E21 318i (ITB)

Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19152
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 317

Post by uwbuurman »

Ik heb hetzelfde nummer op de achterveren staan, maar dan HA, ipv VA. Voorveren kan ik niet zien op de foto's.


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: E21 317

Post by bmw e12 e21 »

11 20 023 01 VA
Goed inzomen Koos. :wink:
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19152
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 317

Post by uwbuurman »

Ja, ik bedoel dan ook mijn eigen veren, Remy. Wakker blijven op de zondagmorgen.... :bag
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: E21 317

Post by bmw e12 e21 »

uwbuurman wrote:Ja, ik bedoel dan ook mijn eigen veren, Remy. Wakker blijven op de zondagmorgen.... :bag
Maar mijn veren zijn jou veren....geweest. Ingewikkeld...:loll
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Image

Ik vind die van jou ook hoog staan... Plus dat mijn camberplaten het nog een paar millimeter extra geven. Dit is het denk ik. Ik heb hetzelfde nummer en zoveel meer is er wel niet aan te doen. Met de neus umhoeg! Straks nog een paar kilo minder op de inlaat en de accu weg, dan sta ik helemaal met de neus omhoog.

Ik ga er nu niets aan doen, maar voor mij geen Eibach meer.
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: E21 317

Post by bmw e12 e21 »

Tja, 2cm hoger dan de 323i. Als ik het voor het kiezen had zou men 323i er ook zo uitzien en het extra comfort ervan hebben.
Tis elk zen goesting natuurlijk.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29975
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 317

Post by Jeroen »

Ik vind het niks erg hoor een wat hoger neusje. Spaart carterpannetjes.

Image
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Ik zat al een tijdje te denken hoe ik de gasklep van de ITB's zou willen aansturen. En precies nadat ik Peter had gevraagd naar zo'n schijf die op de carburateurs zit kreeg ik een ander plan.

Ik heb mijn Mecano opgezocht en ben eens aan het prutsen gegaan. Resultaat:
Image

Niet helemaal zelf bedacht natuurlijk, maar nu wel proefondervindelijk vastgesteld dat het werkt. Het ingenieurtje in me is weer wakker, haha.

Image
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 317

Post by BertjeConti »

Ja grappig, zoiets zit natuurlijk ook bovenop het gasklephuis van een m20 met i
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Sierpien
E21 Fanatic
Posts: 247
Joined: Wed Feb 22, 2006 2:21 pm
My E21(s): C1 Turbo Alpina tribute, 316 Sepiabraun
Facebook page: https://www.instagram.com/fedecx5aa/
Location: Uruguay
Contact:

Re: E21 317

Post by Sierpien »

Jeroen wrote:Ik vind het niks erg hoor een wat hoger neusje. Spaart carterpannetjes.

Image
Great Picture!
My Fake E21 Alpina "C1 Turbo" tribute car!
"Sepiabraun" 1.8 M10 swapped 316


"I thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."

Alex von Falkenhausen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

BertjeConti wrote:Ja grappig, zoiets zit natuurlijk ook bovenop het gasklephuis van een m20 met i
Klopt, zoiets heb ik nu ook als gasklepsturing...
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Zo, projectje toerenteller is ook afgerond.

Image

De potmeter is een 10k potmeter. Weerstand A is 80 ohm en weerstand B is 24k ohm.

Image
Ik had hier op drie punten gemeten hoe de verschillende standen van de potmeter zich verhielden tot het toerental dat ik op de computer aflas. Dat is de blauwe lijn. Met de variabele weerstand op nul (begin) kwam het bij lange na niet in de buurt, halverwege iets beter en op het eind, op 10k ging het de goede kant op. Weerstand A of B moest dus verhoogd of verlaagd worden. Ik heb weerstand A uitgewisseld voor een draadje en zo is de hoogte van de lijn te beïnvloeden, de weerstand heb ik dus maar weer terug gedaan. Daarna ging ik nadenken en kwam ik er toe om weerstand B met de waarde van de potmeter de vermeerderen. Nu is weerstand B 34k8 en heb je als het ware een nieuw bereik vanaf nul op de potmeter. En nu werkt het. Hij is een beetje trager dan mijn motor in toeren kan wisselen, maar ik vind het wel een leuk extra dingetje. Het klokje is alleen blijven haken op 12:00 nadat die gisteren wel liep. Dat is iets voor de volgende keer..
Last edited by Wilmo on Sat Aug 04, 2018 10:41 pm, edited 1 time in total.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 317

Post by BertjeConti »

Hobbiebob...

Leuk dat je de toerenteller bruikbaar gekregen hebt.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29975
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 317

Post by Jeroen »

:thumbsup
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Vandaag heb ik de motorrubbers en demper vervangen. Vooral de demper deed helemaal niets meer. Ook de Alpinastang zit er nu onder.

Verder nog aan het hobbiebobben geweest met de ITB's en ik ben helemaal klaar mijn mijn brandstofrail. Ik heb hem net aangesloten na de anderhalve eeuw manuren die erin zitten en de benzine spoot er aan alle kanten uit, het voelt ook niet goed, dus ik ga eens met Kronenburg mailen om een custom te maken want met de handwerktuigen krijg ik het niet voor elkaar.
Post Reply