E21 318i (ITB)
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
Is wel een eindje van huis, maarja goed excuus om je ouders te bezoeken. Vele plannen idd.
Ben erg benieuwd naar je ITB's. Moet wel 18 mei 2019 klaar zijn, want dan gaat jouw kar op de vermogensbank
Ben erg benieuwd naar je ITB's. Moet wel 18 mei 2019 klaar zijn, want dan gaat jouw kar op de vermogensbank

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 317
Vermogensbank gaat er niet zijn op de SM...
Maar ik ga wel een keertje langs bij een bedrijfje om mee te helpen met afstellen en dan weten we het vermogen ook meteen.
Maar ik ga wel een keertje langs bij een bedrijfje om mee te helpen met afstellen en dan weten we het vermogen ook meteen.
Re: E21 317
Owja, en dan vergeet ik helemaal dat ik een kabel heb gekocht om de accu in de kofferbak te steken zodat ik plaats krijg voor een fatsoenlijk luchtfilter...
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
Nog meer plannen, moet je wel eerst plaats maken in de kofferbakWilmo wrote: Sun Nov 18, 2018 10:36 pm Owja, en dan vergeet ik helemaal dat ik een kabel heb gekocht om de accu in de kofferbak te steken zodat ik plaats krijg voor een fatsoenlijk luchtfilter...

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 317
Haha, ja. Die is nu leeg omdat ik naar het circuit was. Dus plaats voor een boel nieuwe dingen!
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: E21 317
Mooi lijstje Wilmo. Dat zijn weer heuse upgrades.
Lekker bezig dus tijdens de lange winteravonden.
Lekker bezig dus tijdens de lange winteravonden.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: E21 317
Na heel veel denken ben ik er wel uit. Mijn remmenupgrade is zo oversized dat waarschijnlijk de booster niet meer nodig is, wat me wel prima uitkomt vanwege zowel het beperkte vacuüm van de ITB's als de ruimte.
Oversized omdat met de huidige setup ik al meer remkracht genereer dan mijn banden over kunnen brengen. Maargoed, remkracht was niet de reden, de warmte was de reden van al het denken. Dus het komt wel van pas bij vol gas naar beneden van een bergpas. Of Zolder.
Om in de originele setup de maximale remkracht te genereren, loopt de druk op tot iets van 50bar en omdat het een HRC is met twee zelfde boringen gaat deze druk ook naar achteren. Als we het geheimzinnige busje vergeten, dan remt het met trommels en schijven allebei voor 16% mee. Alleen is het geheimzinnige busje volgens de Vraagbaak geen remkrachtverdeler maar een begrenzer, die op 20 bar begrenst! (25 bar bij de 323i). Waardoor het bij vol remmen nog maar voor 7 en 9% meedoet. Dat verklaart ook wel een en ander.
Bij wat ik voor ogen heb met twee 41mm zuigers achter zou ik in vergelijking met de originele setup voor op 35% remvermogen achter komen (11% met maximaal 20bar), daar komt een remkrachtverdeler van pas! Maar met de Wilwoods en de grote schijven voor zal het ongeveer 26% zijn, misschien dat het nog iets gesmoord moet worden, maar niet teveel lijkt me. Ik zal eens beginnen met de goedkope blokken dan remt het ook niet te hard.
Oversized omdat met de huidige setup ik al meer remkracht genereer dan mijn banden over kunnen brengen. Maargoed, remkracht was niet de reden, de warmte was de reden van al het denken. Dus het komt wel van pas bij vol gas naar beneden van een bergpas. Of Zolder.
Om in de originele setup de maximale remkracht te genereren, loopt de druk op tot iets van 50bar en omdat het een HRC is met twee zelfde boringen gaat deze druk ook naar achteren. Als we het geheimzinnige busje vergeten, dan remt het met trommels en schijven allebei voor 16% mee. Alleen is het geheimzinnige busje volgens de Vraagbaak geen remkrachtverdeler maar een begrenzer, die op 20 bar begrenst! (25 bar bij de 323i). Waardoor het bij vol remmen nog maar voor 7 en 9% meedoet. Dat verklaart ook wel een en ander.
Bij wat ik voor ogen heb met twee 41mm zuigers achter zou ik in vergelijking met de originele setup voor op 35% remvermogen achter komen (11% met maximaal 20bar), daar komt een remkrachtverdeler van pas! Maar met de Wilwoods en de grote schijven voor zal het ongeveer 26% zijn, misschien dat het nog iets gesmoord moet worden, maar niet teveel lijkt me. Ik zal eens beginnen met de goedkope blokken dan remt het ook niet te hard.
Re: E21 317
Het is een beetje een slangenklemhemel geworden. Alles wat ik aan gewicht probeer te besparen zit er nu wel weer aan met klemmen. Maar ik ben best tevreden over het geheel.


De rechtse aansluiting is voor de toevoer, aan de dikkere links komt de drukpot te hangen om daarna samen met de aanvoer gezamenlijk terug te lopen.
De gasklepbediening is progressief en met echte lagers en uniballs. Nu zijn ze allebei nog rechtsdraaiend waardoor de afstelling per 0.5mm is, maar dat wordt nog een linksdraaiende zodat het nauwkeurig is af te stellen. Immers, wanneer de gaskleppen meer speling krijgen, moet deze lengte aangepast worden. Aan de losse uniball wordt de gaskabel gemonteerd.


De rechtse aansluiting is voor de toevoer, aan de dikkere links komt de drukpot te hangen om daarna samen met de aanvoer gezamenlijk terug te lopen.
De gasklepbediening is progressief en met echte lagers en uniballs. Nu zijn ze allebei nog rechtsdraaiend waardoor de afstelling per 0.5mm is, maar dat wordt nog een linksdraaiende zodat het nauwkeurig is af te stellen. Immers, wanneer de gaskleppen meer speling krijgen, moet deze lengte aangepast worden. Aan de losse uniball wordt de gaskabel gemonteerd.
- Smartie
- E21 VIP

- Posts: 1211
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: E21 317
Mooi!
Zitten er nou gewichtjes aan de klepjes?
Of zijn het verbingingplaatjes en alleen een veer ernaast
Zitten er nou gewichtjes aan de klepjes?
Of zijn het verbingingplaatjes en alleen een veer ernaast
Re: E21 317
Zo was het origineel:Smartie wrote: Sun Nov 25, 2018 9:08 pm Mooi!
Zitten er nou gewichtjes aan de klepjes?
Of zijn het verbingingplaatjes en alleen een veer ernaast

Maar omdat de originele hartafstand 80mm en die van een M10 100, moest er 20mm tussenin komen:

Het onderste veertje is puur voor het tegenhouden en de bovenste voor het niet verdraaien van de stelschroef.
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: E21 317
Nice! Dat gaat schreeeeeeeeuwen! 
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29975
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 317
Fraai werk met die gaskleppen maat!
Vwb je remmen: remkrachtverdeler is wenselijk. Ga niet lopen klooien met matige remblokken want die zijn niet constant met de temperatuur, en/of ze gaan verglazen of afbrokkelen. Gewoon een goed blok en meten als het allemaal ingeremd is, dan kun je de verhouding bepalen en weet je of een verdeler nodig is. Zeker met een natte weg of met een bocht inremmen wil je niet meer dan 25-28% vertraging achter hebben want dan gaat de kont een eigen leven leiden.
Vwb je remmen: remkrachtverdeler is wenselijk. Ga niet lopen klooien met matige remblokken want die zijn niet constant met de temperatuur, en/of ze gaan verglazen of afbrokkelen. Gewoon een goed blok en meten als het allemaal ingeremd is, dan kun je de verhouding bepalen en weet je of een verdeler nodig is. Zeker met een natte weg of met een bocht inremmen wil je niet meer dan 25-28% vertraging achter hebben want dan gaat de kont een eigen leven leiden.
Regards/groeten, Jeroen
Re: E21 317
Doe je dat inregelen op een speciale remmenbank of op een natte weg? Waar staan typisch zulke banken?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29975
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 317
Remmenbank natuurlijk, hoewel je 't op een natte weg wel voelt als 't niet goed is haha. Tuners hebben ze maar is het inmiddels ook niet vereist voor APK? Mijn garage heeft 'm iig wel.
Regards/groeten, Jeroen