Zekering slaat door na reparatie Hazard Alarm knop

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
ronaldo
Upcoming E21 fanatic

Zekering slaat door na reparatie Hazard Alarm knop

Post by ronaldo »

Heb ik eindelijk na pak en beet 4 jaar weer de tijd gevonden om mijn BMW nieuw leven in te blazen loop ik tegen een electronisch probleempje op volgens mij. Elektra is niet mijn sterktste kant dus om erger te voorkomen vraag ik het hier maar eerst alvorens uren nutteloos bezig te zijn.

Dus, mijn alarm/hazard lichten knop had het bekende euvel dat hij niet meer 'vast' bleef zitten en ik constant de alarmlichten had aanstaan. Ik heb de knop eruit getrokken en middels de handleiding op het forum het armpje ietsjes verbogen waardoor hij het nu weer goed doet. Tevens direct een 2e van mijn oude gerepareerd terwijl ik toch bezig was en deze in het dashboard kastje kan leggen voor het geval dat ;-)

Ik alles terug aansluiten, stroom aangesloten en alarmlichten knipperden niet meer. Dat was een fijn gevoel. Knipperlichten testen en deze deden het ook weer. Toen drukte ik de knop in om de alarmlichten te testen. Resultaat niets!
De schakelaar los gehaald, verwisseld met de andere etc. om te kijken of het toch aan de schakelaar lag. Tevens de schakelaar weer in het dashboard gemonteerd om te testen. Het lijkt erop dat hij daar massa ofzo moet maken (mijn ogen zijn niet meer zo best en kon het niet goed zien).
Resultaat ook niets pffff

Toch maar even de zekeringkast checken.

Bleek dat hij de witte 8amp uit mijn hoofd opgeblazen had. Ik al mijn oude lampensetjes doorzoeken en jahoor, gelukkig nog 1 oude witte liggen.
Nogmaals alles nagelopen qua schakelaar, kan er maar op 1 manier in, ook qua connector van de stekkers....nieuwe zekering erin gedaan en bij de eerste test knalt de zekering weer kapot! :evil:

Wie o wie kan mij vertellen wat er mogelijk aan de hand kan zijn en/of ik wellicht verkeerd heb gedaan.

Dus resumerend. Knop kapot, lichten bleven knipperen, schakelaar gerepareerd, zekering springt nu kapot.

Ronaldo

Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Re: Zekering slaat door na reparatie Hazard Alarm knop

Post by Jeroen »

Hehe eindelijk beweging daar haha!

Dus als ik het goed begrijp vliegt die zekering eruit met beide 'gerepareerde' schakelaars zodra je de alarmlichten inschakelt? En de richtingaanwijzers werken wel en alle raw lanpjes doen dan ook mee?

Da's wel heel stug, zou je in eerste instantie denken aan een assemblagefout met beide schakelaars wellicht?
Regards/groeten, Jeroen
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Aanvullend: ik neem aan dat de zekering van de gevarenlichten eruit klapt en niet die van de raw. Vervang deze en test eens of alle andere onderdelen op deze groep goed werken: alarm lights, interior lights, glove compartment light, side blinkers, bonnet light
Regards/groeten, Jeroen
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Bij het in elkaar zetten goed opletten dat je onderin waar dat witte plastic frummeltje zit niet het opstaande pennetje naar binnen drukt, deze hoort buiten het witte frummeltje (en dus de veer) te blijven.
So many cars, so little time
ronaldo
Upcoming E21 fanatic

Post by ronaldo »

Tis de leeftijd he, ben niet zo snel meer :-)

Inderdaad, de zekering van de gevarenlichten klapt eruit. Dashboard lampjes knipperlichten, dashboard, claxon e.d. werken gewoon.

Ga de schakelaar nog maar een keer loshalen en dubbelchecken, ergens oude zekeringen scoren en alles nogmaals nalopen voor de zoveelste keer.
ronaldo
Upcoming E21 fanatic

Post by ronaldo »

Wondermike wrote:Bij het in elkaar zetten goed opletten dat je onderin waar dat witte plastic frummeltje zit niet het opstaande pennetje naar binnen drukt, deze hoort buiten het witte frummeltje (en dus de veer) te blijven.
hmm, ik ga kijken, thx.
ronaldo
Upcoming E21 fanatic

Post by ronaldo »

Na bovenstaande heb ik beide schakelaars maar weer uit elkaar gehaald om ze na te lopen en weer terug in elkaar te zetten.

Degene die in de auto zat weer ingebouwd, alle verlichtingfuncties in dashboard(kastje/kofferbak) en rondom de auto nagelopen alvorens de alarmlichten te laten branden. Het rare hieraan was dat nadat ik mijn mistachterlicht gebruikte en mijn linker achterlamp het niet meer deed. Maar goed. Alarmlichten deden het weer. Voor de zekerheid nog wat friemelen enzo dus ik lichtjes aan de rode knop trekken PANG. Zekering geknapt pffff.

De schakelaar maar even omwisselen voor de oude welke ik ook nagelopen had en hetzelfde gedaan als bij de eerste schakelaar. Alles doet het op de een of andere reden weer, maar de schakelaar moet ik lichtjes helpen bij het activeren van de alarmlichten. Voorlopig dus goed.
Alleen kan ik hier niet tegen en zal ik dus gewoon op zoek gaan naar een nieuwe schakelaar via W&N of de dealer afhankelijk van waar hij het goedkoopste is. Ik weet dat ze enkele tientjes destijds kosten.

Of heeft iemand een adresje waar ze ook voor een nette prijs leverbaar zijn?
Post Reply