E21 318i (ITB)

Post Reply
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Hier het verschil in grootte:
Image


De rechter wordt teruggedraaid naar 209mm in diameter, dat wordt het hart voor het linkerdeel.


User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 317

Post by BertjeConti »

Die linker lijkt wel een bromfiets schijfje, daar zaten er 2 van op het voorwiel van mijn GS750, remde fantastisch, maar dat kwam vooral door het zeer zachte rubbercompound van de bandjes.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29975
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 317

Post by Jeroen »

290mm denk ik dan? Ik ga dit in de gaten houden, kan voor mij ook zomaar een leuke volgende upgrade zijn...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1758
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: E21 317

Post by Nick1984 »

Waren de aluminium harten zo duur dan? zou wel veel helpen in onafgeveerde massa lijkt mij.
Maar dit is inderdaad ook wel een propere oplossing!

@ Jeroen, ik denk dat de harten 209 mm moeten worden.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29975
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 317

Post by Jeroen »

ahhh de harten... okee dan volg ik 't weer haha
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Precies, de linker is 300 in diameter. Ik maak het hart dus van een 323i geventileerde remschijf, die schijf wordt dus een stuk kleiner in diameter en wordt dan met 8 M8's vastgezet aan die rotor. De rotor is gewoon goede kwaliteit gietijzer, het is ook Wilwood.

Voor een goede soort aluminium kwam ik al over de 200 euro voor alleen het ruwmateriaal, dat vond ik wat te gortig. Links en rechts heb ik wel bedrijven benaderd maar ik krijg gewoon geen reactie.

Het gietijzeren hart is zo'n 2100 gram. Voor aluminium had ik er een getekend die op 1600 gram zit. Dus zoveel scheelt het ook weer niet.

Daarnaast zat ik nog klem met het verschil in uitzetting. Als die rotor naar de 600 graden gaat en de uitzettingscoëfficiënt van het hart is anders, dan krijg je wel gekke effecten. Massive heeft daar wel iets op bedacht maar ik weet niet of je dat moet willen...
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29975
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 317

Post by Jeroen »

Verschil in uitzettingscoëfficiënt gaat je dan wel parten spelen ja, dus denk dat je wel een alu versie moet laten maken, dat zal die van ireland / Hardeman ook wel zijn lijkt me? Je kunt Barron Engineering in Harderwijk wel eens vragen, ff aangeven dat ik hem heb aanbevolen.

Image
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Hoe zie je dat voor je Jeroen? Gietijzer en gietijzer hebben dezelfde uitzetting en het gaat al jaren goed in remschijven. Aluminium zet meer dan tweemaal zoveel uit, wat je vaak ziet is dat de rotor met spiebanen gemonteerd is zodat iets uit kan zetten en weer terug kan komen. Die van IE heeft dat niet. Dusja, als het goedkomt met aluminium dan zal het met gietijzer ook wel loslopen.

Barron heb ik aangeschreven maar nooit meer iets van gehoord.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 317

Post by BertjeConti »

JW, jij gaat de schijf uit meerdere delen opbouwen, de schijf wordt heet en zet uit, het hart wordt niet heet, omdat er bijna geen thermische verbinding is, en zet dus veel minder of nauwelijks uit. Dat is dan een probleem.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29975
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 317

Post by Jeroen »

Je hebt denk ik gelijk hoor, je ziet best wel de nodige big brake kits met aluminium hubs maar uiteindelijk lijkt gietijzer mij de veilige keuze.
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Er zaten weer allerlei kadootjes bij de post, maar een eervolle vermelding voor Fineline imports. Die snoepjes zijn veel lekkerder dan de blokken.

Image
Image

De schijf heeft een kleinere binnendiameter dan de flens, dus daar moest een stukje vanaf.

Image

Zo moet het eruit komen te zien, hier ligt de klauw nog op de WD40.

Image



Ik had nog een houten plaatje gemaakt om de klauw te controleren en deze week eens 6mm plaatstaal uitsnijden :)
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19152
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 317

Post by uwbuurman »

Nice!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: E21 317

Post by bmw e12 e21 »

Mooie upgrade! Dat gaat goed remmen!
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29975
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 317

Post by Jeroen »

Nice! En die blokken kwamen uit de vuilnisbak? haha
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Jep, meegenomen van de sloop als hulpstukjes bij het opbouwen. Maar zoals je in foto 2 ziet zijn er gewoon nieuwe DS2500's hoor, maar wilde daar niet aanzitten met m'n vette klauwen.
Post Reply