E21 318i (ITB)
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
Sow, dat is een heel pakket, je bent wel met een hoop projecten tegelijk bezig.
Leuk om te zien dat een motor er ook op de "fabriek" methode weer in kan.
Is het een breedband lambda? Welke regeleenheid heb je erbij?
Leuk om te zien dat een motor er ook op de "fabriek" methode weer in kan.
Is het een breedband lambda? Welke regeleenheid heb je erbij?

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 317
Het is wel wat veel, maar het is niet zo dat het ene het andere uitsluit. Ik ga eerst de radiateur monteren en daarna heb ik in principe een rijdende auto. De lambda sonde is 'alleen' een gat boren in de uitlaat en de plug lassen, zodat ik een mogelijkheid heb de carburateur af te stellen en ik niet met het schaamrood op de kaken bij de keuring sta. De snelheidsmeter heb ik wel eens de neiging tot vergeten, maar staat toch op het lijstje.
De propeller kan er zo weer op en alles werkt gewoon, mocht ik in tijdsnood komen of iets dergelijks. Het gebeurt niet al te vaak dat je een paar weken aan een auto mag besteden dus ik doe alles maar wat ik al lang wilde doen
Ik heb de Innovate LC-2 gekocht.
- Radiateur plaatsen
- Gat boren, lassen en uitlaat terug plaatsen
- Trigger wheel monteren en versnellingsbak plaatsen
- Hallsensor voor de snelheidsmeter monteren en meters monteren in dashboard
Nu heb ik in principe weer een rijdende auto.
- MAP-sensor + relais netjes in een doosje
- CPS + beugel
- Ontsteking
- Kabelboom + Microsquirt plaatsen
- Koeling radiateur
- Lambda plaatsen
De propeller kan er zo weer op en alles werkt gewoon, mocht ik in tijdsnood komen of iets dergelijks. Het gebeurt niet al te vaak dat je een paar weken aan een auto mag besteden dus ik doe alles maar wat ik al lang wilde doen
- Radiateur plaatsen
- Gat boren, lassen en uitlaat terug plaatsen
- Trigger wheel monteren en versnellingsbak plaatsen
- Hallsensor voor de snelheidsmeter monteren en meters monteren in dashboard
Nu heb ik in principe weer een rijdende auto.
- MAP-sensor + relais netjes in een doosje
- CPS + beugel
- Ontsteking
- Kabelboom + Microsquirt plaatsen
- Koeling radiateur
- Lambda plaatsen
Re: E21 317
Vandaag de E30-snelheidsmeter in de auto gebouwd:

En omdat Remy dat ook bij zijn spruitstuk had gedaan, kreeg ik ook vertrouwen dat het goed zou komen.

Wel met een kleine porie waarvan ik eerst dacht dat het een lek was. Maar het lijkt een porie te zijn.

En omdat Remy dat ook bij zijn spruitstuk had gedaan, kreeg ik ook vertrouwen dat het goed zou komen.
Wel met een kleine porie waarvan ik eerst dacht dat het een lek was. Maar het lijkt een porie te zijn.
Last edited by Wilmo on Mon Mar 27, 2017 11:48 pm, edited 1 time in total.
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: E21 317
Mooi Wilmo!
Hoe heb je de e30 meter aan de e21 schaalverdeling aangpast?
Heb je ook een WEBER 32/36 gekocht?
grt
Remy
Hoe heb je de e30 meter aan de e21 schaalverdeling aangpast?
Heb je ook een WEBER 32/36 gekocht?
grt
Remy
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: E21 317
De E30-meter wordt met een computertje aangestuurd, dus die moet ik sowieso nog kalibreren.
Ik rijdt al met een Weber sinds de zomer van 2015
Alleen toen durfde ik de gok niet aan om het spruitstuk op te boren.
Nu hebben we in elk geval dezelfde opzet, dus wie weet wie er sneller is ;D
Ik rijdt al met een Weber sinds de zomer van 2015
Alleen toen durfde ik de gok niet aan om het spruitstuk op te boren.
Nu hebben we in elk geval dezelfde opzet, dus wie weet wie er sneller is ;D
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: E21 317
Mooi, dat oogt lekker origineel en kan je goedkoop een 5-bak van een e30 rijden.Wilmo wrote:De E30-meter wordt met een computertje aangestuurd, dus die moet ik sowieso nog kalibreren.
Ik rijdt al met een Weber sinds de zomer van 2015
Alleen toen durfde ik de gok niet aan om het spruitstuk op te boren.
Nu hebben we in elk geval dezelfde opzet, dus wie weet wie er sneller is ;D
Alle beetjes helpen. Welke sproeier bezetting heb jij?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: E21 317
Volgens mij 2x60 maar dat weet ik alleen omdat het zakje met '60' erop leeg is en er een gebruikte 50 en een 55 in zitten! Maar ik heb alleen nog maar met de idle jets gefoefeld.
Straks als ik de lambda heb geïnstalleerd kan ik er echt mee aan de puzzel.
Straks als ik de lambda heb geïnstalleerd kan ik er echt mee aan de puzzel.
Re: E21 317
Vandaag kon ik het wiel ophalen waar de Microsquirt de positie van de krukas mee kan bepalen.
Het was op de onderkant van de tolerantie, dus ik was een beetje bang dat het niet zou gaan passen zonder vijlen, maar het ging prima!
Een watersnijder snijdt met een taper, dus een kant zou beter moeten passen dan de andere kant.


De tweede zijde past stukken beter.
Dus de poelie in de vriezer.

Het wiel onder de grill.

En dan gewoon op elkaar leggen. Vast als een huis.

Ik heb het nog wel met drie laspuntjes vastgezet. You never know.


En de beugel is ook alweer klaar. Als de sensor ook werkt, dan aflassen en afwerken. Ik heb de sensor al getest op de tafel, en het werkte! Alleen kwam ik een hand tekort om een video te maken.

Plus nog wat andere dingetjes gedaan vandaag. Nu ik de poelie vast kon zetten, kan morgen de bak er weer onder. Ik denk dat ik morgen ook de kabelboom van de Microsquirt eens uit ga leggen in de motorruimte, eens kijken wat ik daarvoor nodig heb. Hall sensor voor de krukaspositie monteren en dan de nieuwe krimptang maar eens uitproberen voor wat stekkers.
Ook de uitlaat was afhankelijk van het triggerwiel, immers versnellingsbak, uitlaat. Man, nu kan ik lekker weer vooruit!
Als het een klein beetje meezit, misschien op woensdag wel starten?
Het was op de onderkant van de tolerantie, dus ik was een beetje bang dat het niet zou gaan passen zonder vijlen, maar het ging prima!
Een watersnijder snijdt met een taper, dus een kant zou beter moeten passen dan de andere kant.
De tweede zijde past stukken beter.
Dus de poelie in de vriezer.
Het wiel onder de grill.
En dan gewoon op elkaar leggen. Vast als een huis.
Ik heb het nog wel met drie laspuntjes vastgezet. You never know.
En de beugel is ook alweer klaar. Als de sensor ook werkt, dan aflassen en afwerken. Ik heb de sensor al getest op de tafel, en het werkte! Alleen kwam ik een hand tekort om een video te maken.
Plus nog wat andere dingetjes gedaan vandaag. Nu ik de poelie vast kon zetten, kan morgen de bak er weer onder. Ik denk dat ik morgen ook de kabelboom van de Microsquirt eens uit ga leggen in de motorruimte, eens kijken wat ik daarvoor nodig heb. Hall sensor voor de krukaspositie monteren en dan de nieuwe krimptang maar eens uitproberen voor wat stekkers.
Ook de uitlaat was afhankelijk van het triggerwiel, immers versnellingsbak, uitlaat. Man, nu kan ik lekker weer vooruit!
Als het een klein beetje meezit, misschien op woensdag wel starten?
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: E21 317
mooi project zo.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: E21 317
Mooi Wilmo!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
Mooi triggerwiel hoor.
Hij gaat lekker zo, ben benieuwd naar de vorderingen
Hij gaat lekker zo, ben benieuwd naar de vorderingen

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 317
Gisteren de versnellingsbak er weer ingehangen. Een boutje draait door, daar post ik vanavond wel een foto van want ik weet nog niet echt hoe ik dat ga oplossen.
En ook maar eens de kabelboom uitgelegd. Best wel prima dat wanneer je alleen de ontsteking doet, het grootste deel van de draden in de auto mag blijven liggen
Hier de sensor in de auto, inmiddels is het al afgelast en afgewerkt.

Het grootste deel van de draden is ongebruikt

En hier deels uitgelegd over de motorruimte.

Rechtsboven komt een doosje met het relais en de MAP-sensor (manifold absolute pressure). Dwarsover ligt een gele kabel voor de spanning voor de sensor. Zwart en rood gaan naar de ontstekingsmodule.
En ook maar eens de kabelboom uitgelegd. Best wel prima dat wanneer je alleen de ontsteking doet, het grootste deel van de draden in de auto mag blijven liggen
Hier de sensor in de auto, inmiddels is het al afgelast en afgewerkt.
Het grootste deel van de draden is ongebruikt
En hier deels uitgelegd over de motorruimte.
Rechtsboven komt een doosje met het relais en de MAP-sensor (manifold absolute pressure). Dwarsover ligt een gele kabel voor de spanning voor de sensor. Zwart en rood gaan naar de ontstekingsmodule.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11878
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: E21 317
Voor mij is het totale abracadabra maar ik vind je vindingrijkheid erg leuk om te lezen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.