Deze week was de dagelijkse E39 528i op LPG aan de beurt.
Sinds begin januari dit jaar zijn er aardig wat kilometers mee gemaakt en er staat een lange reis voor volgende week op de agenda dus een beetje extra liefde kan nooit kwaad.
Stap 1: de bougies:

Hebben het ruim 40k uitgehouden, kleur ziet er netjes uit, iets lekkage.
Wel even een schrik moment, of eigenlijk 2.
Allereerst bleek op de eerste bougie de bougiesleutel niet te passen. Er zat een soort hard geworden plastic of rubber overheen.
Voorzichtig met een schroevendraaier het plastic stuk getikt en met de stofzuiger verwijderd. Eindelijk paste de sleutel.
Moment 2 was dat de bougies niet echt vast zaten, ik kon ze met de hand losdraaien. Hmmmmmmm....
Stap 2: Klepdeksel en bobine pakkingen:
Ik had geen last van lekkages maar aangezien we toch de bougies gingen doen en ik niet wist hoe oud de pakkingen waren gelijk maar even meegenomen.
Nog met klepdeksel er op:

En hier zonder het klepdeksel:

Pakkingen van de bobines waren al redelijk hard geworden. Klepdeksel pakking was nog netjes.
Stap 3: de Riemen:
Maar goed dat ik die vervangen heb
Stap 4: Waterpomp en thermostaat:
Eigelijk niets bijzonders behalve dan dat ik de visco en fan er niet met sleutel 32 en een ferme tik afkreeg.
Dus maar even de poelie en riemen los gemaakt en de visco met pomp en al er afgepakt.
Eenmaal de oude waterpomp in de bankschroef en met enig geweld kwam de visco van de waterpomp
Stap 5: De Radiateur:
Tja, die stond eigenlijk niet op het lijstje om te vervangen maar de Duitse Autobahn had hij waarschijnlijk niet overleeft.
Oordeel zelf:

onderzijde staat aardig bol.
Het resultaat van de bovengenoemde werkzaamheden;
Alles lijkt allemaal net iets soepeler te gaan maar ik ben bang dat dat tussen mijn oren zit.
Gebruikte onderdelen:
Klepdeksel en bobine pakking besteld bij de BMW dealer € 36.95
Bougies van NGK BKR6EK, 6 stuks €34.95
de thermostaat Gates € 21.-
riemen ook van Gates € 20,- (2 stuks)
Waterpomp van SKF € 42,-
Radiateur merk onbekend, wel lekker goedkoop € 96

Paar verse slangklemmen en aardig wat koelvloeistof.