1 miljoen gedachten over nieuw blik
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Dan is die foutmelding wel een beetje vreemd, of niet. Maar goed, mooi dat dit hersteld wordt. Een nieuwe turbo is duurder.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29939
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Nou ja, die actuator kwam niet meer in z'n ruststand en daarmee geeft 'ie een fout op de actuator...
Inderdaad, dit is ongeveer een derde van een nieuwe turbo dus dat doen we maar
Inderdaad, dit is ongeveer een derde van een nieuwe turbo dus dat doen we maar
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11875
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Dit is idd een no brainer. Een setje nieuwe wiellagers voor een tds uit het jaar 0 is duurder.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Het is gewoon ook plezant dat je kan rijden en weten dat je wagen technisch 100% in orde is 

[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29939
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Eens! Ik wil de auto tzt laten chippen (eerst nog even software update doen) en dat samen met het feit dat ik graag wil kunnen vertrouwen op mijn auto voor de komende jaren maakt dat ik in kaart heb gebracht wat de zwakke punten waren van deze N47 motoren, en dit is het laatste puntje op die lijst:
1. swirl flaps - dit is een van de eerste exemplaren van een soort overgangsmodel, oude blok maar nieuwe inlaat en daarmee is dit risico niet aanwezig
2. automaatbak - deze vervuilen en kunnen een ongelijk schakelpatroon gaan vertonen. Bij ZF is de bak gespoeld en zijn de membranen van de versnellingen vervangen
3. distributie - deze is wegens een aanhoudende ratel geheel vervangen medio 2014
4. turbo - preventie revisie
1. swirl flaps - dit is een van de eerste exemplaren van een soort overgangsmodel, oude blok maar nieuwe inlaat en daarmee is dit risico niet aanwezig
2. automaatbak - deze vervuilen en kunnen een ongelijk schakelpatroon gaan vertonen. Bij ZF is de bak gespoeld en zijn de membranen van de versnellingen vervangen
3. distributie - deze is wegens een aanhoudende ratel geheel vervangen medio 2014
4. turbo - preventie revisie
Regards/groeten, Jeroen
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Met een gereviseerde turbo kan je er weer jaren tegenaan. Dan heb je denk ik alles wel gehad.
Carpe Diem, Raymond
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29939
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Dat fluitje terug plaatsen kostte vrijdagmiddag nog even wat moeite nadat Turbo's Hoet de actuator er een kwart slag verdraaid op had gezet waardoor de olieleiding er niet meer op pastte. Na een kort telefoongesprek was het duidelijk dat we niet blij waren en sprong de baas met de betreffende monteur in de auto om het bij mijn garage ter plaatse op te lossen, hetgeen netjes en goed verliep.
Dus vrijdagavond kon de 120d weer mee. Na een weekje in de 323ti kan het zeer goed ook alleen maar suggestie zijn maar het koppel onderin en daarmee de soepelheid lijkt iets beter dan voor de turborevisie. Zaterdag gelijk mee naar Duitsland en dat hebben we overleefd dus blijkbaar is alles goed verlopen. Daarnaast zijn we verlost van het getik waar het allemaal mee begonnen was en dat is ook wel prettig
Dus vrijdagavond kon de 120d weer mee. Na een weekje in de 323ti kan het zeer goed ook alleen maar suggestie zijn maar het koppel onderin en daarmee de soepelheid lijkt iets beter dan voor de turborevisie. Zaterdag gelijk mee naar Duitsland en dat hebben we overleefd dus blijkbaar is alles goed verlopen. Daarnaast zijn we verlost van het getik waar het allemaal mee begonnen was en dat is ook wel prettig

Regards/groeten, Jeroen
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Begint hier weer te kriebelen om een nieuwe daily te kopen. Kom zo af en toe nog wel wat leuks tegen, misschien maar eens gaan kijken morgen...
http://link.marktplaats.nl/m1079016937
http://link.marktplaats.nl/m1079016937
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Leuk, Gerwin! Wat me tegen staat is de my08. Oude ccc, niet de nieuwe cic en dat scheelt echt. Ik heb in de e91 ook de ccc en daar word ik soms helemaal gek van. Traag en vooral traaaaaggggg. De nieuwe cic herken je snel aan de 7 knoppen rond de idrive draaiknop. Vanaf half '08 standaard in de e6x
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29939
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Nice! Ik heb overigens de CCC in de 120d en sta niet bekend om m'n geduld, maar valt me eigenlijk wel mee hoor. Wellicht komt dat omdat ik de drietalige light versie heb draaien en lever ik heel veel snelheid in als ik upgrade naar het totaalpakket? Dat stond eigenlijk wel op de planning omdat ik nu geen Nederlands heb... alleen keuze D/F/E
Regards/groeten, Jeroen
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Dat is ook het enige wat me tegenstaat aan deze auto Koos! Ook dat het schermpje gewoon een slag kleiner is. Buiten dat heeft hij wel alles wat ik erop zou willen en om bouwen is te doen heb ik begrepen...
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11875
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Toevallig stond ik woensdag bij mijn vaste garage in 't goy. Daar stond een 530d op de brug uit 2005.
Goed opletten op roest aan de binnen kanten van de beide langsdragers.
Deze was afgekeurd hier op! Om het goed te zien moet de auto op de brug en moet de bodembeplating thv het brandstof filter eraf.
Komt blijkbaar veel meer voor!!
Goed opletten op roest aan de binnen kanten van de beide langsdragers.
Deze was afgekeurd hier op! Om het goed te zien moet de auto op de brug en moet de bodembeplating thv het brandstof filter eraf.
Komt blijkbaar veel meer voor!!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired