Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, opbouwen!!!
Een oude mat verven is best lastig. Een mooie zoeken lijkt me een betere optie, Remy. Ik heb een andere genomen, omdat ik type 1 stof moet hebben en type 2 stof had.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, opbouwen!!!
Dan iets heel anders. Mijn BMW e21 323i stond op Bilstein B8 met Eibach achter en MAD voor. Ik heb een nieuwe set Eibach veren gekocht, maar vorig jaar was de Bilstein B8 niet meer leverbaar. Ik heb daarom contact gezocht met Bilstein Duitsland en via heb kwam ik in contact met iemand die bij Bilstein in Duitsland had gewerkt en nu een eigen bedrijf heeft, hij maakt custom made sport dempers voor de racerij. Is veel op circuits te vinden en maakt echt mooi en belangrijker hoogwaardig kwaliteitsspul.
Contact gelegd en Jurgen blijkt vlakbij te wonen en werken. Mooier kan niet. Ik heb de B8’s afgegeven en hij is aan de slag gegaan.
Dit kwam onder de auto vandaan.


Jurgen heeft ze uit elkaar getrokken en dan heb je dit plaatje.

De voorste dempers waren in goede toestand.

Alleen een rondje polijsten was voldoende

Nieuw vet en hoppa, klaar.


Contact gelegd en Jurgen blijkt vlakbij te wonen en werken. Mooier kan niet. Ik heb de B8’s afgegeven en hij is aan de slag gegaan.
Dit kwam onder de auto vandaan.


Jurgen heeft ze uit elkaar getrokken en dan heb je dit plaatje.

De voorste dempers waren in goede toestand.

Alleen een rondje polijsten was voldoende

Nieuw vet en hoppa, klaar.


Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 9:15 pm, edited 2 times in total.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, opbouwen!!!
De borgmoer waarmee de demper in de veerpoot wordt geschroefd is ook niet meer leverbaar. Wel voor een B6 maar die is veel dunner. Het probleem is dat mijn borgring een bijna weggesleten afstrijker heeft, die er voor zorgt dat er geen vuil langs de zuiger in de demper komt, waardoor lekkage optreden kan.
Wel kon is originele Bilstein afstrijkers krijgen met de goede diameter, met een rvs kooi, dus om in te persen. Arnold heeft mijn moeren uitgedraaid en de nieuwe afstrijkers erin geperst.


Weer helemaal up to date!



Wel kon is originele Bilstein afstrijkers krijgen met de goede diameter, met een rvs kooi, dus om in te persen. Arnold heeft mijn moeren uitgedraaid en de nieuwe afstrijkers erin geperst.


Weer helemaal up to date!



Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 9:15 pm, edited 1 time in total.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, opbouwen!!!
Daarna de achterdempers. Roest was mijn deel. Deze heeft Jurgen helemaal gedemonteerd. De buizen heb ik weer opgehaald om op te knappen.
Eerst gestraald en in de epoxy (dank Jan!!)




Daarna wat delen verzinkt en de buizen gekleurd. Ral 1006 maisgeel is de Bilsteinkleur.



De clips erop en afgespoten.




Eerst gestraald en in de epoxy (dank Jan!!)




Daarna wat delen verzinkt en de buizen gekleurd. Ral 1006 maisgeel is de Bilsteinkleur.



De clips erop en afgespoten.




Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 9:16 pm, edited 2 times in total.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, opbouwen!!!
Daarna zijn de buizen terug gegaan naar Jurgen voor montage. Het blijkt dat mijn B8’s stangen hebben van 12mm. Tegenwoordig is de standaard maat 14mm. Hier voor en na polijsten


Het lagerblok bij de mijne bestaat uit allerlei losse delen en dat is niet gunstig. Tegenwoordig is dat 1 geheel, maar iets van het schap pakken kan niet, want alles is dus 14mm. Daarom heb ik een setje lagerblokken laten draaien.
Oud en nieuw naast elkaar:


Vervolgens in de pers gezet en monteren maar.

Toen alles thuis was, had ik eindelijk via Jurgen de juiste lagers gevonden, voor de onderste bussen van de achterdempers. Jammer want nu is alles mooi en moest ik oude lagers verwijderen en nieuwe inpersen. Dat gaf wel wat schade, maar niet heel erg. Ik heb nog een halve knikkerbus RAL 1006, dus dat komt wel goed.





Het lagerblok bij de mijne bestaat uit allerlei losse delen en dat is niet gunstig. Tegenwoordig is dat 1 geheel, maar iets van het schap pakken kan niet, want alles is dus 14mm. Daarom heb ik een setje lagerblokken laten draaien.
Oud en nieuw naast elkaar:


Vervolgens in de pers gezet en monteren maar.

Toen alles thuis was, had ik eindelijk via Jurgen de juiste lagers gevonden, voor de onderste bussen van de achterdempers. Jammer want nu is alles mooi en moest ik oude lagers verwijderen en nieuwe inpersen. Dat gaf wel wat schade, maar niet heel erg. Ik heb nog een halve knikkerbus RAL 1006, dus dat komt wel goed.



Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 9:17 pm, edited 1 time in total.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, opbouwen!!!
Per saldo: een set helemaal kakelverse Bilstein B8 dempers. Inmiddels zijn ze weer verkrijgbaar, maar niet in 12 mm


en zeker niet met het oude logo.

Nog nieuwe stickers erbij gekregen, die plak ik als ze onder de auto zitten, zodat ze leesbaar zijn.

Kortom, ik heb de echte oude en daar ben ik blij mee! Zo kun je ook je Hartge B8 of Alpina B8 laten herstellen. Die worden niet meer geleverd…


en zeker niet met het oude logo.

Nog nieuwe stickers erbij gekregen, die plak ik als ze onder de auto zitten, zodat ze leesbaar zijn.

Kortom, ik heb de echte oude en daar ben ik blij mee! Zo kun je ook je Hartge B8 of Alpina B8 laten herstellen. Die worden niet meer geleverd…
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 9:17 pm, edited 1 time in total.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4555
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, opbouwen!!!
Mooi Koos! Fijn als je wat contacten hebt die je kunnen helpen met dit soort vakwerk!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- 02-er
- E21 VIP
- Posts: 471
- Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
- Location: Belgium
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, opbouwen!!!
godverdikke seg.
Niet meer leverbaar !!! Dan zoeken we toch wel zelf naar een oplossing zeker. En wat voor één.
Mooi werk Koos
Niet meer leverbaar !!! Dan zoeken we toch wel zelf naar een oplossing zeker. En wat voor één.
Mooi werk Koos
E21 323i. Baur Alpine White '80
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2559
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, opbouwen!!!
OMG, die Bilstein's... wat zul je daar blij mee zijn, Koos! Schit-te-rend!!!! En de rest ziet er ook uit om door de ringetjes van die Bilstein's te halen
Greetz,
Walter.

Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4598
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, opbouwen!!!
Vakwerk ... mooi om weten want hoe leuk ook dat de b8 dempers weer leverbaar zijn .. waarschijnlijk niet in de hartge specs 5x hoogte regelbaar en de ingeslagen hartge stempel.
Ooit sta ik dus ook voor deze klus.
Altijd mooi een adres te kennen
Ooit sta ik dus ook voor deze klus.
Altijd mooi een adres te kennen
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11875
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, opbouwen!!!
Very impressive.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, opbouwen!!!
Dat heb ik me laten uitleggen door Jurgen, die B8 van Hartge dempt daadwerkelijk anders dan een Alpina B8 of een standaard B8... Dat zit m in het deel dat de druk doorlaat, de klepjes.gerrit323 wrote:waarschijnlijk niet in de hartge specs 5x hoogte regelbaar en de ingeslagen hartge stempel.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, opbouwen!!!
Mooie revisie!!!
De hartge B8 dempers heb ik nog ergens liggen Gerrit, moest je ooit interesse hebben
De hartge B8 dempers heb ik nog ergens liggen Gerrit, moest je ooit interesse hebben

[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]