesteld, maar wilde deze toch even gecontroleerd hebben na er een stuk mee gereden te hebben.
Hij staat gelukkig goed, 1mm 'toe in', dus karren maar.

met deze tool en een schuifmaat kan ik de sporing dus thuis op de oprit meten en afstellen.
Tijdens het tripje eerst een paar boodschapjes gedaan, dakje open, motortje lekker opgewarmd en toen wat leuke weggetjes in de grensstreek opgezocht. Zo nu kon ik ook voor het eerst eens het gedrag van de oliedruk en olie temperatuur in de gaten houden.
eenmaal goed opgewarmd, olie kwam niet hoger dan 85 graden, bleef de druk stationair tegen de 20PSI en op 2500rmp ongeveer 35PSI. Flink in de toeren gejaagd kwam de druk toch nog tegen de 80PSI aan.
Koud was de druk stationair al 80PSI
Of ik verschil merk met de aanpassing aan het subframe? Ik kan het eerlijk gezegd niet echt merken, de auto stuurt wel gewoon strak door de bochten, maar dat zal toch vooral te wijten zijn aan de straffe veren/ nieuwe dempers en de toegevoegde ARB op de achteras.
Heerlijk ritje gemaakt

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Lekker allemaal de weg op! Ik ben zelf nog wat huiverig, afgelopen weekend waren de wegen hier nog spierwit van de pekel. Komend weekend zit ik volgeboekt maar als het even meezit zetten we volgende week zaterdag het 3.64 sper onder de Baur en gaan we ook eindelijk weer eens een blokje om!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Mooi, Peter!! Ik heb ook zin om te gaan rijden, ware het niet, dat ik het stuurhuis alsnog moet vervangen. :Hammer
Ik kan dus nog niet rijden. Hopelijk kan ik het klusje in het weekend klaren en kan ik een rondje doen. Erg veel pekel nog op de weg, dus wellicht wacht ik ook nog wel een paar buien af.
Ik kan dus nog niet rijden. Hopelijk kan ik het klusje in het weekend klaren en kan ik een rondje doen. Erg veel pekel nog op de weg, dus wellicht wacht ik ook nog wel een paar buien af.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Tsja maar jouw auto's horen toch olie te lekken? Of is ATF daarvan tegenwoordig uitgesloten?

Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Toertje gedaan .. gisteravond last minute beslist, snel snel een gps route gezocht in een mooi stukje Belgie .. impressie van de dag
Alles voorhanden, grotere bochtige wegen, kleine betonwegen tussen de velden

Toevallig in een dorpje gestopt om te eten, komt daar een man uit een restaurant om naar de e30 m3 te kijken, hij had er zelf ook eentje van '87, daar dus maar meteen gaan eten ook, service was TOP

nog meer toeval .. een kennis heeft deze doorgestuurd, hij was gepasseerd daar toen wij op restaurant zaten en had de wagens herkend

fotostop


Het was een vlotte rit

350km vandaag .. Top wagen, binnerkort is de e21 aan zijn 1ste rit van 2016 toe, ik kijk er echt naar uit
Grts
Alles voorhanden, grotere bochtige wegen, kleine betonwegen tussen de velden

Toevallig in een dorpje gestopt om te eten, komt daar een man uit een restaurant om naar de e30 m3 te kijken, hij had er zelf ook eentje van '87, daar dus maar meteen gaan eten ook, service was TOP

nog meer toeval .. een kennis heeft deze doorgestuurd, hij was gepasseerd daar toen wij op restaurant zaten en had de wagens herkend

fotostop


Het was een vlotte rit

350km vandaag .. Top wagen, binnerkort is de e21 aan zijn 1ste rit van 2016 toe, ik kijk er echt naar uit
Grts
Last edited by gerrit323 on Sun Mar 13, 2016 8:34 pm, edited 1 time in total.
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/