Vorig jaar merkte ik voorafgaand aan de klassieker Rai dat de afdichting t.b.v. het linker voorportier zijn langste tijd gehad had.
Daarom had ik direct al een nieuwe besteld, maar aangezien er geen leverdatum werd gegeven kon het lang duren. Als het dan te lang duurt schonen dealers hun backorder bestand op, wat op zich niet handig is, maar ja…. Op de Techno Classica sprak ik toevallig Kai Jacobsen van BMW Classic bij de witte E28S M5 van Oldenzaal Classics waar dit onderwerp in het algemeen ook ter sprake kwam. Hij gaf aan dat ze de status van alle onderdelen op de TC konden nagaan en daar bleek dat ze inmiddels weer leverbaar zijn. Omdat ik een vrij roerige periode inging, had dit daarna even geen prioriteit, maar vorige week toen ik de onderdelen voor de E39 ophaalde heb ik doorgepakt . Bij het zien van de prijs was het even slikken; voor ruim 250 Euro (inclusief de BTW, dat dan weer wel) denk je ze alle vier te hebben, maar schijn bedriegt, je krijgt er slechts eentje.
De hoge prijs heeft wel een ander voordeel; enkel diegene die ze daadwerkelijk nodig hebben en de investering in het perspectief van actuele marktwaarde kan rechtvaardigen zal daadwerkelijk een bestelling plaatsten. Bovendien werkt dit weer mee aan het scheiden van “het kaf van de koren”. Zolang ze het niet te gek maken, vindt ik het prima. Aangezien het onderdeel nummer voor het portier LV gelijk is aan de van RA (en RV gelijk aan LA), is de lengte niet helemaal pas. Dat moet je dan zelf doen, dus het was eerst zaak om de sierlijst te verwijderen en het oude rubber van de sponning af te halen.
Bij het plaatsen van het nieuwe rubber beginnen we in de bovenhoek van de B stijl. Daar maakt het rubber een rechte hoek welke bij de montage als referentie punt dient. Voor het afknippen plaatsen we het oude rubber om de exacte maatvoering te verkrijgen.
Voor het afknippen kijken we eerst nog even dat het nieuwe rubber over de gehele lengte goed in de sponning gedrukt zit; pas daarna knippen we de overtollige lengte af.
Voor de montage van de sierlijst heb ik eerst de dorpel goed schoongemaakt en de opstaande rand waar de binnen-en buiten dorpel op elkaar gelast zijn met wat ML-WAX ingesmeerd aangezien de sierlijst met metalen clips over de dorpel ‘geklikt’ wordt. Hopelijk dat het nieuwe rubber net zo lang meegaat als de oude.
Verder heb ik het kofferbak rubber vervangen. Deze sloot in de hoekpunten niet meer mooi aan waardoor eventueel waterresten achter kunnen blijven. Een nieuw rubber had ik al een hele poos liggen (die zijn wel wat goedkoper).
De oude liet zich niet in een geheel verwijderen, maar ja…. Het metaalwerk eronder zag er perfect uit, we hoefden deze enkel nog wat schoon te maken.
Het plaatsen van het nieuwe rubber is ‘appeltje eitje’. Ik heb hem nog niet vastgelijmd. Dat komt later wel; eerst wil ik het nieuw rubber laten ‘settelen’ . Pas als het rubber zich in de gootjes gevormd heeft verlijm ik het rubber.
Verder heb ik nog een brandstufdrukmeter gekocht; het pakje boter loopt nog niet helemaal optimaal en ik wil eerst uitsluiten (of bevestigen) dat het brandstofsysteem niet goed is. Meten is namelijk zeker weten.
Morgen heb ik een toertocht van de Klassieke BMW club; dat is een mooie gelegenheid om weer wat kilometers op de E28S te zetten!