Rondje Alpen 2017

Directe links: Kalender en verslagen 2024-2025 ; Verslagen eerdere evenementen
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Rondje Alpen 2017

Post by Wondermike »

Zoals een aantal weten ben ik samen met Angela en de E21 9 dagen wezen toeren in de Alpen. Al sinds december bezig geweest om routes en leuke hotelletjes uit te zoeken. De zogenoemde voorpret!
Eisen waren er maar een paar:
- Gross Glockner
- Lago Park Hotel Molveno (ivm de fijne sfeer en locatie)
- Rustdag aan het Garda
- Dagafstand van max 250km (excl. de heen en terugreis)

Uiteindelijk stond er een rondje op de kaart die aan onze wensen voldeed. Dat hier stukjes jatwerk uit de Alpen Toer 2011 zaten maakte mij niet uit want die route was mooi en Angela was op die plekken toch nog nooit geweest. Onderstaande route reden we met de klok mee.

Image

Dag 1:
Vrijdag voor het Pinksterweekend om 4 uur vertrokken voor een rit van 900km naar Bad Kohlgrub in zuid Duitsland. Nooit bij stil gestaan dat delen van Duitsland rond Pinkster twee weken vrij zijn en massaal naar het zuiden trekken dus erg druk op de weg.

Wel even stoppen bij Aral Montabaur natuurlijk.
Image

Onderweg ontstond er een rammeltje aan de auto die steeds luider werd maar we konden niet vinden wat het was. Ik vermoede dat het de schotels waren van de nieuwe schokdempers die rammelde maar na controle van die delen bleken die het niet te zijn en alles wat daar voor los was geweest zat goed vast.

Daar komen de bergen!
Image

Ondanks dat het rammeltje steeds wat doordringender werd doorgereden naar het hotel en daar nog gezocht naar een garage, die waren al dicht helaas.
Ons hotel in Bad Kohlgrub was hetzelfde hotel van de 2011 toer maar is inmiddels aardig opgeknapt met een zwembad waar we na de rit dankbaar gebruik van hebben gemaakt.

Image

Besloten zaterdag toch eerst naar een garage te gaan om te kijken wat er met de auto mis was.

So many cars, so little time
Wondermike
E21 Master
'81 320 Baur (323i)

Re: Rondje Alpen 2017

Post by Wondermike »

Dag 2:
Na een wat mindere nacht stond ik al voor het ontbijt aan de auto te schudden en kon zo het geluid eindelijk reproduceren. Dat was mooi dus Angela aan het schudden gezet en ik onder de auto gaan liggen en daarmee vonden we het probleem. De beide bouten waarmee het achterasrubber aan de achteras vast hoorde te zitten zaten los. Hierdoor kon de achteras ongeveer een cm op en neer. Wat waren we blij dat we het gevonden hadden en nog blijer dat ik op het laatste moment een set imbussleutels in de koffer had gegooid! Samen met de doppenset en die imbusset kon ik het driehoekplaatje verwijderen wat het rubber afdekt en kon ik bij de bouten komen om ze vast te zetten. Problem solved en na controle van de andere kant een proefritje gemaakt. Geluid weg!
Image

Met een big smile en de kap open zijn we begonnen aan de rit van dag 2, via de Vorderriss, Aachensee, de Gerlosstrasse en Krimml watervallen naar Zell am See waar we rond een uur of twee aankwamen.
Image

Image

Image

Image

Parkeerplekje gezocht bij Zell am See, zwembroek aan en het openbare strandje gezocht zodat we heerlijk in de zon naar de besneeuwde toppen aan de overkant konden kijken. Lekker gezwommen en aan het einde van de middag naar Embach gereden. Een hoog gelegen hotelletje in een echt Oostenrijkse omgeving met een fraai uitzicht. S’avonds nog een kleine wandeling gemaakt en genoten van de stilte in het dal.

Image

Image

Morgen wachten de echte bergen!
Wondermike
E21 Master
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Dag 3:
Heerlijk geslapen maar voor het ontbijt de auto al weer ingeladen, lekker op tijd naar de Gross Glockner. We vertrokken met de kap open maar de voorspellingen waren voor die dag wat minder. Onderweg vreemde bordjes die we eigenlijk niet lazen maar wat bleek, de Gross Glockner was dicht op 1e Pinksterdag. I.v.m de Konigsrit, een jaarlijkse! fietstocht waar 3000 deelnemers aan mee deden. Gelukkig bleek ons eigenwijze doorrijden ook voordelen te hebben want we stonden vooraan bij de slagbomen en na 10:30 ging de pas weer open voor ander verkeer.

Image

Boven nog even de afslag naar de Edelweisspitze genomen en dan staat de auto toch even op 2571 meter hoogte.

Image

Het weer zat nog steeds mee en we zijn in Heiligenblut gestopt voor een cappuccino met Apfelstrudel. Via Lienz en Huben naar de Staller Sattel, voor een aantal ook al bekend terrein en hier sloeg het weer om. De regen kwam met bakken uit de hemel en we hebben in de auto gewacht tot de stoplichten op groen gingen voor de afdaling.
Image

Image

Bij Hotel Baur natuurlijk even gestopt voor en fotootje en bij het meertje wat erachter ligt weer een bakkie gedaan.

Image

Image

Ons hotel lag naast net voorbij Cortina D’Ampezzo in Pocol en we reden via Lago di Misurina die kant op. Vlak voor dat meer kan je een tolweg pakken naar de Drei Zinnen maar het regende onophoudelijk en de bergen waren verstopt in een dikke nevel. Dan maar door rijden, soms heb je dingen niet in de hand.

Image

Net voor Cortina brak de lucht open en hebben we nog een boswandeling gemaakt rondom het hotel. Vanaf het hotel zagen we het bord van de Passo Giao al staan maar die was voor morgen.

Image
Wondermike
E21 Master
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Dag 4:
Voor vandaag als eerste de Passio Giau die door de nevel soms wat spookachtigs had, gevolgd door de Passo Fedeia langs de Marmolada.
Image

Image

Image

Helaas bleek de laatste echt dicht te zijn voor onderhoud dus omgekeerd en via een stukje Passo Falzarego naar Arabba gereden.

Image

Van daaruit over de Passo Pordoi richting Canazei.

Image

Image

Omdat TomTom bleef aangeven dat we eigenlijk nu verkeerd reden onder aan de Passo Pordoi omgekeerd en hem vanaf de andere kant nog een keer gereden om onze route weer netjes te volgen over de Passo Campolongo, Passo Gardena en Passo Sella weer bij Canazei te eindigen. Erg mooie ronde ondanks dat het nog wat nevelig was. Dat gaf het ook wel zijn charme!

Image

Image

De directrice die meer en meer het plekje achter het stuur op eiste
Image

Vanaf Canazei naar Trento om daar over te steken naar Molveno.
Image
Wondermike
E21 Master
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Dag 5:
Het weer in Molveno is ons voor de tweede keer op rij niet zo goed gezind. Het regende lekker en het dal zat vol mist maar de voorspellingen waren voor later wel goed.
Image

Snel richting het Garda via de Monte Bondone waar de koffie niet klaar stond
Image

en via de westkant van het Gardameer naar Limone sul Garda.
Image

Image

Limone by night, bellisimo!
Image
Wondermike
E21 Master
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Later meer..... ik moet de fotos nog uitzoeken

Ohh hoe groot is de kans, Baur meets Baur at Passo Pordoi :mrgreen:
Image
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP

Post by Nick1984 »

Hier zitten al enkele mooie foto's bij, vooral de 6e is echt prachtig!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Zo jaloers!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Een hoop bekende plekken, maar je bent er mooi maar weer geweest! Leuk verslag en mooie plaatjes, thanks voor het delen!
Regards/groeten, Jeroen
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Ja, eens, dank voor het delen. Fijn verslag van wat eruitziet als een pracht vakantie!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Wondermike
E21 Master
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Senx, er zitten zeker veel herkenbare punten bij. Als je de Gross Glockner wilt rijden en daarna richting Garda en tussentijds nog wat mooie passen mee wilt pakken zijn de keuzes niet zo groot.
Voor Angela was het meeste nieuw en ik geniet toch wel als ik daar ben. Zelfs in de bijrijdersstoel.

Nog een kleine toevoeging aan dag 5. Omdat de afstand van Molveno naar Limone niet echt groot is had ik het rondje Brasa Schlucht er nog aan geplakt. De route die ik in TomTom had staan bleek wel mooi maar niet de juiste :whistle
Tijdens dit laatste rondje hoorde we erg veel krekels langs de weg maar na een tijdje besefte we dat die in de tunneltjes ook te horen waren. Het bleek dat de auto rechtsachter een probleempje had.
Opgekrikt met de standaard krik :sealed en jawel, het achterwiel zat los en hierdoor sleepte de remschijf langs de blokken. Hmmm was dat al niet eens eerder gebeurd?

Dus op zoek naar een garage om te kijken of het met de moer vast zetten nog op te lossen was. Dit ging op zijn Italiaans en duurde dus even maar na het zoeken naar dop 36 en de grote tol was het eigenlijk zo gepiept en zat het wiel weer spelingsvrij vast. De chef vond het prachtig om de BMW in zijn garage te hebben staan en voor 10 euro voor de moeite konden we weer door.

Wachten tot de siesta voorbij was voor de garage in Limone
Image
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Gelukkig is het malheur zeer beperkt gebleven, zoals we dat gewend zijn. Maar je krijgt niet het gevoel dat het nu tijd wordt voor twee nieuwe nyloc moeren?
Regards/groeten, Jeroen
Wondermike
E21 Master
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Precies, dit was wel te overzien. Als het lager stuk was geweest hadden we wat langer in Limone moeten blijven. In principe kan de moer niet losdraaien toch, die is geborgd door een splitpen.
Ik vermoed meer dat het hele spul nooit vast genoeg gezeten heeft na het plaatsen van de nieuwe lagers. Wiel draait zonder geruis rond en we zijn verder zonder troubles thuis gekomen.
Uit voorzorg gaan de lagers er van de winter wel uit voor verse en gaan we ze nu met het juiste gereedschap op moment vast zetten.
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Oh ja zat nog met die moeren van de achterbrug in m'n hoofd.

Tsja zonder bijgeluiden zou ik die lagers niet eens gaan vervangen. Heb 't zelf aan de voorkant een keer gehad, gerammel na een Eifeltrip, terwijl ik de doppen over die moeren nooit ook maar zelfs los had gehad. Dop eraf, opnieuw stellen en het is alweer jaren stil en spelingsvrij. En belangrijker, dus ook rammelvrij haha!
Regards/groeten, Jeroen
Wondermike
E21 Master
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Ja waren twee issues met de auto. Terug denkend heeft de auto altijd een licht klappertje gehad en verdacht ik altijd de Bilstein schotels. Na het vastzetten van de achterasrubbers hebben we die ook niet meer gehoord dus het zou heel goed kunnen dat deze altijd een beetje los hebben gezeten.... :-/
Post Reply