E21 318i (ITB)

Post Reply
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Wat voor soort voltages zouden eigenlijk moeten komen vanaf de bobine? Is dat wel 12V of is dat veel meer?


Er wordt gerept over het signaal smeriger maken met een condensator of het voltage omhoog krijgen met een spoel:
Image
http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... 31&t=40365


User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 317

Post by BertjeConti »

Het signaal direct van de bobine is inderdaad veel meer dan een blokgolf van 0 tot 12V, maar zoals ik al eerder zei is mijn tacho zeer happy met het 'schone onvervuilde' signaal direct uit de megasquirt.
Ik verwacht dat de electronica in de tacho het vuile bobine signaal sterk zal filteren en daar een schoon pulsje van maakt om verder mee te werken, waarschijnlijk worden er pulsjes met een vaste heel korte tijd van gemaakt (monostabiele multivibrator) die dan weer in een integrartor cirquit met opamps wordt gestopt, zo zal er een toerental afhankelijke gelijkspanning ontstaan die op zijn beurt de wijzer aan stuurt. (puur theoretisch gokwerk, op basis van oude electronica kennis en ervaring)

Oh ja, toch een beetje E21 in mijn E12, de tacho komt namelijk uit een 6 cilinder E21 :mrgreen:
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Nou vooruit, dan mag je op dit E21 forum blijven :D Had je in eerste instantie ook een klokje op die plek?


Maar dan laat ik dit voorlopig wel liggen tot ik weer een lopende motor heb en ik het tachosignaal van de Microsquirt kan gebruiken.



Verder druppelen de onderdelen heeeeeel langzaam binnen. De pakkingen zijn er al wel maar daar houdt het ook mee op. De lijst in 'Mijn Ebay' is lang...
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 317

Post by BertjeConti »

Thanks dat ik mag blijven, yup er zat oorspronkelijk een klok op de tach plek, tacho en automaat vind ik eerlijk gezegd ook maar een vreemde combi.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Je duizendste post...!

Ah, het was een automaat. Wanneer heb je die gewisseld dan?
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 317

Post by BertjeConti »

Eeuwen geleden, ergens in 2003 dacht ik, toen kon je nog een 5 bak voor een paar honderd euro krijgen, en als bonus kreeg je er een complete e12 bij kado, inclusief getint glas, verstelbare stuurkolom, lm velgen, el spiegels, scheurloze cilinderkop, maar geen tach of ps helaas. PS had een automaat gelukkig al standaard aan boord.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Pakjesavond!

Image
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 317

Post by BertjeConti »

Die heb je mooi (laten) maken, lassen? Doe je zelf?
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Ja, ik ga het proberen! Ooit moet je het voor de eerste keer doen. Ik heb me wat verdiept in fluxlassen en dat zou redelijk moeten gaan, ik heb heel dun draad dus veel schade zal ik niet kunnen doen. Als dat niet werkt, dan is het vast goed genoeg om het vast te tacken en dan naar een echte lassert te brengen. Er komt een 45mm (ID) pijp tussen die ik aan een kant ga vormen zodat die op de flens past. Op de andere kant komt (helaas?) een 30 graden bocht van siliconen. Misschien als ik ooit het goede spul nog op het goede moment vind maak ik alles wel uit aluminium, maar ik zal toch een siliconen verbindingstuk moeten gebruiken.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 317

Post by BertjeConti »

Spannend, ben benieuwd
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19152
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 317

Post by uwbuurman »

Cool, ben benieuwd hoe het gaat worden, Jan Willem
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

De dealer kon de zuigerveren niet meer leveren, dus dat werd Ebay afstruinen. Uiteindelijk deze originele veren kunnen kopen.
Image

Vandaag bezig geweest met dat de cilinders van de GSXR1000 op 80mm hartafstand zitten en die van de M10 op 100mm. De huizen moesten dus 20mm verder uit elkaar komen te staan. Origineel zat het ook met een lange bout vast, dus dat moest nu maar draadeind worden. Een ander dingetje is dan de verbinding tussen de gaskleppen. Hier origineel:
Image

Hier met 20mm extra afstand:
Image

Dus ik heb drie beugeltjes gemaakt die er tussen konden. Gaatjes geboord en met popnagels vastgezet:
Image

Image

En zo zitten ze alle vier gemonteerd. De ringetjes die ik nu gebruikt heb vind ik niet mooi, dus dat wordt nog anders. En ik moet nog een draadeind monteren.
Image

Image

Daarnaast waren er nog de gaatjes van de secundaire gasklep, daar heb ik busjes voor gemaakt en met epoxy vastgelijmd.
Image
Image


Lekker dagje prutsen zo :)
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19152
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 317

Post by uwbuurman »

Goed bezig!!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12125
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 317

Post by Peter V. »

Mooi werk.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Nog veel meer godis vandaag!

Image

Wel een foutje gemaakt met de dealer, maar dat zetten we wel weer recht. Ik heb maar 4 drijfstanglagerschalen besteld en maar 1 ventilkegelstück, helemaal mijn fout, maar een beetje assertiviteit van de dealer was mooi geweest om 8 lagerschalen en 16 van die dingetjes te bestellen. Soit, het komt wel weer goed.
Post Reply