Wat heb jij vandaag gedaan?
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Hee Peter, ik heb een aantal jaren terug ook de keuze gemaakt voor een daily BMW. Mijn eerste na een aantal Fransozen. De aanschafprijs ligt vaak een stuk hoger dan nieuwere "andere" merken maar na bijna 5 jaar e91 weet ik wel waarom. Hij is nu 10 jaar oud, staat er nog super strak bij en rijdt met bijna 200k km nog zo goed dat inruilen niet eens ter sprake komt. Ook de bouwkwaliteit is in mijn ogen zeer goed want er is geen kraakje te bespeuren tijdens het rijden. Nooit meer een ander merk! Wel is het M onderstel van de e90 serie knetterhard maar de wegligging is fantastisch.
De 325i is niet de ideale caravantrekker. Onder de 3000 toeren weinig trekkracht, daarboven meer dan genoeg en het brandstofverbruik ligt erg hoog. Who cares?
320d is een fijne trekauto mits je niet de bijtellingsvriendelijke neemt, dacht dat die amper een caravan mag trekken.
De 325i is niet de ideale caravantrekker. Onder de 3000 toeren weinig trekkracht, daarboven meer dan genoeg en het brandstofverbruik ligt erg hoog. Who cares?
320d is een fijne trekauto mits je niet de bijtellingsvriendelijke neemt, dacht dat die amper een caravan mag trekken.
So many cars, so little time
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Heren, dank voor de bijdragen. Het is absoluut een feit dat ik eerst eens op een rijtje moet hebben wat ik echt wil.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
We denken graag mee. 320d kunnen meerdere mensen hier van harte aanbevelen denk ik 
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Kwam vanmorgen trouwens een E90 320si tegen. Min of meer gebaseerd op de E30 320iS en de motor is een afgeleide van de S14 en S42, ook uitgevoerd met individuele gaskleppen. Door milieu-eisen schopt deze er wat minder paarden uit (177 tov 192) en in een E90 die wat zwaarder is lever je ook wat in, maar levert waarschijnlijk wel een balans op om van te kwijlen. Nooit mee gereden maar maakt wel nieuwsgierig! Misschien wel iets bijzonders om weg te gaan zetten... E90 is hard op weg naar de bodem van de markt dus...
Regards/groeten, Jeroen
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Als dat blok maar goed is, zijn beruchte blokjes
So many cars, so little time
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Deze was niet te koop hoor, maar het is wel iets bijzonders dus zette me aan het denken.
Qua motorproblemen, aangezien deze ook met aluminium cylinders (sleeves) werden uitgerust en ik vooral problemen in GB zie denk ik dat het erg lijkt op de Nikasil problemen die er destijds waren met de BMW V8's, welke werden veroorzaakt door de laagzwavelige Engelse benzine. Dealer hier weet alleen van kettingspanner en bobines als zwakke punten.
Voor meer info omtrent 320si:
http://www.bmwblog.com/2009/10/28/bmw-3 ... ivers-car/
http://drivr.be/2009/05/13/bmw-e90-320s ... ers-video/
Qua motorproblemen, aangezien deze ook met aluminium cylinders (sleeves) werden uitgerust en ik vooral problemen in GB zie denk ik dat het erg lijkt op de Nikasil problemen die er destijds waren met de BMW V8's, welke werden veroorzaakt door de laagzwavelige Engelse benzine. Dealer hier weet alleen van kettingspanner en bobines als zwakke punten.
Voor meer info omtrent 320si:
http://www.bmwblog.com/2009/10/28/bmw-3 ... ivers-car/
http://drivr.be/2009/05/13/bmw-e90-320s ... ers-video/
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Die had Jeremy ook. Leuk, maar ik vraag me af waarom er zo weinig van zijn geleverd.
De ede(efficiënt Dynamics edition) variant van de 320d heeft 163 pk, maar evenveel koppel. Voor de e9x weet ik het niet, maar de f3x serie mag, mits met automaat, 1500kg trekken, VS 1600kg voor de gewone.
320d is heerlijk te rijden. Er zijn tamelijk veel van, waardoor de prijs iets gunstiger is dan van een 320i of 325i.
De ede(efficiënt Dynamics edition) variant van de 320d heeft 163 pk, maar evenveel koppel. Voor de e9x weet ik het niet, maar de f3x serie mag, mits met automaat, 1500kg trekken, VS 1600kg voor de gewone.
320d is heerlijk te rijden. Er zijn tamelijk veel van, waardoor de prijs iets gunstiger is dan van een 320i of 325i.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Als de tijd er voor komt dan gaan we maar eens goed onderzoek plegen en eens en vooral de "juiste" keuze maken.
Voorlopig kan er straks in de Ford weer 1000 euro gestoken worden. De condensor blijkt lek te zijn en de aircopomp was vastgeslagen. Beiden dienen vervangen te moeten worden. Uiteraard eerst zien en dan geloven dus net even langs gereden om e.e.a. te controleren bij de garage. Helaas spraken ze de waarheid
Samen even gekeken naar de juiste leveranciers om niet echt torenhoge kosten te krijgen.
Voorlopig kan er straks in de Ford weer 1000 euro gestoken worden. De condensor blijkt lek te zijn en de aircopomp was vastgeslagen. Beiden dienen vervangen te moeten worden. Uiteraard eerst zien en dan geloven dus net even langs gereden om e.e.a. te controleren bij de garage. Helaas spraken ze de waarheid
Samen even gekeken naar de juiste leveranciers om niet echt torenhoge kosten te krijgen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Volgens de verhalen heeft BMW dik toegelegd op de straatversies van de 320si, maar er moesten er 2600 gemaakt worden om FIA WTCC homologatie te verkrijgen.uwbuurman wrote:Die had Jeremy ook. Leuk, maar ik vraag me af waarom er zo weinig van zijn geleverd.
Zou exact hetzelfde zijn als met de E30 320iS straatversie. Duur om te bouwen vanwege competitiedelen en niet meer dan strikt noodzakelijk gemaakt.
Regards/groeten, Jeroen
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Mijn vader is een half jaar geleden ook overstag gegaan, ze Mondeo uit 2008 verkocht en een e39 525d uit 2000 terug gekocht (wel facelift).
En hij heeft geen moment spijt gehad, ook al is de Ford veel jonger, het voelt toch meer plastic aan en minder degelijk. Ook het rijden is gewoon heel anders. En een e39 blijft een mooie auto, auto is volledig aantoonbaar onderhouden, alle boekjes erbij en 240.000 gelopen. Daar kan hij nog lang plezier van hebben.
Trouwens niks dan lof over de mondeo, deze heeft het ook altijd trouw gedaan zonder hoge kosten (behalve koppeling). Maar het is toch ander type auto.
groeten loentje
En hij heeft geen moment spijt gehad, ook al is de Ford veel jonger, het voelt toch meer plastic aan en minder degelijk. Ook het rijden is gewoon heel anders. En een e39 blijft een mooie auto, auto is volledig aantoonbaar onderhouden, alle boekjes erbij en 240.000 gelopen. Daar kan hij nog lang plezier van hebben.
Trouwens niks dan lof over de mondeo, deze heeft het ook altijd trouw gedaan zonder hoge kosten (behalve koppeling). Maar het is toch ander type auto.
groeten loentje
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
De extra luchtschuif van mijn E21 vervangen. Degene die bedacht heeft dat het handig is om dat ding onder het inlaatspruitstuk te hangen mogen ze van mij vervolgen.
Maar na vervanging door een goed werkende draait hij nu weer rond de 1400 toeren met koude start en zakt dan naar 900.
Openstaand punt afgestreept.
Maar na vervanging door een goed werkende draait hij nu weer rond de 1400 toeren met koude start en zakt dan naar 900.
Openstaand punt afgestreept.
So many cars, so little time
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ja da's wel een van de meest ellendige klusjes, zeker als je niet teveel overhoop wilt halen. Gelukkig niet voor niets gedaan dan!
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Vandaag de smurf weer aan remdruk geholpen.
Op een of andere onverklaarbare wijze was de aanvoer van de koppeling losgeschoten en was het bakje leeggelopen.
Alles moest even ontlucht worden, gelukkig kon ik het slangetje weer terugplaatsen. Het rubbertje zelf was er met veel gepiel uit te vissen, en daarna was het weer simpel.
Best fijn, zo'n autootje met werkende remmen.
Op een of andere onverklaarbare wijze was de aanvoer van de koppeling losgeschoten en was het bakje leeggelopen.
Alles moest even ontlucht worden, gelukkig kon ik het slangetje weer terugplaatsen. Het rubbertje zelf was er met veel gepiel uit te vissen, en daarna was het weer simpel.
Best fijn, zo'n autootje met werkende remmen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
't lijkt wel kleine klusjes dag in plaats van de gebruikelijke zondagse bezigheden.
Hier niet anders, nadat ik dezemogen even naar de E30 summermeet was geweest, waar overigens erg weinig mooi klassiek BMW te zien was.
ik heb het volgende geteld, 1 2002, 3 e12's incl mijn eigen, 1 2500, 2 E24's waarvan er eentje was die als hondehok diende, 1 E9 met rotte dorpels en nog een paar E28 en 1 E21 baur dat was de stand om 12:30.
Dus vanmiddag maar lekker verder geprutst aan m'n periodiek correcte dakdrager.
eerder deze week had ik de pootjes al 5 cm korter gemaakt zodat hij niet zo hoog op het dak staat en de voor en achter beugels ingekort.
Vandaag een stapeltje verweerde hardhouten plankjes erop gebonden en nog wat meer vlechtwerk aan de drager geknupt, ik zit dit nu dan ook met behoorlijk pijnlijke vingers te typen.
Vind het resultaat eigenlijk best wel passen, kijk maar:


Volgend weekend staat er " Alt Eriba Treffen " ergens in Sauerland op het programma, dan moet de dakdrager klaar zijn.
Hier niet anders, nadat ik dezemogen even naar de E30 summermeet was geweest, waar overigens erg weinig mooi klassiek BMW te zien was.
ik heb het volgende geteld, 1 2002, 3 e12's incl mijn eigen, 1 2500, 2 E24's waarvan er eentje was die als hondehok diende, 1 E9 met rotte dorpels en nog een paar E28 en 1 E21 baur dat was de stand om 12:30.
Dus vanmiddag maar lekker verder geprutst aan m'n periodiek correcte dakdrager.
eerder deze week had ik de pootjes al 5 cm korter gemaakt zodat hij niet zo hoog op het dak staat en de voor en achter beugels ingekort.
Vandaag een stapeltje verweerde hardhouten plankjes erop gebonden en nog wat meer vlechtwerk aan de drager geknupt, ik zit dit nu dan ook met behoorlijk pijnlijke vingers te typen.
Vind het resultaat eigenlijk best wel passen, kijk maar:


Volgend weekend staat er " Alt Eriba Treffen " ergens in Sauerland op het programma, dan moet de dakdrager klaar zijn.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i