Pastellblauer's E12 avonturen

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
BertjeConti
E21 Mad
My E21(s): E12 520-6

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Eindelijk wat opgebouwd aan de vloer reparatie

Afgelopen week niet veel kunnen doen, het was dan ook de heetste week ooit gemeten. Zaterdag tegen het einde van deze hittegolf had ik een afspraak staan in Friesland om daar wat donorblik te scoren.
Yep, bij Koos mocht er naar believen blik uit de inmiddels beruchte E12 friteketel gesneden worden, waar ik hier maar niet verder op in ga.

Eerst moesten er nog wat leidingkjes onder de bodem weggelegd worden, bumper en scherm eraf en daarna hebben we het vloerpaneel en schutbord er zo royaal mogelijk uitgezaagd, inclusief de draagbalk.

Image

Image

Na een paar uurtjes hard zweten en een paar stukken limburgse vlaai lag het donordeel naast de wagen. In eerste instantie best goed materiaal, alleen wat roest onder het gaspedaal beugeltje en natuurlijk een rotte hoek bij het beruchte 4kante opname plaatje, maar zeker bruikbaar.

Image

Mijn dank is groot voor dit stuk blik :thnx :thnx :thnx , het zal de reparatie in ieder geval een stuk gemakkelijker maken, zeker de vloerpan met stop, die kan 1:1 gewoon overgezet worden, al weet ik nu dat deze pan smaller is als in mijn E12. Bij BMW waren ze in 1980 blijkbaar al aanpassingen aan het doorvoeren op de E12 die later op de E28 nodig zouden zijn.
Door de smallere vloerpan is het vlakke vloerdeel tussen de balk en de pan breder geworden, zodat er meer ruimte voor leidingen ontstaat. Bij de E12 lopen er 3 leidingen, bij de E28 komt er minimaal een remleiding bij (ABS).

Als eerste wil ik het schutbord gefixed hebben, dat is het lastigste stuk, daarna de vloer.
Dus maar eens begonnen met het uit elkaar halen van het donorstuk, puntlasjes doorboren, et voila het schutburd is los van de vloer.

Image

Aantekeningen opgezet, daar er toch wel wat reparatie nodig is aan dit stuk, onder bij de aansluiting aan de vloerplaat is een heel stuk rot ( er was al eens een plaatje overheen gebakken, bovenhoek ook, en de zijkant ook natuurlijk. Ik ga dit schutbord stuk op de werkbank weer helemaal in orde maken, zodat het daarna als één "nieuw" stuk in de pastellblauer gezet kan worden.

Het eerste rotte stuk onderaan eruit geslepen, rand verzet zodat ik het nieuwe plaatwerk iets overlappend kan lassen. DAT LAST NAMELIJK VEEL FIJNER. Inzetstuk uit zincor plaat gezaagd en inlassen maar:

Image

Image

Image

Zo wordt het gehele schutbord paneel in orde gemaakt.

Dit betekende dus ook dat het oude schutbord er helemaal uit moet, dus nog even de slijptol erin en weg paneel:

Image

Om het nieuwe schutbord paneel te kunnen plaatsen moet eerst de aansluiting daarvoor op de A stijl gefixed worden, ook hier rottigheid zoals altijd.
Rottigheid uit de A stijl aansluiting geslepen, je ziet ook vooraan in de dorpel een klein gaatje, ik had van tevoren een mal gemaakt voor de vorm van dit deel:

Image

Nieuw stukje blik uitgezaagd en ook hier weer een verzet randje aangemaakt zodat het blik elkaar een paar mm overlapt, dat er dan ingebakken en daarna de aansluitrand met schutbord omgezet, bovenaan naar buiten, onderaan naar binnen omgezet.
De beruchte 4 kante opname punt voor onder komt bij mij niet meer terug, dat maakt de reparatie een stuk gemakkelijker.

Image

Image

Image

Image

Al het vers gelaste materiaal zet ik direct in de Brunox.
Eindelijk ook opbouwend werk, en niet alleen slopen en slijpen. heerlijk om vers blik in te lassen.
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 9:32 pm, edited 1 time in total.

Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Kijk, gang is alles! Mooi!
Regards/groeten, Jeroen
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Mooi, Rob! Zo heb ik ook de vloer van de e21 hersteld, pak een niet perfect stuk, maar goede basis van een donor en dat repareren, daarna is jet knip en plak. Mooi werk!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Image

Het lijkt wel alsof hier al eens een plaat ingezet is?

Maar verder goed werk hoor! Ziet er goed uit. Het doet altijd een beetje pijn zoveel roest te zien, maar de liefde die gegeven wordt maakt veel goed ;)
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

Wilmo wrote: Wed Jul 31, 2019 12:13 pm Image

Het lijkt wel alsof hier al eens een plaat ingezet is?

Maar verder goed werk hoor! Ziet er goed uit. Het doet altijd een beetje pijn zoveel roest te zien, maar de liefde die gegeven wordt maakt veel goed ;)
Ik tel minstens 7 oude ingelaste plaatjes in dit deel, daarvan is er 1 ooit door mij ingezet, de rest zat er al ingebakken in 2001, maar het gaat goedkomen hoor.
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 9:30 pm, edited 1 time in total.
Image

uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Plaat antidreun zie je, Jan Willem.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
loentje
E21 VIP
E21 VIP

Post by loentje »

dat zijn de goede vooruitzichten!! Wordt weer netjes, goed bezig

groeten loentje
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

Nadat er zoveel mogelijk schutbord uit de pastellblauer gesneden was, kwam er zelfs een stukje rot aan de langsligger tevoorschijn, veroorzaakt door vroegere bak en braad werkzaamheden, aan de buitenzijde moet er een donor stukje uit de friteketel in, en aan de binnenzijde kan een gaatje dichtgemigd worden.

eerst maar eens zoveel mogelijk rot van schutbord en binnenzijde vloer eruit, ow jee wat een enorm gat:
Image

detail van de langsligger:
Image

stukje donor gehecht en daarna afgelas en vlak geslepen, dit dikke staal last gemakkelijk:
Image

Image

Image

Daarna ging het weer verder met het schutbord vevangende deel, aan het donor stuk was toch nog veel herstel werk, tussendoor regelmatig passen en dan weer verder stukken inlassen, in totaal zijn er toch 5 grote en kleinere stukken ingelast:
Image

Image

Image

Image

nog een paar kleine patches te gaan:
Image

und fertig:
Image

Image

Donor stuk rondom gaspedaal steun heeft ook nog wat tlc nodig voordat het in de Pastellblauer gelast mag worden, flink rot midden onder de steun:
Image

patch erin en even passen:
Image

en dan wordt het tijd deze klaargemaakte stukken er weer in te lassen:
Image

naden worden eerst behandeld met Brunox epoxy:
Image

schutbord:
Image

binnenvloer:
Image

overzicht:
Image

Nu zit het lastigste deel erop, rest nog de vloerpan tussen langligger en dorpel, hiervoor kan ik een heel groot deel uit de donor zo overzetten, alleen het stuk vloer vooraan bij de vierkante opname rest nog wat puzzle werk.

Groot nadeel van zo'n deelreparatie is dat je niet overal goed bij kunt voor de broodnodige afwerking en corrossie bescherming, maar de motor eruit takelen dat gaat mij toch echt te ver. het zal zogoed genoeg moeten zijn
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 9:29 pm, edited 1 time in total.
Image

uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Nou, dit lijkt alweer heel aardig op een dichte auto. Als ik dit zo zie, dan raad ik je echt aan om de auto aan de onderzijde een Dinitrolbehandeling te laten geven. Balken vol, en bodem behandelen. Dat is echt een behoud voor je Pastellblauer.

Daarnaast, die motor gaat er over een tijdje toch uit, dan pak je dan de te behandelen delen mee.

Al met al, lekker bezig!!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Sun Aug 04, 2019 10:51 am Nou, dit lijkt alweer heel aardig op een dichte auto. Als ik dit zo zie, dan raad ik je echt aan om de auto aan de onderzijde een Dinitrolbehandeling te laten geven. Balken vol, en bodem behandelen. Dat is echt een behoud voor je Pastellblauer.

Daarnaast, die motor gaat er over een tijdje toch uit, dan pak je dan de te behandelen delen mee.

Al met al, lekker bezig!!!
Yup, holle ruimten ga ik met tectyl ml of dinitrol ml behandelen. Tectyl ML gebruik ik al jaren, de spuitbus staat altijd klaar bij klussen aan de onderzijde, ook alle boutverbindingen spuit ik van tevoren even in de tectyl ml. Zo rot er niks vast.

Buitenzijde van de vloer wordt behandeld op de gebruikelijke wijze. Belangrijker is het goed dicht krijgen van alle naden, het was immers binnengedrongen water dat het schutbord en vloer van binnenuit heeft laten wegrotten, balken en plaatwerk rotten zelden van buiten naar binnen door, altijd andersom.

Uiteindelijk zijn de ontwatering constructie van het paravent in combinatie met de bitumen antidreun platen als schuldige aan te wijzen.
De in het verleden aangebrachte reparaties, op de buitenzijde aangebrachte patches, hebben een averechtese werking op het behoud gehad.
Komt er ergens water binnen, dan help een professionele dinitrol behandeling helemaal niet, deze beschemd immers alleen holle ruimten en buitenzijde van de cas.
Image

Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Is echt puzzelen op de vierkante millimeter, maar mooi opgelost zo. Denk idd dat het lastigste stuk nu wel achter de rug is!
Regards/groeten, Jeroen
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP

Post by Nick1984 »

bakken en braden :) goed bezig!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

Het begint alweer ergens op te lijken

Nu het schutbord en de vloer tussen tunnel en langsligger weer dicht is, is nu de vloer tussen dorpel en langsligger aan de beurt.

Als eerste alle rot er maar eens royaal uit gesneden, leek het bijna dicht, nu weer een enorm gat, daarvoor moest er zelfs een stukje dwarsbalk uit, waarop de consoles voor de stoel zit. Wel balen om een goed stuk metaal eruit te snijden om bij het rot te kunnen, je ziet het hieronder helemaal links onderin:

Image

Daarna het mooie vloerpannetje uit de donor helemaal schoon gemaakt en op maat gemaakt, ook hier een verzet randje eraan en zo een overlap van enkele mm tussen bestaand en het in te zetten stuk.
Aan dit donor deel hoefde helemaal niks gerepareerd te worden, kon en zo in:

Image

Image

eerst even passen:
Image

en dan definitief in lassen:
Image

het laatste benodigde stuk is de verbinding tussen vloerpan en schutbord, eerst een mal maken van karton, dan overbrengen en met vaak passen en bij werken heb je dan een flink stuk dat alles in één keer helemaal dicht maakt:

Karton met vouwen over het gat plakken:
Image

dan aftekenen aan de andere kant en dat overbrengen op een stukje zincor blik (nouwja blik, het is wel 1mm dik blik)
Image

Image

Image

Image

Image

telkens na het lassen en slijpen behandel ik het kale metaal met Brunox epoxy. Ik breng het aan met een klein borsteltje, zo kun je het dun vloeibare spul in alle naden en kieren krijgen. Dat zal met een spuitbus nooit lukken.

De rubber busjes/lagers waarin het gaspedaal mechaniek draait waren aan één kant door midden gesleten en aan de andere kan niet eens aanwezig, daarom maar een paar nieuwe rubber busjes gekocht. En omdat mij de speling op de versnellingspook al lang irriteert heb ik meteen het koppelstuk met pin en schuimpje nieuw mee besteld. In tegenstelling tot wat vele andere constateren zit er geen speling op het verbindingsstuk en pook en koppelstuk, maar zit de speling echt op het koppelstuk en de schakelstang uit de bak.
Om bij het koppelstuk te kunnen komen moet de aandrijfas en de hardyschijf los van de bak. Tering wat zaten die bouten vast zeg.
Na een dik uur zwoegen had ik het koppelstuk er eindelijk uit, en inderdaad daar zit de gehele speling op.
Maar, mijn vermoeden bleek waarheid, het nieuwe koppelstuk past niet, die heeft een pen van 6mm en een gat voor het verbindingsstuk van 10mm.
Het koppelstuk uit de wagen heeft een pen van 6,5mm en een gat voor het verbindingsstuk van 10,5mm die laatste is 100% speling vrij.
De speling zit 'm in het gat in de schakelstang dat ovaal uitgesleten was.
Toen ik deze bak ingebouwd heb, heb ik de pen vervangen door een 6,5mm pen en de gaten dus opgeboord, en zelfs dat was niet voldoende om het toen spelingvrij te krijgen.

Het nieuwe koppelstuk gaat dus niet passen en kan retour, er zal een andere oplossing bedacht moeten worden, wordt vervolgd.

Image

Vandaag heb ik het scherm gefixed, daaraan zat een stukje rot helemaal onderaan bij de dorpel, waar zich altijd knoei en zand achter verzameld.
Het was nog best lastig om het juiste profiel in het nieuwe blikje te krijgen:

Image

vastgetackert:
Image

af gelast en vlak geslepen:
Image

en ook hier de handel in de brunox gezet:
Image

Het is zo best gezellig werken aan de Pastellblauer bij ons achter het huis op het terras:
Image
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 9:25 pm, edited 1 time in total.
Image

uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Hahaha, mooi!! Volgende stap is echt een goede overkapping van je terras, tussen je garage en die uitbouw van de buren. Dan werk je pas luxe :mrgreen:

Mooi werk, in ieder geval. Wat het probleem van je schakelmechanisme nou is, snap ik nog niet. Uitgaande as van de bak is oké? Daarna komt dat koppelstukje dat jij besteld hebt, en dan?

Dat nieuwe koppelstukje, past dat wel strak op de uitgaande as van de bak? Even los van die borgpen? Of is dat ovale gat waar je het over hebt juist het gat in de uitgaande as van de bak, waar die pin doorheen moet??
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Fri Aug 09, 2019 10:38 pm Hahaha, mooi!! Volgende stap is echt een goede overkapping van je terras, tussen je garage en die uitbouw van de buren. Dan werk je pas luxe :mrgreen:

Mooi werk, in ieder geval. Wat het probleem van je schakelmechanisme nou is, snap ik nog niet. Uitgaande as van de bak is oké? Daarna komt dat koppelstukje dat jij besteld hebt, en dan?

Dat nieuwe koppelstukje, past dat wel strak op de uitgaande as van de bak? Even los van die borgpen? Of is dat ovale gat waar je het over hebt juist het gat in de uitgaande as van de bak, waar die pin doorheen moet??
dat laatste dus, het probleem zit 'm in de uitgaande as van de bak, die heb ik dus blijkbaar 16 jaar geleden al uitgeboord van 6mm naar 6,5mm, en wat ik mij daarvan kan herinneren is dat het heel hard en dus moeilijk te boren materiaal is Het is blijkbaar wel gelukt getuige van de 6,5mm pin. De 6,5mm pen heb ik toen van de schacht van een 6,5mm boor gemaakt, en is nu nog in nieuwstaat. de speling was daarna acceptabel. De pen heeft nagenoeg geen speling in het koppelstuk, maar het gat in de uitgaande schakelas uit de bak is dus ovaal uitgesleten.
opnieuw uitboren naar 7mm zou een optie kunnen zijn, maar het materiaal is erg hard, en nu zit de bak in de auto, en 16 jaar geleden lag hij op de werkplaatsvloer, om er goed bij te kunnen is nu erg lastig.
Deze schakelas is niet meer leverbaar.
(ik denk overigens dat de meeste hier wel speling op zullen hebben, een 6mm pennetje slijt immers sneller dan een 10mm pen/bus constructie, naar mijn mening de zwakste schakel in het schakel mechanisme.
Image

Post Reply