Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post Reply
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4555
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, detailgeneuzel, pag 108

Post by bmw e12 e21 »

Mooi Koos!


grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
02-er
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 471
Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
My E21(s): '80 323i Baur
Location: Belgium

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, detailgeneuzel, pag 108

Post by 02-er »

Inderdaad Koos.
Is vervelend als iets niet direct werkt.
Heb dit ook gehad met het interieurlampje en de wissers.
Uiteindelijk waren de contactjes wat vervuild.
Netjes gemaakt en werkte terug.
HIer kruipt allemaal veel tijd in. I now the feeling.
E21 323i. Baur Alpine White '80
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, detailgeneuzel, pag 108

Post by uwbuurman »

Jep, zoals nu weer de elektrische fan. Van de week maar eens uitelkaar peuteren. Maar we komen wel ergens. Uiteindelijk. Ooit.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, detailgeneuzel, pag 108

Post by uwbuurman »

Onjuiste benzinedrukaccumulator, dus een andere besteld voor krapaan 200 ballen, de fan uitelkaar gehaald, asje afgebroken. Pffff....

Zo komen we er niet.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1440
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, detailgeneuzel, pag 108

Post by raymondw »

Hoi Koos,

Mooi om te zien; al dat detail geneuzel kost i.d.d. veel tijd en ik kan me indenken dat je door de vele details nog niet de samenhang en kan zien, maar dat komt wel. Ik heb zelf altijd profijt bij het bijhouden van een actielijstje en een backlog aan activiteiten. Die zie je heel lang groeien, maar als die kleiner wordt weet je dat het eindresultaat in zicht is.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, detailgeneuzel, pag 108

Post by uwbuurman »

Klopt hoor, Raymond. Ik heb inderdaad een lijst, maar daar staan tegenvallers niet op. Ik heb een hekel aan het tweemaal doen van dingen. En aan het herstellen van onverwachte schade of kopen van verkeerd bestelde spullen. Maar ik kom inderdaad wel verder. Het frustrerende is de wachttijd voor kleine onderdelen die op het kritieke pad van invloed zijn.

Ondertussen gebeurt er vanalles op de achtergrond. Meer daarover als er stappen gezet zijn.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4555
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, detailgeneuzel, pag 108

Post by bmw e12 e21 »

Klote Koos...
Is het verschil dat ene een dunne aansluiting heeft achteren en de andere niet?
Volgens mij Kan je die zonder extra aansluiting ook gewoon zetten hoor.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, detailgeneuzel, pag 108

Post by uwbuurman »

Heb de nieuwe, vervangende al, dat is een kortere, zoals Geert die ook heeft. Is inderdaad het enige verschil.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, detailgeneuzel, pag 108

Post by uwbuurman »

*uche, uch* wat een stof hiero. Tijd voor wat plaatjes zou je zeggen. Het was de afgelopen tijd, en nog steeds overigens, te druk. Niet leuk, want je komt nergens aan toe, laat staan aan het hobbyproject. Tussen door heb ik wel een en ander geprutst en gerommeld, maar echt meters maken? Nee. Ik was gebleven bij de koplampen. De vorige sessie heb ik laten zien hoe ik de frames heb opgeknapt. Laten we daar verder gaan.

De koplampglazen waren dof uitgeslagen. Om dat te reinigen heb ik ze gespoeld met warm water, daarna een steradent kunstgebitreinigingstablet erin gegooid en laten inwerken. Uiteindelijk gespoeld met gedemineraliseerd water, zodat er geen vlekken achterblijven. Dat proces heb ik bij sommige lampen wel 5 keer herhaald.

Hier zie je de doffe glazen.

Image

Image

Image

Vervolgens heb ik de twee lampen, die corrosie aan de buitenlaag vertoonden hersteld, voordat de blaker zou verroesten. Netjes gespoten.

Image

Image

Uiteraard de chromen ringen gepoetst en de losse delen laten verzinken.

Image

Gemonteerd.

Image

Image

De lampen weer gemonteerd in het frame, dus tijd voor de volgende klus. Op de 323i heb ik, net als op de e30 cabrio, SWRA, ofwel Scheinwerferreinigungsahnlage, dus koplampwissers. Die deden het echter niet meer, bij de 323i. Dus de motortjes maar eens gedemonteerd om te kijken wat er nu precies fout zit.

Image

Het blijken de asjes te zijn die in de messing busjes vast zitten, door vuil.

Image

De boel gepolijst en het vet vervangen door nieuw vet. Dat heeft geholpen, de motortjes draaien weer. Of de hele SWRA het weer doet zal pas blijken als de auto is afgemonteerd.

Image

Image

Nu ik daar toch bezig was, gelijk de juiste klemmetjes geregeld voor de bevestiging van de ondergrille in de keienvanger.

Image

Daarna de hele loods opgeruimd en heringericht zodat ik lekker veel ruimte rond de auto heb. De oranje boot is inmiddels ook verkocht, dus nog meer ruimte.

Image
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 5:36 pm, edited 1 time in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, detailgeneuzel, pag 108

Post by uwbuurman »

:thumbsup
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, detailgeneuzel, pag 108

Post by uwbuurman »

Het volgende project betreft de remmen. De klauwen van voor- en achterzijde heb ik gestraald en laten verzinken. Daarna was het tijd voor een laklaag, waarbij de keuze viel op hamerslag grijs. Dit benadert redelijk de affabriek kleur, maar vooral, je ziet er geen remstof op. Ik vind felle kleurtjes wel leuk, maar het blijft nooit schoon. Zeker niet met ferodo DS2500 blokken. Dus dit is de beste oplossing voor mijn gebruik.

Image

Image

Na een rondje verven wilde ik de blokken vast in de klauwen zetten. Achter was geen probleem, maar aan de voorzijde blijken de blokken te groot…

Image

Het blijkt bij andere blokken precies hetzelfde te zijn en mijn klauwen zijn ook goed. Inmiddels heb ik meer mensen gehoord die dit probleem hebben. Ik heb de flappenschijf er langs gehaald en nu past het wel.

Omdat ik toch aan het verven was, heb ik de pomp van de stuurbekrachtiging ook gelijk ontvet en gereinigd. Die is ook wel toe aan een nieuwe laag verf. Het resultaat komt binnenkort.

Image

Image

Image
Last edited by uwbuurman on Mon Nov 26, 2018 2:54 pm, edited 2 times in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, detailgeneuzel, pag 108

Post by uwbuurman »

:mrgreen:
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, detailgeneuzel, pag 108

Post by uwbuurman »

De volgende klus betreft de leidingen op de auto. Zowel de brandstofleidingen als de remleidingen maak ik van koper. De originele stalen leidingen zijn behoorlijk aangetast door de roest en nieuwe stalen leidingen zullen vrij vlot het zelfde doen. Dus koper.

De oude leidingen kan ik prima gebruiken als voorbeeld.

Image

Image

Image

Stroomrichting aangeven

Image

Kraagjes er op perst

Image

Dit zijn de brandstofleidingen, 8mm.

Image

Ik snij de koperleiding met dit kleine handsnijdertje. Werkt perfect en snijdt altijd recht.

Image

Deze leiding is de afvoer van de ontluchting, voor het geval dat daar een paar druppen benzine in komen. Die leiding heeft een afwijkende diameter en was niet heel slecht, dus in de originele kleur gespoten, dan kan deze terug onder de auto. Leve de waslijn.

Image

Daarna was de remleiding aan de beurt. In de bak met oude leidingen trof ik deze twee remslangen aan. Ze zijn oud en vies en worden uiteraard vervangen door nieuwe, maar wat ik niet wist is dat het nog de originele remslangen van 1978 zijn. Die waren inmiddels wel aan vervanging toe, durf ik wel te stellen.

Image

Image
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 5:40 pm, edited 3 times in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, detailgeneuzel, pag 108

Post by uwbuurman »

:takepicture
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, detailgeneuzel, pag 108

Post by uwbuurman »

De nieuwe koperen remleiding, de dunne van 4,75mm, heb ik ook onder de auto geplaatst, maar wat ik niet begreep, was waarom deze te kort bleek. Ik kon de leiding niet aansluiten op de hoofdremcilinder, de HRC. Er miste ongeveer 30 cm, terwijl ik deze toch had nagemaakt aan de hand van het origineel.

Image

Het origineel erbij en nog eens kijken in de bak met de korte stukjes en al snel zag ik een koppelstukje… Dat deel hoorde dus op de rest, maar waarom?

Image

Image

Kijken op foto’s van andere e21’s leerde me dat daar een ding zat, waar mijn leiding ophield. Het blijkt dat BMW een jaar na de productie van de mijne gestart is met het plaatsen van een remdrukverdeler voor de leiding naar de achterzijde. Een al te bruuske remactie kon namelijk nog wel eens voor een inhalend kontje zorgen… Omdat ik de remmen aan de achterzijde aangepast heb, verwacht ik een stuk meer remkracht aan de achterzijde. Die verdeler is derhalve wel wenselijk, dus ik ben op zoek gegaan.

Dit stuk komt uit een donor.

Image

De verdeler zelf zit gebout op een plaatje dat weer gepuntlast zit op het binnenscherm. Maar lassen gaan we niet meer doen aan deze 323i. Eerst maar eens gedemonteerd.

Image

Image

Daarna gestraald en twee vierkante gaten geboord. Daar passen twee slotboutjes in, van een bumper. Die vallen precies in twee gaten, waarvan ik niet weet waarvoor ze zijn, want ze zitten bijna onder het plaatje. Ik gebruik het nu in ieder geval om het plaatje vast te zetten.

Image

Image

De bekrachtiger gestraald

Image

En in de zinkspray

Image

Daarna in de correcte kleuren van Até.

Image

En het plaatje uiteraard Polaris.

Image

Geplaatst

Image

En het laatste stukje leiding gemaakt, waardoor eea nu wel is aangesloten op de HRC.

Image
Last edited by uwbuurman on Fri Jan 11, 2019 4:17 pm, edited 2 times in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Post Reply