Bmw e21 M50
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29777
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Bmw e21 M50 pg. 16 foto's van spuiter!
Begint alweer ergens op te lijken, mooi!
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4545
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Bmw e21 M50 pg. 16 foto's van spuiter!

grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4592
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Bmw e21 M50 pg. 16 foto's van spuiter!
Mooi werk 

1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://pksolutions.be/
- dirk van raalte
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 135
- Joined: Mon Jul 01, 2013 3:23 pm
- My E21(s): 316 E21 5 Speed.
Re: Bmw e21 M50 pg. 16 foto's van spuiter!
Deze week bezig geweest met de bak, eerst goed schoon gemaakt en keerringen besteld. De bak lekte eigenlijk niet totdat ik de olie had ververst met kroon classic EP 80. Sindsdien verloor hij wat olie aan de achterzijde.

Ook heb ik busjes gedraaid voor het schakelmechanisme en de bevestigingsplaat. De oude rubber busjes waren compleet weg. Ik ga de baksteun (welke ik toch aan moet passen) ook solide maken. Dit is vooral omdat ik misschien nog een radiateur van een e36 oid. wil plaatsen maar die past niet op de plek zoals de 320/323 radiateur dus weinig bewegingsruimte voor de motor.

Daarnaast nog steeds opzoek naar de jusite carterpan.

Ook heb ik busjes gedraaid voor het schakelmechanisme en de bevestigingsplaat. De oude rubber busjes waren compleet weg. Ik ga de baksteun (welke ik toch aan moet passen) ook solide maken. Dit is vooral omdat ik misschien nog een radiateur van een e36 oid. wil plaatsen maar die past niet op de plek zoals de 320/323 radiateur dus weinig bewegingsruimte voor de motor.

Daarnaast nog steeds opzoek naar de jusite carterpan.

- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29777
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Bmw e21 M50 pg. 16 foto's van spuiter!
Tsja zo maak je soms flinke slagen en ben je aan de andere kant veel tijd kwijt aan geneuzel. Maar uiteindelijk...
Regards/groeten, Jeroen
- dirk van raalte
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 135
- Joined: Mon Jul 01, 2013 3:23 pm
- My E21(s): 316 E21 5 Speed.
Re: Bmw e21 M50
Haha hier weer een stukje geneuzel maar ik heb zojuist een carterpan gekocht, hoop hem dinsdag te hebben.
Dan probeer ik morgen nog een paar nieuwe motorsteunen te draaien en dan kan het blok er misschien met een week of 2 in.
Dan probeer ik morgen nog een paar nieuwe motorsteunen te draaien en dan kan het blok er misschien met een week of 2 in.
- dirk van raalte
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 135
- Joined: Mon Jul 01, 2013 3:23 pm
- My E21(s): 316 E21 5 Speed.
Re: Bmw e21 M50
Zojuist ook een bak met geel gepassiveerde moeren en bouten gekocht. Beetje een van alles wat bak maar helaas kan ik in Nederland geen winkels vinden welke deze zooi op voorraad hebben liggen.
Heeft iemand hier toevallig nog een adresje voor?
Heeft iemand hier toevallig nog een adresje voor?
- dirk van raalte
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 135
- Joined: Mon Jul 01, 2013 3:23 pm
- My E21(s): 316 E21 5 Speed.
Re: Bmw e21 M50
Gister heb ik de carterpan ontvangen en vandaag de motorsteunen gemaakt, de bak steun moet ik nog doen maar die heb ik nog thuis liggen.
De motorsteunen zullen wel wat comfort inleveren maar ik kon ze van wat afval stukjes maken dus een leuk experimentje.
Nu moet ik nog wat klein spul halen en dan komt het moment om de motor erin te hangen steeds dichter bij.


De motorsteunen zullen wel wat comfort inleveren maar ik kon ze van wat afval stukjes maken dus een leuk experimentje.
Nu moet ik nog wat klein spul halen en dan komt het moment om de motor erin te hangen steeds dichter bij.



- dirk van raalte
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 135
- Joined: Mon Jul 01, 2013 3:23 pm
- My E21(s): 316 E21 5 Speed.
Re: Bmw e21 M50
Best druk geweest de afgelopen dagen, beetje tussen de buitjes door gewerkt maar wel een hoop op geschoten.
Als eerste maar eens passen zonder bak, past allemaal net.


Daarna besloten wat te gaan doen om het blok te kantelen zodat de remservo kan blijven waar hij is. Uiteindelijk een stuk staal op de sloop gehaald en deze op het subframe gelast. Ben benieuwd hoe dat gaat met keuren maar dat komt vast wel goed. Daarnaast nieuwe motorsteunen gedraaid om de definitieve plaatsing te bepalen.

Nu past hij net, het houdt nog niet over maar hier zit aan de uitlaatzijde de originele motorsteun nog welke wat hoger is dan de gene die ik ga gebruiken.


En de uiteindelijke positie van het blok, overigens hangt de carterpan nu precies goed en hoeft daar niks meer aan gelast te worden zoals ik dacht.


Nu moet ik nog een baksteun maken maar daar wil ik eigenlijk niet aan beginnen zonder brug. Verder zal dat niet zo spannend zijn en zit de originele er nu onder.
Gr.
Als eerste maar eens passen zonder bak, past allemaal net.


Daarna besloten wat te gaan doen om het blok te kantelen zodat de remservo kan blijven waar hij is. Uiteindelijk een stuk staal op de sloop gehaald en deze op het subframe gelast. Ben benieuwd hoe dat gaat met keuren maar dat komt vast wel goed. Daarnaast nieuwe motorsteunen gedraaid om de definitieve plaatsing te bepalen.

Nu past hij net, het houdt nog niet over maar hier zit aan de uitlaatzijde de originele motorsteun nog welke wat hoger is dan de gene die ik ga gebruiken.


En de uiteindelijke positie van het blok, overigens hangt de carterpan nu precies goed en hoeft daar niks meer aan gelast te worden zoals ik dacht.


Nu moet ik nog een baksteun maken maar daar wil ik eigenlijk niet aan beginnen zonder brug. Verder zal dat niet zo spannend zijn en zit de originele er nu onder.
Gr.
- dirk van raalte
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 135
- Joined: Mon Jul 01, 2013 3:23 pm
- My E21(s): 316 E21 5 Speed.
Re: Bmw e21 M50
Zo de zomervakantie staat voor de deur dus er wordt weer gebouwd, helaas heb ik wel een chronisch tekort aan financiële middelen maar goed we doen wat we kunnen.
Voorkant in elkaar gezet en ook nog een zak geel gepassiveerde plaatwerk clipjes gevonden. Alle bevestigingsmaterialen meteen vernieuwd voor nieuwe. Daarnaast de originele voorbumper strak gemaakt maar had helaas niet meer de goede kleur zilver staan en omdat ik ongeduldig was toch maar even gespoten. Eerder zat de rechterzijde wat minder mooi dan links omdat hij een tikje gehad had maar na het koplampframe vervangen te hebben en de boel wat beter te hebben uitgelijnd is deze kant ook weer zoals het hoort!


Een van de duurdere dingen die nog nodig was was het juiste spruitstuk, heb er 2 weken boterhammen met pindakaas voor moeten eten maar het juiste inlaatspruitstuk is toch vrij handig.


Ook nog meer rottigheid aangepakt aan de voorzijde/dorpels. Ik denk dat ik als de auto weer rijdt ik de dorpels helemaal opnieuw ga doen. Ook wil ik graag nieuwe voetenbakken voor en achter maar dan moet ik eerst maar eens al het plaatmateriaal gaan verzamelen om het dan in een keer goed te doen, het meeste hangt nu met plaatjes aan elkaar gebakken en toen ik de dorpels heb laten lassen is er toch nog wel rottigheid blijven zitten.



Ook de stukken welke achter de zender bumpers zaten waren natuurlijk rot maar het viel mij eigenlijk nog mee. Helaas heb ik daar verder geen goede foto's van gemaakt.

Daarnaast ook in de kofferbak begonnen en als eerste tijdelijk een buis tussen de veerpoten gelast en daarna het middenschot eruit gehaald, voorlopig ben ik hier nog wel even bezig. Lang geleden wat stukken plaatwerk van Roelof kunnen krijgen dus daarmee kan ik de wielkuipen weer aardig netjes maken denk ik. Verder heb ik 1 stuk plaatwerk voor de kofferbak maar de andere kant moet ook. De wielbak zelf is nog redelijk afgezien van de gaten van de trekhaak dus die ga ik oplappen.
Nu ga ik opzoek naar droogijs om alle isolatie matten eruit te halen, schijnt erg makkelijk te gaan als de matten koud worden gemaakt en ik krijg het er nu niet af zonder het plaatwerk wat eronder zit te beschadigen.
Ik ga dit weekend weer verder dus eens zien hoever we dan komen!
Voorkant in elkaar gezet en ook nog een zak geel gepassiveerde plaatwerk clipjes gevonden. Alle bevestigingsmaterialen meteen vernieuwd voor nieuwe. Daarnaast de originele voorbumper strak gemaakt maar had helaas niet meer de goede kleur zilver staan en omdat ik ongeduldig was toch maar even gespoten. Eerder zat de rechterzijde wat minder mooi dan links omdat hij een tikje gehad had maar na het koplampframe vervangen te hebben en de boel wat beter te hebben uitgelijnd is deze kant ook weer zoals het hoort!


Een van de duurdere dingen die nog nodig was was het juiste spruitstuk, heb er 2 weken boterhammen met pindakaas voor moeten eten maar het juiste inlaatspruitstuk is toch vrij handig.



Ook nog meer rottigheid aangepakt aan de voorzijde/dorpels. Ik denk dat ik als de auto weer rijdt ik de dorpels helemaal opnieuw ga doen. Ook wil ik graag nieuwe voetenbakken voor en achter maar dan moet ik eerst maar eens al het plaatmateriaal gaan verzamelen om het dan in een keer goed te doen, het meeste hangt nu met plaatjes aan elkaar gebakken en toen ik de dorpels heb laten lassen is er toch nog wel rottigheid blijven zitten.



Ook de stukken welke achter de zender bumpers zaten waren natuurlijk rot maar het viel mij eigenlijk nog mee. Helaas heb ik daar verder geen goede foto's van gemaakt.

Daarnaast ook in de kofferbak begonnen en als eerste tijdelijk een buis tussen de veerpoten gelast en daarna het middenschot eruit gehaald, voorlopig ben ik hier nog wel even bezig. Lang geleden wat stukken plaatwerk van Roelof kunnen krijgen dus daarmee kan ik de wielkuipen weer aardig netjes maken denk ik. Verder heb ik 1 stuk plaatwerk voor de kofferbak maar de andere kant moet ook. De wielbak zelf is nog redelijk afgezien van de gaten van de trekhaak dus die ga ik oplappen.
Nu ga ik opzoek naar droogijs om alle isolatie matten eruit te halen, schijnt erg makkelijk te gaan als de matten koud worden gemaakt en ik krijg het er nu niet af zonder het plaatwerk wat eronder zit te beschadigen.
Ik ga dit weekend weer verder dus eens zien hoever we dan komen!