Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Mooi verslag Raymond.
270 is very nice!
Mijn M535i heb ik vroeger een getest. Bij 230km/h en ongeveer 6200tr/min(1000tr meer als max vermogen) was het gedaan. Maar dat is maar een tamme 12klepper met slechte Cx waarde.
270 is very nice!
Mijn M535i heb ik vroeger een getest. Bij 230km/h en ongeveer 6200tr/min(1000tr meer als max vermogen) was het gedaan. Maar dat is maar een tamme 12klepper met slechte Cx waarde.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
De oplettende lezer kan weten dat de touring sinds een poosje last heeft van wat heftige trillingen in de aandrijflijn. Eerst dacht ik aan een defect tussenlager, maar een visuele inspectie daarvan leerde dat deze er prima uitzag. Kon handmatig ook geen echte speling waarnemen. De Hardyschijf zag er ook nog wel prima uit. Nou kan het op zich geen kwaad om deze preventief te vervangen, maar dat is een behoorlijke klus (uitlaat laten zakken, hitteschilden weg etc), dat ik daar eigenlijk niet veel zin in heb. Nou bedacht ik mij dat het ook nog wel aan de motorsteunen kon liggen; is wel een bekend E39 issue overigens en dus ook wel wat waarschijnlijker.

Vandaag heb ik een setje onderdelen opgehaald en de trillingen waren gek genoeg al heel wat minder dan een week geleden. Echter de buiten temperatuur is ook wat lager..... op de A35 richting Almelo merkte ik dat de trillingen bij 120-130km/h helemaal verdwenen zijn. Dat sluit het tussenlager eigenlijk wel uit, dus we beginnen i.d.d. maar eens met de motorlagers.

Bij het losdraaien van de moer van het linker exemplaar draaide het binnenwerk mee, wat eigenlijk al een bevestiging van mijn hypothese is. Echter in tegenstelling tot de E34 en de E28 is het niet een kwestie van de motor wat omhoog liften. Ook de viscofan moet los omdat anders de radiator en windgeleiders meegenomen worden en dat willen we natuurlijk niet. Daarbij viel op dat de radiator niet lekker op de voorzijde aansloot.

Verder is het vervangen van de motorsteunen wel appeltje-eitje. Paar moetjes losdraaien, motor optillen en de oude lagers eruit wrikken. Daarna de nieuwe erin en weer vastzetten. Niet echt rocket-science, echter na demontage bleek met name het rechter exemplaar behoorlijk te zijn ingezakt. Daardoor werd de linker overbelast (uitgerekt) waardoor het binnenste deel van de linker de geest gegeven heeft, hetgeen verklaart waarom het binnenste deel bij het losdraaien van de onderste moer meedraaide.

De werkzaamheden heb ik op de vierkoloms uitgevoerd. Dat was op de tweekoloms wat praktischer geweest, maar ik had geen zin om de E34S voor niets te starten, dus moesten de 951 en de E32 even naar buiten.

Verder heb ik een van de hitteschilden opnieuw vastgezet. Een van de vier boutjes was verdwenen, evenals de kunststof clipjes daarvoor. Die heb ik er nieuw ingezet. Hopelijk is daarmee het rateltje aan de onderzijde ook verdwenen.

Het onderzoekje waarom de radiator niet goed aansloot kostte nog de meeste tijd. Dat kwam doordat het rubber lager waar het ophangpunt van de radiator aan de linkerzijde in hoort te zitten een kwartslag gedraaid was. Nou weet ik niet of dat door mijn acties komt of dat dit al zo is, maar het herstel daarvan kost wat meer tijd omdat de aansluitingen van de automaat in de weg zitten, ergo ik kan beter de kunststof bak van de a/c condensor e.d. wat laten zakken maar dat wordt, evenals het vervangen van een dolgedraaide moer van een van de uitlaat-rubbers een restpunt. Voor die laatste gaan we maar een nieuw ophangrubber monteren, zijn we in een keer klaar. Daarna laten we het vooralsnog hier maar even bij.
Het resultaat is dat de trillingen nagenoeg zijn verdwenen - er is nog een hele lichte vibratie merkbaar, maar die kan heel goed uit een van de vele andere rubberen delen komen, zoals de vloeistof gevulde rubber lagers van het achterste subframe. Maar de trillingen tussen 20-60km/h zijn verdwenen, evenals het hevige trillen na het gas loslaten wanneer de bak terugschakelt. Het is wat dat betreft nu al een heel andere auto.
Vandaag heb ik een setje onderdelen opgehaald en de trillingen waren gek genoeg al heel wat minder dan een week geleden. Echter de buiten temperatuur is ook wat lager..... op de A35 richting Almelo merkte ik dat de trillingen bij 120-130km/h helemaal verdwenen zijn. Dat sluit het tussenlager eigenlijk wel uit, dus we beginnen i.d.d. maar eens met de motorlagers.
Bij het losdraaien van de moer van het linker exemplaar draaide het binnenwerk mee, wat eigenlijk al een bevestiging van mijn hypothese is. Echter in tegenstelling tot de E34 en de E28 is het niet een kwestie van de motor wat omhoog liften. Ook de viscofan moet los omdat anders de radiator en windgeleiders meegenomen worden en dat willen we natuurlijk niet. Daarbij viel op dat de radiator niet lekker op de voorzijde aansloot.
Verder is het vervangen van de motorsteunen wel appeltje-eitje. Paar moetjes losdraaien, motor optillen en de oude lagers eruit wrikken. Daarna de nieuwe erin en weer vastzetten. Niet echt rocket-science, echter na demontage bleek met name het rechter exemplaar behoorlijk te zijn ingezakt. Daardoor werd de linker overbelast (uitgerekt) waardoor het binnenste deel van de linker de geest gegeven heeft, hetgeen verklaart waarom het binnenste deel bij het losdraaien van de onderste moer meedraaide.
De werkzaamheden heb ik op de vierkoloms uitgevoerd. Dat was op de tweekoloms wat praktischer geweest, maar ik had geen zin om de E34S voor niets te starten, dus moesten de 951 en de E32 even naar buiten.
Verder heb ik een van de hitteschilden opnieuw vastgezet. Een van de vier boutjes was verdwenen, evenals de kunststof clipjes daarvoor. Die heb ik er nieuw ingezet. Hopelijk is daarmee het rateltje aan de onderzijde ook verdwenen.
Het onderzoekje waarom de radiator niet goed aansloot kostte nog de meeste tijd. Dat kwam doordat het rubber lager waar het ophangpunt van de radiator aan de linkerzijde in hoort te zitten een kwartslag gedraaid was. Nou weet ik niet of dat door mijn acties komt of dat dit al zo is, maar het herstel daarvan kost wat meer tijd omdat de aansluitingen van de automaat in de weg zitten, ergo ik kan beter de kunststof bak van de a/c condensor e.d. wat laten zakken maar dat wordt, evenals het vervangen van een dolgedraaide moer van een van de uitlaat-rubbers een restpunt. Voor die laatste gaan we maar een nieuw ophangrubber monteren, zijn we in een keer klaar. Daarna laten we het vooralsnog hier maar even bij.
Het resultaat is dat de trillingen nagenoeg zijn verdwenen - er is nog een hele lichte vibratie merkbaar, maar die kan heel goed uit een van de vele andere rubberen delen komen, zoals de vloeistof gevulde rubber lagers van het achterste subframe. Maar de trillingen tussen 20-60km/h zijn verdwenen, evenals het hevige trillen na het gas loslaten wanneer de bak terugschakelt. Het is wat dat betreft nu al een heel andere auto.
Last edited by raymondw on Sun Feb 18, 2024 8:52 pm, edited 5 times in total.
Carpe Diem, Raymond
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19159
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Mooi, fijn dat het weg is, Raymond! Ik heb het zelfde probleem in de e30, het onderstel, de automaat, het tussen lager, alles is nieuw. Ik zal ook eens nieuwe motor steunen plaatsen, de mijne zijn 3 jaar oud, maar wel Meyle HD, dus het zou me niks verbazen als daar wat aan mankeert.
Staat die arme e32 nu echt buiten onder een hoes??
Staat die arme e32 nu echt buiten onder een hoes??
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Thanks Koos; nee dat is een S4-AAN; maar het nadeel van het hebben van teveel auto's is dat de E32 net als de 951 wel even naar buiten moest, maar beide staan inmiddels weer binnen.uwbuurman wrote:Mooi, fijn dat het weg is, Raymond! Ik heb het zelfde probleem in de e30, het onderstel, de automaat, het tussen lager, alles is nieuw. Ik zal ook eens nieuwe motor steunen plaatsen, de mijne zijn 3 jaar oud, maar wel Meyle HD, dus het zou me niks verbazen als daar wat aan mankeert.
Staat die arme e32 nu echt buiten onder een hoes??
Overigens, de S4-AAN is te koop. Ik heb ook nog ergens een garagebox die binnenkort voor het petroleumstel (links in de hoek) zal worden vrijgemaakt.
Last edited by raymondw on Sun Feb 18, 2024 8:45 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Leuke (SUPER)klusruimte Raymond! 
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12127
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Mooi dat het nagenoeg opgelost is. Inderdaad een mooie klusruimte, uiteraard wel nodig met zo'n verzameling.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Het was van mijn kant even wat stil; vooral vanwege het recentelijk overlijden van mijn schoonmoeder, maar ook op het werk komt mijn ontwikkelproject in de eindfase terecht. Dan gaat het passeren van mijlpalen vaak samen met beslissingen die genomen moeten worden; bovendien zie je samen met de bijna twintig man die er aan werkt iets tot stand komen dat tot dan toe alleen op papier heeft bestaan. Daar krijg ik zelf altijd erg veel energie van. Tot medio Januari zal de hectiek wel even zo doorgaan. Daarna is het roll-out.
Bij de E39 kwam de vervelende trilling in de aandrijflijn weer terug. Wel in mindere mate, dus het vervangen van de motorsteunen heeft wel geholpen, maar het was niet (alleen) de oorzaak. Het vreemde is dat de trilling bij tijd en wijle ook echt weg is, vooral als de temperatuur wat lager is. Vanwege de toestand met mijn schoonmoeder heb ik e.e.a. maar even gelaten voor wat die is, maar in de tussentijd heb ik wel de ophangrubbers van de versnellingsbak laten komen en afgelopen vrijdag opgehaald.
Vanmiddag heb ik die vervangen. Dat kan in een klein uurtje. De oude bleken i.d.d. ietsje ingezakt, maar waren visueel nog wel in een goede staat, dus ik verwachte er niet veel van. Echter de trilling is weer wat minder geworden en de trilling bij het remmen leek vanmiddag wel weer weg; maar ja, ik werd eerder blij met een dood vogeltje dus we wachten af. Vooralsnog kan het niet meer uit de ophanging van de motor of versnellingsbak komen.
Als het zo blijft zoals het is, kan ik er voorlopig wel even mee leven en de volgende stap plannen. Vanmiddag zag ik dat de hardy schijf toch een behoorlijk aantal haarscheuren vertoont, dus die is wel een keer aan de beurt, echter daarvoor moet de aandrijfas los waarvoor de uitlaat moet zakken; dat is dermate veel werk dat ik meteen maar denk aan een big-bang, dus ook de ophang rubbers van het differentieel, achterste subframe e.d. en de gehele wielophanging. En dan pas zie je hoeveel rubber er in een E39 zit. Tja, dat comfort moet toch ergens vandaan komen.
Bij de E39 kwam de vervelende trilling in de aandrijflijn weer terug. Wel in mindere mate, dus het vervangen van de motorsteunen heeft wel geholpen, maar het was niet (alleen) de oorzaak. Het vreemde is dat de trilling bij tijd en wijle ook echt weg is, vooral als de temperatuur wat lager is. Vanwege de toestand met mijn schoonmoeder heb ik e.e.a. maar even gelaten voor wat die is, maar in de tussentijd heb ik wel de ophangrubbers van de versnellingsbak laten komen en afgelopen vrijdag opgehaald.
Vanmiddag heb ik die vervangen. Dat kan in een klein uurtje. De oude bleken i.d.d. ietsje ingezakt, maar waren visueel nog wel in een goede staat, dus ik verwachte er niet veel van. Echter de trilling is weer wat minder geworden en de trilling bij het remmen leek vanmiddag wel weer weg; maar ja, ik werd eerder blij met een dood vogeltje dus we wachten af. Vooralsnog kan het niet meer uit de ophanging van de motor of versnellingsbak komen.
Als het zo blijft zoals het is, kan ik er voorlopig wel even mee leven en de volgende stap plannen. Vanmiddag zag ik dat de hardy schijf toch een behoorlijk aantal haarscheuren vertoont, dus die is wel een keer aan de beurt, echter daarvoor moet de aandrijfas los waarvoor de uitlaat moet zakken; dat is dermate veel werk dat ik meteen maar denk aan een big-bang, dus ook de ophang rubbers van het differentieel, achterste subframe e.d. en de gehele wielophanging. En dan pas zie je hoeveel rubber er in een E39 zit. Tja, dat comfort moet toch ergens vandaan komen.
Carpe Diem, Raymond
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Plus 1.
Zo zie je maar: family time is echt belangrijker dan blik of rubber.
Zo zie je maar: family time is echt belangrijker dan blik of rubber.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Innige deelneming.
Idd, een e39 is een zalige cruisebak.
Idd, een e39 is een zalige cruisebak.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Ook mijn deelneming Raymond .. familie eerst .. auto's kunnen altijd
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29990
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Gecondoleerd en veel sterkte met alles wat je de komende tijd nog voor je kiezen krijgt
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12127
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Gecondoleerd Raymond, Sterkte aan een ieder in de familie!
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Manitoba
- E21 VIP

- Posts: 2576
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Gecondoleerd en sterkte!
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Ondanks dat ik best een beetje selectief ben in de aanschaf en uitbreiding van mijn collectie werden in 2016 teveel schaalmodellen uitgebracht die ik gewoon moest hebben. Op enig moment kwam ik vitrine ruimte te kort om alle nieuwe aanwinsten in uit te stallen. Helaas heeft Ikea zonder een alternatief te bieden, die mooie Bertby kastjes uit haar programma gehaald. Op marktplaats worden ze wel aangeboden, maar dan voel ik mij aan de goden overgeleverd; te ver weg, niet de goede kleur …… de snelheid waarmee je op marktplaats moet acteren komt niet overeen met mijn agenda, dus de meesten waren al weg voordat ik überhaupt kon reageren.

Uiteindelijk vond ik een berkenkleurige kast in Apeldoorn welke ik vorige week zondag heb opgehaald en vandaag aan de muur van mijn loods heb opgehangen. Om voldoende ruimte te krijgen moest ik wel de bestaande kast iets naar links verplaatsen. Zou ik dat niet doen, dan moest ik de nieuwe kast rechts van de draagbalk van de verdiepingsvloer plaatsen wat ten eerste er niet uit ziet en ten tweede ook niet handig is i.v.m. de trapopgang.

Nadat ik beide kastjes en alle glazen plaatjes heb schoongemaakt konden de schaalmodellen met het thema M5 weer teruggeplaatst worden. Daarna was het tijd voor een hapje eten; helaas niet in de Broeierd waar ik regelmatig lunch, maar gewoon thuis met de kids. Nadat ik Puk had uitgelaten heb ik de zeven nieuwe schaalmodellen van zolder gehaald en meegenomen.

Daarmee begon het mooie werk, het vullen van de lege glasplaatjes met de nieuwe schaalmodellen, vnl. recente uitgaves van Otto en BMW (Minichamps).

Het vorige week bestelde schaalmodel van de F32 M4 GTS is een snoepje. Daar ben ik echt blij mee. Jammer dat ik ooit vergeten ben om de E92 M3 GTS te bestellen. Dan was het koppeltje met de E46 M3 csl mooi compleet geweest.

De Alpina E12 B7s turbo van Otto vindt ik ook een hele mooie aanwinst. Direct daarachter, de medaille die mijn vader in 1978 bij de tienlandenrit (TLR) heeft gekregen. Die heeft raakvlakken met een Oldenhof B7s turbo, maar dat is een ander verhaal.

Door het herschikken van o.a. de 2002 turbo van Autoart, de E9 CSL group 5 van Minichamps en de E32 735i van Minichamps kwam er in de derde kast weer wat ruimte vrij voor de 250GTO-64 en Ford GT40 van Jouef edition die ik al sinds de jaren negentig heb. Daar heb ik er nog een paar meer van (250GT en 330P4), maar die krijgen wel een keer een eigen kast.

Al met al heb ik in de nieuwe kast nog maar een plaatsje over, maar die is al vergeven aan de Alpina B10 Biturbo die Otto in Januari gaat uitbrengen…..Die vierde kast komt er binnenkort ook wel een keer.

Uiteindelijk vond ik een berkenkleurige kast in Apeldoorn welke ik vorige week zondag heb opgehaald en vandaag aan de muur van mijn loods heb opgehangen. Om voldoende ruimte te krijgen moest ik wel de bestaande kast iets naar links verplaatsen. Zou ik dat niet doen, dan moest ik de nieuwe kast rechts van de draagbalk van de verdiepingsvloer plaatsen wat ten eerste er niet uit ziet en ten tweede ook niet handig is i.v.m. de trapopgang.

Nadat ik beide kastjes en alle glazen plaatjes heb schoongemaakt konden de schaalmodellen met het thema M5 weer teruggeplaatst worden. Daarna was het tijd voor een hapje eten; helaas niet in de Broeierd waar ik regelmatig lunch, maar gewoon thuis met de kids. Nadat ik Puk had uitgelaten heb ik de zeven nieuwe schaalmodellen van zolder gehaald en meegenomen.

Daarmee begon het mooie werk, het vullen van de lege glasplaatjes met de nieuwe schaalmodellen, vnl. recente uitgaves van Otto en BMW (Minichamps).

Het vorige week bestelde schaalmodel van de F32 M4 GTS is een snoepje. Daar ben ik echt blij mee. Jammer dat ik ooit vergeten ben om de E92 M3 GTS te bestellen. Dan was het koppeltje met de E46 M3 csl mooi compleet geweest.

De Alpina E12 B7s turbo van Otto vindt ik ook een hele mooie aanwinst. Direct daarachter, de medaille die mijn vader in 1978 bij de tienlandenrit (TLR) heeft gekregen. Die heeft raakvlakken met een Oldenhof B7s turbo, maar dat is een ander verhaal.

Door het herschikken van o.a. de 2002 turbo van Autoart, de E9 CSL group 5 van Minichamps en de E32 735i van Minichamps kwam er in de derde kast weer wat ruimte vrij voor de 250GTO-64 en Ford GT40 van Jouef edition die ik al sinds de jaren negentig heb. Daar heb ik er nog een paar meer van (250GT en 330P4), maar die krijgen wel een keer een eigen kast.

Al met al heb ik in de nieuwe kast nog maar een plaatsje over, maar die is al vergeven aan de Alpina B10 Biturbo die Otto in Januari gaat uitbrengen…..Die vierde kast komt er binnenkort ook wel een keer.
Last edited by raymondw on Sun Feb 18, 2024 8:41 pm, edited 4 times in total.
Carpe Diem, Raymond