De Touring had ook wat onderhoud en aanpassingen gehad zoals beschreven. Maar ook daar waren de plaatjes nog niet bij geleverd.
Te beginnen met het vullen van de airco. Die begon minder te ontwasemen, dus daar was wat aan de hand. Het bleek dat dit de eerste keer is in 13 jaar dat dat werd gecontroleerd. Er miste 200gram koudemiddel, van de 600 ofzo. Prima score, duidelijk niet lek gewoon ouderdomsverlies. Prima.
Maand later het onderstel. Ik zette de winterbanden er op een tijdje geleden en zag gelijk dat ik een lekke demper aan de voorzijde had. Dat verklaarde wel waarom mijn meissie meldde dat ze in bochten naar links en in wat snellere rotondeacties begon te schuiven met de auto… Dus nieuwe dempertjes besteld, achter had ik een jaar of 2 eerder al gedaan. En omdat we toch bezig waren, gelijk nieuwe draagarmen en toplagers. De ene draagarmen had ik een jaar eerder gedaan, samen met de stokjes van de stabistang en de stabisilentblocks, dus nu de andere draagarmen besteld.
Ik trof dit aan, rechtsvoor. Origineel, 286k km oud en 13 jaar ervaring.
Dus de naaf en de hele boel er maar eens afgemarteld. Door 13 jaar vuil en narigheid zat het nog wel wat vast.
Oud en nieuw:
En het nieuwe eronder
Daarna de andere kant gedaan. Resultaat: 2 gare toplagers, 1 lekke en 1 slechte schokdemper, twee gare draagarmen. Dit was een stukje correctief onderhoud, dat eigenlijk een jaar of 2 eerder preventief had moeten zijn. Daar waar ik bij de oude BMW’s soms doorsla in het preventief onderhoud is dat voor de dagelijkse auto’s heel anders. Als het het doet, doe ik er niks aan. En dan is dit de consequentie.
Toen die auto weer netjes op mijn (winter)pootjes stond ben ik naar Sietze gegaan, die een mooi nieuw flipperstuurtje in zijn e91 335i heeft gezet, en na veel gedram van mijn zijde zijn oude nonflipper ///M sport stuur wilde verkopen. Er zijn in hoofdlijn 3 sturen beschikbaar voor de e9x modellen, te weten een heel lelijk rubber hoepel geval dat een standaard stuur is, het gewone sportstuur, die ik had en het dikkere erg fijne ///M sportstuur. Die ik in mijn 1 serie ook had. In de F30 heb ik de nieuwere versie daarvan. Het leuke is dat de airbag van het gewone en het M sportstuur hetzelfde is, dus kan worden omgezet.
Deze had ik:
Nu niks:
En nu ///M sportstuur.
Verder hebben we met de Carly app nog aangezet dat de cruise control snelheid in het middelste display wordt weergegeven voor 6 seconden. Ik blij! Dank Sietze voor de hulp!