1 miljoen gedachten over nieuw blik
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 30001
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Dat, en het formaat spreekt me ook erg aan. Ik zat steeds te broeden, ik wil een formaatje TT maar dan van BMW. Dan is de Z4 te klein en te laag, en een 3-serie te groot en te log. De 1-serie hatchback te saai... toen kwamen we hier dus op uit...
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 30001
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
De daily bevalt nog steeds!
Al zijn we natuurlijk altijd opz oek naar verbeterpunten. Nu op de 17" zomerwielen met Bridgestone RE050A runflats blijft het karakter zeer neutraal. Sterker nog, van alle modellen na de E30 is dit absoluut de meest neutrale BMW die ik gereden heb en moet je 'm echt aardig mishandelen voordat je aan overstuur of onderstuur komt. Helemaal prima, maar om die reden kun je dus zonder noemenswaardig risico naar dikkere stabi's. Dan maak je 'm niks harder maar reduceer je de body roll wel aanzienlijk, en dat op een auto die al minder last heeft van body roll dan de doorsnee E36 of E46 met sportonderstel. Dan wordt het in mijn ogen wel echt fraai en stabiel. Ben al bezig met een set Eibach Anti Roll Kit.
Het zou zomaar kunnen dat ik 'm tzt van de standaard dempers overzet op Bilstein B4, achter een koud kunstje dus dat doe ik wellicht binnenkort al een keer tussen neus en lippen door, al is het maar om eens te kijken wat dat met het karakter doet. Voorkant dan evt later, op basis van de uitkomsten van de test met de achterkant.
Motorisch is het autootje al prima, aandrijflijn en remmen zijn ronduit top, onderstel wordt aan gewerkt. Als vervolgstap (er moet wat te wensen overblijven) wellicht toch een keer chippen bij Beek Racing. Voor peanuts een slordige 40 paarden erbij, ook dat spreekt me wel aan haha.
En dan heb je zo'n heerlijke kilometervreter, en wat doe je dan? Dit weekend samen met Gerwin met de Combo naar Spa. In juli met Gerrit per Fiat bestel naar Le Mans.
Het zou zomaar kunnen dat ik 'm tzt van de standaard dempers overzet op Bilstein B4, achter een koud kunstje dus dat doe ik wellicht binnenkort al een keer tussen neus en lippen door, al is het maar om eens te kijken wat dat met het karakter doet. Voorkant dan evt later, op basis van de uitkomsten van de test met de achterkant.
Motorisch is het autootje al prima, aandrijflijn en remmen zijn ronduit top, onderstel wordt aan gewerkt. Als vervolgstap (er moet wat te wensen overblijven) wellicht toch een keer chippen bij Beek Racing. Voor peanuts een slordige 40 paarden erbij, ook dat spreekt me wel aan haha.
En dan heb je zo'n heerlijke kilometervreter, en wat doe je dan? Dit weekend samen met Gerwin met de Combo naar Spa. In juli met Gerrit per Fiat bestel naar Le Mans.
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Leuk dat de daily bevalt Jeroen .. ik moet zeggen dat ik het stabi gegeven via jou heb weten appreciëren, voordien was het vooral harder = beter, ik weet nu beter
lekker stabiel zonder body roll snel de bocht om .. de meeste chauffeurs denken vandaag de dag dat de wagen bij bochtensnelheid + 50km/u omkanteld
die Fiat wil nog wel van z'n plek hoor .. daar kan ook makkelijk 40pk bij als ik wil
die Fiat wil nog wel van z'n plek hoor .. daar kan ook makkelijk 40pk bij als ik wil
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 30001
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Weer eens een bedankje van de koper van mijn E36 M3. De auto is inmiddels volledig omgebouwd tot racer voor de sportklasse in de ZAC en heeft vandaag de tweede overwinning van het seizoen binnengehaald, straight win vanaf pole. Dat ding loopt nog immer als een kanon en geeft oa een heel rijtje andere E36 M3's (met niet onervaren rijders) het nakijken. Lachen weer! Staat een filmpje op FB, helaas geen youtube.
Regards/groeten, Jeroen
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Filmpje bekeken. Gaat als vergif
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 30001
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Motorisch nog ongewijzigd sinds 'ie bij mij weg ging, en dat was toen ook al indrukwekkend en behoorlijk sneller dan bijvoorbeeld een 964RS. Heeft sindsdien wel een weight loss kuurtje ondergaan (daar ging m'n in nieuwstaat verkerende leer zomaar MP op), een compleet ander onderstel en heule grote AP Racing remmen.
Regards/groeten, Jeroen
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
het blijft leuk spul zo`n M3. Hobby kost nu eenmaal geld.
Krijg mijn vrouw helaas niet zo gek.....
Krijg mijn vrouw helaas niet zo gek.....
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Zeer sterke 3.2 idd .. leuk dat die na zoveel km's blijft gaan .. bewijs dat het intrinsiek goede blokken zijn .. en dat onderhoud belangrijk is !!
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 30001
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
M3 cabrio dan Odo, in E36 of E46 nog wel betaalbaar, of ultiem maar onhandig met kids, een Z3M of Z4M.
Maar eens met Gerrit, kostenplaatje van minutieus onderhoud bevindt zich wel op een ander niveau dan van een M50 bijvoorbeeld, zeker als de auto regelmatig en/of stevig gebruikt wordt. En je bent 10x meer afhankelijk van het verleden van de auto, is er fatsoenlijk mee omgegaan (warmrijden, brandstof) en is de auto netjes onderhouden? En dan nog moet je incalculeren dat je na aanschaf gelijk een paar k in preventief onderhoud moet steken, tenzij je Gerrit heet en alles net voor je gedaan is
Maar eens met Gerrit, kostenplaatje van minutieus onderhoud bevindt zich wel op een ander niveau dan van een M50 bijvoorbeeld, zeker als de auto regelmatig en/of stevig gebruikt wordt. En je bent 10x meer afhankelijk van het verleden van de auto, is er fatsoenlijk mee omgegaan (warmrijden, brandstof) en is de auto netjes onderhouden? En dan nog moet je incalculeren dat je na aanschaf gelijk een paar k in preventief onderhoud moet steken, tenzij je Gerrit heet en alles net voor je gedaan is
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Haha .. zoveel geluk kan je idd maar 1 keer hebben maar dan nog is er ruim 2k ingegaan om alles helemaal tot in de puntjes voor mekaar te hebben hoor
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 30001
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Zat in de auto wat te evalueren, terugkijkend op ruim een half jaar in de E82 120d. Balans, wegligging en lichtvoetigheid zijn top. Samen met een heerlijk stuurkarakter (nog directer en preciezer dan een E30 M3 stuurhuis) maakt dat het in mijn ogen als stuurauto het beste is dat BMW sinds de E30 heeft voortgebracht en daarmee de verwachtingen duidelijk ruimschoots overtreft, en dat terwijl ik juist graag kritisch ben. Ik begin te snappen waarom mensen helemaal lyrisch zijn over de 1M, die ik helaas zelf nog niet gereden heb. Ook op het gebied van betrouwbaarheid en comfort niks te zeuren, remmen en rembalans zijn ernstig goed en het karakter van motor en bak bevalt me ook prima, in het dagelijks gebruik is het dieseltje zelfs krachtiger en soepeler dan de 330i.
Onderhouds issues? Er was bij de vorige eigenaar bij de dealer al heel veel gedaan en tot nu toe heb ik alleen van de winter een overleden accu gehad. Er tikt onder de motorkap wel iets bij het openen van de auto, daar wil ik as zaterdag eens naar gaan kijken. Het levert iig geen storingsmeldingen of uitval van wat dan ook op dus het zal wel loslopen. En na 8 jaar is het deurrubber aan bestuurderszijde aan vervanging toe (niet gek met die elke keer op en neer bewegende coupéruit).
Aan het nog immer standaard onderstel voegen we zaterdag ook een Eibach Anti Roll kit toe. Onderstel is me hard zat en als we dat combineren met een leuke reductie van de body roll dan zijn we al een heel eind. Ervaringen hoor je zsm. Plannen? Niet enorm veel, wil tzt eens een uitgebreide software update doen inclusief omzetten naar Nederlands (omdat de auto uit D komt heeft deze een beperkte talenkennis, alleen Duits, Engels en Frans) en daarna wellicht eens naar Beek Racing voor een stukje chiptuning. Kan verder eigenlijk niet zoveel bedenken, lekker blijven karren dus!
Onderhouds issues? Er was bij de vorige eigenaar bij de dealer al heel veel gedaan en tot nu toe heb ik alleen van de winter een overleden accu gehad. Er tikt onder de motorkap wel iets bij het openen van de auto, daar wil ik as zaterdag eens naar gaan kijken. Het levert iig geen storingsmeldingen of uitval van wat dan ook op dus het zal wel loslopen. En na 8 jaar is het deurrubber aan bestuurderszijde aan vervanging toe (niet gek met die elke keer op en neer bewegende coupéruit).
Aan het nog immer standaard onderstel voegen we zaterdag ook een Eibach Anti Roll kit toe. Onderstel is me hard zat en als we dat combineren met een leuke reductie van de body roll dan zijn we al een heel eind. Ervaringen hoor je zsm. Plannen? Niet enorm veel, wil tzt eens een uitgebreide software update doen inclusief omzetten naar Nederlands (omdat de auto uit D komt heeft deze een beperkte talenkennis, alleen Duits, Engels en Frans) en daarna wellicht eens naar Beek Racing voor een stukje chiptuning. Kan verder eigenlijk niet zoveel bedenken, lekker blijven karren dus!
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Altijd mooi om te horen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.