Wat heb jij vandaag gedaan?
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Inderdaad, de pond stond laag, maar is nog eens flink gezakt,
gelukkig was de duurste aankoop gisteren met reeds lage wisselkoers
gelukkig was de duurste aankoop gisteren met reeds lage wisselkoers
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ben benieuwd! heb je pics?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ik heb vandaag, of gelet op het tijdstip, vannacht een sloot foto's in mijn topic gedonderd. En ook in offtopic, inzake luchtmachtdagen 2016.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Dus vandaag naar BR-Performance gegaan voor het chippen van de C-max.
Mijn opdracht naar hem was om uiteraard wat meer vermogen maar zeker toename koppel in het beste toerental voor de caravan te programmeren. Uiteraard wilde ik wel binnen de veilige marge blijven voor het mechanische van de auto.
Bij aankomst om 8.45 uur werd eerst de auto op de brug gezet om bij de computer te kunnen komen (verstopt achter linker binnenscherm voorzijde). Men heeft toen een foutmeldingscontrole en een back-up gemaakt van het originele systeem. Om half tien de eerste run op de vermogenbank om te kijken wat de basis was.
Dit kwam uit op 114 PK bij 3600 rpm en 283 Nm bij 2028 rpm. Wel was al een aparte kromming zichtbaar rond de 3200 RPM. Na wat speurwerk kwam hij erachter dat de roetfilter tegen zijn regeneratiepunt zat dus deze eerst gedaan voordat er verder gewerkt kon worden.
Na drie keer wat aanpassingen en rollenbankmetingen verder was het maximale bereikt conform wensen.
We zijn uitgekomen op 130 Pk bij 3600 rpm en 328 NM bij 2185 rpm.
I.v.m. de bekende "zwakke" constructie van de koppeling/twee-massa vliegwiel van Ford is besloten om het koppel niet gelijk vanaf 1500 RPM erin te laten knallen maar dit iets later te laten gebeuren (je gaat immers geen aanhanger/caravan rijden volgens het "nieuwe rijden" vonden wij. Vanaf 1750 RPM begint de extra koppel t.o.v. origineel erin te komen.
De rare kromming was niet geheel eruit te krijgen maar heeft waarschijnlijk al te maken met vervuiling roetfilter en lichte slijtage van de turbo. (Dit schijnt een bekend fenomeen te zijn bij de ford /PSA motoren)
Al met al ben ik best tevreden en merk je dit al echt goed tijdens rijden.
Mijn opdracht naar hem was om uiteraard wat meer vermogen maar zeker toename koppel in het beste toerental voor de caravan te programmeren. Uiteraard wilde ik wel binnen de veilige marge blijven voor het mechanische van de auto.
Bij aankomst om 8.45 uur werd eerst de auto op de brug gezet om bij de computer te kunnen komen (verstopt achter linker binnenscherm voorzijde). Men heeft toen een foutmeldingscontrole en een back-up gemaakt van het originele systeem. Om half tien de eerste run op de vermogenbank om te kijken wat de basis was.
Dit kwam uit op 114 PK bij 3600 rpm en 283 Nm bij 2028 rpm. Wel was al een aparte kromming zichtbaar rond de 3200 RPM. Na wat speurwerk kwam hij erachter dat de roetfilter tegen zijn regeneratiepunt zat dus deze eerst gedaan voordat er verder gewerkt kon worden.
Na drie keer wat aanpassingen en rollenbankmetingen verder was het maximale bereikt conform wensen.
We zijn uitgekomen op 130 Pk bij 3600 rpm en 328 NM bij 2185 rpm.
I.v.m. de bekende "zwakke" constructie van de koppeling/twee-massa vliegwiel van Ford is besloten om het koppel niet gelijk vanaf 1500 RPM erin te laten knallen maar dit iets later te laten gebeuren (je gaat immers geen aanhanger/caravan rijden volgens het "nieuwe rijden" vonden wij. Vanaf 1750 RPM begint de extra koppel t.o.v. origineel erin te komen.
De rare kromming was niet geheel eruit te krijgen maar heeft waarschijnlijk al te maken met vervuiling roetfilter en lichte slijtage van de turbo. (Dit schijnt een bekend fenomeen te zijn bij de ford /PSA motoren)
Al met al ben ik best tevreden en merk je dit al echt goed tijdens rijden.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Waarom niet dat roetfilter eruit en wegprogrammeren? mooi dat je nu wat extra paardjes hebt. Snel betalen die C-max en dan een 330d touring. Heb je voldoende koppel.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Dat is een bewuste keuze van mijzelf. Ik wil dat deze er in blijven zitten en functioneel blijven.uwbuurman wrote:Waarom niet dat roetfilter eruit en wegprogrammeren?
Het grootste probleem is namelijk (dat geldt ook voor het chippen) dat als de garage toevallig op een bepaald moment een update zou moeten plaatsen (vanwege bijvoorbeeld opkomende motorstoringen of zoiets) dat je gelijk terugvalt naar het originele motormanagement. Dit houdt in dat je hierna dus niet meer door de keuring heen komt en dat alle aanpassingen opnieuw gedaan dienen te worden.
Niet dat onze Ford nog bij een officiële dealer in onderhoud zal zijn maar je weet nooit wat voor storingen er in de toekomst kunnen komen.
Jouw andere opmerking over een 330D...... Tsja dat is wellicht de toekomst maar om dan iets te vinden met een relatief lage kilometerstand zal er flink in de buidel getast moeten worden en daar zit vaak het probleem.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Keuzes, dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor wat meer KM
Een beetje dikke diesel kan makkelijk 400k km aan.
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Een vriend van mij had zijn opel astra enkele jaren geleden laten tunen bij BR Performance in Belgie. Toen kon je gratis voor herprogrammering gaan als de garage het wiste. Is dat dan niet meer het geval?Peter V. wrote:Dat is een bewuste keuze van mijzelf. Ik wil dat deze er in blijven zitten en functioneel blijven.uwbuurman wrote:Waarom niet dat roetfilter eruit en wegprogrammeren?
Het grootste probleem is namelijk (dat geldt ook voor het chippen) dat als de garage toevallig op een bepaald moment een update zou moeten plaatsen (vanwege bijvoorbeeld opkomende motorstoringen of zoiets) dat je gelijk terugvalt naar het originele motormanagement. Dit houdt in dat je hierna dus niet meer door de keuring heen komt en dat alle aanpassingen opnieuw gedaan dienen te worden.
Niet dat onze Ford nog bij een officiële dealer in onderhoud zal zijn maar je weet nooit wat voor storingen er in de toekomst kunnen komen.
Jouw andere opmerking over een 330D...... Tsja dat is wellicht de toekomst maar om dan iets te vinden met een relatief lage kilometerstand zal er flink in de buidel getast moeten worden en daar zit vaak het probleem.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Jazeker, dat is nog steeds. Ik doel op de roetfilter verwijdering en EGR eruit programmeren. Als hierbij de basissoftware weer terug komt heb je gelijk een oranje lampje branden op het dashboard.bmw e12 e21 wrote:Een vriend van mij had zijn opel astra enkele jaren geleden laten tunen bij BR Performance in Belgie. Toen kon je gratis voor herprogrammering gaan als de garage het wiste. Is dat dan niet meer het geval?Peter V. wrote:Dat is een bewuste keuze van mijzelf. Ik wil dat deze er in blijven zitten en functioneel blijven.uwbuurman wrote:Waarom niet dat roetfilter eruit en wegprogrammeren?
Het grootste probleem is namelijk (dat geldt ook voor het chippen) dat als de garage toevallig op een bepaald moment een update zou moeten plaatsen (vanwege bijvoorbeeld opkomende motorstoringen of zoiets) dat je gelijk terugvalt naar het originele motormanagement. Dit houdt in dat je hierna dus niet meer door de keuring heen komt en dat alle aanpassingen opnieuw gedaan dienen te worden.
Niet dat onze Ford nog bij een officiële dealer in onderhoud zal zijn maar je weet nooit wat voor storingen er in de toekomst kunnen komen.
Jouw andere opmerking over een 330D...... Tsja dat is wellicht de toekomst maar om dan iets te vinden met een relatief lage kilometerstand zal er flink in de buidel getast moeten worden en daar zit vaak het probleem.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Vandaag weinig. Vooral gedacht aan het weekend. Niet komend weekend, maar het weekend daarop: Le Mans Classic inclusief enorm veel BMW, en Groep C


Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Net gedaan met de M535i helemaal te poetsen voor de rit zondag.
Daarna nog een ritje ermee gemaakt en hem lekker laten brullen.

Daarna nog een ritje ermee gemaakt en hem lekker laten brullen.

grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
T blijft toch een beest hè
Maak er een mooie tocht van
Maak er een mooie tocht van

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Regards/groeten, Jeroen