Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
BertjeConti
E21 Mad
My E21(s): E12 520-6

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by BertjeConti »

Is het niet zo dat je die speling in het stuurhuis met de stelschroef met borg bout boven op het deksel van het stuurhuis kunt weg krijgen?

Dat is mij im mn e12 daarmee wel geluk.

Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Mooi werk, Raymond!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

BertjeConti wrote:Is het niet zo dat je die speling in het stuurhuis met de stelschroef met borg bout boven op het deksel van het stuurhuis kunt weg krijgen?

Dat is mij in mijn e12 daarmee wel gelukt.
Hoi Bert,

Dat weet ik, echter om de volgende redenen wil ik dat niet:

1. Ik heb lang geleden al een keer de speling zelf bijgesteld. Die poging leidde echter niet tot et gewenste resultaat. Dat kan overigens aan mij liggen.
2. Bij het handmatig bijstellen van de speling justeer je voor reeds bestaande mechanische toleranties. Je kan daarin ook te ver gaan met als resultaat dat de interne mechaniek (te) zwaar belast wordt. Dat risico wil ik zeker bij dit stuurhuis niet (meer) lopen.
3. Natuurlijk zal Hydroline het stuurhuis demonteren en de interne delen tenminste visueel inspecteren. Maar eigenlijk ben ik daar wel blij mee aangezien dit de enigste manier is om overmatige slijtage uit te sluiten.
4. De route via Hydroline garandeert dat het stuurhuis conform haar oorspronkelijke specificaties weer functioneert. Om dat aan te tonen levert Hydroline een testrapport.
5. Indien het stuurhuis gereviseerd moet worden krijg je ook weer garantie.

Al met al is het ook een stukje dossiervorming dat ik probeer op te bouwen. Dat testrapport is dan voor mij voldoende bewijs dat als er dan nog speling in het stuurhuis zit, ik deze niet in het stuurhuis hoef te zoeken.

Mvrgr,

Raymond
Carpe Diem, Raymond
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Een van de doelen van de tweede fase is het toepassen van de lessen die ik uit het E32 735i project heb geleerd ook voor de E34S M5 toepassen. De belangrijkste daarvan is dat de initiële smering gewoon goed moet zijn. Daar heb ik bij de E32 735i noodgedwongen concessies moeten doen. In eerste instantie had ik daarvoor bij een Nederlandse leverancier een paar tubes Liqui Moly LM48 besteld. Dit product is bij uitstek geschikt voor het leveren van initiële smering ter voorkoming van schade tijdens het eerste opstart na het uitvoeren van een (deel) revisie.

Image

Helaas leverde bij het E32 735i project van vorig jaar de Nederlandse leverancier een alternatief, maar niet voor dit doel geschikt product. Die weg ga ik niet nog een keer kiezen, dus voor de zekerheid heb ik twee tubes bij een als betrouwbaar bekend staande Duitse leverancier op ebay besteld. Het nadeel bij deze Duitse route is dat de verzendkosten vaak hoger zijn dan de netto kosten van het product zelf…wat vanuit puur logistiek oogpunt altijd een slecht gevoel geeft. Echter het financiële risico van een kapitale klapper bij een S38/M88 motor geeft mij een nog slechter gevoel.... been there and done that. Destijds was de totale cash-out bij de revisie van de M88/3 motor van mijn E28S M5 ruim 18k Euro en dat is nu ruim acht jaar geleden. Anno 2017 mag je daar zeker 10k tot 15k Euro bij optellen :wtf . Dan is een tientje verzendkosten een lachertje.

Image

Bij de M30 en ook de S14 motoren hoeven worden de bouten van de drijfstangen met enkel 55Nm aangehaald, echter bij een M88/S38 worden de drijfstang bouten met drie fases waarvan de laatste een hoekverdraaiing van 60° is. Om deze hoekverdraaiing exact te kunnen meten heb ik een opzetstuk besteld die tussen de ratel en dop/verlengstuk geplaatst kan worden.

Image

Note: De kopbouten en drijfstangbouten van de Lampredi Twin Cam van de Croma turbo i.e. moesten ook met een hoekverdraaiing vastgezet worden, echter de daarvoor benodigde 45° of 90° kon prima op zicht; bij de 60° die bij de drijfstangbouten van een S38/M88 komt kijken durf ik dat niet aan.
Last edited by raymondw on Sun Feb 18, 2024 8:04 pm, edited 5 times in total.
Carpe Diem, Raymond
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Mooi, Raymond. Heb je die olie al besteld via Ebay? Anders wil ik wel.mee doen. Ik moet dit jaar een m20 opstarten... die gaat ook tot het laatste schroefje uitelkaar.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

uwbuurman wrote:Mooi, Raymond. Heb je die olie al besteld via Ebay? Anders wil ik wel.mee doen. Ik moet dit jaar een m20 opstarten... die gaat ook tot het laatste schroefje uitelkaar.
Hoi Koos, ik heb twee tubes besteld en ik denk dat ik aan een enkele tube meer dan voldoende heb. Als dat zo is, mag je van mij die tweede overnemen.
Carpe Diem, Raymond
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Na gistermiddag het grootste deel van de vervuiling aan de voorzijde van de motor te hebben verwijderd kon ik vanmiddag de carter-pan uitbouwen. Daarvoor moeten een dertigtal M6 boutjes en een viertal uitwendige TORX (E12) boutjes worden losgeschroefd. Op zich kan de stabilisatorstang blijven zitten, het is wel even een beetje puzzelen om de carter-pan om de oliepomp heen te manoeuvreren. Daarvoor is het het handigst eerst de olieniveau sensor uit het carter te verwijderen. Dat geeft net wat meer ruimte.

Image

Duidelijk te zien is dat de carter-pan pakking zelf zijn langste tijd wel heeft gehad. Dit is nog de originele eerste fitting van maart 1990. Het carter zelf is mooi schoon en heeft een gezonde bruine kleur; afzettingen van sludge schitteren door afwezigheid en zo hebben we het graag. Dan betaalt het frequent uitvoeren van oliewissels om de maximaal circa 5000 a 6000 kilometers zich duidelijk terug.

Image

In principe kan ik daarmee de oliepomp wel uitbouwen en met de drijfstanglagers zelf beginnen, maar het is goed om eerst alles goed vast te leggen zodat we de drijfstang helften precies zo weer in elkaar zetten als dat ze eruit zijn gehaald, echter daarvoor nemen we de tijd. De oliepomp laten we dus nog even lekker zitten. We beginnen met het uitbouwen van het distributiedeksel omdat we de pakkingen en de krukaskering ook willen vervangen. Echter deze zit aan de bovenkant met een drietal binnen zeskant bouten vast. Om deze te bereiken moet er nog behoorlijk wat verwijderd worden. Nou is het voor het handmatig ronddraaien van de motor toch handig de bougies uit te draaien; een mooi begin.

Image

Deze bougies zitten er sinds september 2015 in en hebben inmiddels 3934km achter de kiezen. Het merendeel daarvan komt op het konto van de Eiffel-en Vogezentocht dus eigenlijk best wel een zware belasting. Het bougie-beeld is mooi constant. Het kan zijn dat ik ze vervang, maar dat is eigenlijk nog niet nodig. De verdeler kap zelf heeft wel zijn beste tijd gehad, dus daar komt een nieuwe voor.

Image

Dat geldt ook voor de rotor zelf, maar die moest sowieso vervangen worden aangezien een van de drie inbus boutjes zodanig vast zat dat ik deze met een z.g. grip-dop los moest halen.

Image

Eigenlijk wilde ik de flens voor de verdeler kap loshalen, maar de bout waarmee de flens van de rotor op de nokkenas gemonteerd zit zat dermate vast dat ik deze helemaal dol gedraaid heb. Dat wordt een uitwendige grip-dop, maar dat komt een volgende keer wel. Al met al valt het loshalen van het distributiedeksel behoorlijk tegen, maar we gaan gestructureerd de drill door en dan komt het altijd goed. We hebben de tijd.
Last edited by raymondw on Sun Feb 18, 2024 8:00 pm, edited 2 times in total.
Carpe Diem, Raymond
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Het blijven mooie stappen. Is dit ook de eerste verdelerkap en rotor? Dat zal toch niet? Mooi dat dat onderblok zo schoon is.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

uwbuurman wrote:Het blijven mooie stappen. Is dit ook de eerste verdelerkap en rotor? Dat zal toch niet? Mooi dat dat onderblok zo schoon is.
Nee, ik heb in 2000 al eens een nieuwe verdeler-kap moeten laten monteren en deze is in 2004 weer defect geraakt en dus weer vernieuwd. Echter dat exemplaar heb ik in 2010 uitgewisseld met die van de E28S M5, ergo dit is de verdelerkap (uit 1993) die in 2008 op de E28S zat toen deze in 2008 op de A61 bij Bliesheim een klepje verbrandde.
Carpe Diem, Raymond
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

24 jaar dus. Respectabele leeftijd, niks mis mee.

Is er een verslag van de motorrevisie van de e28s? Ik heb geen account op het m5board.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

uwbuurman wrote:24 jaar dus. Respectabele leeftijd, niks mis mee.

Is er een verslag van de motorrevisie van de e28s? Ik heb geen account op het m5board.
1) Jawel => http://www.m5board.com/vbulletin/e28-m5 ... 1-a-7.html (helaas met defecte fotolinks)
2) Je hoeft geen m5board account te hebben
3) De url's naar de foto's moet ik nog repareren; maar of ik dat ga doen weet ik nog niet.
Carpe Diem, Raymond
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Afgelopen week had ik helaas geen tijd voor de E34S, dus daar heb ik geen voortgang geboekt. Wel zijn inmiddels de twee tubes inloop-vet geleverd waarmee ik de drijfstang-lagers van een initiële smering kan voorzien.

Image

Verder is het opzetstuk waarmee de hoekverdraaiing gemeten kan worden ook geleverd. Deze is onontbeerlijk voor het vervangen van drijfstang-lagers van een S38/M88/S50 motor.

Image

Komende week heb ik geen tijd i.v.m. een dienstreis naar Aberdeen; dus alle werken aan de E34S zullen de komende twee weken even moeten wachten, maar dat is niet zo erg; we hebben immers de tijd.

Met de E39 is er wel behoorlijke voortgang geboekt. De trillingen in de aandrijflijn waren behoorlijk lastig te pinpointen of te beredeneren, dus heb ik maar de deducerende aanpak gehanteerd door maar eerst de aan slijtage onderhavige delen in de cardanas te vervangen, echter daar had ik zelf ook geen tijd voor dus heb ik mijn garagist dat laten doen. Die heeft een nieuw tussenlager en een nieuwe Hardy-schijf gemonteerd. Daarmee zijn twee van de drie issues volledig verdwenen. Deze zijn (1) het acceleratie-en snelheid afhankelijk vibreren van de auto en (2) het trillen van de achterkant bij licht remmen bij lage snelheden). Het derde issue (een kleine resttrilling) bij lage snelheden is voor 95% opgelost. Het restant komt denk ik op het conto van de homokinetische koppeling tussen aandrijfas en differentieel of de rubbers van het differentieel zelf. Echter deze resttrilling is zodanig klein dat ik er vooralsnog wel mee kan leven.

Image

Het tussenlager zelf had buiten een haarscheur langs de omtrek in het omhullende rubber visueel geen afwijkingen, maar ja voor het vervangen van de Hardy-schijf moet de aandrijfas toch los, dus dan is het vervangen van het tussenlager wat mij betreft een no-brainer. De Hardyschijf zelf lijkt primair wel de oorzaak van alle trillingen te zijn; bij het belasten van het rubber werden diverse scheuren in het rubber zichtbaar.

Image

Deze scheuren waren niet te zien bij de visuele inspectie op de brug, enkel na het uitbouwen werden deze scheuren zichtbaar.

Image

Zelf denk ik dat de Hardy-schijf de hoofdoorzaak van alle trillingen te zijn geweest. Tot slot heb ik deze naast de oude Hardyschijf van de E28S geplaatst. Ondanks dat ze hetzelfde ontwerp delen, is de constructie verschillend. De schijf van de E28S is beduidend stijver dan die van de E39. Daar waar de schijf van de E39 duidelijk te torderen was is dat bij de schijf van de E28S totaal niet mogelijk.

Image

Met deze fix is de E39 weer een fijne en comfortabele auto om kilometers mee te maken. Openstaande punten aan deze auto zijn (1) een zwetende slang van de stuurbekrachtigingreservoir (deze is nog maar drie jaar oud), (2) een lekkende carter pan pakking en (3) de voorste schokdempers. De eerste is een makkelijke fix, de tweede probeer ik uit te stellen tot de volgende oliewissel en de derde wil ik combineren met de tweede. Hopelijk gaat dat nu wel volgens plan.
Last edited by raymondw on Sun Feb 18, 2024 7:56 pm, edited 4 times in total.
Carpe Diem, Raymond
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Goede reis! De plannen plannen zijn goed, fijn dat de actie voor de e39 heeft geholpen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Na gisteravond weer uit Aberdeen weer terug te zijn gekeerd had ik vanmiddag weer wat tijd voor de E34S. Ik was bezig met het uitbouwen van het distributiedeksel waarvoor ik eerst de twee inbusboutjes aan de bovenzijde moest verwijderen. Om daar bij te komen was het eerst taak om de flens waarop de rotor van de verdeler kap gemonteerd zit te verwijderen, echter dat is een 8mm imbus bout die ik van binnen ral had gedraaid, echter daar hebben ze tegenwoordig best leuke gereed-schapjes voor, dus die was er zo uit; wel moet ik een nieuwe bestellen.

Image

Gezien de (beperkte) olie-versmering is de keerring nog de originele van 1990. Ook daar ga ik een nieuwe voor bestellen.

Image

Nu nog de kabelboompjes wegleggen en dan zijn de bovenste boutjes van het distributiedeksel bereikbaar.

Image

Ik had goede hoop om het thermostaathuis en de koelwater-kanalen aan de voorzijde te kunnen laten zitten, maar het uitbouwen daarvan maakt het een stuk makkelijker om het distributiedeksel te verwijderen, dus dat gaan we wel doen.

Image

Dat pakken we volgende week wel op; eerst dinsdag maar eens op en neer naar Birmingham voor een site-visit bij een klant. Daarvoor moet ik dinsdagochtend om 5:45 al met de trein naar Zwolle, dus maandagavond gaat dat niet worden, eerder vrijdag.
Last edited by raymondw on Sun Feb 18, 2024 7:53 pm, edited 2 times in total.
Carpe Diem, Raymond
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Ik ben elke keer weer onder de indruk van je kennis en klussen, Raymond!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Post Reply