E21 318i (ITB)
Re: E21 317
Die zit inderdaad standaard op de MS2 en die heb ik vorig jaar ook gekocht. De sensor van de GSXR1000 gaat tot zo'n 130kPa op 4.5V (geëxtrapoleerd dus 150 bij 5V) dus dat is prima. Als ik nog eens een keurige vacuümpomp tegenkom wil ik hem nog wel eens beter kalibreren, maar dat komt nog wel. Het wordt tijd voor de luchtschuif want met de koppeling op in zijn vrij is de last toch iets te groot. Zoals je zei, kleine stapjes! Morgen eens een stuk snelweg pakken en dan de logging maar mee laten lopen want met een half oog op de snelweg is ook niets.
Re: E21 317
Ik merkte op dat de pulslengte van de injectoren telkens wisselt.

In eerste instantie dacht ik dat het met de afgeleide van het MAP signaal te maken heeft omdat dat signaal wat schommelt. Dus de demping een stuk omhoog gezet en dat is zichtbaar op de rimpel van de witte lijn.

Maar de gele lijn blijft op en neer schommelen. Ik was er zeker van dat ik de lambda sonde nog niet meeneem, maar tijdens het systematisch uitproberen van alle categorien komt de AFR correctie toch wel heel erg overeen met het verschil in pulslengte. Daar zit dus iets in dat ik nog niet gevonden heb.

In eerste instantie dacht ik dat het met de afgeleide van het MAP signaal te maken heeft omdat dat signaal wat schommelt. Dus de demping een stuk omhoog gezet en dat is zichtbaar op de rimpel van de witte lijn.

Maar de gele lijn blijft op en neer schommelen. Ik was er zeker van dat ik de lambda sonde nog niet meeneem, maar tijdens het systematisch uitproberen van alle categorien komt de AFR correctie toch wel heel erg overeen met het verschil in pulslengte. Daar zit dus iets in dat ik nog niet gevonden heb.
Re: E21 317
Kennelijk is er een menu dat die instelling overschrijft. Weten we dat ook weer.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
Je EGO correction schiet op en neer van 85% naar 115% , oftewel schommelt van min naar max en terug. DIT IS NIET GOED !!
Op zulke PW kan je motor niet goed lopen.
Kun je een 2e graph erbij zetten met de AFR en Target AFR?
Klopt je AFR sensor instelling wel?
Welk Algoritme gebruik je in de EGO Control? Simple of PID, ik zou met Simple beginnen, en dan de controller step size klein zetten (bijvoorbeeld 0,5%) en "ignition steps per event juist omhoog (bijvoorbeeld 10) zodat er maar in kleine stapjes gecorrigeerd gaat worden.
MAP Signaal is zeker niet de veroorzaker, MAP signaal in beide plaatjes is goed, ook de ruis op je RPM niet, alhoewel ik dat wel opvallend vind die ruis op de rode lijn.
Op zulke PW kan je motor niet goed lopen.
Kun je een 2e graph erbij zetten met de AFR en Target AFR?
Klopt je AFR sensor instelling wel?
Welk Algoritme gebruik je in de EGO Control? Simple of PID, ik zou met Simple beginnen, en dan de controller step size klein zetten (bijvoorbeeld 0,5%) en "ignition steps per event juist omhoog (bijvoorbeeld 10) zodat er maar in kleine stapjes gecorrigeerd gaat worden.
MAP Signaal is zeker niet de veroorzaker, MAP signaal in beide plaatjes is goed, ook de ruis op je RPM niet, alhoewel ik dat wel opvallend vind die ruis op de rode lijn.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
Of de EGO control uitschakelen door de Controller authority van 15% naar 0% te zetten.
ik vond deze opmerking nog terug in mijn aantekeningen, misschien heb je er iets aan:
NARROW-WIDE BAND
om te kunnen schakelen van narrow naar wideband moet je op 3 plaatsen iets veranderen:
1) project properties -> kiezen voor narrow of wideband.
2) in EGO control kiezen voor narrow of wideband, deze keuze bepaald of er naar “narrow band target” of naar de AFR TABLE 1 geregeld wordt.
3) in TOOLS -> CALIBRATE AFR TABEL juiste ego controller kiezen, ook voor narrow band !!
ik vond deze opmerking nog terug in mijn aantekeningen, misschien heb je er iets aan:
NARROW-WIDE BAND
om te kunnen schakelen van narrow naar wideband moet je op 3 plaatsen iets veranderen:
1) project properties -> kiezen voor narrow of wideband.
2) in EGO control kiezen voor narrow of wideband, deze keuze bepaald of er naar “narrow band target” of naar de AFR TABLE 1 geregeld wordt.
3) in TOOLS -> CALIBRATE AFR TABEL juiste ego controller kiezen, ook voor narrow band !!

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 317
Dat het niet klopt was ik ook achter, alleen was ik dus op zoek naar wat het kon zijn omdat ik al ergens de correctie uitgezet had. Maar je moet hem dus op nog meer plekken uitzetten om de correctie écht uit te zetten. Nu staat het écht uit en nu loopt het goed.
Vandaag dus een aantal lange logs gemaakt en nu op de bank heb ik de VE tabel hier en daar bijgesteld. Leuk om de reis nogmaals te beleven! Het is ook duidelijk zichtbaar dat het spruitstuk het allemaal niet kan bijbenen boven de 4000 toeren, maar dat is ok voor nu. Ook is de Schrick pas duidelijk voelbaar boven de 5000 toeren, dan blijft die wel redelijk doortrekken!
Vandaag dus een aantal lange logs gemaakt en nu op de bank heb ik de VE tabel hier en daar bijgesteld. Leuk om de reis nogmaals te beleven! Het is ook duidelijk zichtbaar dat het spruitstuk het allemaal niet kan bijbenen boven de 4000 toeren, maar dat is ok voor nu. Ook is de Schrick pas duidelijk voelbaar boven de 5000 toeren, dan blijft die wel redelijk doortrekken!
Re: E21 317
Wat vinden jullie er van?

Ik was nog zo gewend aan de 13" dat ik dit een heel erg pimp my ride gehalte vind hebben, maar dat went vast.

Ik was nog zo gewend aan de 13" dat ik dit een heel erg pimp my ride gehalte vind hebben, maar dat went vast.
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: E21 317
nice!!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: E21 317
Heel stuk beter
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: E21 317
Vandaag heb ik de Bosch 0280140516 stationair luchtschuif ingebouwd. Bij de eerste testen deed die erg raar maar na plaatsing van een diode werkt die helemaal goed. Nu kan ik een mooi stabiel toerental aanhouden 
Ook ben ik aan het stoeien geweest met de toerenteller. Ik heb een voor een zescilinder maar na wat nadenken (en dus niet voordenken) gaat dat natuurlijk niet werken. De zeszilinder krijgt 1 per 6 pulsen voor een rotatie en bij een viercilinder is dit 1 per 4 pulsen. Dus de verhouding klopt niet. Heeft iemand een idee wat hoe een eventuele aanpassing eruit zou kunnen zien?
Dit is een foto van de print die de toerenteller aanstuurt:

Ook ben ik aan het stoeien geweest met de toerenteller. Ik heb een voor een zescilinder maar na wat nadenken (en dus niet voordenken) gaat dat natuurlijk niet werken. De zeszilinder krijgt 1 per 6 pulsen voor een rotatie en bij een viercilinder is dit 1 per 4 pulsen. Dus de verhouding klopt niet. Heeft iemand een idee wat hoe een eventuele aanpassing eruit zou kunnen zien?
Dit is een foto van de print die de toerenteller aanstuurt:

- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: E21 317
Moet je aan Peter_p vragen. Die heeft me ooit een 4 cil. e21 toerenteller omgebouwd nr 6 cil. . Er zit ergens een schroefje om het bereik van aangave bij te regelen. Maar die haalde het niet dus had hij ergens een weerstend bijgezet. Die toerenteller staat in de e12 M535i. Dit omdat ik er eentje in had van een e3...
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: E21 317
Daar zat ik inderdaad ook aan te denken. Als ik mijn probeerseltjes plot dan komt de instelling van het einde toch wel in de buurt van het lineaire van de afgelezen waarde van de Microsquirt.


- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
Mooi , die Bosch stationar lucht regelschuif, je kunt 'm dus aansturen met PWM en 2 draads zoals in je microsquirt zit. Ik neem aan dat je een vrijloopdiode hebt moeten plaatsen.
Toerenteller, ik heb er ook een uit een E21, maar die was blijkbaar wel voor een 6 cilinder. Ik zou zeggen, met de potmeter die op de print zit misschien?
Van je bovenstaande grafieken begrijp ik helemaal niks.
Toerenteller, ik heb er ook een uit een E21, maar die was blijkbaar wel voor een 6 cilinder. Ik zou zeggen, met de potmeter die op de print zit misschien?
Van je bovenstaande grafieken begrijp ik helemaal niks.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11878
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: E21 317
De potmeter kan je inderdaad helemaal dicht draaien, dan staat hij ongeveer op 4 cilinder nivo, maar het is absoluut geen precisie instrument dan.
Meer een indicatie.
Meer een indicatie.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.