Wat heb jij vandaag gedaan?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Haha! Ligt een beetje aan de weersverwachting, maar als het lekker zomers belooft te gaan worden dan is dat wel de bedoeling.
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Mooi !
Dus de e30 320is is je regenhok?
Dus de e30 320is is je regenhok?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Haha nee niet echt want die staat op semislicks, hoewel dat een paar jaar terug tijdens een compleet verregende Eifeltrip prima ging, lang leven een gebalanceerd ontwerp. Als het er echt slecht uitziet zouden we de E36 323ti nemen denk ik. Maar mams heeft ook nog een werkloze E30 cabrio staan. Keuzes keuzes.
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Vandaag met de familie richting 3 landenpunt, gaan eten bij "moeder de gans" om te kijken of ze nog wel deftige keuken serveren voor als wij daar op 20 aug met z'n allen aankomen
Berichtje gestuurd naar Remy dat we in de buurt waren en na de rest van onze dagtrip te hebben afgewerkt even bij hem langsgeweest om de 315 te gaan besnuffelen.
Dat is echt een mooie e21 geworden, nog een paar kleine zaken maar dat komt goed .. ook fan van de garage van Remy .. zeer ruim en makkelijk werken zo
Thx voor de warme welkom en leuke babbal, Sarah vondt het ook fijn .. had Thomas geen hoofdpijn gehad dan hadden we zeker nog iets gedronken
Grtz
Gerrit
Berichtje gestuurd naar Remy dat we in de buurt waren en na de rest van onze dagtrip te hebben afgewerkt even bij hem langsgeweest om de 315 te gaan besnuffelen.
Dat is echt een mooie e21 geworden, nog een paar kleine zaken maar dat komt goed .. ook fan van de garage van Remy .. zeer ruim en makkelijk werken zo
Thx voor de warme welkom en leuke babbal, Sarah vondt het ook fijn .. had Thomas geen hoofdpijn gehad dan hadden we zeker nog iets gedronken
Grtz
Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
neuh .. werkbus .. te veel autosnelweg voor te kort leuk sturen
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Het was idd een fijn bezoek!
Wij hebben natuurlijk de hele tijd in de garage gehangen.
Jammer dat Thomas hoofdpijn had idd. Wat had hij gegeten bij Moeder de Gans?
De werkbus van Gerrit zag er trouwens ook mooi uit. een zwart blinkend peperbusje.
Wij hebben natuurlijk de hele tijd in de garage gehangen.
Jammer dat Thomas hoofdpijn had idd. Wat had hij gegeten bij Moeder de Gans?
De werkbus van Gerrit zag er trouwens ook mooi uit. een zwart blinkend peperbusje.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
de hele dag een beetje aan 't tunen geweest. Nadat ik vorig weekend de breedband AFR sensor & controller had ingebouwd, werd het wel eens tijd om te zien hoe de 520 nu echt afgesteld staat. AFR = Air to Fuel Ratio
Zo'n breedband AFR brengt wel het één en ander aan het licht, maar door de bank genomen stonden de VE tabellen (die bepalen mede de hoeveelheid brandstof) best wel aardig ingeregeld.
Alleen volgas kon het wel wat beter, liep volgas ongeveer 14,5:1 ~ 14:1 van 2000 tot 6250 rpm terwijl maximaal vermogen beschikbaar is bij een AFR van 13:1, en rijker mengsel = minder hitte.
Nu kan ik ook eindelijk een gewenste AFR tabel invoeren, waarmee je precies de AFR kunt bepalen bij elke belasting/rpm.
Dankzij de closed loop regeling loopt de motor dan ook elk moment op de gewenste AFR. mijn grote wens was om onder deellast met een hoge AFR van 16:1 te kunnen rijden, bij deze waarde is de efficentie namelijk het hoogst, en dus het zuinigst(maar dus niet de minste uitstoot van schadelijke stoffen), voorheen liep de motor in deellast altijd op 14,7:1.

Zijn de VE tabellen goed getuned, dan kan de AFR tabel gewoon aangepast worden zonder dat er opnieuw getuned moet worden. Met tunen probeer je te bereiken dat er in closed loop nog maar zo weinig mogelijk automatisch bijgeregeld wordt.
Er zijn nog wel wat dingetjes aan het licht gekomen, bij gas los op hoger toeren begon de AFR regeling heftig te reageren, wat uiteindelijk te wijten was aan een niet juist gekalibreerde MAP sensor (manifold air pressure), Megasquirt draait bij mij gelijk aan het D-JET systeem van bosch. De MAP sensor bepaald de load van de motor en dus zo'n beetje alles wat er geregeld moet worden.
Na het juist kalibreren van de MAP sensor waren ook de regeling problemen bij gas los zo weggewerkt.
Daarnaast was de Acceleratie verrijking ook veel te rijk ingeregeld. dit is de electronische vervanging van de acceleratie pomp op een carburateur. Deze regeling zorgt ervoor dat de motor een stootje extra brandstof krijgt bij plotselinge load verhoging (gaspedaal indrukken).
Nu kan ik zien dat bij elke acceleratie verrijking de AFR even helemaal doorschoot tot onder de 10:1, ook dit was met een paar aanpassinkjes in de configuratie snel opgelost.
al met al een zeer welkome investering zo'n breedband sensor kit

Zo'n breedband AFR brengt wel het één en ander aan het licht, maar door de bank genomen stonden de VE tabellen (die bepalen mede de hoeveelheid brandstof) best wel aardig ingeregeld.
Alleen volgas kon het wel wat beter, liep volgas ongeveer 14,5:1 ~ 14:1 van 2000 tot 6250 rpm terwijl maximaal vermogen beschikbaar is bij een AFR van 13:1, en rijker mengsel = minder hitte.
Nu kan ik ook eindelijk een gewenste AFR tabel invoeren, waarmee je precies de AFR kunt bepalen bij elke belasting/rpm.
Dankzij de closed loop regeling loopt de motor dan ook elk moment op de gewenste AFR. mijn grote wens was om onder deellast met een hoge AFR van 16:1 te kunnen rijden, bij deze waarde is de efficentie namelijk het hoogst, en dus het zuinigst(maar dus niet de minste uitstoot van schadelijke stoffen), voorheen liep de motor in deellast altijd op 14,7:1.

Zijn de VE tabellen goed getuned, dan kan de AFR tabel gewoon aangepast worden zonder dat er opnieuw getuned moet worden. Met tunen probeer je te bereiken dat er in closed loop nog maar zo weinig mogelijk automatisch bijgeregeld wordt.
Er zijn nog wel wat dingetjes aan het licht gekomen, bij gas los op hoger toeren begon de AFR regeling heftig te reageren, wat uiteindelijk te wijten was aan een niet juist gekalibreerde MAP sensor (manifold air pressure), Megasquirt draait bij mij gelijk aan het D-JET systeem van bosch. De MAP sensor bepaald de load van de motor en dus zo'n beetje alles wat er geregeld moet worden.
Na het juist kalibreren van de MAP sensor waren ook de regeling problemen bij gas los zo weggewerkt.
Daarnaast was de Acceleratie verrijking ook veel te rijk ingeregeld. dit is de electronische vervanging van de acceleratie pomp op een carburateur. Deze regeling zorgt ervoor dat de motor een stootje extra brandstof krijgt bij plotselinge load verhoging (gaspedaal indrukken).
Nu kan ik zien dat bij elke acceleratie verrijking de AFR even helemaal doorschoot tot onder de 10:1, ook dit was met een paar aanpassinkjes in de configuratie snel opgelost.
al met al een zeer welkome investering zo'n breedband sensor kit


Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Weer een extra troef in je auto!
Leuk project!
Trekt hij nu voelbaar beter?
Leuk project!
Trekt hij nu voelbaar beter?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ja Koos, elke gek z'n gebrek zullen we maar zeggen.
Als je er maar lol aan hebt hè
Remy, dat vind ik heel moeilijk te beoordelen, ik weet zeker dat er vooral in het begin, toch al weer 2 jaar nu, flinke stappen vooruit gezet zijn. Nu zijn het telkens hele kleine stapjes. Of je die merkt?
Ik durf het eerlijk gezegd niet te zeggen.
Volgende sm nog maar eens op de rollen...
Als je er maar lol aan hebt hè
Remy, dat vind ik heel moeilijk te beoordelen, ik weet zeker dat er vooral in het begin, toch al weer 2 jaar nu, flinke stappen vooruit gezet zijn. Nu zijn het telkens hele kleine stapjes. Of je die merkt?
Ik durf het eerlijk gezegd niet te zeggen.
Volgende sm nog maar eens op de rollen...

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Die zal er weer even op vooruit gegaan zijn.
Nu nog die e30 731 kop erop met niet ingesleten nokkenas en dan schat ik hem toch op een 150pk.
Nu nog die e30 731 kop erop met niet ingesleten nokkenas en dan schat ik hem toch op een 150pk.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Op Ethanol misschien, maar op benzine lijkt mij dat niet haalbaarbmw e12 e21 wrote:Die zal er weer even op vooruit gegaan zijn.
Nu nog die e30 731 kop erop met niet ingesleten nokkenas en dan schat ik hem toch op een 150pk.
Maar helaas is E85 niet meer verkrijgbaar in dit landje.
Jammer voor alle flexfuel rijders.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
@BertjeConti
Gaaf! Wordt het nu niet eens tijd voor een turbo? Gros van het werk is nu toch al gedaan, haha!
Groeten Rick
Gaaf! Wordt het nu niet eens tijd voor een turbo? Gros van het werk is nu toch al gedaan, haha!
Groeten Rick
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Weer een fraaie sprong vooruit, misschien niet in pk's maar wel in finetuning en 'meten is weten'!
Regards/groeten, Jeroen