Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1448
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Michiel E32 wrote:Super Raymond.
Gefeliciteerd met het resultaat. Nu genieten van deze prachtige en foutloze E32 :driving
Thanks Michiel; we zijn nog niet helemaal klaar; de reparatie van het rechter deurslot moet nog afgerond worden, en het hemeltje is gedurende de afgelopen maanden aan de achterkant ingezakt, dus we hebben nog wel wat te doen.

Vanmiddag heb ik de laatste checks gedaan; daarvoor eerst de overtollige olie (door alle acties zat er 1,3ltr teveel in het carter) afgetapt en het KVS bijgevuld. Daarna weer eens koud starten om het resultaat van gisteren te bevestigen. Daarbij heb ik voor de bewijsvoering een nieuw clipje gemaakt:

Last edited by raymondw on Sun Feb 18, 2024 10:35 pm, edited 1 time in total.


Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19159
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

:thumbsup
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by bmw e12 e21 »

Loopt mooi!
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1448
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Nu we beide motorprojecten hebben afgerond leek het mee een goed idee om terug te kijken naar vorig jaar toen we de plannen voor de winter van 2015/2016 opstelden. Deze staan in een eerdere bijdrage van 16/8/2015.

E28S M5
Inmiddels een bedrijf gevonden dat in staat is om de originele stof te reproduceren. Een sample daarvan kan ik via Ivo regelen. Dit wil ik in Q3 van dit jaar verder oppakken. Verder geen update t.o.v. het plan van 16/8/2015.

Openstaande issues
• Inspectie II (incl vervangen van KVS)
• Vervangen slang tussen PAS reservoir naar pomp.
• Shortlist maken t.b.v. vervanging huidige maar oude Michelin PS1’s.
• Go / noGo beslissing Becker Mexico 0830.
• Interieur project op papier zetten. Bezoekje aan Ivo plannen voor achterbank.

E34S M5
T.o.v het plan 16/8/2016 hebben we de acties doorgevoerd die voor de Eiffeltoertocht 2015 noodzakelijk en mogelijk waren. Verder geen update.

Afgehandelde issues
• Inpectie II incl. controle remmen + APK voor Eiffeltoertocht 2015.

Openstaande issues
• Vervanging of revisie stuurhuis (ik heb inmiddels wel een reserve stuurhuis, maar dan met servotronic)
Vervangen drijfstanglagers n.a.v. resultaten UOA. Tegelijkertijd nieuwe krukaskeerringen en e.v.t. nieuwe oliepomp. Overstap naar Mobil1 EL 10W60 of Motul 300V Competition 15W50
• Klepspeling afstellen + vacuum-sync.
• Injectorrevisie door Bernd
• Afhandelen restpunten van fase 1
• AC afvullen (R12 of ??)
• Restbestanden Pentosin CHF 7.1 opsnorren.

E39/2 530i touring
De E39/2 tokkelt mooi verder. Deze staat inmiddels op 202k km. Een onverwachte tegenvaller was de aanrijding die Annie buiten haar schuld begin April overkwam. De schade bleek uiteindelijk net iets hoger dan 10500 Euro. Dankzij het taxatierapport van Steijn konden we de discussie met de verzekeraar hard spelen, wat ook nodig was. Met de auto is het inmiddels goed gekomen. Op de lat staan twee nieuwe zomerbanden en een kleine inspectie. De rest wordt doorgeschoven naar 2017 tenzij er een technische noodzaak is.

Afgehandelde issues
• Derde UOA uit laten voeren.
• Repareren van de Airbag Control unit onder rechtervoorstoel. Kapotgetrapt door een groeiend kind.
• Diverse cosmetische puntjes opgelost (achterklep en bumper (incl. PDC sensor),

Openstaande issues
• Vervangen van schokdempers rondom (2016->2017)
• Twee nieuwe zomerbaden (Dunlop SP Max RT)
• Preventief vervangen van de VANOS O-ringen (materiaal ligt klaar)
• Herstel pixelfouten matrix display
• Diverse cosmetische puntjes zoals het vervangen van de sierlijsten van de deuren.
• Vervangen karterpan pakking (2017)

E32 735i
T.o.v. het plan 16/8/2016 is de UOA van de oude olie doorgevoerd. Daarin werd een verhoogd slijtage niveau teruggekoppeld. Bij het doorvoeren van een inspectie II bleek het nokkenas tandwiel af te brokkelen. Daarop hebben we begin november besloten de gehele distributie te vervangen, hetgeen een projectmatige aanpak vereiste. Dit project was niet voorzien en noodzaakte tot het vooruitschuiven van andere projecten, echter daardoor konden we wel andere verstandige acties zoals het preventief vervangen van de drijfstanglagers zonder veel meerwerk meenemen. Dit project vereiste tevens de aanschaf van speciaal gereedschap zoals de tool om het tandwiel van de krukas te trekken. Omdat deze indien nodig ook voor de E34S en de E28S toegepast kan worden zie ik dit als diepte investering en niet als project specifieke afschrijving. Het in bedrijfstellen van de motor ging moeizaam; we hadden specialistische hulp nodig om de in de oliekringloop aanwezige lucht te verdrijven. Daarna hadden we oliedruk en startte de motor zonder problemen.

De oorspronkelijk geplande doorlooptijd was vier maand. Dit werd uiteindelijk zes maand vanwege de parallelle uitvoer van het i.e. turbo project voor mijn vader.

Afgehandelde issues
• Volledige Inspectie II (incl. stellen van de kleppen, nieuwe bougies, brandstof filter etc.)
Note: voor de motorolie hebben we voor het eerst Mobil1 Peak Life 5W50 toegepast.
• Nieuwe verdeler kap en rotor
• Revisie van de injectoren door Bernd Prickartz
• UOA van de oude olie om een baseline van de motor te verkrijgen.
• Distributie project afgerond
o Kettingen, tandwielen, spanners e.d zijn allemaal vervangen.)
o Drijfstanglagers preventief vervangen (incl. oliepomp revisie)
• Stralen en poeder coaten van het subframe

Openstaande issues
Ongoing: Reparatie slotmechanisme rechtsvoor.
• Reparatie (uitgezakte) dak hemel
• Vervangen van beschadigde carter bescherm plaat.

Fiat Croma turbo i.e
Dit was een project waar ik zelf niet op zat te wachten , maar mijn vader wel en hij kon het niet alleen. Hij heeft een leeftijd dat het over vijf jaar misschien niet meer hoeft, dus wat doe je dan? Oorspronkelijk was de afspraak dat mijn garagist in wat verloren uurtjes het werk zou doen en dat ik de helpende hand zou bieden. In de praktijk is daar echter maar bar weinig van terecht gekomen en heb ik het project moeten ‘trekken’. Daardoor is er van mijn kant behoorlijk veel meer tijd in gegaan als dat ik initieel heb ingeschat. Dat maakt de waardering voor het project en de subliem ontwikkelde ‘Lampredi Twin-Cam’ motor er niet minder om. Een grote uitdaging bleek wel de structureel slechte situatie van spare-parts vanuit de Fiat Groep te zijn. Gedurende de de-assemblage van de motor kwamen we behoorlijk veel fouten; de defecte cilinder koppakking, de losse M8 moer in het carter, de gevolgen van het verkeerd ingelegde luchtfilter (o.a. defecte turbo) en last but not least de amateuristisch aangebrachte helicoil in de cilinderkop die het gehele gewicht van het uitlaatspruitstuk en turbo moest dragen zijn allemaal het gevolg zijn van menselijk handelen en nu opgelost. Begin mei hebben we de motor weer in bedrijf gesteld en dat ging wel van een leien dakje. Inmiddels heeft de auto weer een APK waarmee een goede baseline is neergelegd. Nu nog wat branduren maken.

Afgehandelde issues
• Motor revisie
o cilinderkop revisie
o Alle motordelen (intern en extern) gereinigd
o Alle pakkingen en O-ringen zijn vervangen
o Lekke olieslangen naar de oliekoeler vervangen
o Defecte turbo vervangen
o Diverse slangen van het koelsysteem vervangen
• Voorste wieldraagarmen vervangen
• Subframe en accubak gestraald en ge poedercoat.
• Grote inspectie incl. nieuwe filters, bougies, vloeistoffen e.d.)
• Verwijderen hulpveren (zaten er niet onder, dus vervallen)
• Revisie van de remmen
• Diverse cosmetische verbeteringen (zoals het vervangen / bewerken van de afdekplaten van de stuurkolom)

Openstaande issues
• Nieuwe banden (205/50R15V, staan in bestelling_
• Verbetering massacontact linker voorscherm i.v.m. knipperende check control
• Vervangen spiegels
• Lak polijsten en poetsen
• Weggedrag achter wielophanging verbeteren.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1448
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Dit weekend stond in het teken van het afronden van wat klusjes. Voor de E32 waren de benodigde delen van de carter bescherming inmiddels binnen. Ik had zowel de voorste beschermplaat als de achterste luchtgeleider besteld; die laatste hoort w.s. niet op auto’s met een automaat, maar we vonden het wel een mooie toevoeging.

Image

Een ander klusje voor de E32 was het op moment vastzetten van de onderste wieldraagarmen voor. Daarvoor moest de E32 op de vier-koloms, waarvoor we alle auto’s stuivertje moesten laten wisselen hetgeen best wat unieke plaatjes opleverde.

Image

Voor de E39 was het tijd voor de zomerbanden. Dat had eigenlijk al een paar weken geleden moeten gebeuren, maar toen stond de auto bij de schadehersteller. Mijn garagist die dit normaal voor mij doet gaf aan dat de twee achterbanden aan vervanging toe waren, dus gaf ik hem twee nieuwe SP Maxx RT’s in opdracht. Maar twee weken later zijn ze er nog steeds niet en met deze temperaturen gaat het extreem hard met de winterbanden, dus heb de koe maar bij de horens gevat.

Image

Verder hebben we de olie van de E39 ververst; die heeft er nu net iets meer dan 10000km opzitten, dus werd het een keer tijd. Ik gebruik al een tijdje geen Castrol meer, maar Mobil1; dat bevalt uitstekend.

Image

Verder heb ik nog een paar leuke sfeerplaatjes geschoten zoals van deze grijze duivels.

Image

En van deze twee wel heel verschillende auto’s die tegelijkertijd ook best veel gemeen hebben.

Image

Image

Image
Last edited by raymondw on Sun Feb 18, 2024 10:21 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1448
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Dit weekend stond in het teken van het afronden van wat klusjes. Voor de E32 waren de benodigde delen van de carter bescherming inmiddels binnen. Ik had zowel de voorste beschermplaat als de achterste luchtgeleider besteld; die laatste hoort w.s. niet op auto’s met een automaat, maar we vonden het wel een mooie toevoeging.

Image

Een ander klusje voor de E32 was het op moment vastzetten van de onderste wieldraagarmen voor. Daarvoor moest de E32 op de vier-koloms, waarvoor we alle auto’s stuivertje moesten laten wisselen hetgeen best wat unieke plaatjes opleverde.

Image

Voor de E39 was het tijd voor de zomerbanden. Dat had eigenlijk al een paar weken geleden moeten gebeuren, maar toen stond de auto bij de schadehersteller. Mijn garagist die dit normaal voor mij doet gaf aan dat de twee achterbanden aan vervanging toe waren, dus gaf ik hem twee nieuwe SP Maxx RT’s in opdracht. Maar twee weken later zijn ze er nog steeds niet en met deze temperaturen gaat het extreem hard met de winterbanden, dus heb de koe maar bij de horens gevat.

Image

Verder hebben we de olie van de E39 ververst; die heeft er nu net iets meer dan 10000km opzitten, dus werd het een keer tijd. Ik gebruik al een tijdje geen Castrol meer, maar Mobil1; dat bevalt uitstekend.

Image

Verder heb ik nog een paar leuke sfeerplaatjes geschoten zoals van deze grijze duivels.

Image

En van deze twee wel heel verschillende auto’s die tegelijkertijd ook best veel gemeen hebben.

Image

Image

Image
Last edited by raymondw on Sun Feb 18, 2024 10:18 pm, edited 5 times in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2576
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Manitoba »

Mooie afrondende stappen Raymond! Leuke plaatjes ook, de E34 M5 en de 944 zijn optisch mooi aan elkaar gewaagd. Je touring is ook een plaatje!

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19159
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Mooie plaatjes, en wat een ernstig gaaf wagenpark, Raymond!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by bmw e12 e21 »

+2 :thumbsup
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12127
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Peter V. »

Inderdaad een hele leuke en vooral bijna zeldzame verzameling. Gezien de manier van onderhouden zoals jullie dat doen wordt het alleen maar beter!
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by 323baur »

+3, al wil ik graag een lichte opmerking maken over de passing van de voorbumper van de e39 lv, die naad aan het spatbord kan strakker!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1448
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

BMW bestaat 100 jaar; als lid van BMW Klassiek heb ik de uitnodigingen voor September ook voorbij zien komen, maar mijn agenda zit te vol om aan een van deze events deel te nemen. Echter ter gelegenheid van deze mijlpaal brengt BMW een hele leuke serie schaalmodellen onder het "Heritage" label uit. Ik heb begrepen dat er in totaal acht gaan komen. Ik hoef ze niet allemaal, maar de modellen die in het teken van de capital letter ///M staan, staan wel erg hoog op mijn verlanglijstje. Dus heb ik bij Broekhuis Oost de E26 ///M1 besteld. De prijs viel mij reuze mee en met de voor mij gebruikelijke korting was deze zelfs erg schappelijk voor een echte Minichamps. Foto's wil ik jullie niet onthouden, dus:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Al met al is dit een schitterend model en ik denk dat ik die E9 CSL er snel bij bestel, want de uitgave schijnt gelimiteerd te zijn. Maar nu ontstaat er voor mij wel een praktisch probleem. De wand vitrinekasten die ik heb zitten nu vol. Om die reden heb ik de E28 M5 van Otto die ik eerder dit jaar heb laten komen nog in de doos zitten. Deze E26 ///M1 gaat zijn vriendje daarbij voorlopig vergezellen totdat ik een ouderwetse Bertby van Ikea heb weten op te snorren. Jaja, ik weet dat die dingen op marktplaats staan, maar tijd is deze dagen een schaars goed voor mij.

Image

Een ander model waar ik op ingetekend heb is de 1:18 uitvoering van de 1995 E34 M5 Touring van Otto. Deze komt in Augustus; tegen die tijd heb ik het vitrinekast probleem denk ik wel getackeld.
Last edited by raymondw on Sun Feb 18, 2024 10:09 pm, edited 2 times in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19159
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Ha OK, van die e34 krijg ik ook twee binnen, we hadden samen kunnen doen, Raymond. Nevermind. Die m1 is erg mooi!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1448
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

uwbuurman wrote:Ha OK, van die e34 krijg ik ook twee binnen, we hadden samen kunnen doen, Raymond. Nevermind. Die m1 is erg mooi!
Hoi Koos,

Dat kunnen we de volgende keer zeker doen; ik verwacht tussen nu en een jaar nog een paar hele leuke modellen van Otto zoals de B10 Biturbo en de E12/E24 B7S en misschien zelfs een E34 M5 3.6 sedan! Ondanks dta ik van ieder model geen twee exemplaren hoef, kunnen we de verzendkosten i.d.d. wel delen.

Mvrgr,

Raymond
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19159
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Precies
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Post Reply