E21 318i (ITB)
Re: E21 317
Jammergenoeg blijft zij sowieso in Zweden en is de E21 op het moment mijn enige liefde. 
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: E21 317
Oeps, Dat is minder nieuws.
Dan kan ik me de "binding" met zweden ook wel voorstellen.
Dan kan ik me de "binding" met zweden ook wel voorstellen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: E21 317
Het is al een tijd over hoor, daarom zijn die twee dingen ook niet direkt gerelateerd. Ik heb m'n werkgever gewoon een deadline gegeven en dat heeft nergens tot geleid. Als dan ineens twee bedrijven vanuit Nederland opbellen, moet ik wel realistisch zijn en de conclusie trekken dat ik in Nederland beter in de markt lig en ik die kansen niet mag negeren.
Re: E21 317
Ik ben al een tijdje aan het nadenken over m'n ontsteking. Toen ik die plotselinge motorwissel moest doen was ik eigenlijk gedwongen om terug te gaan naar contactpuntjes. De auto start ook niet lekker, niet met de Pierburg en met de Weber nog niet echt, nu heeft dat misschien wel met de kracht van de vonk te maken.
Maar waar ik in elk geval wel klaar mee ben is de condensator en die puntjes, in 2015 hebben die in de Eifel voor plezier gezorgd en ik wil die dingen eruit hebben. Origineel zat er transistorontsteking in de auto, maar het tandwiel op de verdeler en de nokkenas draait de andere kant op (tegen de klok in) vergeleken met contactpuntjes.
Ik heb dus de bobine en een verdeler voor transistorontsteking. De mogelijkheden:
- Nokkenas wisselen naar een met een tandwiel tegen de klok in. Dat kan naar een normale of een iets agressievere Schrick.
- Verdeler wisselen naar bijvoorbeeld zo een: http://www.123ignition.nl/ Dat is misschien wel slim omdat je daar de vervroegingscurves kan modificeren wat niet nadelig is als ik nog eens het blok wat wil peppen. Plus dat het een agressievere Schrick niet uitsluit.
Wat zal ik doen? Hoe moeilijk is het wisselen van nokkenas, hoe groot is de kans op gekloot en wie kan me helpen?
Maar waar ik in elk geval wel klaar mee ben is de condensator en die puntjes, in 2015 hebben die in de Eifel voor plezier gezorgd en ik wil die dingen eruit hebben. Origineel zat er transistorontsteking in de auto, maar het tandwiel op de verdeler en de nokkenas draait de andere kant op (tegen de klok in) vergeleken met contactpuntjes.
Ik heb dus de bobine en een verdeler voor transistorontsteking. De mogelijkheden:
- Nokkenas wisselen naar een met een tandwiel tegen de klok in. Dat kan naar een normale of een iets agressievere Schrick.
- Verdeler wisselen naar bijvoorbeeld zo een: http://www.123ignition.nl/ Dat is misschien wel slim omdat je daar de vervroegingscurves kan modificeren wat niet nadelig is als ik nog eens het blok wat wil peppen. Plus dat het een agressievere Schrick niet uitsluit.
Wat zal ik doen? Hoe moeilijk is het wisselen van nokkenas, hoe groot is de kans op gekloot en wie kan me helpen?
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: E21 317
Ik denk dat de verdeler wisselen naar elektronisch het makkelijkste is. Ik weet dat er iemand hier op het forum is die dat vrij eenvoudig had gedaan maar met wat voor iets....geen idee.
Dit is zijn topic:
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=19&t=25332
Een nokkenas wissel lijkt me geen zeer moeilijk iets maar ik heb het ook nooit gedaan.
Dit is zijn topic:
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=19&t=25332
Een nokkenas wissel lijkt me geen zeer moeilijk iets maar ik heb het ook nooit gedaan.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: E21 317
Hij heeft de contactpuntjes eruit gehaald voor een solid-state-oplossing. Lijkt me prima, maar ik wil graag de transistor er bij gebruiken, maar het is de vraag of dat de euris waard gaat zijn.
Ik ga even nadenken over de hot spark. Maar in elk geval bedankt voor je link Peter, ik denk dat ik de verkeerde rotor gebruik, je wees daarop in dat topic en ik ga morgen even meten.
Ik ga even nadenken over de hot spark. Maar in elk geval bedankt voor je link Peter, ik denk dat ik de verkeerde rotor gebruik, je wees daarop in dat topic en ik ga morgen even meten.
Re: E21 317
Zoals ik al vermoedde, ik heb een 1000 Ohms rotor en het zou 5000 Ohm moeten zijn. Nu gaat het om een ontstoringsweerstand, maar voor wat voor problemen kan het zorgen?
Re: E21 317
Weer een paar keer bezig geweest. De voorkant heeft een eerste keer zwart gekregen, dat moet nog een keertje. De motor is nu ook een stuk schoner en ik ben begonnen met de montage van de schokbrekers en veren. Ik zag dat de schotels nogal roestig waren, dus die hebben een beurtje gekregen. Ook een nieuwe waterpomp trouwens.


Voor de speciale moet moest er natuurlijk een werktuig gemaakt worden. Ik heb maar twee bouten op een lelijk stuk staal gelast. Werkte uitstekend!

Het dekseltje is wel los van de lagers, dus ik zal wel opzoek moeten naar nieuwe lagers nu. Volgend weekend gaat hopelijk de motor er weer in.
Voor de speciale moet moest er natuurlijk een werktuig gemaakt worden. Ik heb maar twee bouten op een lelijk stuk staal gelast. Werkte uitstekend!
Het dekseltje is wel los van de lagers, dus ik zal wel opzoek moeten naar nieuwe lagers nu. Volgend weekend gaat hopelijk de motor er weer in.
Last edited by Wilmo on Tue Mar 28, 2017 12:01 am, edited 2 times in total.
Re: E21 317
De moer waarmee de schokdemper in de veerpoot zit vastgeschroefd.

Nummer drie. Bij mij had die 4 gaten. Haynes beschreef dat een waterpomptang ook zou werken maar dan druk je de draad samen dus dan krijg je het helemaal niet los. Andere optie was om twee vlakke kanten aan de moer te slijpen maar dat vond ik ook zo ingrijpend.

Nummer drie. Bij mij had die 4 gaten. Haynes beschreef dat een waterpomptang ook zou werken maar dan druk je de draad samen dus dan krijg je het helemaal niet los. Andere optie was om twee vlakke kanten aan de moer te slijpen maar dat vond ik ook zo ingrijpend.
Re: E21 317
Vandaag weer wat demping aangebracht, je leert natuurlijk gaan de weg hoe het materiaal zich gedraagt. Hier en daar had ik het wel anders gedaan, maar ik ben best tevreden hoe het is geworden.

Ik was al een paar keer bezig geweest met de motorruimte voor te bereiden. Hier alle kale stukjes aangestipt en nog even een kitrandje aangezet.

Zo was ze nog Zweeds. Nu is ze weer blauw.

Nu hoop ik dat ik snel het Bilstein-vraagstuk oplos want dan kan de motor er weer in. Of naja, de auto kan weer op de motor.
Ik was al een paar keer bezig geweest met de motorruimte voor te bereiden. Hier alle kale stukjes aangestipt en nog even een kitrandje aangezet.
Zo was ze nog Zweeds. Nu is ze weer blauw.
Nu hoop ik dat ik snel het Bilstein-vraagstuk oplos want dan kan de motor er weer in. Of naja, de auto kan weer op de motor.
Last edited by Wilmo on Mon Mar 27, 2017 11:58 pm, edited 1 time in total.