E21 318i (ITB)
Re: E21 317
Hoi Rob, dat het zuurstofgehalte gelijk is daar ben ik het mee eens.
Maar minder luchtdruk = minder zuurstof = minder brandstof = minder vermogen.
Ik geloof wel dat de motor het op grotere hoogtes makkelijker heeft om de uitlaatgassen buiten te pompen, maar als je dan die vergelijking doortrekt dan heeft een atmosferische motor het op grotere hoogtes ook moeilijker om de lucht binnen te trekken (minder luchtdruk), waardoor de vulling volgens mij toch nog altijd minder is.
Als jou redenering klopt dan zou een atmosferische motor juist beter moeten presteren op grotere hoogte?
Uit ervaring kan ik dit slecht geloven, bij mij presteerde de E28 altijd merkbaar slechter hoe hoger we gingenOok kwam die dan telkens veel te rijk te staan, tot bijna verzuipen stationair en ploffen in de uitlaat bij gas lossen.
Verder ben ik serieus geïnteresseerd in deze theorieën, in September vertrekken we namelijk terug naar de Alpen, en ik moet mij nog serieus verdiepen in de tuner studio, ik werk ook met MAP sensor en Alpha-N omwille van de throttle bodies...
Maar minder luchtdruk = minder zuurstof = minder brandstof = minder vermogen.
Ik geloof wel dat de motor het op grotere hoogtes makkelijker heeft om de uitlaatgassen buiten te pompen, maar als je dan die vergelijking doortrekt dan heeft een atmosferische motor het op grotere hoogtes ook moeilijker om de lucht binnen te trekken (minder luchtdruk), waardoor de vulling volgens mij toch nog altijd minder is.
Als jou redenering klopt dan zou een atmosferische motor juist beter moeten presteren op grotere hoogte?
Uit ervaring kan ik dit slecht geloven, bij mij presteerde de E28 altijd merkbaar slechter hoe hoger we gingenOok kwam die dan telkens veel te rijk te staan, tot bijna verzuipen stationair en ploffen in de uitlaat bij gas lossen.
Verder ben ik serieus geïnteresseerd in deze theorieën, in September vertrekken we namelijk terug naar de Alpen, en ik moet mij nog serieus verdiepen in de tuner studio, ik werk ook met MAP sensor en Alpha-N omwille van de throttle bodies...
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
Nick, natuurlijk levert een atmosferische motor op hoogte minder vermogen, ik heb toch niet beweerd dat het anders zou zijn?
Op 2000m hoogte is de luchtdruk 80kpa, dat betekend dat op 2000m hoogte de MAP bij volgas maximaal 80kpa kan zijn.
De motor levert dus theoretisch op 2000m hoogte volgas net zoveel vermogen als op zeeniveau bij deelgas waarbij de MAP ook 80kpa is, ruwweg 80% dus.
Maar omdat deotor bij dezelfde MAP van 80 kpa op 2000 meter hoogte iets gemakkelijker ademt, zal het vermogen iets meer dan die geschatte 80% zijn.
Snappie?
Op 2000m hoogte is de luchtdruk 80kpa, dat betekend dat op 2000m hoogte de MAP bij volgas maximaal 80kpa kan zijn.
De motor levert dus theoretisch op 2000m hoogte volgas net zoveel vermogen als op zeeniveau bij deelgas waarbij de MAP ook 80kpa is, ruwweg 80% dus.
Maar omdat deotor bij dezelfde MAP van 80 kpa op 2000 meter hoogte iets gemakkelijker ademt, zal het vermogen iets meer dan die geschatte 80% zijn.
Snappie?

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 317
Ah nu snap ik wat je bedoelde!
Het grote verschil bij mij is dat de gasklepsensor mijn hoofdparameter is voor de VE tabel.
Ik gebruik de MAP sensor voor de VE curve naar beneden te trekken wanneer de luchtdruk zakt.
Mijn MAP sensor gebruik ik om de omgevingsdruk te monitoren vermits er geen intern in de stuurdoos zit.
Dus hoe hoger ik ga, des te minder mij motor inspuit voor éénzelfde gasklepstand.
Bij jou is het net andersom, hoe hoger de wagen zit, des te meer spuit de motor in voor éénzelfde waarde van de MAP sensor.
Ik dacht al dat ik zot aan het worden was
Het grote verschil bij mij is dat de gasklepsensor mijn hoofdparameter is voor de VE tabel.
Ik gebruik de MAP sensor voor de VE curve naar beneden te trekken wanneer de luchtdruk zakt.
Mijn MAP sensor gebruik ik om de omgevingsdruk te monitoren vermits er geen intern in de stuurdoos zit.
Dus hoe hoger ik ga, des te minder mij motor inspuit voor éénzelfde gasklepstand.
Bij jou is het net andersom, hoe hoger de wagen zit, des te meer spuit de motor in voor éénzelfde waarde van de MAP sensor.
Ik dacht al dat ik zot aan het worden was
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Re: E21 317
Interessante nieuwe punten. Ik was inderdaad even vergeten dat de MAP niet hoger dan de omgevingsdruk kan zijn, ergens in mijn gedachten was de link gelegd dat WOT gelijk is aan 100kPa. Maar dat is op een berg natuurlijk niet het geval.
Maar iets anders. De hoofdremcilinder heeft het begeven, het pedaal is nu helemaal zacht, er is geen lekkage en de vloeistof is zwart waar die maar een maand of wat oud is. Een nieuwe ATE is reeds onderweg.
Maar de stuurinrichting heeft ook een nieuwe episode. Door de nieuwe PU-ophangbussen verplaatst het probleem zich, of eerder, het probleem wordt geisoleerd en het blijkt dat er een behoorlijke speling op het bovenste gewricht van de stuurkolom zit. Nieuwe/andere stuurkolom is 200 euro. Het gewricht is moeilijk te verkrijgen en ik vroeg me af of revisie zinvol is of dat ik gewoon een tweedehandse kan halen?
Maar iets anders. De hoofdremcilinder heeft het begeven, het pedaal is nu helemaal zacht, er is geen lekkage en de vloeistof is zwart waar die maar een maand of wat oud is. Een nieuwe ATE is reeds onderweg.
Maar de stuurinrichting heeft ook een nieuwe episode. Door de nieuwe PU-ophangbussen verplaatst het probleem zich, of eerder, het probleem wordt geisoleerd en het blijkt dat er een behoorlijke speling op het bovenste gewricht van de stuurkolom zit. Nieuwe/andere stuurkolom is 200 euro. Het gewricht is moeilijk te verkrijgen en ik vroeg me af of revisie zinvol is of dat ik gewoon een tweedehandse kan halen?
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
Aha, heb je eindelijk het probleem van je diepe rempedaal gevonden. Nieuwe HRC zal het idd oplossen en kan nooit geen kwaad.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29975
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 317
Met je speling in dat kogelgewricht heb je waarschijnlijk je oorzaak eindelijk gevonden, geen voelbare speling als 'ie met z'n pootjes in de lucht staat? Dat zou me wel verbazen. Anyway, kunt denk ik prima een gebruikt exemplaar plaatsen, nieuw schijnt idd niet meer leverbaar te zijn.
Regards/groeten, Jeroen
Re: E21 317
Nah, of het dat zal oplossen, dat weet ik niet zeker. Ik houd nog even een slag om de arm, vier jaar geleden heb ik al eens een andere geplaatst en daarmee veranderde er niet veel. Maar nu wordt het een nieuwe ATE, dus we zien wel.BertjeConti wrote: Tue Jun 25, 2019 6:37 pm Aha, heb je eindelijk het probleem van je diepe rempedaal gevonden. Nieuwe HRC zal het idd oplossen en kan nooit geen kwaad.
Buurman, de speling zit vooral op het bovenste gewricht. Ik neem aan dat jij een gewricht voor beneden hebt?
Jeroen, als ik aan het stuur rammel dan zie je de speling duidelijk, het zijn millimeters
Re: E21 317
Ik heb weer zoiets dat niet los wil:

Al even met Koos zitten brainstormen maar een spie om de spleet te openen, warmstoken en een trekhamer en die drie gecombineerd heeft deze rakker al overleefd. Er zit niet echt beweging in jammer genoeg. Heeft iemand anders nog tips?

Al even met Koos zitten brainstormen maar een spie om de spleet te openen, warmstoken en een trekhamer en die drie gecombineerd heeft deze rakker al overleefd. Er zit niet echt beweging in jammer genoeg. Heeft iemand anders nog tips?
Re: E21 317
En nu ik toch bezig ben... De breekbouten van de stuurkolom zijn nu ook kapot omdat de stuurkolom eruit moest.
Het internet zegt dat de 32311152054 er zo uitziet:

Draai je die dan gewoon aan totdat die torxkop eraf knapt?
Het internet zegt dat de 32311152054 er zo uitziet:

Draai je die dan gewoon aan totdat die torxkop eraf knapt?
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
Dasty?
Nee zonder gekheid, ik zou het stuurhuis eerst compleet met de stuurstang uit de wagen nemen en dan eens met goed verstand op de werkbank (en veel kruipolie) die kruiskoppeling los proberen te krijgen.
Eigenlijk moet zoiets zonder problemen loskomen, maar ik heb dan ook heel veel geluk met onze E12, daar ben ik nog geen enkele verbinding tegen gekomen die geweld of slijptollen nodig had om los te komen.
Die breekbouten heb ik gewoon hergebruikt met een goede waterpomptang los en weer vast.
Nee zonder gekheid, ik zou het stuurhuis eerst compleet met de stuurstang uit de wagen nemen en dan eens met goed verstand op de werkbank (en veel kruipolie) die kruiskoppeling los proberen te krijgen.
Eigenlijk moet zoiets zonder problemen loskomen, maar ik heb dan ook heel veel geluk met onze E12, daar ben ik nog geen enkele verbinding tegen gekomen die geweld of slijptollen nodig had om los te komen.
Die breekbouten heb ik gewoon hergebruikt met een goede waterpomptang los en weer vast.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
yup, gewoon doordraaien tot het torx kopje af breektWilmo wrote: Wed Jul 03, 2019 6:49 pm En nu ik toch bezig ben... De breekbouten van de stuurkolom zijn nu ook kapot omdat de stuurkolom eruit moest.
Het internet zegt dat de 32311152054 er zo uitziet:
Draai je die dan gewoon aan totdat die torxkop eraf knapt?

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 317
Ik ga morgen nog een poging doen en anders blijft die maar zitten. Het ging me erom om de rubberen schijf te vervangen nu ik er beter bij kon doordat de HRC er ook uit ligt.
De schijf ligt inmiddels in zoveel stukjes dat het dus twee helften zijn en nu hoef ik alleen nog maar de busjes los te slijpen.
De schijf ligt inmiddels in zoveel stukjes dat het dus twee helften zijn en nu hoef ik alleen nog maar de busjes los te slijpen.
- Smartie
- E21 VIP

- Posts: 1211
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: E21 317
Bij mij ging deze ook lastig, veel roest.
Met beleid en veel wd40 een wig er tussen geslagen.
Ging daarna pas bij dag twee bij poging XX ...
Aanhouder wint
Met beleid en veel wd40 een wig er tussen geslagen.
Ging daarna pas bij dag twee bij poging XX ...
Aanhouder wint